WHC 8/2010

Moderators: Petri, harald

KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Post by KaleviHarkonen »

Petri wrote:
harald wrote:Tuo on juuri se keli missä on yhdentekevää onko ykkönen vai kolmonen....
Mun mielestä tuo on kyllä paljon sanottu, paljon olennaisempi asia on taas kerran miehistöpaino. Meillä oli siis laidalla hengaamassa 190 kg, mites muilla? Ei meillä olisi ollut jakoa ajaa ykkösellä.
Gastiosastolta päivää. Oman tuntuman ja yleisen elämänkokemuksen pohjalta sanoisin, että FE:ssä miehistöpainon vaikutus ei sentään ole noin merkitsevä.

Meillä oli eilen miehistöpainoa 210-220 kg + kippari, arvioisin. Vaa'assa ei käyty. Kippari toisinaan sabotoi hengaamista istumalla suojan puolella styyran veneitä tähystäen.

Tuskin noin pieni painoero purjevalinnan ratkaisee.

Jos purjetta on vähän liikaa, voi päästää skuutteja kovimmmissa puuskissa. Sen sijaan jos purjeita on vähän liian vähän, ei reijässä tai saarien suojapuolella voi tehdä mitään.
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

KaleviHarkonen wrote: Gastiosastolta päivää. Oman tuntuman ja yleisen elämänkokemuksen pohjalta sanoisin, että FE:ssä miehistöpainon vaikutus ei sentään ole noin merkitsevä.
Ei se paino pelkästään vaan miten se sijoittuu, meillä yksi 70kg hengaa vain käskystä :)
Meillä oli eilen miehistöpainoa 210-220 kg + kippari, arvioisin. Vaa'assa ei käyty. Kippari toisinaan sabotoi hengaamista istumalla suojan puolella styyran veneitä tähystäen.
No Panu luun laidalle on se perinteinen Annelin ykkösreivi :)
Jos purjetta on vähän liikaa, voi päästää skuutteja kovimmmissa puuskissa. Sen sijaan jos purjeita on vähän liian vähän, ei reijässä tai saarien suojapuolella voi tehdä mitään.
Noinhan se onkin, sen takia kolmosen kanssa lähteminen on aina riski mutta toisaalta ei kyllä oman kokemuksen pohjalta ykkösen kanssa juuri pysty tekemään mitään, jos ison levanki olisi käyttökelpoisempi niin ehkä silloin mutta niillä mennään mitä on. Ja se tuuli ei mielestäni eilen ollut "vähän liikaa" meille kun pariin otteeseen jo lähes broutsasimme kolmosen kanssa. Tottakai paljon on kiinni pinnamiehen taidoista, mutta näillä taidoilla ei parempaan pysty ja ykkösellä länässä ajaen ei sitten pysty keskittymään muuhun kuin selviytymiseen.
Last edited by Petri on Thu Aug 19, 2010 21:09 pm, edited 1 time in total.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Olli wrote:
harald wrote:Onko teillä sellaista kompassia jonka miehistö näkee?
Meidän kompassi on siinä missä kaikilla muillakin. Eilinen tuuli oli kyllä taas niin mutkainen, etten kyllä ymmärrä miten siinä kukaan ehtii mitään kompassisuuntia rekisteröimään...
Onhan teitä neljä. Joku saa tehtäväkseen ja hoitaa sen. Kyllä ehtii varmasti.

edit: meidän veneessä se on pianistin hommia. Keulagastinkin.
Last edited by harald on Thu Aug 19, 2010 21:12 pm, edited 1 time in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

vvoltti wrote:No nyt näyttää trackien perusteella että Merelli selvästi dippaa pikkasen alaspäin oletettavasti kuvassa näkymättömän Tyynen taitse siinä Haraldin kivilleajon ja vendan jälkeen. Jos/kun tuo tuli tehtyä tarkoituksella niin kiitokset ja hatunnostu jouhevasta ja järkevästä purjehduksesta. Tossa kun joku jääräpää olisi ruvennut kalastamaan penaltyä ja nostanut kurssia niin aika lähellä oltaisiin oltu joukkokolaria. Me ei oltais enää taivuttu alakautta joten ois ollu pakko laittaa siihen paniikkivenda styyralle suoraan Haraldia kylkeen...

Ville
Joo, ei me FEnelijät niin tiukkapipoisia olla.

Muistakaa sitten että pintakiven eteläpuolella olevan nelosen reikä-kolmion kohdalla koltahtaa jos vedentaso on matalalla.

Missä on Tyynen tracki, sitä on kaivattu jo vuosia.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

KaleviHarkonen wrote:Gastiosastolta päivää. Oman tuntuman ja yleisen elämänkokemuksen pohjalta sanoisin, että FE:ssä miehistöpainon vaikutus ei sentään ole noin merkitsevä.

Aste, pari kryssikulmaa. Onko se sitten merkitsevää vai ei, en tiedä.

Anteeksi karkea ilmaisuni.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Post by KaleviHarkonen »

harald wrote:
KaleviHarkonen wrote:Gastiosastolta päivää. Oman tuntuman ja yleisen elämänkokemuksen pohjalta sanoisin, että FE:ssä miehistöpainon vaikutus ei sentään ole noin merkitsevä.

Aste, pari kryssikulmaa. Onko se sitten merkitsevää vai ei, en tiedä.
Jos Olgassa on laidalla 190 kg ja Annelissa 220 kg, on eroa 30 kg. Saako sillä erolla todellakin kaksi astetta kryssikulmaa? Saisiko 300 kg erolla 20 astetta?
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Anteeksi että olin epätarkka ilmaisussani. Tarkoitin sitä että eroa tulee varmaan siitä että onko -120 kg vai +120 kg laidalla. Se on jo varttitonni, yhtä paljon kuin Olgassa miehistönpaino yhteensä. Siitä tulee helposti pari astetta eroa.

Se, onko se merkitsevää vai ei niin on sitten tulkintakysymys. Joillekin tuo kaksi astetta höjdiä on sama kuin kuuhun lentäminen.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

harald wrote:
Olli wrote:
harald wrote:Onko teillä sellaista kompassia jonka miehistö näkee?
Meidän kompassi on siinä missä kaikilla muillakin. Eilinen tuuli oli kyllä taas niin mutkainen, etten kyllä ymmärrä miten siinä kukaan ehtii mitään kompassisuuntia rekisteröimään...
Onhan teitä neljä. Joku saa tehtäväkseen ja hoitaa sen. Kyllä ehtii varmasti.

edit: meidän veneessä se on pianistin hommia. Keulagastinkin.
Tässä Harald on kyllä vähän ylioptimistinen mielestäni. Tuuli ei valitettavasti siftaile silleen insinöörintarkasti oskilloiden niinkuin se oppikirjoissa lukee vaan heittelehtii enempi vähempi kaoottisesti tai sitten pysyy paikallaan (ainakin 99 % ajasta asia tuppaa olemaan näin). Elikkä oikeiden ratkaisujen tekeminen ihan jo pelkän täsmällisen suuntatiedon perusteella on vaikeaa hyvällekin purjehtijalle vaikkei tarttisi mitään muuta miettiä kuin tätä yhtä asiaa. Tähän päälle kuskin ohjausvirheet, paskatuulet yms. häiriötekijät, niin menee ihan mahdottomaksi. Äkkiä ollaan tilanteessa, että gasti huutaa pahaa headeriä ja tehdään pikavenda vain siksi, että kuski katteli muualle ja ajoi hetken aikaa liian alas. (Tai ajoi tarkoituksella speediä.) Gasteja on ihan turha laittaa tiirailemaan kompasseja, ellei pinnamies pysty ajamaan skarpisti. Veikkaisin että FE-fliitissä on ehkä 2-4 venettä, joita ajetaan niin tarkkaan, että gasteilla olisi edes kohtuulliset mahdollisuudet onnistua siftien seuraamisessa. Toki jos siftit on tosi selkeitä ja voimakkaita niin silloin tilanne voi olla toinen.

Yksi välimuotovaihtoehto on, että gasti lukee pyydettäessä kompassin, mutta ei yritä tulkita sitä. Ihan hyvä tapa harjoitella asiaa. Eli kuski tai taktikko seuraa siftejä taktisessa mielessä, mutta gasti hoitaa kompassin (ääneen) lukemisen.

Toisaalta on niinkin, että hyväkään kuski ei yleensä pysty seuraamaan kompassia ohjauksen kärsimättä, eli kyllä se kompassin lukeminen pitäisi miehistön hommaksi saada. Vähän on vaikeaa kun useamman asian pitäisi olla kohdallaan kerrallaan.

Tuossa toisessa threadissa Petri viittasi jotain siihen suuntaan, että tuulimittarin avulla voisi muka helposti arvioida siftejä ja kompassia käytettäisiin vain jos ei ole mittareita. Tuo nyt on ihan täyttä puppua. Vaikka olisi mitkä tuulimittarit, niin kompassista ne siftit katsotaan.

V.
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

vvoltti wrote: Tuossa toisessa threadissa Petri viittasi jotain siihen suuntaan, että tuulimittarin avulla voisi muka helposti arvioida siftejä ja kompassia käytettäisiin vain jos ei ole mittareita. Tuo nyt on ihan täyttä puppua. Vaikka olisi mitkä tuulimittarit, niin kompassista ne siftit katsotaan.
V.
Hmm, yhdessä veneessä jossa purjehdin on tacktickin vekotin (racemaster?) joka kyllä laskee shiftejä, ettei siis shifti sekoitu reikään yms.
Tuulimittariinhan sekin on siis yhdistetty ymmärtääkseni ja sitä vähän tarkoitin, Harald nyt virallisena mittariguruna osannee sanoa oman sanansa asiaan.

Tuulimittaristahan tosituulen suunnan näkee paljon tarkemmin kuin ainakin Olgan Silvasta, eli itse kyllä luottaisin digitaaliseen numeronäyttöön paljon enemmän kuin meidän heiluvaan hökötykseen.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

vvoltti wrote: Tässä Harald on kyllä vähän ylioptimistinen mielestäni. Tuuli ei valitettavasti siftaile silleen insinöörintarkasti oskilloiden niinkuin se oppikirjoissa lukee vaan heittelehtii enempi vähempi kaoottisesti tai sitten pysyy paikallaan (ainakin 99 % ajasta asia tuppaa olemaan näin).
Samaa mieltä tässä. Tärkein tehtävä gastilla on tietää millä suunnalla ollaan purjehdittu kryssiä aikaisemmin päivän tai viime tunnin aikana. Paras ja huonoin. Sitten kun rupeaa kääntymään vastaan, tai ehkä nostamaan on hyvä tietää että (kuten keskiviikkona) "120° oli paras, ajetaan nyt 127°. Nyt tökkää jo sen verran että ajetaan 130° astetta ja nousee vielä, tehdään venda!"

Jotenkin noin.

Eihän FEneellä voi tai edes kannata tehdä vendoja vielä 5° sifteihin, ne ovat vielä mahdollisesti mitta- tai ajotarkkuuden sisällä kuitenkin. Puhumattakaan nyt siitä että WHC lähdöissä on paljon muutakin joka pakottaa ajamaan johonkin, vapaat tuulet eli muut veneet, saaret kareikot ja ratamerkit jne.

Meidän veneessä gastit huomaavat olosuhdemuutokset, ja saan yleensä kommentteja että "pari astetta on tullut vastaan, mutta tuulennopeuskin on laskenut" tai että "vastaan mutta johtuu aallokosta". Pitää siis vielä ymmärtää ne muuttujat ja seuloa heti pois ne asiat jotka eivät liity tuulen kääntymisiin.

Tosituulen nopeus on tärkeä gastin seurata, etenkin alemmassa rekisterissä. Tuulen nopeuden nouseminen jostain 3 metristä viiteen metriin aiheuttaa äkkiä 3-5 asteen nousun höjdiin. Tässä on silloin tärkeää huomata se muuttuja, ja laskea se pois eikä kertoa pinnamiehelle että "tuuli nosti 5 astetta". Sama koskee reikiin ajamista, ilman tuulimittaria käy äkkiä niin että ei huomaa että se on reikä vaan vaistomaisesti laskee alaspäin. Tämä johtaa sitten siihen että gastit älähtää että kääntyi vastaan, ja tehdään sitten vielä kaiken päälle venda siinä reiässä. Oikea taktiikkahan on ajaa ylös, tai ajaa samaa suuntaa ja antaa nopeuden laskea takaisin oikealle target nopeudelle.
Last edited by harald on Fri Aug 20, 2010 22:09 pm, edited 1 time in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Petri wrote:
vvoltti wrote: Tuossa toisessa threadissa Petri viittasi jotain siihen suuntaan, että tuulimittarin avulla voisi muka helposti arvioida siftejä ja kompassia käytettäisiin vain jos ei ole mittareita. Tuo nyt on ihan täyttä puppua. Vaikka olisi mitkä tuulimittarit, niin kompassista ne siftit katsotaan.
V.
Hmm, yhdessä veneessä jossa purjehdin on tacktickin vekotin (racemaster?) joka kyllä laskee shiftejä, ettei siis shifti sekoitu reikään yms.
Tuulimittariinhan sekin on siis yhdistetty ymmärtääkseni ja sitä vähän tarkoitin, Harald nyt virallisena mittariguruna osannee sanoa oman sanansa asiaan.

Tuulimittaristahan tosituulen suunnan näkee paljon tarkemmin kuin ainakin Olgan Silvasta, eli itse kyllä luottaisin digitaaliseen numeronäyttöön paljon enemmän kuin meidän heiluvaan hökötykseen.
Se Racemaster on kompassi, jossa jonkinlainen muistitoiminto. Ei se sen kummempi ole.

Sen olen huomannut että tuulimittarista näkee joskus sopivissa olosuhteissa nostavat puuskat muutaman sekunnin etukäteen. Sen huomaa siitä että apparentti ei muutu, mutta tosikulma suurenee muutaman asteen. Yleensä menee ehkä 3 s niin nostaa, eli puuska on päässyt alaspäin purjeisiin. Taitava purjehtija näkee nämä vedestä, minä en ymmärrä alkuunkaan miten jostain puuskasta näkee nostaako vai laskeeko se. Ehkä siitä mihin se puuska iskeytyy?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

Hevonpaskaa. (Edit:viittaan mainitulla termillä Petrin viestiin, Harald vaan ehti väliin)Mikään tuulimittari ei "laske siftenä niin ettei sekoitu reikään". Vielä enemmän hevonpaskaa on tuo digitaalinen numeronäyttö vs. Olgan Silva. Ihan hiton hailee onko se näyttö numeerinen vai analoginen, kyse on siitä että normaalin tuulimittariston laskema "tosituuli" on keskimäärin yhtä kaukana todesta kuin Olga on Charlottasta. (Hah, kylläpä vitsin murjaisin.)

Jos näillä tactickin vehkeillä tarkoitetaan sitä "kolmiomallista" klassikkosarjaa (speedmaster, racemaster), niin sehän ei edes sisältänyt tuulimittaria. Taktiikkakompassi näytti kyllä liftit ja headerit. Laitteelle kerrottiin ensin mikä on keskituulen suunta ja mikä on vendakulma. Tämän jälkeen se oli vain plus/miinuslaskua kompassisuunnan, keskituulen ja vendakulman välillä. Eli varsinaisesti ei siis yhtään mitään älykkyytä, jos ei lasketa sitä, että keskituulen saa "tallennettua laitteen muistiin". Racemaster on kyllä ihan hyvä laite sen aika vähän perusteella mitä olen käyttänyt. Numerot näkyy pirun hyvin molemmilta laidoita ja tuo kompassisuunnan "korvertoiminen" lift ja header -asteiksi tietyn nollakohdan ympärille helpottaa kyllä kompassin tulkintaa aika paljon. Kunhan ymmärtää ettei se kuitenkaan ole mitään muuta kuin vähän toisella tapaa esitetty kompassisuunta.

Uusissa taktikin mittareissa on toki tuulimittarikin valikoimassa ja varmasti saadaan mikä vaan tuulimittari kytkettyä yhteen minkä vaan lokin kanssa ja siten näyttämään "tosituulta" joka on ihan huuhaata. Olen ollut veneissä, joissa lenssillä "tosituuli" on 14 m/s ja heti perään kryssille kääntymisen jälkeen "tosituuli" on 8 m/s. Mietipä Petri esim. sitä, että minkälainen nopeus ja kiihtyvyys on 10 metrin vipuvarren päässä siellä maston huipussa, kun vene nyökkiin jyrkässä aallokossa. Se tuulimittari/loki yhdistelmä ei tiedä tästä liikkeestä yhtään mitään. Minkälaista "tosituulta" ajattelin mittarin näyttävän. (Toki se ilmiö saadaan "katoamaan" kun vähän keskiarvoistetaan.)

On toki mahdollista rakentaa sellaiset mittaristot, jotka oikeasti näyttävät tosituulta ja joiden näyttämistä numeroista voisi katsella sopivia vendan paikkoja. Löytyy ihan kotimaastakin, ainakin erästä automerkkiä mainostava vene ja varmaan moni muukin käyttää sellaisia fiinimpiä vehkeitä. Mutta se tarkoittaa kaikenmaailman kiihtyvyysantureita sun muita sinne veneeseen ja helvetinmoista kalibrointiurakkaa. Eli mitä aiemmin sanoin, pätee edelleen jos pysytään tämmöisissä normikansan feneissä.

Ville
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Toi kompassisuunnan seuraaminen on muuten yllättävän vaikea muistaa. Meidän veneessä on tullut tavaksi että joku aina sanoo ehkä minuutin välein suunnan ääneen. Tämä siitä syystä että ehkä joku meistä sitten viiden minuutin päästä muistaisi mitä suuntia ajettiin.

Mutta teeppäs kolme vendaa ja koita muistella mitä suuntaa ajettiin samalla halssilla aikaisemmin.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ja sen verran pitää kyllä kehua että harvoin tulee epäiltyä oman tuulimittarin näyttämiä. Se näyttää usein väärin syystä, esim tosikulma voi toisella halssilla on 45° ja toisella 36°, mutta tämä indikoi ennemmin kiertymää tuulessa kuin virhettä.

Mutta joo, suodatuslasit saa kyllä olla päässä jos katsoo noita mittareita ja tosikulman suuruus kryssillä on enemmänkin viihteellinen kuin mikään tarpeellinen arvo. Lenssillä on pinnamiehen mukavempi katsoa siftit mittarista kuin koittaa kuikuilla windexiä tai jotain muuta, ajosuunnan silloin ollessa mitä on.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

Juuri tämän takia se RaceMaster oli kyllä pirun hyvä, se ei unohda. Harald luultavasti tykkäisi kyllä laitteesta. Lisäksi kun käännyttiin lenssille, ei tarvinnut uudestaan arpoa, että mitäs ne numerot nyt on näin myötätuuleen, vaan laite kiepautti kaiken 180 astetta ja näyttää taas kylmästi leikkauskulmaa suhteessa suoraan myötäiseen. Ja vaikka tuuli joskus käätyikin pysyvästi, oli paljon helpompi muistaa, että "nyt keskituulella styyralla näyttää +10 ja paaralla -10", kuin että yrittäisi muistaa vastaavat todelliset numerot. Toinen vaihtoehto oli nollata nappia painamalla "styyran nollakohta tähän nyt", ei siis tarvitse kääntää keulaa piihin, vaan laite laskee uuden keskituulen ohjatusta kryssikulmasta ja tunnetusta vendakulmasta. Pirun simppeli ja hyvä laite, ihme ettei muut sähkökompassien valmistajat ole apinoineet tuota toiminnallisuutta. Senhän saisi ihan helposti mihin vaan sähkökompassiin.

Ville

edit Harald on taas liian nopee, viittaan tietysti pykälää aiempaan enkä ylläolevaan viestiin
Post Reply