vvoltti wrote:
Tässä Harald on kyllä vähän ylioptimistinen mielestäni. Tuuli ei valitettavasti siftaile silleen insinöörintarkasti oskilloiden niinkuin se oppikirjoissa lukee vaan heittelehtii enempi vähempi kaoottisesti tai sitten pysyy paikallaan (ainakin 99 % ajasta asia tuppaa olemaan näin).
Samaa mieltä tässä. Tärkein tehtävä gastilla on tietää millä suunnalla ollaan purjehdittu kryssiä aikaisemmin päivän tai viime tunnin aikana. Paras ja huonoin. Sitten kun rupeaa kääntymään vastaan, tai ehkä nostamaan on hyvä tietää että (kuten keskiviikkona) "120° oli paras, ajetaan nyt 127°. Nyt tökkää jo sen verran että ajetaan 130° astetta ja nousee vielä, tehdään venda!"
Jotenkin noin.
Eihän FEneellä voi tai edes kannata tehdä vendoja vielä 5° sifteihin, ne ovat vielä mahdollisesti mitta- tai ajotarkkuuden sisällä kuitenkin. Puhumattakaan nyt siitä että WHC lähdöissä on paljon muutakin joka pakottaa ajamaan johonkin, vapaat tuulet eli muut veneet, saaret kareikot ja ratamerkit jne.
Meidän veneessä gastit huomaavat olosuhdemuutokset, ja saan yleensä kommentteja että "pari astetta on tullut vastaan, mutta tuulennopeuskin on laskenut" tai että "vastaan mutta johtuu aallokosta". Pitää siis vielä ymmärtää ne muuttujat ja seuloa heti pois ne asiat jotka eivät liity tuulen kääntymisiin.
Tosituulen nopeus on tärkeä gastin seurata, etenkin alemmassa rekisterissä. Tuulen nopeuden nouseminen jostain 3 metristä viiteen metriin aiheuttaa äkkiä 3-5 asteen nousun höjdiin. Tässä on silloin tärkeää huomata se muuttuja, ja laskea se pois eikä kertoa pinnamiehelle että "tuuli nosti 5 astetta". Sama koskee reikiin ajamista, ilman tuulimittaria käy äkkiä niin että ei huomaa että se on reikä vaan vaistomaisesti laskee alaspäin. Tämä johtaa sitten siihen että gastit älähtää että kääntyi vastaan, ja tehdään sitten vielä kaiken päälle venda siinä reiässä. Oikea taktiikkahan on ajaa ylös, tai ajaa samaa suuntaa ja antaa nopeuden laskea takaisin oikealle target nopeudelle.