Saalingit
Saalingit
Onko saalinkien pieni jousto normaalin rajoissa, ts. jos vantista vetää taaksepäin, saalinki liikahtaa vähän mukana? Johtunee varmaan saalinkien kiinnitysreikien väljyydestä. Tätä pohdiskelin eilen, kun kävin kaverin Avancessa ja siinä ei saalingit liikkuneet lainkaan, vaikka ovatkin samaan tapaan taaksepäin suunnatut kuin meillä. Vaikuttaakohan asiaan vanttien kiinnitys (kumpi eteen ja kumpi taakse), mistä on käyty täälläkin aiemmin keskustelua?
-Erkka / Awasome
Re: Saalingit
TervehdysAwa wrote:Onko saalinkien pieni jousto normaalin rajoissa, ts. jos vantista vetää taaksepäin, saalinki liikahtaa vähän mukana? Johtunee varmaan saalinkien kiinnitysreikien väljyydestä. Tätä pohdiskelin eilen, kun kävin kaverin Avancessa ja siinä ei saalingit liikkuneet lainkaan, vaikka ovatkin samaan tapaan taaksepäin suunnatut kuin meillä. Vaikuttaakohan asiaan vanttien kiinnitys (kumpi eteen ja kumpi taakse), mistä on käyty täälläkin aiemmin keskustelua?
Alumiini pehmeänä materiaalina antaa ajan kanssa periksi joutuessaan kovemman materiaalin kalvamaksi. Kyllä vanttien järjestys kannella vaikuttaa saalinkiin kohdistuvien voimien suuntaukseen ja siten sillä voi olla vaikutusta ilmiöön. Myös vanttien kireydellä on merkitystä. Jos mastoprofiili pääsee pumppaamaan on herttasen yhdentekevään missä järjestyksessä vantit ovat kannella. Profiilin liikuminen eteen taakse suunnassa vääntää aina saalinkia.
Toisaalta on myös muistettava, että FE:n masto on lyhyt ja aika tukeva sekä varmuuskertoimet turvallisen tuntuisia, joten suuria ylläreitä ei pitäisi olla heti tiedossa.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Mikäs noissa kiinteissä saalingeissa muuten on ideana? Nykyään näyttää kaikissa veneissä sellaiset olevan, joten jokin peruste niille varmasti on. Minulla on vanhassa h-veneessä tyvestään saranoidut saalingit. Ne pääsevät siis vapaasti kääntymään vantin ja rustin väliselle linjalle, joten tyveä hajoittavaa momenttia ei synny.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11337
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Tuo on hyvä kysymys. Periaatteessa kun kallistaa mastoa enemmän taakse,
eli lisätään rakea, niin spriidareiden työntävä vaikutus vähenee, eli
prebend vähenee. Tästä syystä parasta olisi, jos spriidarikulman voisi
jopa säätää. Kuten Skippissä:
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=im000746
Jos spriidari on vuorostaan nivelletty, mutta liikkuu vapaasti, niin vantinhan
pitäisi vetää sen spriidarin normaalikulmaan automaagisesti. Mutta mitä
jos se ei sitä tee? Rupeaako spriidarit vatkaamaan aallokossa?
Varmaan tehdään spriidarit kiinteiksi, ja hiukan enemmän taaksepäin
kuin normaalitapauksessa ihan turvallisuuden takia, varmistetaan riittävä
prebend tällä tavalla. Mutta tämä on vain arvaus.
eli lisätään rakea, niin spriidareiden työntävä vaikutus vähenee, eli
prebend vähenee. Tästä syystä parasta olisi, jos spriidarikulman voisi
jopa säätää. Kuten Skippissä:
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=im000746
Jos spriidari on vuorostaan nivelletty, mutta liikkuu vapaasti, niin vantinhan
pitäisi vetää sen spriidarin normaalikulmaan automaagisesti. Mutta mitä
jos se ei sitä tee? Rupeaako spriidarit vatkaamaan aallokossa?
Varmaan tehdään spriidarit kiinteiksi, ja hiukan enemmän taaksepäin
kuin normaalitapauksessa ihan turvallisuuden takia, varmistetaan riittävä
prebend tällä tavalla. Mutta tämä on vain arvaus.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020