WHC #12 16.9.2009

Moderators: Petri, harald

Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

vvoltti wrote: Turha pelko Harald. Kato Petrin tavoitteena on odottaa että sä menet ohi jotta keulagastille ei aiheudu turhaa vaivaa. :shock:

V.
Ville näemmä sitten edustaa enemmän tuollaista raimosummas-maista henkilöstöjohtamisen koulukuntaa, ei siinä mitään, toimii ihan hyvin tietyissä tilanteissa ja porukassa missä motivaatio tulee myös muustakin kuin siitä, että on ihan kiva purjehtia.

Jos gasti joutuu viikosta toiseen tappelemaan epämukavissa toimintaedellytyksissä, ei gasti välttämättä tule enää sitten mukaan joku viikko. Ja jos veneellä ei paljoa menestystä ole luvassa, niin ei niitä gasteja nyt jonoksi asti ole korvaamassakaan ko. gastia.
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

Kyllä mä veikkaisin Petri että toi sun linja on nimenomaan omiaan heikentämään sun miehistön motivaatiota hommaan eikä toisinpäin. Siis jos tuo "muukin motivaatio" tarkoittaa sitä että olisi halua kehittyä ja pärjätä (=joka kerta vähän paremmin kuin viimeksi), niin miten hitossa siihen auttaa kippari, joka asennoituu niin että gastit on ihan tumpeloita kuikenkin, huutaa niille, ei anna niiden hoitaa hommiaan vaan menee itse väliin, ajelee miten sattuu kun ei se gasti kuitenkaan pärjää siellä keulassa, mutku mutku mutku, mitä välii...

Ei noin. Kyllä ne gastit ITSE haluaa tehdä ja ITSE pärjätä OMISSA hommissaan. Ja tehdä itse myös ne omat virheensä. Opettaminen on asia erikseen mutta silloin kun on tarkoitus tehdä jotain niin älä mene siihen väliin pilaamaan sitä juttua.

V.

edit: Jaa, nyt kun luin tarkemmin niin Petrin miehistöä ei näköjään sittenkään kiinnostakaan oppia ja pärjätä. "Muuta motivaatiota" ei ole. Veikkaisin silti, että tuo "muu motivaatio" löytyisi aikasten ripeesti ihan itsestään, kun henkilöstöpolitiikkaa vähän ravisteltaisiin.
Joakim
yliluti
Posts: 953
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Petri wrote:
No siis tässä mielestäni on kyllä sitten taas se näkökanta, että kun on myötätuulilähtö, niin alapuoliset veneet voivat nostattaa helpostikin yli linjan ja jos puomi on ylhäällä, niin tee nyt siinä sitten nopeasti 360:stä jos olet linjan ohi.
Kyllähän 360 onnistuu vallan mainiosti spinnupuomi paikoillaan (ja jopa spinnu ylhäällä). Genuaa ei tietysti saa kiristettyä, mutta se ei ole kuolemaksi. Monet starttaavat myös genua alhaalla spinnulähtöihin, mutta itse en tee niin.
Petri wrote: Niinhän se pitäisi, mutta jos katsot mun videota, spinnua alettiin ottaa alas miltei 20s ennen merkkiä, eli ihan riittävän aikaisin, enkä mä osannut ennakoida että siinä menee noin pitkään ennenkuin puomi on poissa. Takaata taas puski iso spinnufleetti ja ihan perässä (puoli veneenmittaa) oli Devon, joten spinnun otto liian aikaisin olisi taas voinut seisauttaa meidät täysin ja Devon olisi voinut ehtiä ottaa sisäpaikan.

Ei voi nostaa jos genua ei ole trimmissä, kun muuten läpättävä genua haittaisi kovasti keulagastin töitä. Kuitenkin heti kun genua saatiin vetoon, kuljettiin samaa kulmaa edellämenevän AB:n kanssa, mutta toki Vindungenin paskoissa.
Spinnun voi ottaa alas hyvinkin ajoissa, jos tietää saavansa sisäpaikan. Paljon tärkeämpää kuin ne muutamat sekunnit, jotka häviää siinä spinnuttomuudessa, on ne minuutit, jotka nyt hävisitte siinä, että jäitte paskoihin ja veneitä lappasi yläpuolelta ohi.

Tietysti pitää varmistaa ensin se sisäpaikka, mutta sen jälkeen tosiaan tiukasti merkiltä ylös. Tarvittaessa vaikka lähes piihin saakka, jotta saa kaikki korkeusmetrit kotiin. Ei ole niin väliä onko genua skuutattu vai ei kyllä se vene menee vauhdillaan sinne poijun yläpuolelle. Nuo muutamat korkeusmetrit tulevat 100-kertaisena takaisin!

Petri wrote: Voi olla joo, mutta jos nyt taas tarkastellaan tosiasioita, videolla näkyy kokonaista 2 vendaa, joista ensimmäisellä trimmaajalla oli ongelmia joita en huomannut, koska hän kuitenkin kuittasi että on OK vendata.
En väitä että meidän vendat olisivat yleisestikään hyviä, mutta kyllä me esim. EGP:ssä tehtiin ihan kelpo vendoja satunnaisesti.
Kun nyt haluat helpottaa gastien elämää, yksi tärkeimmistä asioista on se miten teet vendat. Sopivan rauhallinen käännöksen loppu helpottaa kummasti gastien työtä ja nopeuttaa kiihdytystä uudella halssilla.

Petri wrote: Häh, siis nyt on ihan pakko kysyä että miltä pohjalta sä oikein teet näitä johtopäätöksiä. Me ei nostettu spinnua liian aikaisin, vaan se lähinnä karkasi keulakuukusta läpättämään, spinnun nosto alkoi ajanhetkellä 24:05, kun merkki oli meidän kyljen kohdalla (Jarmon kädet alkavat käydä) mikä mielestäni on tuossa tuulessa ihan ok paikka nostaa. Lisbeth oli keula meidän perän vieressä merkillä ja saivat spinnunsa nopeammin vetoon johtuen ihan siitä ettei kukaan meillä oikein tehnyt puomille mitään ja juuri siitä syystä että Lisbeth nosti nopeammin spinnun, meidän spinnu ei myöskään lähtenyt vetoon, minkä näkee mm. siitä miten meidän masto heijaa kun Lisbethin peitto tulee päälle miltei heti merkin jälkeen.
No spinnu lepatti siellä valtoimenaan jo paljon ennen. Okei en huomannut, että varsinaisesti nostettiin vasta merkillä. Lisbeth ei varmasti mennyt teidän ohi sen takia, että saivat spinnunsa nopeammin vetoon vaan sen takia, että vauhti leikkarilla oli parempi. Hehän ovat heti merkin jälkeen teistä ohi. Ei tuossa tuulessa tule niin valtavaa nopeusetua spinnulla.

Te siis tulitte merkille hitaasti jäätyänne Charlotan paskoihin ja vielä pahensitte tilannetta spinnulla kun tarkalla leikkariajolla Lisbeth olisi pysynyt takana, vaikka olisitte nostaneet spinnun minuutin myöhemmin.

Kokeilin tätä juuri sunnuntaina. Hieman nopeampi vene oli perän tasalla hieman ylempänä. En antanut gastien valmistella spinnua, vaan keskityimme vauhdinpitoon. Merkillä takana ollut vene nosti todella tyylikkäästi spinnun, kun meillä meni ehkä 30 sekuntia, mutta olimme edelleen edellä.
Joakim
yliluti
Posts: 953
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Toi Charlotan jälkin näyttää kyllä aika uhkarohkealta. Tunnetteko kaikki rannat vai ajatteko plotterin perusteella? Eikös tuossa Käärmeluodon kaakkoispuolella ollut joku kartasta puuttuva kivi? Ei ihme, että muut ajavat alabanaania!

Käärmesaaren lounaispuolisten kivien sisäpuoleltakin nähtävästi pääsee...
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

vvoltti wrote:Kyllä mä veikkaisin Petri että toi sun linja on nimenomaan omiaan heikentämään sun miehistön motivaatiota hommaan eikä toisinpäin. Siis jos tuo "muukin motivaatio" tarkoittaa sitä että olisi halua kehittyä ja pärjätä (=joka kerta vähän paremmin kuin viimeksi), niin miten hitossa siihen auttaa kippari, joka asennoituu niin että gastit on ihan tumpeloita kuikenkin, huutaa niille, ei anna niiden hoitaa hommiaan vaan menee itse väliin, ajelee miten sattuu kun ei se gasti kuitenkaan pärjää siellä keulassa, mutku mutku mutku, mitä välii...
Käsitit nyt väärin tuon "huutamisen" kun itse olen käyttänyt termiä kokoajan "kovaa puhumisen" synonyyminä, mikä nyt on yleensä aika pakollista tuulessa ja yleisessä metelissä. Pärjäämisen suhteen trendi on ollut nouseva siitä lähtien kun aloin kouluttamaan nykyistä miehistöä, eli siltä osin hommat kyllä ovat kondiksessa.
Tottakai sitä on joutunut muuttamaan omia toimintatapojaan sitä mukaa kun gastit ovat oppineet asioita, vaikeampaa onkin sitten tosin päästä purjehtimaan "vakiomiehistöllä" kun ihmisillä on monenlaisia intressejä.

Ja toisaalta mitä vierasgasteihin tulee, niin niin kauan kuin ei tähän veneeseen tietenkään saa hankittua ketään "pro:ta" niin ihmisille riittää se, että oppii jotain uutta ja ilmapiiri veneessä on siedettävä, ainakin toistaiseksi ei ole ollut mitään ongelmia vanhojen gastien saamiseksi tulemaan uudestaan.
edit: Jaa, nyt kun luin tarkemmin niin Petrin miehistöä ei näköjään sittenkään kiinnostakaan oppia ja pärjätä. "Muuta motivaatiota" ei ole. Veikkaisin silti, että tuo "muu motivaatio" löytyisi aikasten ripeesti ihan itsestään, kun henkilöstöpolitiikkaa vähän ravisteltaisiin.
Kyllähän oppiminen ja pärjääminen kiinnostaa, mutta yritä nyt ymmärtää että meidän porukassa jengillä on ihan oikeasti muutakin elämää purjehduksen ulkopuolella (kilpatason urheiluharrastuksia, muitten harrastusten velvoitteita jne.) ja koko Olgan purjehdusprojektin ideana on saada meidän lippukunnan nuorempia johtajia innostumaan veneen käytöstä (kun porukoilla ei ole minkäänlaista purjehdustaustaa) ja samalla sitouttaa lisää siihen _leipätyöhön_ eli partiojohtamiseen niitten talvikuukausien ajan kun vene lepää pukilla. Purjehdus on vain toissijaista, tärkeämpää on että jengi viihtyy ja toisaalta samalla oppii jotain purjehduksesta yleisesti.

Mutta toisaalta on pakko sanoa, että olet ehkä jo liian vanha muistamaan että tollaisten 16-19v (viime vuosien ikäkehitys) kundien mielessä on ihan oikeasti muitakin asioita kuin purjehdus ;)
Guest

Post by Guest »

Joakim wrote:Kyllähän 360 onnistuu vallan mainiosti spinnupuomi paikoillaan (ja jopa spinnu ylhäällä). Genuaa ei tietysti saa kiristettyä, mutta se ei ole kuolemaksi. Monet starttaavat myös genua alhaalla spinnulähtöihin, mutta itse en tee niin.
Tää nyt ei mun mielestä ole mitenkään selvä pointti ja Petrin näkemykselläkin on puolensa. Kyllä spinnupuomin kanssa tosiaan pystyy pyörimään (spinnu ylhäällä en kyllä pelleilisi), mutta kyllä siinä ketteryydessä hävitään aika paljon. Tässä on vähän sama juttu kun tuossa poijunkierrossa, olennaista on olla hyvässä vauhdissa ja oikein sijoittunut, ei se spinnunnosto ole niin sekunnin päälle. Tässä mielessä jos sen spinnun kanssa viivyttelyn ansiosta hankkii itselleen paremmat mahdollisuudet olla hyvässä vauhdissa ja oikein sijoittunut, niin silloin se voi olla ihan hyvä veto. Parasta tietenkin olisi olla spinnu ylhäällä, täydessä vauhdissa ja oikein sijoittunut, mutta riippuu vähän veneestä ja tilanteesta, onko mahdollinen riski ottamisen arvoinen.

V.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Joakim wrote:Toi Charlotan jälkin näyttää kyllä aika uhkarohkealta. Tunnetteko kaikki rannat vai ajatteko plotterin perusteella? Eikös tuossa Käärmeluodon kaakkoispuolella ollut joku kartasta puuttuva kivi? Ei ihme, että muut ajavat alabanaania!

Käärmesaaren lounaispuolisten kivien sisäpuoleltakin nähtävästi pääsee...
Mitä kiviä missä? :)

Tarkoittanet tuota:

http://www.emk.fi/content_files/Havaitt ... 062004.jpg

Kyllähän tuossa on taas monta pikseliä trackin ja kiven välillä. Plotteri on ahkerassa käytössä ja paikat on scoutattu. Tuo käärmesaarten koillispuoleinen ja luoteispuoleinenkin taitaa olla niitä ainoita näkymättömiä kiviä radalla.

Käärmesaaren lounaispuolella kaiku näytti 2,8m pahimmiillaan, vähän tuli kylmähikeä kyllä mutta kun selvästi halusimme kohti Ådholmenia ja siinä näkyvää puuska-aluetta.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Joakim wrote: Kyllähän 360 onnistuu vallan mainiosti spinnupuomi paikoillaan (ja jopa spinnu ylhäällä). Genuaa ei tietysti saa kiristettyä, mutta se ei ole kuolemaksi. Monet starttaavat myös genua alhaalla spinnulähtöihin, mutta itse en tee niin.


Pitäisi joskus testailla noita 360:ia spinnupuomin kanssa ja oikeasti selvittää miten paljon siinä häviää, toisaalta vapaasti heiluva puomi on taas pieni turvallisuusriski toisaalta keulagastille, toisaalta jos lähellä on muita veneitä.

Mä en myöskään nostelisi spinnua ilman genuaa, etenkään tollaisessa jo vähän sivumyötäisessä, toisaalta suurin ongelma on lähinnä pianistin voimat, kyllä eilisessä kisassa Jarmo olisi varmasti sen nostanut helpostikin, mutta tiedän kokemuksesta että meidän normigastit eivät tuulta maistanutta spinnua nosta kuin vinssin ja kammen avulla.
Ja tietenkin sitten etustaagin ympärille kiertyminen nyt kummittelee aina mielessä.
Spinnun voi ottaa alas hyvinkin ajoissa, jos tietää saavansa sisäpaikan. Paljon tärkeämpää kuin ne muutamat sekunnit, jotka häviää siinä spinnuttomuudessa, on ne minuutit, jotka nyt hävisitte siinä, että jäitte paskoihin ja veneitä lappasi yläpuolelta ohi.
Niin, spinnun voi myös ottaa alas jos tietää voittavansa jne. mutta mitä tällä on tekemistä eilisen kisan kanssa? Sääli että nämä keskustelut jäävät aina vain yksipuoliseksi kritiikiksi, kun muilta veneiltä (pl. Charlotta jonka suoritukset eivät oikein jätä sijaa kritiikille) ei tule raportteja/trackeja/videoita. Mä olen yhä sitä mieltä, että jos oltaisiin otettu spinnu alas paljoa aiemmin, nythän me otettiin spinnu alas (20s/*5 knots=50m) vielä kaukana zonesta, eli jos homman olisi tehnyt vieläkin aiemmin, Devon olisi hyvin saattanut ehtiä puikata keulan meidän rinnalle ja ottaa sisäpaikan.
Tietysti pitää varmistaa ensin se sisäpaikka, mutta sen jälkeen tosiaan tiukasti merkiltä ylös. Tarvittaessa vaikka lähes piihin saakka, jotta saa kaikki korkeusmetrit kotiin. Ei ole niin väliä onko genua skuutattu vai ei kyllä se vene menee vauhdillaan sinne poijun yläpuolelle. Nuo muutamat korkeusmetrit tulevat 100-kertaisena takaisin!
Kun tuota tarkemmin miettii, niin niinhän tuossa pitäisi tehdä, veneellä on kuitenkin merkinkierrossa sen verran vauhtia että ilman purjeitakin sen saisi nostettua kohtalaisen paljon tuuleen ja kerättyä höjdiä talteen.
No, ensi kaudella sitten.
No spinnu lepatti siellä valtoimenaan jo paljon ennen. Okei en huomannut, että varsinaisesti nostettiin vasta merkillä.
Niin, niin se lepattaa jos se pääsee pois laatikosta, mutta sillä ei ole mitään tekemistä noston kanssa, eikä keulagasti sitä enää siinä ehtinyt haroa takaisin.
Lisbeth ei varmasti mennyt teidän ohi sen takia, että saivat spinnunsa nopeammin vetoon vaan sen takia, että vauhti leikkarilla oli parempi. Hehän ovat heti merkin jälkeen teistä ohi. Ei tuossa tuulessa tule niin valtavaa nopeusetua spinnulla.
Voi toki olla näin, toisaalta Olli oli ajanut leikkarin yli ja pääsi ajamaan alemmas, yritätkö nyt sanoa että leikkarit pitäisi ajaa kunnolla yli, että pääsisi kovempaa merkille?
Te siis tulitte merkille hitaasti jäätyänne Charlotan paskoihin ja vielä pahensitte tilannetta spinnulla kun tarkalla leikkariajolla Lisbeth olisi pysynyt takana, vaikka olisitte nostaneet spinnun minuutin myöhemmin.
Siis mistä sinä nyt taas puhut, miten vaikea se on ymmärtää että spinnua ei nostettu mihinkään, vaan tapahtui vahinko ja se karkasi keulaboksista.

Ja mitä nyt oikeastaan tarkoitat tarkalla leikkariajolla? Sitä että ajaa suoraan merkille, no näinhän tapahtuikin, mitä nyt se liehuva spinnu peitti näkyvyyttä siten että piti ottaa kierto vähän tarkemmin.
Se, että merkinkierron olisi voinut ajaa pehmeämmin, kun siihen oli kuitenkin oikeus, on sitten eri asia. Toisaalta lenssillä taas ohitimme Lisbethin, eli sinänsä mahdolliset virheet merkillä sai kuitattua siinä.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuota alamerkin kiertämistä on ainoita alueita mitä olemme oikeasti harjoitelleet ja kokeilleet eri tapoja suorittaa se. FEneen nopeuden säilymisen kannalta kääntösäde on huomattavan laaja, omasta mielestäni pitäisi (jos vain tilaa on) saapua merkin viereen jopa kahden veneenmitan päähän. Tämä tarkoittaa sitä että lenssin puolivälissä pitää jo alkaa tähtäilemään selvästi merkin viereen jotta siihen paikkaan saapuu vauhdilla eikä plattiksella tai jopa negatiivisena.

Merkin tasalla, kaksi veneenmittaa sen sivusta otetaan spinnu alas ja aletaan nostamaan samaan aikaan jotta genoa saadaan vetoon kunnolla. Skuutit pitää kiristää samaan aikaan kaarroksen aikana, iso on tärkempi sillä sen skuuttaaminen kiihdyttää ja genoan kiristäminen liian aikaisin jarruttaa.

Sen verraan pitää tuota meidän roolitus-sivua päivittää että alamerkin kierrossa pitää pianistin vetää stuuran skuutti sisään, se osoittautunut olevan melkein ainoa tapa saada tarpeeksi nopeasti stuura sisään.

Siinä Ville on aivan oikeassa että keulagastin mukavuus pitää unohtaa ja nokan osoittaa oikeaan suuntaan aina. Se on sitten skuuttaajan ongelma hoitaa homma. Ajomiehistön tehtävät tulee aina ensi tilassa, ja muiden gastien touhut ovat toissijaisia. Eli jos keulagastin pitää valita ottaako puomi alas vaiko nostaa genoan helma sisään kaiteitten yli niin helman nostaminen tulee aina ekana.

Siitä kahden veneenmitan, merkin tasalla kohdasta tähdätään kohtaan, joka on merkin vieressä ja merkin alapuolella noin veneenmitta. Kaarroksen säde on siis veneenmitta, noin karkeasti. Vähän isompi jopa, sillä tuossahan ei suoriteta 180° käännöstä vaan yleensä jotain 90-140°.

Jos miehistön paino saataisiin siirtymään ulkolaidalle kaarroksen aikana ei tarvitse välttämättä kuin kahdella sormella pitää peräsimestä kiinni ja paapoa vene ylöspäin kohti alamerkkiä. Kun ollaan menossa kohti merkkiä pitäisi miehistön singahtaa yhtenä klimppinä ylälaidalle, jos tuulta vain riittää.

Alamerkin kohdalla pitää olla täydessä kryssissä, mielellään vähän target-nopeutta nopeammin (vaikea saavuttaa) jotta voi piinata hetken merkin jälkeen jos on tarvetta.
Last edited by harald on Thu Sep 17, 2009 15:36 pm, edited 2 times in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Älä Petri ota liiana vakavasti kritiikkiä, kritiikin esittäjät ovat harvoin olleet itse paikan päällä ja kokeneet sen kokonaisuuden. Kyllä sitä kritiikkiä pitää kuunnella kuitenkin, mutta sen voi omassa mielessään säätää sopimaan siihen kokonaiskuvaan mikä itselläsi on kisan jälkeen.

Toivottavasti kritiikki ei saa sinua lopettamaan tiedon jakamisen, itse koen näitä erittäin tärkeiksi sillä niitten avulla muistuu mieleen asioita joita itsekin voisi tehdä paremmin. Toivottavasti moni muukin oppii jotain näistä.

Ellei muuta niin näistähän saamme todella pitkän illan aikaiseksi meidän syyskokouksesta :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote: Toivottavasti kritiikki ei saa sinua lopettamaan tiedon jakamisen, itse koen näitä erittäin tärkeiksi sillä niitten avulla muistuu mieleen asioita joita itsekin voisi tehdä paremmin. Toivottavasti moni muukin oppii jotain näistä.
Minkä tiedon :)

Joo, en mä ole kirjoittelua lopettelemassa, mutta en tiedä johtuuko sitten muista kiireistä vai mistä, mutta kovin hiljaista on muitten veneitten osalta.

Merkinkiertoja pitäisi tosiaan pystyä harjoittelemaan kunnolla, pitäisi vain saada joku kvantitatiivinen tapa kiertojen arviointiin, gps-tracki ei ehkä aina ole ihan paras tarkkuuden puutteen takia, video takakaiteessa taas vähän suppea näkökentältään.

Mutta tuo on kyllä nyt seuraavan purjehduskauden ongelmia, tavallaan sääli että kisakausi aina loppuu vähän kuin seinään.

Muttajoo, pitänee jättää teidät tänne nettipurjehtimaan ja lähteä kisaan :twisted:
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

harald wrote:Jos miehistön paino saataisiin siirtymään ulkolaidalle kaarroksen aikana ei tarvitse välttämättä kuin kahdella sormella pitää peräsimestä kiinni ja paapoa vene ylöspäin kohti alamerkkiä. Kun ollaan menossa kohti merkkiä pitäisi miehistön singahtaa yhtenä klimppinä ylälaidalle, jos tuulta vain riittää.
Tämä painonsiirto merkinkierrossa on tekee itse asiassa ihan älyttömän suuren vaikutuksen ja on tärkeä asia. Mutta jätin sen tarkoituksella sanomatta, koska on parempi opetella ensin se oikea ajoreitti ja vasta sitten ottaa painonsiirto siihen mukaan. Se on nimittäin oikeasti pirun vaikea juttu. Ongelmana on nimenomaan se veneen pystyyn vetämisen ajoitus, joka vaihtelee todella paljon kelistä, kääntösäteestä, skuuttauksesta ja kaikesta mahdollisesta. Jos siinä myöhästyy, joutuu vetämään peräsimestä jarrut kiinni ettei osuisi poijuun, kun vene kääntyykin "yllättävän" rivakasti.

Meillä keulagasti puuhailee spinnun kanssa eikä osallistu tähän painonsiirtoon. Fokan skuuttaaja on yleensä "luonnostaan" siellä suojan puolella skuuttaamassa ja tulee sieltä ylös sitten kun on valmis (yleensä vähän liian myöhään). Stuuran skuuttaaja on se, joka tekee suurimman liikkeen ja menee suojan puolelle niin pitkälle kuin pääsee niin että silti pystyy skuuttaamaan. Pinnamies tulee yleensä laidalta vain vähän keskemmälle seisomaan, koska hyvää näkyvyyttä ja ajoasentoa ei kuitenkaan saa menettää. Vene pitäisi olla vedetty pystyyn suunnilleen sillä hetkellä kun saavutetaan tiukka kryssikulma. Ongelma on juuri siinä, että mitä enemmän vene on kallistettu, sitä nopeammin vene kääntyy ja kryssikulma tulee vastaan ja sitä kauemmin kestää, että veneen saa oikenemaan. Tuo tekee hommasta vaikeaa, sitä pitää harjoitella aika paljon, että kaikki palikat osuvat yhtäaikaa kohdalleen. Sen takia en ottaisi painonsiirtoa mukaan ennenkuin se sopiva kääntösäde on löytynyt ja spinnun alasoton viemä aika kohtuullisen vakiintunut.

Ville
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Petri wrote: Merkinkiertoja pitäisi tosiaan pystyä harjoittelemaan kunnolla, pitäisi vain saada joku kvantitatiivinen tapa kiertojen arviointiin, gps-tracki ei ehkä aina ole ihan paras tarkkuuden puutteen takia, video takakaiteessa taas vähän suppea näkökentältään.
Ihan loki riittää. Omassa arvomaailmassani onnistunut alamerkin kierto tarkoittaa sitä että merkin kohdalla ollaan vähintään kryssinopeudessa, skuutit ovat sopivasti kireinä ja ajosuunta on tiukasti vastainen. Lyhyesti, normikryssiä merkin kohdalla ja normi-nopeudessa niin on OK.
Petri wrote: Mutta tuo on kyllä nyt seuraavan purjehduskauden ongelmia, tavallaan sääli että kisakausi aina loppuu vähän kuin seinään.

Muttajoo, pitänee jättää teidät tänne nettipurjehtimaan ja lähteä kisaan :twisted:
Ei kun nythän se ensi kausi on jo alkanut, valmistellaan sitä teoriaosuudella joka on monen kuukauden pituinen!

Sinustako hoskin mestari?
Last edited by harald on Thu Sep 17, 2009 17:12 pm, edited 1 time in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuo pystyyn-nostaminen on tosiaan haastavin osuus. Pitäisi saada ne kaksi liikkujaa siirtymään oikeaaikaisesti. FEneessä voi pinnamies hyvin kävellä puomin takaa sitloodassa ja auttaa painonsiirrossa. Tämä vaatii vain että osaa ajaa seisten jatkopinna vähän huonossa asennossa.

Jos on epävarmaa pystyyn-nostamisen ajoituksen kanssa on mielestäni parempi että ajoitetaan se niin, että yksi menee "lakipisteessä" (se yksi veneenmitta alla ja sivussa merkistä), toinen menee kun ensimmäinen on ylälaidalla ja kolmas (jos sellainen on) menee juuri ennen merkkiä. Tällä tavalla pumppaus ei ole niin voimakas, mutta saadaan pehmeämmin ajettua se linja ilman voimakasta peräsimen korjailua.

Tämä merkinkierron ajolinja muistuttaa hyvin paljon autourheilun kaarre-ajoja. Ulkokaarteessa lähestytään mutkaa, kosketaan sisäkaarteen reunaa ja ulostulossa kiihdytetään takaisin ulkokurviin. Paitsi että se ulkokurvin ulkoreuna onkin se pari metriä merkin vieressä. Ja aivan kuten moottoriurheilussa mitataan kaarreajon onnistuneisuus exit-nopeudessa. Mitä suurempi nopeus mutkasta ulos tultaessa, sitä parempi suoritus.

Samaa painonsiirtoa voi harrastaa ylämerkillä. Yleensä yksi tai kaksi ihmistä on merkin kohdalla sitloodassa, eikä laidalla ja tämä ei edesauta veneen kääntymistä. Meidän veneessä (jos ei ole paljon tuulta) joudun usein ajamaan merkin lähitilanteen vielä leestä jotta näkisin merkin genoan takaa. Tässä kohtaa kun aukaisee ison, ja alkaa työntämään peräsinta luuhun jos saa aikaiseksi painonsiirron voi kiihdytyksen oikein tuntea. Minä olen pyrkinyt siihen että siirtyisin itse luuhun melko rivakasti silloin kun avaan ison skuutin. Hyvä olisi saada trimmaaja mukaan sieltä leestä samaan aikaan.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Guest

Post by Guest »

harald wrote:Meidän veneessä (jos ei ole paljon tuulta) joudun usein ajamaan merkin lähitilanteen vielä leestä jotta näkisin merkin genoan takaa.
Luulen, että olen välillä harrastanut semmoista, että käyn hoitamassa sen katsomisen veneenmitta tai pari ennen poijua, ja ajan sen lopun matkaa sokkona, niin että kun poiju ilmestyy ison alta näkyviin, skuutti aukeaa ja vene kääntyy ja minä olen valmiiksi laidalla. Mut riippuu aika paljon kelistä ja tilanteesta.

V.
Post Reply