Joakim wrote:1. Lähtö
Spinnulähdössä pitäisi spinnuvalmistelut olla pidemmällä ennen lähtöä. Mielestäsi taktiikkasi olla lähellä linjaa on kuitenkin parempi kuin Charlotan tulo kaukaa, joka on aina riskialtis (reikä tuulessa, jää muiden jalkoihin jne.). Se sijaan saattte spinnun noston jälkeen paremmin vetoon kuin Charlotta.
No siis tässä mielestäni on kyllä sitten taas se näkökanta, että kun on myötätuulilähtö, niin alapuoliset veneet voivat nostattaa helpostikin yli linjan ja jos puomi on ylhäällä, niin tee nyt siinä sitten nopeasti 360:stä jos olet linjan ohi.
Tässä tilanteessa alapuolelta tuli iso liuta veneitä (kuten näkyy Haraldin videosta) joten mun piti ensin katsoa mitä ne tekevät.
Spinnu lähtee tietenkin vetoon paremmin, koska me oltiin täysin vapaissa tuulissa vrt. Charlotta joka selvästi hyytyy AB:n alle, vaikka toki meillä meni n. 4 kertaa pidempään saada spinnu ylös, mutta osasyy siihen on ihan puhtaasti se ettei veneessä ole vakiomiehistö.
2. Eka spinnulegi. Trackejä katsomalla olette selvästi Charlottaa perässä ja alapuolellakin, mutta sitten teette fiksun siirron yläriviin ja ohitatte varmaankin monta venettä.
Trackeissa virhettä mun nähdäkseni (hieman huolestuttava feature, johtuisikohan siitä että mun gps-vastaanotin heiluu mun kädessä ja tarkkuus on sen takia huono), katso videota niin huomaat, että oikeastaan oltiin koko ajan Charlottan edellä,edit: siis kunhan saatiin vene liikkeelle, alussa toki Charlotta oli edempänä. Mun videosta taas näkee, että oikeastaan nostan vain ihan vähän alussa kun alapuolinen hoo yritti nostatella ja sitten myöhemmin kun samainen hoo ja Charlotta yrittivät ajaa yläpuolellemme.
3. Ekan merkinkierto. Tämä menee pahasti metsään. Teillä näyttäisi olevan sisäpaikka, joka pitää aina osata hyödyntää. Erityisen tärkeää se on tälläisellä strekillä, jossa kai pääsi suoraan merkille ellei ollut paskoissa. Spinnu pitää saada ajoissa pois ja kokonaan pois!
Niinhän se pitäisi, mutta jos katsot mun videota, spinnua alettiin ottaa alas miltei 20s ennen merkkiä, eli ihan riittävän aikaisin, enkä mä osannut ennakoida että siinä menee noin pitkään ennenkuin puomi on poissa. Takaata taas puski iso spinnufleetti ja ihan perässä (puoli veneenmittaa) oli Devon, joten spinnun otto liian aikaisin olisi taas voinut seisauttaa meidät täysin ja Devon olisi voinut ehtiä ottaa sisäpaikan.
Tällöin pystyy ottamaan "ylärivin paikan". Merkki pitää kiertää niin, että kierron jälkeen perä on merkin yläpuolella eikä 2-3 veneenmittaa alapuolella, kuten teille kävi, kun ette kiertäneet tiukasti ja ajoitte aivan liian alas hetken aikaa.
Ei voi nostaa jos genua ei ole trimmissä, kun muuten läpättävä genua haittaisi kovasti keulagastin töitä. Kuitenkin heti kun genua saatiin vetoon, kuljettiin samaa kulmaa edellämenevän AB:n kanssa, mutta toki Vindungenin paskoissa.
Yhtäkaikki, merkinkierrot eivät mulla yleensäkään mene erityisen hyvin, joten parannettavaa ja opittavaa yhä on.
4. Vendat kryssillä. Käännät liian nopeasti genuan skuuttauksiin nähden. Genua jää pahasti auki ja vene pysähtyy.
Voi olla joo, mutta jos nyt taas tarkastellaan tosiasioita, videolla näkyy kokonaista 2 vendaa, joista ensimmäisellä trimmaajalla oli ongelmia joita en huomannut, koska hän kuitenkin kuittasi että on OK vendata.
En väitä että meidän vendat olisivat yleisestikään hyviä, mutta kyllä me esim. EGP:ssä tehtiin ihan kelpo vendoja satunnaisesti.
6. Leikkarin ajaminen. Leikkarin ajaminen on tärkeää. Mielestäni paljon tärkeämpää kuin nopea spinnun nosto. Nyt keskitytte liikaa spinnuun ja vielä nostatte sen aivan liian aikaisin, jolloin Lisbeth(kö?) ajaa yläpuolelta ohi. Ei olisi mennyt ohi, jos olisitte keskittyneet leikkarin ajamiseen.
Häh, siis nyt on ihan pakko kysyä että miltä pohjalta sä oikein teet näitä johtopäätöksiä. Me ei nostettu spinnua liian aikaisin, vaan se lähinnä karkasi keulakuukusta läpättämään, spinnun nosto alkoi ajanhetkellä 24:05, kun merkki oli meidän kyljen kohdalla (Jarmon kädet alkavat käydä) mikä mielestäni on tuossa tuulessa ihan ok paikka nostaa. Lisbeth oli keula meidän perän vieressä merkillä ja saivat spinnunsa nopeammin vetoon johtuen ihan siitä ettei kukaan meillä oikein tehnyt puomille mitään ja juuri siitä syystä että Lisbeth nosti nopeammin spinnun, meidän spinnu ei myöskään lähtenyt vetoon, minkä näkee mm. siitä miten meidän masto heijaa kun Lisbethin peitto tulee päälle miltei heti merkin jälkeen.
Noissa trackeissa taitaa olla joku ajoitusongelma?? Eivät oikein vastaa videoiden tapahtumia, vaan Charlotta on liian aikaisessa.
Se voisi olla hyvä selitys asialle, epäilen että vika voi kyllä olla mun trackissa, koska tosiaan vastaanotin ei varmasti ollut koko ajan ihan optimaalisesti vastaanottamassa.