Spinnuvaihtoehto

Moderators: Petri, harald

Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Spinnuvaihtoehto

Post by Olli »

Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

G.6 Spinaakkeri
G.6.1 Materiaalit
Vapaasti
G.6.2 Rakenne
a) Rakenteen tulee olla pehmeä.
b) Rakentamistekniikka on vapaa.
G.6.3 Mitat
a) Sivuliikkien maksimipituus on 8100 mm
b) Puolileveyden maksimimitta on 5040 mm
c) Neljännesmitta ja kolmeneljännesmitta ei saa ylittää puolileveyden maksimimittaa
Hähää, eihän noitten perusteella tuota voisi kieltää :)
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

No niin, jokohan ens kaudella jollain on tollanen. Itse ehdin jo tilata "vanhanaikaisen" spinnun...

Tuolla on muutama videopätkä:

http://www.istec.ag/?main=galerie&sub=videos&lang=de

Nätisti lentää, mutta onkohan tosta oikeesti hyötyä...
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

eihän se selviä kuin kokeilemalla onko tuosta hyötyä vai ei. Epäilen ettei ole.

Kerran kun tuo on kiertynyt keulaharuksen ympärillä niin..?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:eihän se selviä kuin kokeilemalla onko tuosta hyötyä vai ei. Epäilen ettei ole.

Kerran kun tuo on kiertynyt keulaharuksen ympärillä niin..?
No siis mitä nuo tekijät valehtelevat, niin ilmeisesti keskituulissa/keskikovissa tuo olisi aika kovakin tekijä, koska se nostaa veneen keulaa ylös ja etenkin isommissa veneissä se tuntuu olevan aika merkittävä tekijä. FE:ssä spinnulla porukkaa siirretään pois perästä, mutta isommissa veneissä porukkaa taidetaan siirtää perään, ettei keula sukella kun >100 m^2 spinnut tykkäävät painaa keulaa alas.

Ja idea kait on, ettei tuollainen spinnu kierry keulaharuksen ympärille kovinkaan herkästi, koska siipi pitää spinnun muodossaan jiippien aikana. Aika rajuja kulmiakin noissa videoissa ajavat, eli kaitpa tuo myös auttaa siinä. Hintaeroa näemmä 30% normaalispinnuun, joten voisi kuvitella, että noitakin saattaisi kyllä Suomeenkin rantautua kisaveneisiin, ellei sitten IMS pistä stoppia hommalle, tai jos IMS hyväksyy niin voisi kuvitella että jokaisessa IMS-raaserissa on sen jälkeen ainakin yksi tuollainen spinnu.
Post Reply