Petri wrote:entä jos olet ehkä rikkonut mutta et nyt varmaksi tiedä?
Minä tiedän aina olenko omasta mielestäni rikkonut vai en. Protestilautakunta tai vastapuoli saattavat olla eri mieltä, mutta minä kyllä tiedän olenko omasta mielestäni rikkonut vai en.
Petri wrote: Ja entä jos siihen protestilipun nostoon menee 30s ja se jääkin puolittain auki, mitä teet?
Kuten sanoin, olen jo 20 sekuntia aikaisemmin jättänyt tämän insidentin taakse ja keskityn omaan purjehdukseen. Todennäköisimmin en huomaa, vaikka protestilippu nousisi kokonaankin auki.
Petri wrote: Muuttuuko tapahtunut merkityksettömäksi vain sen takia että protestilippu olikin jäänyt paaran kaapin pohjalle ja sen etsiminen kesti?
Jos en nähnyt lippua niin tietysti kyllä, juuri tästähän on kysymys. Jos sattumalta näin myöhässä nostetun lipun, en silti kelpuuta sitä, jos en mielestäni tehnyt rikettä. Eihän mulla ole mitään velvoitetta tahallaan hankkiutua riskialttiiseen protestikäsittelyyn varsinkaan kun en mielestäni rikkonut. Oma häpeänsä jos ei pysty nostamaan lippua sääntöjen mukaisesti.
Petri wrote: Entä sitten jos tosiaan päädytään protestihuoneeseen asti, ilmoitatko vain että lippu ei noussut tarpeeksi nopeasti,
Kyllä.
Petri wrote: otatko riskin ja et ota asiaa esille jotta itse tapahtunut voidaan käsitellä ja tehdä päätös siitä rikoitko sinä sääntöä vai ei.
En tietenkään ota moista riskiä. Mua vastaan on protestikäsittelyssä valehdeltu aivan törkeästi, se on tärkein syy. Lisäksi olen nähnyt omalle kohdalle osuneita plus muita tapauksia, joissa protestilautakunta on mun mielestä tehnyt virheellisen päätöksen. Yhden vein kilpailusääntölautakuntaan ja voitin. Lisäksi varsinkin tämmösissä viikkokisoissa protestilautakunta koostuu usein ihan täysistä maallikoista, jotka eivät säännöistä tiedä sen vertaa kuin minä. En todellakaan näe mitään järkeä lähteä hakemaan "totuutta" sellaiselta lautakunnalta.
Se mitä olen kyllä harrastanut, kun olen päässyt juttusille jonkun kokeneen tuomarin kanssa, on että olen saattanut kuvailla jonkun vanhan käsitellyn tai käsittelemättä jääneen inssidentin ja kysellyt, miten tuo tuomari tilanteen näkee ja mitkä asiat olisivat tilanteen tulkinnassa oleellisia. Tämä ihan opiskelumielessä tietysti.
Petri wrote: Entä jos lippu olikin unohtunut kotiin ja näin ollen eivät voi nostaa lippua, lähdetkö silloinkin siitä että sinä et ole tehnyt mitään, lähdet pois protestihuoneesta ja on toisen veneen oma ongelma jos eivät ole varustautuneet oikein.
Minä en ole sääntöjä kirjoittanut, minä vaan noudatan niitä. Ei mulla ole mitään mielenkiintoa tai velvollisuutta antaa henkilökohtaisia helpotuksia sääntöihin kilpakumppanieni eduksi. Oma häpeä jos ei ole lippua. Ja tyhmempikin varmaa tajuaa että jos ajan paaralla naapuria kylkeen niin kyllä minä siitä himaan lähden oli lippua tai ei.
Petri wrote:Ja nyt kokoajan oletat, että kipparit omaavat sinun moraalisi, joka saa sinut heittämään rundit _kun_ selvästi olet rikkonut. Karu tosiasia on, että löytyy kippareita jotka eivät tee sitä edes selvissä paikoissa (merkin kosketukset yms.).
En todellakaan oleta. Todella paljon löytyy kippareita jotka eivät halua pyöriä. Mulla on vinkki, miten ne kaverit saa pyörimään, haluatko kuulla?
Meidän veneessä on (tai siis oli) näiden protestien suhteen tiukka käytäntö myös protestin tekotilanteessa. Meillä lippu todellakin nousee heti ja huudan kovaa protesti. Aika usein vastapuoli yrittää alkaa mussuttaa jotain. Tähän vastaan osoittamalla lippua ja sanomalla että tossa on lippu. Mussutus on loppunut siihen joka ikinen kerta. Siis ihan joka ikinen kerta. Ja huomattavan suuri osa vastapuolista on sitten pyörinyt. Vesillä ei todellakaan kannata alkaa keskustelemaan siitä oliko protestiin aihetta vai ei. Lippu ylös, huuto ja sitten keskitytään omaan purjehdukseen.
Petri wrote:On täysin mahdoton sanoa miten pitkään "pitäisi" jatkaa lipun seuraamista, mutta jotenkin tuntuu että sääntöjen henki tavallaan lähtee olympiapurjehtijoitten maailmasta missä kaikki tapahtuu nopeasti, mutta ihan oikeasti kun kaksi 30 jalkaista kruiseria kiertävät merkkiä, mikään ei tapahdu nopeasti ja on aika sama nouseeko lippu 10 vai 30s päästä.
Ei se ole sama. Eikä sillä ole mitään väliä miten nopeasti asiat tapahtuu. Säännöt sanovat että heti ensimmäisen tilaisuuden tullen. Eikö se ole ihan hyvä? Minkä takia ajan pitäisi olla yhtään pidempi kuin heti ensimmäisen tilaisuuden tullen? Jos kerran meillä kaikki tapahtuu hitaasti, niin mikä ongelma on sen lipun nostamisessa? Jokainen sekunti jonka lippu myöhästyy on tavallaan "pois" siltä protestin kohteelta, se joutuu kyttäämään toista ja oma purjehdus häiriintyy. (Edit: ajattele vaikka merkkikosketusta ylämerkillä kun on lyhyt levittäjä, on aika paljon helpompi pyöriä ennen spinnun nostoa kuin sen jälkeen, tässä on aika iso ero 5 sekunnin ja 30 sekunnin välillä.) Protestilautakunnalla on ihan riittävästi tulkinnanvaraa, jos tilanne tapahtuu esim. poijunkierrossa ja kaiken skuuttaamisen keskellä lippu nousee 10 sekunnin päästä niin kyllä se menee läpi, kunhan se lippu nousee heti manööverin valmistuttua eli heti ensimmäisen tilaisuuden tullen. Säännöissähän ei mistään sekunneista puhuta, mutta yleinen käytäntö on, että yli 5-10 sekuntia vaatii jonkun hyvän syyn. Lipun pitäminen kajuutassa ei ole hyvä syy.
Nykyinen sääntö sanoo heti. Kyllähän sitä voisi purjehtia sellaisillakin säännöillä, joissa olisi vaikka 30 sekunnin aikaraja. Mutta mun mielestä nykyinen sääntö on hyvä. Ja mun mielestä on aika perseestä ruveta vaatimaan muita tulkintoja niin kauan kuin säännöt on niinkuin ne on.
Kerrataanpa vielä sääntö nro 3:
ACCEPTANCE OF THE RULES
By participating in a race conducted under these racing rules, each
competitor and boat owner agrees
(a) to be governed by the rules;
(b) to accept the penalties imposed and other action taken under
the rules, subject to the appeal and review procedures provided
in them, as the final determination of any matter arising under
the rules; and
(c) with respect to any such determination, not to resort to any
court of law or tribunal.
T.