Kryssinopeudet

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Kryssinopeudet

Post by harald »

No nyt olen vähän leikkinyt Excelillä:

http://www.fe83.org/docs/purjehtiminen/kryssinopeus/

Tuosta voi katsoa jos on samalla planeetalla :lol:

Samanlainen on sitten tulossa lenssillä..
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
oikkpasi
luti
Posts: 318
Joined: Fri Sep 27, 2002 14:38 pm
Location: Helsinki

Post by oikkpasi »

Onko tuo VMG samalla maksimiarvo?
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ja sama lenssillä:

http://www.fe83.org/docs/purjehtiminen/lenssinopeus/

Oli varmaan vaikeasti arvattava urli? :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Vierailijahan minä

ajokulmista

Post by Vierailijahan minä »

Voisiko joku viisaampi kertoa, miten Krisiinan standardista poikkeava spinnu vaikuttaa tavoitenopeuksiin :?:

netistä (http://www.yachtdatabase.com) olin katselevinani, että fe:n spinnun mitat olisivat SL 8,10; SMW 5,04 ja SPL 2,80. Kristiinalla mitat ovat SL 8,40; SMW 5,12 ja SPL 2,77 (SL = sivuliikin pituus, SMW spinnun leveys ja SPL = puomin pituus).

IMSn mielestä Kristiinan spinnu on n. 1,9m^2 isompi (lähes 5%), mitä vakiospinnu. mitenköhän menisi IMS optimoidun spinnun mitat? onko kunaan nähnyt Entertainmentin mittakirjaa :?:

Äkkipäätään arvelin ettei Kristiinalla tarvitse leikata niin paljoa, mitä standardi spinnun omaavalla vastaavalla venholla, mutta onko asia oikeasti näin :?:

IMS säännön tankkaaminen ei liian iso puomiin nähden. Jos oikein ymmärsin, niin spinnun SMW:n pitäisi olla ainoastaan 4,86m. Vai ymmärsinkö väärin :?:
Vierailijahan minä

Re: ajokulmista

Post by Vierailijahan minä »

Vierailijahan minä wrote:
IMS säännön tankkaaminen ei liian iso puomiin nähden. Jos oikein ymmärsin, niin spinnun SMW:n pitäisi olla ainoastaan 4,86m. Vai ymmärsinkö väärin :?:
Mukkelis makkelis.. näinhän sitä käy kun kirjoittelee tipan silloin ja toisen tällöin, ajatus katkeaa...

niin näyttäisi siltä, että Kristiinan puomi on 7 cm liian pitkä ja spinnu jopa liian leveä olemassaolevaankin puomiin. optimaalinen spinnun leveys lienee 4,86m. korjatkaa jos olen väärässä...
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: ajokulmista

Post by harald »

Vierailijahan minä wrote:Voisiko joku viisaampi kertoa, miten Krisiinan standardista poikkeava spinnu vaikuttaa tavoitenopeuksiin :?:
Kappas vain. En huomannut että Kristiinalla on (oli?) erikokoinen spinnu. Äkkiseltään se
on ainoa FE josta löytyy IMS-kirje netissä. Vaikuttaa siltä että se on ainoa FE jota on
mitattu IMS:iin viime vuosina?

Entertainmentin GPH löytyy kyllä (aika alhainen jossain 740 s/NM) mutta varsinaista kirjettä
en ole nähnyt. Olisiko muuten niin että aikaisempien vuosien GPH ei voida verrata tämän
päivän GPH lukuihin? Vai ovatko ihan yks-yhteen?

Olisiko kuitenkin niin että noita Kristiinan arvoja voi kuitenkin pitää karkeina ohjearvoina,
en usko tai on vaikea usko että 5% isompi spinnu montaa kymmenystä voisi tehdä eroa?
Äkkipäätään arvelin ettei Kristiinalla tarvitse leikata niin paljoa, mitä standardi spinnun omaavalla vastaavalla venholla, mutta onko asia oikeasti näin :?:
Varmaan juuri niin. Hyöty taitaa olla ainakin kovemmissa tuulissa suurempi koska ainakin vakio-
spinnulla tuntuu siltä että melkein lähtee liukuun mutta ei ihan riitä tehot. IMS ei taida vissiin
laskea aallokon vaikutusta mukaan?
Last edited by harald on Thu May 15, 2003 21:22 pm, edited 1 time in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

oikkpasi wrote:Onko tuo VMG samalla maksimiarvo?
Mitä tarkoitat edellisellä? VMG on siis veneen vauhtivektorin osio joka osoittaa suoraan
tuuleen. Jos veneessä on mittaristo joka tuota laskee (vaatii tuuli- sekä lokianturit) niin
sen saa hetkellisesti hyppäämään aivan tolkuttomiin lukemiin. Tuo VMG arvo mittareissa on
niin kuin "nice to know" mutta ei sen mukaan voi purjehtia niin kuin lokin mukaan.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: ajokulmista

Post by harald »

Vierailijahan minä wrote:optimaalinen spinnun leveys lienee 4,86m. korjatkaa jos olen väärässä...
Minä nostan kädet pystyyn, noin syvällistä tuntemusta IMSin saloista minulla ei ole :shock:

Kerro jos jaksat, millä tavalla tuota IMSin mukaista "optimi-spinnukokoa" lasketaan? Kaverin
X-99issä on myös pienempi ja aika korkea/kapea spinnu juuri IMS-kisoja varten, mikä siinä
on ideana?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
oikkpasi
luti
Posts: 318
Joined: Fri Sep 27, 2002 14:38 pm
Location: Helsinki

Post by oikkpasi »

Mitä tarkoitat edellisellä?
Öö tota... :roll:

Voiko tuota TWA:ta pitää myös ohjeellisena arvona optimaaliselle nousukulmalle eri tuulen nopeuksilla. Eli onko tuo tuulikulma (TWA)yhdessä nopeuden (TBS) myös laskennallisesti maksimiarvo mihin voi päästä? Jos TWA pienenee, TBS pienenee ja VMG pienenee. Jos taas TWA kasvaa, TBS kasvaa, mutta VMG pienenee?

Jos haluaa edetä suoraan vastatuuleen, niin tuo VMG itseasiassa on se mikä vaikuttaa aikaan ja on siten enemmin kuin nice to know, vai kuinka?
Erkka
luti
Posts: 434
Joined: Tue Mar 11, 2003 13:43 pm
Location: Espoo

Post by Erkka »

voivoi miten pahasti olen pudonnut kärryiltä. Eikös sovita niin että purjeet vaan nostetaan ylös ja vene menee eteenpäin?
Vierailijahan minä

optimispinnusta

Post by Vierailijahan minä »

en sen enempää IMS-säännöistä tiedä, mutta lueskelin sitä eilen. jossain kohdassa kuitenkin sanottiin liittyen spinaakkerin kokoon, että SMW ei voi olla vähempää kuin 1,8*J ja 1,8*SPL.

Tästähän voi päätellä, että puomin pituuden tulee olla = J. Lyhyemmästä ei ole hyötyä ja jos on pitempi, sääntö laskee spinnun leveyden puomin pituuden mukaan (siis jos spinnun leveys ei todellisuudessa ole enemmän). koska spinnulla täytyy kumminkin olla neliöitä, tulee IMS spinnusta kapea ja korkea. jälleen viisaammat voi vahvistaa tai korjata.


on tietysti eriasia, jos yli-iso spinnu tuo enemmän vauhtia, mitä mittasääntörankaisee, mutta tätä hieman epäilen.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

oikkpasi wrote: Voiko tuota TWA:ta pitää myös ohjeellisena arvona optimaaliselle nousukulmalle eri tuulen nopeuksilla.
Käytännössä niin purjehditaan sen nopeuden mukaan vain. Jos kaikki on oikein niin tuo nousu-
kulma on sitten sama kuin taulukossa ja siten VMG on myös sama.
Eli onko tuo tuulikulma (TWA)yhdessä nopeuden (TBS) myös laskennallisesti maksimiarvo mihin voi päästä? Jos TWA pienenee, TBS pienenee ja VMG pienenee. Jos taas TWA kasvaa, TBS kasvaa, mutta VMG pienenee?
Niin tuohan on IMS:in VPP (Velocity Prediction Programin) käsitys siitä mikä on veneellä
annettujen arvojen mukaan paras kryssinopeus jos kaikki natsaa kohdalleen. Jos veneesi kulkee
samalla nopeudella korkeammalle niin sinulla on voittajavene :lol: ja ehdotan että mittautat
veneesi IMSiin heti ja kilpailemaan...
Jos haluaa edetä suoraan vastatuuleen, niin tuo VMG itseasiassa on se mikä vaikuttaa aikaan ja on siten enemmin kuin nice to know, vai kuinka?

Onhan se, mutta VMG arvo on niin monesta eri parametrista riippuvainen että käytännössä
sitä ei voi käyttää ohjailureferenssinä. PItäisi ajaa vain tavoitenopeutta siten että jos annetullla
tuulella olla liian hitaita niin lasketaan kurssia ja päinvastoin. Tällöin pitäisi nousukulman olla
myös paras kompromissi niin että VMG on suurimmillaan.

Saattaa vain käydä niin että jos ajaa niin että TBS on oikein niin tuulikulma ei ole se mikä
löytyy VPP ohjelman ulosteesta.

Eli pitää löytää se sweet-spot jossa nousukulman ja nopeuden yhtälö tuottaa parhaan
VMGn.

Jos joku on joskus nähnyt sellaisia polaari-taulukkoja missä veneen nopeus tuulen funktiona
on piirrettynä karkeasti sydämen muotoisella käyrällä niin paras kompromissi nousukulman ja
nopeuden suhteen löytyy jos vetää x-akselin suuntaisen viivan joka leikkaa sydämen yläosan
(tai alaosan lenssillä). Leikkauskohdalta näkee silloin teoreettisesti lasketun optimin. Käytäntö
voi olla sitten eri mutta useimmiten ollaan 'samalla planeetalla (TM)".
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Awa wrote:voivoi miten pahasti olen pudonnut kärryiltä. Eikös sovita niin että purjeet vaan nostetaan ylös ja vene menee eteenpäin?
Meneehän se eteenpäin, mutta kuinka kovaa? :twisted:
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tietääköhän kukaan jos Kristiina on vielä myytävänä?

On ainakin edelleen avomeripurjehtijain sivuilla: http://www.avomeripurjehtijat.fi/ims/imsproj.htm
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Erkka
luti
Posts: 434
Joined: Tue Mar 11, 2003 13:43 pm
Location: Espoo

Post by Erkka »

Juu, Kristiina oli myös Venepörssissä kaupan viikko-pari sitten. Hinta on aika kova, jos ei ymmärrä katsoa varusteita+purjeiden ikää. Luulen että tällaiset ensimmäisen veneen ostajat eivät tartu täkyyn, kun muut FE:t ovat tuossa 15 k€:n hujakoilla.

Palatakseni vielä noihin teoreettisiin maksiminopeuksiin, sitä tulee itselle niin prkl:n epätoivoinen olo, kun ymmärtää oman tietämättömyytensä ja sen, kuinka PALJON vielä on opittavaa ja ymmärrettävää. Hiljaa hyvä tulee...
Post Reply