Joakim wrote:
Kyllähän 360 onnistuu vallan mainiosti spinnupuomi paikoillaan (ja jopa spinnu ylhäällä). Genuaa ei tietysti saa kiristettyä, mutta se ei ole kuolemaksi. Monet starttaavat myös genua alhaalla spinnulähtöihin, mutta itse en tee niin.
Pitäisi joskus testailla noita 360:ia spinnupuomin kanssa ja oikeasti selvittää miten paljon siinä häviää, toisaalta vapaasti heiluva puomi on taas pieni turvallisuusriski toisaalta keulagastille, toisaalta jos lähellä on muita veneitä.
Mä en myöskään nostelisi spinnua ilman genuaa, etenkään tollaisessa jo vähän sivumyötäisessä, toisaalta suurin ongelma on lähinnä pianistin voimat, kyllä eilisessä kisassa Jarmo olisi varmasti sen nostanut helpostikin, mutta tiedän kokemuksesta että meidän normigastit eivät tuulta maistanutta spinnua nosta kuin vinssin ja kammen avulla.
Ja tietenkin sitten etustaagin ympärille kiertyminen nyt kummittelee aina mielessä.
Spinnun voi ottaa alas hyvinkin ajoissa, jos tietää saavansa sisäpaikan. Paljon tärkeämpää kuin ne muutamat sekunnit, jotka häviää siinä spinnuttomuudessa, on ne minuutit, jotka nyt hävisitte siinä, että jäitte paskoihin ja veneitä lappasi yläpuolelta ohi.
Niin, spinnun voi myös ottaa alas jos tietää voittavansa jne. mutta mitä tällä on tekemistä eilisen kisan kanssa? Sääli että nämä keskustelut jäävät aina vain yksipuoliseksi kritiikiksi, kun muilta veneiltä (pl. Charlotta jonka suoritukset eivät oikein jätä sijaa kritiikille) ei tule raportteja/trackeja/videoita. Mä olen yhä sitä mieltä, että jos oltaisiin otettu spinnu alas paljoa aiemmin, nythän me otettiin spinnu alas (20s/*5 knots=50m) vielä kaukana zonesta, eli jos homman olisi tehnyt vieläkin aiemmin, Devon olisi hyvin saattanut ehtiä puikata keulan meidän rinnalle ja ottaa sisäpaikan.
Tietysti pitää varmistaa ensin se sisäpaikka, mutta sen jälkeen tosiaan tiukasti merkiltä ylös. Tarvittaessa vaikka lähes piihin saakka, jotta saa kaikki korkeusmetrit kotiin. Ei ole niin väliä onko genua skuutattu vai ei kyllä se vene menee vauhdillaan sinne poijun yläpuolelle. Nuo muutamat korkeusmetrit tulevat 100-kertaisena takaisin!
Kun tuota tarkemmin miettii, niin niinhän tuossa pitäisi tehdä, veneellä on kuitenkin merkinkierrossa sen verran vauhtia että ilman purjeitakin sen saisi nostettua kohtalaisen paljon tuuleen ja kerättyä höjdiä talteen.
No, ensi kaudella sitten.
No spinnu lepatti siellä valtoimenaan jo paljon ennen. Okei en huomannut, että varsinaisesti nostettiin vasta merkillä.
Niin, niin se lepattaa jos se pääsee pois laatikosta, mutta sillä ei ole mitään tekemistä noston kanssa, eikä keulagasti sitä enää siinä ehtinyt haroa takaisin.
Lisbeth ei varmasti mennyt teidän ohi sen takia, että saivat spinnunsa nopeammin vetoon vaan sen takia, että vauhti leikkarilla oli parempi. Hehän ovat heti merkin jälkeen teistä ohi. Ei tuossa tuulessa tule niin valtavaa nopeusetua spinnulla.
Voi toki olla näin, toisaalta Olli oli ajanut leikkarin yli ja pääsi ajamaan alemmas, yritätkö nyt sanoa että leikkarit pitäisi ajaa kunnolla yli, että pääsisi kovempaa merkille?
Te siis tulitte merkille hitaasti jäätyänne Charlotan paskoihin ja vielä pahensitte tilannetta spinnulla kun tarkalla leikkariajolla Lisbeth olisi pysynyt takana, vaikka olisitte nostaneet spinnun minuutin myöhemmin.
Siis mistä sinä nyt taas puhut, miten vaikea se on ymmärtää että spinnua ei nostettu mihinkään, vaan tapahtui vahinko ja se karkasi keulaboksista.
Ja mitä nyt oikeastaan tarkoitat tarkalla leikkariajolla? Sitä että ajaa suoraan merkille, no näinhän tapahtuikin, mitä nyt se liehuva spinnu peitti näkyvyyttä siten että piti ottaa kierto vähän tarkemmin.
Se, että merkinkierron olisi voinut ajaa pehmeämmin, kun siihen oli kuitenkin oikeus, on sitten eri asia. Toisaalta lenssillä taas ohitimme Lisbethin, eli sinänsä mahdolliset virheet merkillä sai kuitattua siinä.