Page 6 of 6
Posted: Tue Feb 26, 2013 12:54 pm
by harald
Tuon T-minin kylkikuvaa kun katsoo alkaa ymmärtämään miksi se on niin liukas liikkuja kunnes vesilinjan vähäinen pituus alkaa haraamaan vastaan. Köli on kyllä melkoisen pieni.
Myyntikuvisa on ilmeisesti ollut hyvä tarjonta. hmm.
Posted: Tue Feb 26, 2013 14:08 pm
by Joakim
harald wrote:
Tuon T-minin kylkikuvaa kun katsoo alkaa ymmärtämään miksi se on niin liukas liikkuja kunnes vesilinjan vähäinen pituus alkaa haraamaan vastaan.
Kerrotko vielä miten näet tuosta kuvasta liukkauden? Mitä sanot sitten tästä:
mode edit(hh): linkistä kuva
Posted: Tue Feb 26, 2013 16:09 pm
by harald
Rockerin vähyys, kölin pienuus (massa on yhteydessä tähän).
Tuossa Dehliassa on vähän enemmän rockeria, kulkee ehkä paremmin kryssillä ja vähän enemmässä tuulessa?
Posted: Tue Feb 26, 2013 23:28 pm
by Guest
Rocker? Niinku Mick Jagger? WTF?
Posted: Tue Feb 26, 2013 23:34 pm
by harald
Rocker on tavallaan sivusta katsottuna rungon keskiviivan "ketka".
http://en.wikipedia.org/wiki/Kayak#Rocker
Liittynee jotenkin prismaattiseen koefficienttiin? Joakim osaa nämä teoria-jutu paremmin kuin minä.
Södergrenin veneissä on yleensä vähän rockeria, Stillin ja muitten akalaisten puolitonnareissa jne. on enemmän.
Posted: Wed Feb 27, 2013 11:05 am
by vvoltti
Enpä ole ennen kuullut väitettävän, että rungon ketkalla olisi mitään oleellista tekemistä nopeuden kanssa.
V.
Posted: Wed Feb 27, 2013 11:19 am
by harald
No nyt kuulit

Posted: Wed Feb 27, 2013 12:00 pm
by Joakim
harald wrote:Rocker on tavallaan sivusta katsottuna rungon keskiviivan "ketka".
Liittynee jotenkin prismaattiseen koefficienttiin?
Södergrenin veneissä on yleensä vähän rockeria, Stillin ja muitten akalaisten puolitonnareissa jne. on enemmän.
Minä olen mieltänyt rockerin tarkoittavan sitä kuin perä pohjalinja nousee perää kohti ylös eli keula ei tuohon kuuluisi, voin tosin olla väärässä.
Rockeria tarvitaan alhaisissa nopeuksissa, mentäessä selvästi yli runkonopeuden rockerista on vain haittaa. Siksi vanhoissa veneissä on paljon rockeria ja uusissa, varsinkin koviin avotuuliin optimoiduissa, rockeria on hyvin vähän.
Kyllähän tuo liittyy myös prismaattiseen kertoimeen, joka käyttäytyy samalla tavalla. Alle runkonopeuden (siis kevyet tuulet + kryssi kaikilla tuulilla) prismaattisen kertoimen optimi on alempi kuin kovemmilla nopeuksilla.
Moottorivene-esimerkein alhaisilla vauhdeilla optimi on perinteinen suippuperäinen (ja suuri rockerinen) fiskari, puoliliukuvalla alueella tasaperäinen maltillinen rocker ja liukualueella rockeria ei ole lainkaan ja palteet ovat terävät.
Purjeveneillä homma on vaikeampi, koska tuulesta riippuen ollaan eri alueilla ja lisäksi myös purjeiden kantokyky ja sivuttaisvoimat ovat hyvin oleellisia.
Minä en kyllä tuosta Teemin-rungosta näe, että onpa nopea. Kevyt vene, paljon purjeita ja tehokkaat evät kyllä tekevät veneestä nopean. Dehlya 22 oli myös hyvin nopea kevyellä kelillä, mutta keskituulesta ylöspäin onnettoman hidas LYS-lukuunsa (1,02) nähden. Ei kulkenut millään kovaa. Kerran ajoimme ylisuurella H-veneen spinnulla plattista 15 m/s tuulessa. Niukasti pääsimme yli 7 kn, mutta Folkkarit lensivät ohi ilman spinnua.
Katselin juuri vierekkäin Inferno 31:n ja FF31:n runkotiedostoja. En havainnut oleellista eroa rockerissa. Tietysti IOR-optimoidussa perän loppuosa nousee irti vedestä. Selkein ero oli mielestäni perän leveydessä. Infernohan on avotuulilla ylivoimainen varmaankin juuri kantavamman peränsä ansiosta.
Posted: Wed Feb 27, 2013 14:23 pm
by harald
Tarkoitin sitä että tuo Teemin näyttää nimenomaan kevyeltä. Sekä rockerin väyys (uppouman puute) ekä kölin pienuus viittaa todella kevyeen painoon.
Re: Rannoilla huhutaan...
Posted: Mon Sep 02, 2024 18:28 pm
by Aurelia
nalle wrote: ↑Thu Dec 13, 2007 18:40 pm
Jyväskylässä että JVS:lle Juurikkasaareen on syksyllä tuotu/hankittu Pegasus-niminen vene, mutta en ole viellä käynyt katsomassa onko se FE.
Googlailin Aurelian tietoja purjenumeron perusteella, löysin tältä palstalta Pegasus nimisen veneen samalla purjenumerolla, ja kuvissa näkyy samanlainen uimataso. Onkohan entinen omistaja vielä aktiivisena täällä?
Olisin kiinnostunut edelleen historiasta.