Page 6 of 7

Posted: Thu Sep 17, 2009 20:36 pm
by Petri
harald wrote: Sinustako hoskin mestari?
Kuten todettua livenä ei tullut, kun lähtö meni vähän pieleen sekä strategisesti ja myös spinnuhässäköissä tuhlaantui aikaa, oli ihan piristävää taas keulagastina tempoa täysin rintsikoilla olevaa spinnua auki. Epäilisin kyllä että voittaja löytyy veneestä FIN-872, eli kai viimevuoden H-SM FIN-872 Sharp tosin eri miehistöllä.

Pakko kyllä tuohon jäsenpuolenkin LYS-keskusteluun todeta (ja Johanneksen kyselyihin "kisahoon" ja retkihoon erosta) että kyllä on aika valovuoden matka millä tahansa WHC-veneellä tuon veneen vauhtiin, käytännössä kryssi/lenssivauhdit samaa tasoa Platun kanssa. Eli vaikka LYS 1,08 voi harmittaa retkihopoteilla kisaavia, kisahoon LYS:ksi se olisi lähinnä vain aloituspiste mistä lähteä nostamaan kerrointa :)

Onneksi siis WHC:n H-venekanta on pääosin tuota retkipuolta, muuten Charlottallakin tekisi tiukkaa.

Posted: Thu Sep 17, 2009 21:44 pm
by Olli
Noniin, sain Lisbethinkin trackin käpisteltyä paikalleen. Joku tossa Olgan sijainnissa kyllä mättää, kun me ollaan trackin mukaan edellä koko lenssi sinne punaiselle merkille, vaikka se oikeasti meni toisin päin.

Meillä oli jengi kasassa tällä kertaa, Mikko, Ville ja Heikki.

Olgan kanssa olisi voinut olla tiukempaakin kaksintaistelua, mutta kun Johannes nimesi meidät jo etukäteen päävastustajiksi, niin meillä oli vain Ida Maria voitettavana :twisted: Maalissa sitten kyllä toivottiin, että saataisiin vielä joku siihen väliin, ja lopultahan Olga otti sen paikan. Näin ollen saatiin kokonaiskilpailun viides sija huikealla 0,06 pisteen marginaalilla, eli ei edes tiukkaa...

Kisassa tuli pari möhlää, vihreän poijun jälkeen jäätiin p*skoihin, ja vendattiin siitä paaralle vähän liian myöhään, kun ei uskallettu heti. Siinä vielä ajettiin pahasti yli näkymättömästä poijusta, ja sieltä sitten lasketeltiin vähitellen alas. Ylämerkillä oltiin hyvissä asemissa Olgaan nähden, ja p*skottiin heiltä tuuli nopealla spinnun nostolla. Joku siinä lenssillä nyt kuitenkin tökki sen verran, että Olga pääsi kiusaamaan. Jiipattiin siitä mäkeen, kun halusin välttää yltiöpäistä nostatuskilpailua ennen vihreää viittaa. (Joo, kerran tuli jo tarkistettua että sitä ei voi jättää kiertämättä, kun oli Charlottan kanssa kisaa samassa paikassa...)

Ennen punaista viittaa keskusteltiin sen kierrosta, ja kun keulaan on matkaa melkein 8 metriä, niin tuli pieni kommunikaatiovirhe, keulagasti ymmärsi että nyt jiipataan, vaikka vasta suunniteltiin asiaa. Siinä sitten puoleen väliin slööriä selvitettiin rintaliivejä keulastaagin ympäriltä. Täytyisi ehkä omaksua vähän selkeämpi tyyli jakaa tulikomentoja keulamiehelle :oops: Onneksi siinä moni muukin jostain syystä ryssi, eikä otettu ihan kamalasti pataan. Olga ajeli melko alas, laski sitten spinnun ja lähti nostamaan meitä ohi punaisesta poijusta. Saatiin kuitenkin neuvotteluratkaisu asiaan, ja kierrettiin sisäpaikalla.

Kryssi lähti kulkemaan huonosti, keulapurjeen falli löysällä ja muita tekosyitä, mutta jotain kyllä pinnamieskin tyri, kun merkiltä lähdettiin niin alas. Lähti se kryssi sitten jotenkin kulkemaan, eikä loppukisassa enää enempiä tapahtunut.

Hauskaa kuitenkin oli, juomat oli meilläkin kylmänä maalissa, vaikka ei nyt ihan skumppaa ollutkaan tarjolla. Meillä kisa jatkui vielä Inferno 29:n kanssa Lauttasaaren selkää kohti. Jouduttiin kiskomaan spinnu ylös, kun menivät ryökäleet ohi. Pian nousi spinnu heilläkin, ja päästiin aitiopaikoilta katsomaan pientä broutsailua. Joku taisi ohi ajavasta vesibussista räpsiä kuviakin 8) Tuuli ei ollut ihan sitä 10 m/s unelmaa, mutta tuli kuitenkin jostain 110 asteen hujakoilta, eli FE:ssä pysyi vielä tölkki kädessä...

Posted: Thu Sep 17, 2009 21:57 pm
by harald
Petri wrote:
harald wrote: Sinustako hoskin mestari?
Kuten todettua livenä ei tullut, kun lähtö meni vähän pieleen sekä strategisesti ja myös spinnuhässäköissä tuhlaantui aikaa, oli ihan piristävää taas keulagastina tempoa täysin rintsikoilla olevaa spinnua auki. Epäilisin kyllä että voittaja löytyy veneestä FIN-872, eli kai viimevuoden H-SM FIN-872 Sharp tosin eri miehistöllä.
Svärdin veljekset kuulemma.

Posted: Fri Sep 18, 2009 11:36 am
by vvoltti
Olli wrote:Ennen punaista viittaa keskusteltiin sen kierrosta, ja kun keulaan on matkaa melkein 8 metriä, niin tuli pieni kommunikaatiovirhe, keulagasti ymmärsi että nyt jiipataan, vaikka vasta suunniteltiin asiaa. Siinä sitten puoleen väliin slööriä selvitettiin rintaliivejä keulastaagin ympäriltä. Täytyisi ehkä omaksua vähän selkeämpi tyyli jakaa tulikomentoja keulamiehelle :oops:
Tuohon ongelmaan auttaa usein, että nuo keskustelut käydään jos suinkin mahdollista 80 eikä 8 metriä ennen merkkiä. "Suunnittelun" ja "toteutuksen" väliin pitäisi aina jäädä vähintään pieni hetki "tyhjää", ja sitten sanotaan vaan että "okei?, valmista?, nyt mennään!". Tilanteiden ennakointi pitäisi muutenkin olla sellaista hommaa, että sitä tehdään koko ajan ja jatkuvasti, kun on vähänkin rauhallisempi tilanne. Toki myös selkeä ja sovittu "käskykieli" on plussaa, mutta esim. vaihtuvan miehistön kanssa se ei yleensä onnistu, ennakointi auttaa aina.

Ville

Posted: Fri Sep 18, 2009 12:12 pm
by Petri
vvoltti wrote: Tuohon ongelmaan auttaa usein, että nuo keskustelut käydään jos suinkin mahdollista 80 eikä 8 metriä ennen merkkiä. "Suunnittelun" ja "toteutuksen" väliin pitäisi aina jäädä vähintään pieni hetki "tyhjää", ja sitten sanotaan vaan että "okei?, valmista?, nyt mennään!". Tilanteiden ennakointi pitäisi muutenkin olla sellaista hommaa, että sitä tehdään koko ajan ja jatkuvasti, kun on vähänkin rauhallisempi tilanne. Toki myös selkeä ja sovittu "käskykieli" on plussaa, mutta esim. vaihtuvan miehistön kanssa se ei yleensä onnistu, ennakointi auttaa aina.

Ville
Tuo on kyllä totta, mutta tosiaan tuli kanssa itse eilen huomattua keulassa ollessa, että kun tuulta ja muuta meteliä on, niin keulagastina pitäisi kyllä vain pistää korvaläpät päälle ja odottaa selviä komentoja ja antaa ajomiehistön spekuloida asiat läpi.
Välillä kun sitä kuuli sanoja "puomi alas" yms. ja innokkaasti sitten tarttui jo puomista kiinni, vaikka ilmeisesti keskustelu olikin ollut jotain sen suuntaista kuten "ensin spinnu, sitten puomi alas". Mitään ei toki tapahtunut, kun ennen toimintaa kuittasin vielä mitä olin tekemässä ja istumalaatikon älämölö pysäytti toiminnan.

Ainakin meillä Olgassa(kin) siis kaikki toiminnot yleensä kuitataan ennenkuin tehdään mitään. Kippari: Venda valmis? Gastit: OK! K:Venda menee. Ja itse gastina toimin myös noin, tiedä sitten onko se enemmän haitaksi vai hyödyksi.

Posted: Fri Sep 18, 2009 13:44 pm
by 239
harald wrote:Toivottavasti kritiikki ei saa sinua lopettamaan tiedon jakamisen, itse koen näitä erittäin tärkeiksi sillä niitten avulla muistuu mieleen asioita joita itsekin voisi tehdä paremmin. Toivottavasti moni muukin oppii jotain näistä.
Kyllä minä ainakin olen näistä keskusteluista oppinut paljon. Vielä kun nuo opit olisivat radallakin kirkkaana mielessä, mutta ehkä pikkuhiljaa...
Petri wrote:Pakko kyllä tuohon jäsenpuolenkin LYS-keskusteluun todeta (ja Johanneksen kyselyihin "kisahoon" ja retkihoon erosta) että kyllä on aika valovuoden matka millä tahansa WHC-veneellä tuon veneen vauhtiin, käytännössä kryssi/lenssivauhdit samaa tasoa Platun kanssa.
Epäilemättä myös veneissä on huomattava ero, mutta vaikka me kaikki WHC-H-veneilijät tietysti olemmekin äärimmäisen kokeneita ja taitavia kilpapurjehtijoita :roll:, niin uskaltaisin väittää että miehistölläkin on ihan pienen pieni vaikutus nopeuseroon... Mitä tuon 872:n menoa yhdessä tiistiksessä Expressin kannelta katselin, niin näyttivät kyllä todella osaavan hommansa. Pääsevät varmasti huomattavasti lähemmäs veneensä vauhtipotentiaalia kuin me omamme. Se, mitä silloin joskus yritin sanoa oli, että en usko venetyypin sisäisten erojen olevan H-veneillä sen suurempia kuin muillakaan venetyypeillä.

Sen sijaan venekuntien välillä erot voivat olla suuremmat. Osa Suomen H-vene-kärjestä on ajanut H-veneillä tiukkoja OD-kisoja jo ennen syntymääni. Tuollaisella kokemuksella kärjen vauhti on varmasti hyvin lähellä veneen vauhtipotentiaalia. Esimerkiksi Harald on kyllä kiistatta todella nopea, mutta uskon että olisi vielä aavistuksen nopeampi, mikäli olisi päässyt ajamaan vuosien ajan OD-kisaa yhtä nopeiden FEneiden kanssa.
Olli wrote:Olgan kanssa olisi voinut olla tiukempaakin kaksintaistelua, mutta kun Johannes nimesi meidät jo etukäteen päävastustajiksi, niin meillä oli vain Ida Maria voitettavana Twisted Evil Maalissa sitten kyllä toivottiin, että saataisiin vielä joku siihen väliin, ja lopultahan Olga otti sen paikan. Näin ollen saatiin kokonaiskilpailun viides sija huikealla 0,06 pisteen marginaalilla, eli ei edes tiukkaa...
Onnittelut! Eipä me teille pärjätty enää ollenkaan sen jälkeen kun pääsitte Olgasta eroon. Mutta jos sen kaksi sekuntia Olgaan nähden olisi jostain rutistanut.. :?

-Johannes

Posted: Fri Sep 18, 2009 13:54 pm
by vvoltti
239 wrote:Se, mitä silloin joskus yritin sanoa oli, että en usko venetyypin sisäisten erojen olevan H-veneillä sen suurempia kuin muillakaan venetyypeillä.
On siinä pieni ero esim. Express ja H välillä, kun (Suomen) Expresseissä on kisavehkeissäkin myrkkymaali ja luokkasäännön vaatimat patjat yms. veneessä. Holkissa on gelkkaripohja eikä yhtään mitään sisällä. Siinä olet oikeassa että veneiden vauhtiero on ihan peanuts verrattuna miehistöjen vauhtieroon.
239 wrote:Esimerkiksi Harald on kyllä kiistatta todella nopea, mutta uskon että olisi vielä paljon nopeampi, mikäli olisi päässyt ajamaan vuosien ajan OD-kisaa vielä nopeampien FEneiden kanssa.
Fiksasin tota pikkasen.

V.

Posted: Fri Sep 18, 2009 14:10 pm
by KaleviHarkonen
239 wrote:
harald wrote:Toivottavasti kritiikki ei saa sinua lopettamaan tiedon jakamisen, itse koen näitä erittäin tärkeiksi sillä niitten avulla muistuu mieleen asioita joita itsekin voisi tehdä paremmin. Toivottavasti moni muukin oppii jotain näistä.
Kyllä minä ainakin olen näistä keskusteluista oppinut paljon. Vielä kun nuo opit olisivat radallakin kirkkaana mielessä, mutta ehkä pikkuhiljaa...
Samaa mieltä, nämä ovat erittäin antoisia keskusteluja ja on hieno asia että niitä käydään täällä.

Omalta osaltani olen havainnut, että oppimisprosessi menee jotenkin näin:
1. luen palstalta että älä tee niin vaan tee näin
2. kun käytännön tilanne tulee kohdalle, teen asian juuri siten kuin palstalla kiellettiin
3. manailen ja totean että ensi kerralla teen asian palstan neuvojen mukaan

Täältä saatu tieto ei siis estä tekemästä virheitä - se kantapääkokemus tarvitaan silti - mutta vähentää niitä kertoja joina saman virheen tekee uudestaan ja näin oppimisprosessi nopeutuu. :)

Posted: Fri Sep 18, 2009 14:57 pm
by Olli
vvoltti wrote:Tuohon ongelmaan auttaa usein, että nuo keskustelut käydään jos suinkin mahdollista 80 eikä 8 metriä ennen merkkiä. "Suunnittelun" ja "toteutuksen" väliin pitäisi aina jäädä vähintään pieni hetki "tyhjää", ja sitten sanotaan vaan että "okei?, valmista?, nyt mennään!".
Niin, siis tuolla melkein 8 metrillä tarkoitin kyllä pinnamiehen ja keulagastin välistä huutoetäisyyttä FE:n kantta pitkin mitattuna. Keskiviikkona meillä oli siis ongelmana se, että juurikin n. 80 metriä ennen merkkiä keulamiehellä oli jo puomi kourassa, ja spinnu keulastaagin ympärillä, ennenkuin muut ehtivät edes tajuta. Muut oltiin siis vasta keskustelemassa ja ennakoimassa tilannetta, kun yksi jo toteutti.

Sinne keulaan ei aina oikein kuulu keskustelut. Pitäisi varmaan sopia jostain yksinkertaisista käsimerkeistä, kun joskus olisi myös taktista etua hoitaa keskustelut aika hiljaa.

Posted: Fri Sep 18, 2009 15:08 pm
by harald
Voit tänne kirjoitella niitä salaisia käsimerkkejä, emme kerro kellekkään :)

Muuten olen Kalevin linjoilla että kantapään kauttaa oppii vain, opin sisäistäminen on vain tehokkaampaa kun muistaa että "ai tästähän oli juttu foorumissa".

Posted: Fri Sep 18, 2009 15:27 pm
by Olli
harald wrote:Voit tänne kirjoitella niitä salaisia käsimerkkejä, emme kerro kellekkään :)
Mä sulle käsimerkit näytän... :samatsulle:

Posted: Fri Sep 18, 2009 15:43 pm
by 239
vvoltti wrote:
239 wrote:Se, mitä silloin joskus yritin sanoa oli, että en usko venetyypin sisäisten erojen olevan H-veneillä sen suurempia kuin muillakaan venetyypeillä.
On siinä pieni ero esim. Express ja H välillä, kun (Suomen) Expresseissä on kisavehkeissäkin myrkkymaali ja luokkasäännön vaatimat patjat yms. veneessä. Holkissa on gelkkaripohja eikä yhtään mitään sisällä.
Ehkäpä noinkin. Toisaalta Expressin orkkisköli vs kisavehkeen muotoiltu köli kompensoinee vähän tuota pohjien sileyseroa, ja sama FE:n kohdalla. Hoon köli kuitenkin tulee veistämöltä valmiiksi paklattuna. Mielestäni on vähän siinä ja siinä, onko veneen sisällä kulkeva roju veneen vai miehistön ominaisuus... Kyllä ne retkihoon patjat siirtyisivät aika pienellä vaivalla autoon kisan ajaksi. Sitä paitsi meillä ja varmaan muillakin "retkihookisaajilla" kuorma vaihtelee kovasti kauden aikana. Kevään WHC-lähdöissä ja syksyn kahdessa viimeisessä ei ollut ylimääräistä oikeastaan muuta kuin 13-kiloinen perämoottori ja sekin lattialla painopisteen kohdalla.

Posted: Fri Sep 18, 2009 15:52 pm
by Joakim
vvoltti wrote: On siinä pieni ero esim. Express ja H välillä, kun (Suomen) Expresseissä on kisavehkeissäkin myrkkymaali ja luokkasäännön vaatimat patjat yms. veneessä. Holkissa on gelkkaripohja eikä yhtään mitään sisällä. Siinä olet oikeassa että veneiden vauhtiero on ihan peanuts verrattuna miehistöjen vauhtieroon.
Mitäs H:n luokkasäännöt vaativat sisustuksesta? Sitten jollain 2-luokkaan katsastetulla pitää olla mukana vielä paljon enemmän (2 ankkuria, varavedet/juomat, 2 sammutinta jne jne) kuin Expressissä.

Gelkkari vs. myrkky ei kyllä ole mitään eroa, jos vaan jaksaa hioa sen myrkyn maalauksen jälkeen. Molemmat tietysti pitää olla puhtaat.
vvoltti wrote:
239 wrote:Esimerkiksi Harald on kyllä kiistatta todella nopea, mutta uskon että olisi vielä paljon nopeampi, mikäli olisi päässyt ajamaan vuosien ajan OD-kisaa vielä nopeampien FEneiden kanssa.
Fiksasin tota pikkasen.
Ei tuosta voi olla lainkaan varma! On esimerkkejä ihan Suomestakin, että ilman kotimaista kilpakumppania vene on saatu kovan kansainvälisen OD-luokan vauhtiin. Varmasti kovatasoinen OD-kisaaminen helpottaa oppimista, mutta tarvittava taito, aika ja into mahdollistaa kyllä yksinkin vauhdin löytämisen.

Todella vaikeita asioita! Voi olla, että vauhti paranisi vielä 2% tai sitten ei yhtään.

Posted: Fri Sep 18, 2009 19:15 pm
by vvoltti
Olli wrote:Niin, siis tuolla melkein 8 metrillä tarkoitin kyllä pinnamiehen ja keulagastin välistä huutoetäisyyttä FE:n kantta pitkin mitattuna.
Oops. :oops:

Istu ja pala! Tuohon ongelmaan minulla ei ole esittää toimivaa ratkaisua. :D

Kaikenlaista on kokeiltu ja välillä toimii paremmin ja välillä huonommin.

Ongelma kyllä poistuu itsestään siinä vaiheessa kun keulagasti ymmärtää riittävästi purjehduksesta. Pitkän tähtäimen tavoite pitäisi olla, että keulagasti tekee duuninsa ilman eri käskyä ja kippari komentaa vain silloin, kun spinnu halutaan laskea poikkeuksellisen aikaisin tai muuten tehdä jotain epänormaalia. Ehkä voisit aloittaa koulutuksen kysymällä: Kuules Pertti, tämä spinnunlasku, kuinkahan kaukana poijusta se kannattaisi tehdä? Mitä mieltä SINÄ olet?

V.

Posted: Fri Sep 18, 2009 19:21 pm
by Petri
vvoltti wrote: Istu ja pala! Tuohon ongelmaan minulla ei ole esittää toimivaa ratkaisua. :D

Kaikenlaista on kokeiltu ja välillä toimii paremmin ja välillä huonommin.
Me ollaan suunniteltu intin nakkipipoja ( http://www.pikkuinsinoori.fi/handsfree.jpg ) ja kurkkumikrofoneja, jos ne toimivat taistelupanssarivaunuissa (ja kevyemmissäkin vekottimissa) ne toimivat varmaan myös veneessä.
Ja miettikää nyt miten katu-uskottavaa olisi kun kesähelteissä tiimi purjehtii nakkipipot päässä :)

mode edit(hh); pistin välejä osoitteen ympäri jotta foorumin softa osaa tehdä siitä linkin