Page 3 of 4
Re: Asus eeePC 12VDC
Posted: Sun Apr 25, 2010 22:41 pm
by Joakim
FE-Sillanpää wrote:
Eli suoraan akkuihin vaan (tosin... entäs kun kone käy? Tuleeko liikaa jännitettä?)
Tossa on sitten riskinä menettää kone. Veneen (ja auton) sähköjärjestelmässä saattaa olla aika suuriakin jännitepiikkejä, joita varten tuota PC:n pistoketta ei ole suunniteltu, kun välissä pitäisi olla se ulkoinen virtalähde. Autoelektroniikan pitää kestää ~60 V jännitteitä hetkellisesti sekä myös negatiivisiä jännitteitä.
Tuurilla voi toki toimia suoraankin ja jotkut "16-18 V" läppäritkin toimivat jotenkuten suoraan akusta. Yksi vanha IBM toimi lähes normaalisti, kunhan läppärin akun irroitti. Akku kiinni se käytti sitä ja sammutti itsensä sen tyhjennyttyä.
Posted: Thu Aug 19, 2010 20:02 pm
by harald
Tota pitää nyt kokeilla:

Saa laidalla/pinnassa ollessa katsoa.
Pika-katsaus ebay.com:iin sanoo että noita saa jenkeistä jo alle 200 $US hintaan. Aikamoinen halvennus tuosta tuhannesta tai parista mitä noi on uutena maksaneet.
Näppäräksi tuon tekee se että se on trans-refleksiivinen. Siellä on siis heijastava pinta TFT:n alla, joten mitä enemmän aurinkoa niin sitä vaalempi se on. Touch-screen, mutta osoitin puuttuu. Jonkun pitäisi keksiä sellaisen langattoman touch-ballin jossa on rulla, tämän voisi pitää taskussa ja operoida sieltä käsin.
Posted: Wed Sep 01, 2010 09:38 am
by harald
Kas, hirveästi eivät maksa nuo näytöt:
edit: poistettu linkki sillä eihän se ollut se langaton versio sittenkään
Posted: Wed Sep 01, 2010 11:19 am
by Petri
harald wrote:
Jonkun pitäisi keksiä sellaisen langattoman touch-ballin jossa on rulla, tämän voisi pitää taskussa ja operoida sieltä käsin.
Eikö tuo menisi jo varsin kohtuuttoman lähellä normaalia taskubiljardia
Vieressä olevissa veneissä kyllä ihmeteltäisiin kun gasti istuu laidalla tuijottaen näyttöä ja taskuissa käy kauhea vilske...
Posted: Wed Sep 01, 2010 11:26 am
by harald
Hmppfff, ei pidä juoda kahvia internetin ääressä <kahvi valuu näytöltä>.
Onhan se toki siistiä johdossa seurata tilanteen kehittyminen plotterilta, mutta ei se nyt tuollaisia tuntoja herätä, paljon.
Posted: Wed Sep 01, 2010 12:00 pm
by jr
Hiano!
Silva/Nexus racesofta pyörimään pömpeliin ja Maxinäyttö mastolle...

Posted: Fri Sep 03, 2010 08:14 am
by mihor
Tuohan on hieno!
Miten hyvin näytöstä saa selvää auringonvalossa? Mulla on tavallinen toughbook, missä on kyllä kirkas näyttö, mutta suorassa auringonpaisteessa siitä on liki mahdotonta nähdä mitään. Taustan heijastavuus taitaa muuttaa tilanteen?
Posted: Fri Sep 03, 2010 09:16 am
by harald
En ole vielä kokeillut, mutta Tieto trimaraanilla tuota on käytetty ihan kunnialla, jos muistan oiekin. Ja sunlight readable:na tuota markkinoitiin aikoinaan.
Tuohan on vain 800x600 px, mutta Trekbuddyn se kyllä hakkaa kooonsa ansiosta. Tuohan on parin kämmenen kokoinen. Sitten olemassa CF-08 jossa mm WinCE ja mm. RDP-tuki sekä 1024x768 px reso. Se olisi vielä monikäyttöisempi vrt. Tähän WinXP-only malliin. Hintaa tosin kertyy yli tonnin käytettynäkin.
Posted: Sat Sep 11, 2010 21:11 pm
by anssi
Moi.
Meillä on Ilonassa Eaglen intellimap olisko 640 tai jotain. Pari vuotta vanha ja hyvin on toiminut. Itse laite on sitloodan paaran puolella köysilukkojen alla seinässä kiinni, antennille löysin hyvän paikan perävalon päältä itse customoidulla telineellä.
Toimii hyvin, on todella helppo käyttää ja maksoi uutena pari vuotta sitten jonkun 500 euroa muistaakseni Marineasta. Nyt siihen samaan hintaan saa jo plotteri/kaiku yhdistelmän! Karttana mulla on Navionicsin koko Itämeren alue yhdellä kortilla olisko 9x gold tai jotain. Kartta maksoi kyllä törkeen paljon olisko jonkun 250?
Läppäri on aina viritys ja plotteri kestää säätä - toki en ole kokeillut läppäri ym. muita säätöjä eli en ehkä tiedä paremmasta/helpommasta/halvemmasta.
Posted: Wed Aug 24, 2011 11:47 am
by harald
Tuossa muuten bongattu s.h.v ryhmästä hyvä yhteenveto elektronisista kartoista;
http://www.afterdiver.fi/elektronisten- ... jen-soppa/
Posted: Thu Aug 25, 2011 13:15 pm
by harald
Nyt testasin työpaikalla
Fit-PC2i pienoistietokonetta. Yllätyin kun sen tehonkuluts itse asiassa oli luvatun mukainen.
Tuossahan on kuitenkin tupla-ydin Atom @1,6GHz, 160Gt kovalevy, usb- ja ethernetportteja vaikka huru mycket sekä WLAN. Siinä valossa tuo 0,45A @ 14,4VDC ei ole mielestäni paha.
Posted: Fri Aug 26, 2011 00:03 am
by harald
Mainittakoon vielä että tuo virtajohto on puukolla irroitettu vanhasta nokian kännykkälaturista. Melko sama pistoke, hiukan tiukkana.
Posted: Fri Aug 26, 2011 14:15 pm
by jr
Toihan on siistin oloinen. Saisikohan Nexuksen Race-softan pyörimään linuxin päällä?
Posted: Fri Aug 26, 2011 14:47 pm
by Joakim
jr wrote:Toihan on siistin oloinen. Saisikohan Nexuksen Race-softan pyörimään linuxin päällä?
Mihin sitä tarvitsee? Mulla pyöri oma koodi NSLU2-purkissa. Lähti automaattisesti käyntiin, vei 3 W. Softa laski ja lähetti targetit, käytti 4 Hz GPS:ää ja tallensi kaiken mittaridatan (sama formaatti kuin Race-softalla).
Posted: Fri Aug 26, 2011 15:21 pm
by jr
Siis lähetti Nexuksen mittareille vai? Onko tuo Nexuksen käyttämä protokolla jossain kuvattu?