Page 4 of 6

Posted: Thu May 31, 2012 10:35 am
by Arttu
harald wrote:Niinpä. Ennen vanhaan oli iltakisat kevyttuulisia niin nissä pärjäsi yleensä kevytkulkuisella veneellä. Joko me olemme oppineet viemään raskasta uppotukkia paremmin, tai sitten nämä taitavat ovat jo siirtyneet isompiin veneisiin. Niin tai näin niin tämäniltaisen perusteella sarja ei voisi olla mielenkiintoisempi verrattuna viime vuosiin.

Pari Expressiä ja X-79:iä sotkemaan soppaa vielä kiitos. Missä on kaikki H-veneet, niitä oli vielä muutama vuosi sitten melkein kymmenen? Nyt ei ole yhtään!
Älkääs nyt! Onhan siellä yksi Inferno "uutena tulokkaana" silloin tällöin ollut sotkemassa soppaa.

Tänä vuonna nyt on sattuneesta syystä vaikea saada hallitukselta yhtään enempää purjehduslupaa... Ensi keskiviikkona kuitenkin yritetään saada Bice mukaan. Toivotaan kevyttä keliä ja paljon kryssiä. :)

Posted: Thu May 31, 2012 15:29 pm
by Masa
Onnittelut Merellelle täältäkin.

Laskin että tasoitettujen purjehdusaikojen ero on 54 sadasosa sekunttia (tulee melkein Lace Placid 1980 mieleen).

Voisiko tästä vetää sen johtopäätöksen että jos oletetaan että Merelle ja me purjehdittiin optimaalisesti niin mittaluvut ovat kohdallaan :wink:

Posted: Thu May 31, 2012 19:37 pm
by Mikko E
Ensimmäisenä onnittelut voittajalle!

Teillä kisa taisi olla oikeasti melkoinen jännitysnäytelmä, meillä homma vähän niinkuin lössähti jo ennen kuin ehti alkaan. Miehistössä oli tällä kertaa mukava joukko peruspurjehdustaidot osaavia, mutta spinnua oli ajettu harvemmin. Ei oikein tuntunut löytyvän hyvää saumaa ottaa spinnutreeniä ennen lähtöä, joten päätin ottaa spinnun vain selkeässä tilanteessa, ilman mitään suurempia riskejä.

Ennen lähtöä pyörittiin ympäriinsä ja oli tarkoitus lähteä viimeistä kertaa kiertämään lenkkiä ennen viivalle asettumista. Tarkoitus oli ottaa lähtöhässäkkä varman päälle, toisin sanoen vältellä ruuhkaa. Tässä tapauksessa se tarkoittaisi siis alapuolen paikkaa. Ajettiin sitten aivan liian pitkälle ja ei ehditty linjalle ollenkaan (menee puhtaasti kipparin piikkiin). Kierrettiin vihreä ja lähdettiin siitä vendan kautta muiden alapuolelta ehkä 15-20 ? sek. myöhässä. Alapuolella ajellessa trimmejä yritettiin saada kohdilleen, mutta genoan virtauslankojen saaminen tasaisesti lentoon tuntui mystisesti olevan hankalaa. Liekö sitten rullapurjeen etuliesman täytteet haitanneen niin pahasti, tai sitten se oli vain pakkituulien pyörteitä... Klunga tuntui menevän jo tässä kohtaa omaa vauhtiaan kärjessä ja vieressä olevat tuntuivat olevan hitusen nopeampia.

Vihreältä käännettäessä kryssittiin keskittyen enemmän vendojen parantamiseen ja navigointiin, joten siftejä ei valitettavasti tullut tarkkaan seurattua. Kaikkinensa tuuli tuntui pyörivän etenkin edempänä saarten välissä aika paljon. Klunga meni edellä omia menojaan ja alettiin keskittymään enemmän Dinaa vastaan kisaamiseen, joka vaudin puolesta kulki samoihin. Saatiinkin ihan mukavaa "taistelua" sijoista, vaikkakin tasoitetussa ajassa olimme jääneet kaikille jo reippaasti. Muutaman kerran siinä vaihdettiin sijoja ja keskittyminen menikin sitten enemmän kivien välttelyyn ja tuulialueiden tähyilyyn, kun olisi varmaan pitänyt tarkkailla enemmän siftejä ja trimmiä. Ison luokan veneet lähestyivät vauhdilla.

Långholmenin punaista kiertäessä arvioitiin vielä kevyessä tuulessa ja vanhassa aallokossa styyralla leikkari huonosti. Vielä kun vendassa genoa ja sen skuutti takertuivat ensin spinnukamoihin ja päälle vielä vantteihin, todettiin merkille pääsyn olevan mahdotonta. Huomio tuli vain vähän ennen merkkiä, joten jouduttiin tikkaamaan vajaan veneenmitan verran Dinan lähestyessä takaa. Rakoa tuntui olevan juuri riittävästi lyhyeen tikkiin. Kevyessä tuulessa ja lähes seisovilla vauhdeilla ei päästy (yllätys yllätys) kunnolla kääntämään takaisin styyralle ja Dina joutui sitten nostamaan. Merkille pääsy oli melko pienestä kiinni, joten tuntui olevan mahdollista tehdä nopea tikki. Vähillä vauhdeilla vaihtoehdot tuntuivat olevan vähissä. Dina ei sitten vaivautunut asiasta sen kummempaa vaatimaan, vaikka kysyin tilanteesta. Sääntörike on aina rike, mutta tuolla kaukana takana kummallakin tuntui olevan pääpaino purjehtimisesta nauttimisessa, eikä vaatimuksia esitetty. Ei sitten lähdetty pyörimään, kun tuntui, ettei tuossa nyt kumminkaan tahalteen yritetty saavuttaa merkittävää tuloksellista etua. Oltiin kumminkin porukan hännillä useita minuutteja ja kilpailu meidän osalta enemmän radan ajamista loppuun.

Merkin kierrettyämme spinnu ylös ja kohti maalia. Dinan peitoista päästyämme aloimme saamaan kaulaa (Dina ilman spinnua) ja keskityttiin jo vähän trimmin saamiseen ja spinnuajon opiskeluun. Kärki oli jo hyvin, hyvin kaukana ja ison luokan veneitä alkoi tulemaan vastaan, ensimmäiset olivat menneet ohi jo kryssillä. Tuulen vaihdellessa vauhdit olivat 3,4 ja 1,5 kn välillä, yritettiin toki leikata kelin mukaan. Perässä Dina luopui myöhemmin kisasta.

Vihreätä lähestyttäessä huomattiin, että spinnulla olisi mahdollista yrittää jatkaa vihreältä maaliin saakka ja ihmettelimmekin kaukana edellä menevien spinnuttomuutta. Ajettiin sitten mukavaa sivuvastaista/spinnukryssiä maaliin saakka ja nautittiin keleistä. Tuuli oli heikentynyt jatkuvasti ollen maaliin tullessa ehkä 2 m/s. Ison luokan veneet olivat kaukana tulossa ja arvuuteltiin, pääseekö monikaan edes maaliin saakka. Eipä niitä sitten monikaan ehtinyt.

Summa summarum: vauhti kateissa ja muutenkin meni enemmän sunnuntaipurjehduksen puolelle meidän osalta tämä. Purjehduksena päivä oli mukava, mutta kauas eteen karkaavat saman tyypin veneet ovat hieman masentava näky kilpailua ajatellen. Ehkäpä ensi kerralla sitten :)

- Mikko Eronen -

Posted: Thu May 31, 2012 21:33 pm
by Petri
Janne Timonen oli rannalla lautakunnassa ja otti kuvia
https://www.dropbox.com/gallery/1102958 ... 2?h=2d8edb

"annan kaikille vapaat oikeudet käyttää kuvia ei-kaupalliseen
käyttöön."
Eli periaatteessa tuolta voisi poimia FE-kuvat .orgin galleriaan.

Posted: Thu May 31, 2012 22:11 pm
by harald
Kolmanneksi viimeinen kuva, tuuli on näköjään kääntynyt luoteeseen ja voimistunut?

Posted: Thu May 31, 2012 22:23 pm
by harald
Jaksaisitko Pete laittaa ne FEneestä otetut tuohon?

http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album514

Posted: Thu May 31, 2012 23:37 pm
by Olli
asalovuo wrote:Ekan punaisen jälkeen oikea reuna nähtävästi veti hieman paremmin eli Lisbeth ajeli rantoja nuollen ehkä hieman paremman paikallistuntemuksen turvin tai sitten vain riskillä.
Tuurilla ne isommatkin laivat seilaa, ainakin Italiassa...

Meidän tracki on nyt paikallaan, eikä me mun mielestä tällä kertaa missään kohtaa käyty lähellä kiviä. Tossa reunassa on aika vähän mitään ylläreitä kätkettynä...

Posted: Fri Jun 01, 2012 00:08 am
by Olli
Petri wrote:Voi helvetti mitä paskaa noi meidän vendat on tuolla punaisten välillä, joka ikinen kerta olen näemmä onnistunut vendaamaan laskevasta shiftistä vielä pahemmin laskevaan suuntaan.
Jotain hassua tapahtuu kohdassa 15:50. Vendattiin käytännössä samassa paikassa samaan aikaan, ja seuraavassa vendassa oli kaulaa yli 100 metriä...

Posted: Fri Jun 01, 2012 08:47 am
by harald
Huomasin saman omituisuuden, ensin arvelin että siinä olisi ollut maantieteellisistä syistä johtuva tuulen viuhkamaisuus sillä Bajan ajeli samanlaisia huonoja kulmia.

Eroa sivusuunnassa ei ole kuin 20 m, ja Lisbeth lähtee kutakuinkin samassa spoorissa ajamaan joten jotain muuta siinä on. Ehkä häiriintynyt tuuli sotkee tellarit niin, että rupeaa ajamaan liian alas? Tämähän on ihan normaalia sinänsä.

Ehkä tuosta näkee vapaiden tuulien merkityksen melko konkreettisesti?

Näin jälkeenpäin oli väärin meiltä Rönnkobbenin p-puolella pakottaa Merelli oikeaan laitaan kun se oli kuitenkin se vetävämpi. Olisi pitänyt jatkaa paaralla Merellin edestä. Perustelut tuolle Rönnkobbenille menossa oli etsiä vähemmän aallokkoa styyran halssilla, sehän oli vastainen tuossa.

Merkin kierron jälkeen jäi sellainen pois-peitosta moodi päälle, kun näin jälkeenpäin olisi ehkä ollut parempi pysyä klimpissä mukana. Ehkä siinä ei olisi voittanut mitään, vaikea sanoa.

Posted: Fri Jun 01, 2012 08:53 am
by asalovuo
Olli wrote:
asalovuo wrote:Ekan punaisen jälkeen oikea reuna nähtävästi veti hieman paremmin eli Lisbeth ajeli rantoja nuollen ehkä hieman paremman paikallistuntemuksen turvin tai sitten vain riskillä.
Tossa reunassa on aika vähän mitään ylläreitä kätkettynä...
Jep, tuota juuri meinasin. Kartasta ei juuri ole apuja tuossa tarkoittamassani kohdassa. Joten jos ns. "tietää" ettei noissa kohdissa mitään ole, niin ajaminen rannan läheltä on ehkä miellyttävämpää :)

Posted: Fri Jun 01, 2012 10:22 am
by Petri
Meillä oli pieniä vaikeuksia purjetrimmien kanssa styyralla, välillä keulagasti trimmaili purjetta "siten että langat lensivät" ja mä vain ajoin tellarien mukaisesti kunnes sitten hetken päästä aloin ihmettelemään nousukulmaa ja kurkkasin purjetta ja se oli sen puoli metriä löysänä saalinkien kohdalta ;)

Mutta muistaakseni tossa kohtaa kyllä mentiin ihan normaalilla trimmillä ja ajoin purjetta ihan tellarien mukaan joten kaitpa sen kutakuinkin olisi pitänyt mennä oikeaan suuntaan.
Kyllähän tuossa jotain muutakin oli koska meidän vauhti on myös yli 0,5 solmua pienempi kuin Lissun kun taas ennen vendaa mentiin ihan tasatahtia. Olisiko pikemminkin ollut niin että ajettiin liian kireillä purjeilla eikä saatu vauhtia jonka tuloksena vene vaan rekasi.

Tuohon vendaanhan meidän kisa kaatui, koska sen tuloksena sitten kärkikolmikko veteli ohi heittäen. Mutta ihan mahdoton tuossa on tehdä mitään jos gastit eivät 5 vuodessa ole halunneet oppia purjeen trimmaamista niin sitten eivät halua (pl. toki meidän trimmaaja joka ei taas ole käytettävissä).

Posted: Fri Jun 01, 2012 11:05 am
by harald
Viimeistään tuossa tilanteessa olisi minun mielestä erinomaisen tärkeää merkata skuutti niin että ainakin summittainen skuutin kireys saadaan toistettua vendalta toiselle.

Sen merkkaamisen voi tehdä joko skuuttiin teipin pätkällä vinssin etupuolelle, mieluiten jonkinlaisella karkealla skaalalla teipattuna sitloodan selkänojaan. Tai sitten teipataan esim. 10 cm välein vaakaviiva purjeeseen ylävantin kohdalla ja sitten määritellään vain monesko viivan kohdalla alhaalta laskettuna pitää genoan koskettaa ylävanttia.

Molempien skaalat näkyy hyvin pinnamiehen paikalle.

Nuo valinnat kuinka kireällä (ts. millä "vaihteella") ajetaan on päivä- ja olosuhdekohtainen. Valinta tehdään lämmittelyn aikana ennen lähtöä.

Posted: Fri Jun 01, 2012 11:31 am
by Petri
harald wrote:Viimeistään tuossa tilanteessa olisi minun mielestä erinomaisen tärkeää merkata skuutti niin että ainakin summittainen skuutin kireys saadaan toistettua vendalta toiselle.
Skuuttimerkit kyllä ovat ja ovat olleet käytössä jo vuosia mutta lähinnä gastilla meni pakka vähän sekaisin siinä kun purjetta piti välillä löysätä (tuulen voimakkuuden mukaan) ja välillä kiristellä. Ja kipparilla sitten keskittyminen herpaantuu siinä kun tätä asiaa piti selittää.
Tuo skuuttimerkkien pielessäolo jäi juuri huomaamatta alkuun kun piti saada iso trimmiin, ajaa venettä jne. Multi-tasking vaan nyt oli pakon sanelema tilanne, kun miehistöpaikkoja oli pakko sekoittaa normaaleista.
Nuo valinnat kuinka kireällä (ts. millä "vaihteella") ajetaan on päivä- ja olosuhdekohtainen. Valinta tehdään lämmittelyn aikana ennen lähtöä.
Ei tuo kyllä nyt ihan noinkaan toimi, jos tuuli moinaa niinkin paljon mitä se teki. Lähdössä valituilla merkeillä ei tuossa muutoksessa ole paljoakaan merkitystä kun lopussa madeltiin kahden solmun kryssivauhteja :)

Posted: Fri Jun 01, 2012 11:55 am
by harald
harald wrote:Jaksaisitko Pete laittaa ne FEneestä otetut tuohon?

http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album514
Jees, hommasin ne kuvat omaan galleriaan, kiitos Janne!

Lisäsin myös screenshotin;

Image

Posted: Fri Jun 01, 2012 12:01 pm
by Petri
harald wrote:
harald wrote:Jaksaisitko Pete laittaa ne FEneestä otetut tuohon?

http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album514
Jees, hommasin ne kuvat omaan galleriaan, kiitos Janne!

Lisäsin myös screenshotin;
Äh, unohdin ton asian, hyvä että jaksoit ottaa kuvat talteen koska Janne on siis poistamassa ne dropboxista jossain vaiheessa.