Page 3 of 4

Posted: Wed Apr 24, 2013 15:45 pm
by Petri
Vähän tuollaista kannustinta olen kaivannutkin, sääli vain että luokkajaolla sitten vedettiin matto pienten veneitten alta kun noita yksipäiväisiä ratakisoja on kuitenkin tarjolla useampiakin tänä vuonna.

Posted: Wed Apr 24, 2013 17:31 pm
by Panu
Petri wrote:...sääli vain että luokkajaolla sitten vedettiin matto pienten veneitten alta kun noita yksipäiväisiä ratakisoja on kuitenkin tarjolla useampiakin tänä vuonna.
Tervehdys

Ei voi kuin todeta, että olemme onnellisessa asemassa OD purjehtijoina. Ei mittakirjaa ei mittauksia eikä turhia hallinnollisia maksuja. Jäsenmaksukin on sanalla sanoen edullinen.

Kaiken tuon mittauksen ja kirjojen tilauksien jälkeen päästäisiin pitämään ikävää isojen veneiden fliitissä ja lähdön jälkeen psyykkaamaan itseämme kisaamaan yksin purjehtien vailla näkökontaktia luokan muihin veneisiin. EI KIITOS. Jotenkin on päässyt tuo suhteellisuuden taju hommasta karkaamaan. Where is the BEEF.

Ilmeisesti ORC:n suhteen on tehty tietoinen valinta. Ei enää vanhoja pikkuveneitä mukaan kisaamaan "oikeiden purjehtijoiden" kilpailuihin. Hieman karrikoiden ilmaistuna tuolta se tuntuu. Olisiko voitu tehdä toisin? Tehdä ORC helpommin lähestyttäväksi ja pitää ovia tietoisesti avoinna. Ilmeisesti kenttä on liian hajallaan, että järkevää kaikille sopivaa vaihtoehtoa ei ole olemassa.

OD rules OK

Posted: Fri May 24, 2013 12:58 pm
by Petri
Webarin ratakisa on viikon päästä, ilmoittautumisDL 4 päivän päästä. Nyt veneitä ilmoittautunut 12, edellisenä kahtena vuotena kisassa on ollut 45 (2012) ja 31 (2011).

N. viikko jäljellä BOW:n ilmoittautumisDL:ään ja nyt ilmoittautuneina 15 venettä (kaikki isoja ja kiiltäviä, no ei ehkä Nautsikka :D), viime vuoden BOW oli sen verran poikkeava ettei sitä nyt lasketa mukaan mutta Tallinnaan asti 2011 raahautui 50 venettä (toki tuota vähän vääristää pienet virolaisveneet jotka eivät Suomeen asti ole pahemmin raahautuneet)

Skidiä MM-krapulaa, luokkarajamuutos katastrofaalinen fiasko jolla häädettiin pikkuveneet pois hiekkaa pankin lattialle tuomasta vai onko jengi muuten vain laiskaa ilmoittautumaan. Joo, vähän provosointia ilmassa mutta esilläolevat faktat ovat aika karuja.

Toki se on selvää että viimehetken ilmoittautumiset ovat varmasti aika merkittäviä eli vielä ei ole viimeistä sanaa sanottu mutta kyllä tuo Weban 12 venettä vähän sylettää kun edellisinä vuosina ORCi3-luokassa on yksistään ollut tuo määrä veneitä. Voisiko osasyy ilmoittautumiskatoon olla mittakirjojen ruuhka, ehkä jengi ei vielä vain ole ilmoittautunut jos mittakirja ei ole paketissa?

Toki vielä surullisempaa tilanne lienee IRC:n osalta, Webariin on ilmoittautunut toistaiseksi 0 IRC-venettä, tosin eipä voimassaolevia IRC-mittakirjojakaan näytä olevan kuin 1 kpl joten suuri ryysis saanee odottaa itseään.

Posted: Fri May 24, 2013 23:13 pm
by Joakim
No nyt on vähän enemmän mittakirjoja, enemmän kuin 2010 ja 2011 tähän aikaan, vaikka silloin oli jo ensimmäinen kisa takana.

Porukka ilmottautuu myöhään, monet vasta viimeisen päivän jälkeen. MM-kisat oli suuri poikkeus tuosta.

Tänään on tullut aika monta venettä lisää Suursaareen, toki parhaat ovat onnistuneet ilmoittautumaan kolmesti. Eiköhän alkuviikosta ala kertyä veneitä WB:hen.

Posted: Sun May 26, 2013 16:17 pm
by Kimmo L
Kannattaa muistaa että dramatiikka on taiteenlaji jota on syytä käyttää harkiten. Kevään ORC-kisoista ainoastaan Suursaaren ilmoittautumisaika on mennyt umpeen. ORC:issa tänä vuonna 36 ilmoittautunutta, viime vuonna 33...

On kohtuuvarmaa että viime vuoden määriin, ainakaan ratakisoissa, ei tulla pääsemään. On myös kohtuuvarmaa että porukan kilpailullinen taso on viimevuotisen ansiosta noussut. En minä ainakaan toistaiseksi suostu tässä katastrofin aineksia näkemään ;)

Posted: Wed May 29, 2013 08:43 am
by Petri
Nyt näyttäisi dediksen sulkeuduttua Weban osalta jo paremmalta, 28 venettä (yksi tuplana) ilmoittautuneena joten ollaan näemmä palattu ns. vanhoihin määriin eli ehkä MM-kisat eivät nostaneet kisaintoa mutta ainakaan toistaiseksi eivät ole rajusti laskeneetkaan.

Mielenkiintoisena kuriositeettina alkaa näemmä entisiä IRC-only-veneitä näkymään nyt ORC-listoillakin, IRC-luokassa siis 1 ilmoittautunut vene eli oletettavasti luokkaa ei edes lähetetä.

Posted: Wed May 29, 2013 11:13 am
by Joakim
Piti oikein katsoa:
2007: 29
2008: 29
2009:23
2010:31
2011:35
2012:45

Saa nähdä kuin paljon sitten oikeasti tulee WB:hen. Tyypillisesti on muistaakseni tullut vielä useampi jälki-ilmoittautunut ja tietysti joku voi jäädä poiskin. Historian valossa kolmenkymmenen ylitys olisi jo hyvä suoritus.

Posted: Mon Jun 10, 2013 22:03 pm
by Petri
Näyttäisi Suursaari-krapula/MM-krapula ties mikä sitten osuvan tosissaan BOW:n osanottajamääriin. Jotenkin tosin oudosti osanottajajakauma leikkautuu aivan täysin juuri siinä kohtaa GPH:ta mitä kaavailtiin yhdeksi mahdollisuudeksi kakkos- ja kolmosluokan eroksi.

Noh, toki moni porukka on pistänyt pillit pussiin tai pitää välivuotta mutta silti jakauman vinouma on silti aika selvä. Ajankohta toki on varmasti johtanut rajuun kisakalenterin supistamiseen monella porukalla ja onko sitten niin että isot veneet ovat imeneet kaikki gastit kun juuri pienet veneet puuttuvat karkeloista. Ja oma osansa on toki ns. OD-veneillä, Webassa Firstien ranking-status toi pikkudesimaalit kisaan mutta BOW:iin asti se ei kanna. Prkl, no mennään sillä mitä on ja toivotaan että edes FE-sprinttiin saisi veneitä.

Posted: Tue Jun 11, 2013 09:47 am
by harald
Ei näytä olevan yhtään 700+ GPH-luvun venettä mukana. Ainoa on tuo Nissan Arita Airport, jonka profiilikuva on kyllä kuvaava :)

Vaikuttaa siltä että suurin osa on siinä 600-610? Ja Dehler 33, X-332 sekä X-34 on hitaimmasta päästä fleettiä. Huikea muutos yhdessä tai kahdessa kaudessa.

Toisaalta, ehkä parempi niin. Tästä tuli nyt oikeasti rahakkaiden harrastus, ja me saadaan purjehtia rauhassa omia kisojamme.

Mielenkiintoista olisi ollut mennä tuonne sekoittamaan pakkaa 760+ GPH:lla. Vapaat tuulet olisi taattu ainakin kun seuraava vene fleetissä olisi 100 sekkaa maililla nopeampi. Mitään muuta hauskaa tuossa ei olisi tosin ollut.

Posted: Tue Jun 11, 2013 10:14 am
by Petri
Nissan on vain typottanut lukunsa, oikea luku alle 600.

Merellillähän on voimassa oleva ORCi-todistus joten...

Sikäli tosin muistutettakoon että ratanälkäisille syksyn ORCi-syysseilaus on siis nyt puhdas ratakisa (syyskuun puoliväli) eli kyllähän sinne voisi yksittäisellä feneellä raahautua muita kiusaamaan.

Posted: Tue Jun 11, 2013 13:27 pm
by Joakim
Ei se muutos nyt niin iso ole viime vuosista. Pienimmän luokan luokkaraja siirtyi ~15 sec/m, käytännössä X-34:t, Salona 34, Dehler 33 ja FG-331, joista kaksi viimeistä ovat joskus aiemminkin olleet pienimmässä luokassa.

2012 BOWiin verrattuna puuttuu "pienistä" veneistä Tarantella (lopettanut), Rondo (vaihdettu Salonaan), Merinna ja Miss Piggy. Yhtään lähellekään GPH=700 ei siis ollut mukana tuolloinkaan.

2011 verrattuna taas puuttuu "pienistä" Tarantella, Lutfisk, Solveig, LOW (myyty), Rondo ja virolainen Ridas 26 sekä silloisen vain BOWille tehdyn 4-luokan veneet, jossa myös Charlotta ja Herring Rouge.

Eiköhän tämä ole muna-kana -ilmiö. Miksei kukaan pienemmistä ilmoittautunut? Olisi voinut tulla muitakin.

Posted: Wed Jun 12, 2013 02:46 am
by villee
Joakim wrote:Eiköhän tämä ole muna-kana -ilmiö. Miksei kukaan pienemmistä ilmoittautunut? Olisi voinut tulla muitakin.
Miksiköhän en oikein usko tähän? ;)

Mitä tulee herring rougeen, niin meillä osallistumattomuus johtuu ainoastaan luokkajaosta. Tallinnan orc4-iloittelun (joka oli oikeasti todella hauskaa) jälkeen orastavaa kiinnostusta hitaampien veneiden paluuseen orc3-radoille oli keskusteluissa paljonkin ilmassa, mutta 2013 luokkajako osoitti käytännössä kehityksen suunnan. ORCista poistui esim aniara suoraan luokkajaosta johtuen, ja olihan tuolla jo ilmassa että joku inferno 29kin olisi mahdollisesti osallistunut karkeloihin, mutta 65sek mailin nopeammat veneet samassa luokassa eivät ymmärrettävästi olleet erityisen kutsuva konteksti ;)

Ville

Posted: Wed Jun 12, 2013 08:46 am
by Joakim
Tallinan BOWin 4-luokka perustui Tallinnan veneisiin. Eihän tuolla ollut kuin kaksi suomalaista ja noista Tallinnan pienemmistä veneistä vain yksi on käynyt kerran yhdessä kisassa (2010 BOW) moneen vuoteen Suomessa. Ilman veneitä on vaikea olla luokkaa.

Omasta veneestä on 55 sek/M ero luokan nopeimpiin osallistujiin, joten samassa tilanteessa ollaan.

Kolmessa luokassa pysyminen olisi tehnyt tiiviin 2-luokan, kuten ennenkin. 1- ja 3-luokan vauhtieroihin nykyiseeen luokkajakoon nähden vaikutus olisi ollut aika pieni. Pienempiä veneitä ei ole ollut riittävästi siihen, että X-332:t ja vastaavat olisi voinut ottaa pois 3-luokasta. Jos pienet eivät käy kisoissa, ei heille "omaa" luokkaa koskaan tulekaan.

Tilanne on minulle hyvin tuttu, kun ajoin Tempolla ORC-kisoja 2007-2010. Välillä oli mukana X-332:t jne. välillä ei. Hetken aikaa oli monta Infernoa mukana, mutta ne ovat lopettaneet kokonaan tai siirtyneet LYSiin.

Posted: Wed Jun 12, 2013 11:04 am
by villee
Joakim wrote:Tallinan BOWin 4-luokka perustui Tallinnan veneisiin. Eihän tuolla ollut kuin kaksi suomalaista ja noista Tallinnan pienemmistä veneistä vain yksi on käynyt kerran yhdessä kisassa (2010 BOW) moneen vuoteen Suomessa. Ilman veneitä on vaikea olla luokkaa.
En missään kohtaa kysellyt orc4n paluuta. Totesin, että tallinnan jälkeen oli ilmassa orastavaa kiinnostusta tulla mukaan orc 3seen. Vieno kiinnostus ja parin "uuden" veneen entranssit kuitenkin loppuivat tähän kauteen ja perusteeksi mainittiin luokkajako. Oli siis jaon taustalla mitä vain, niin ne "hitaat" veneet joiden kanssa olen keskustellut ovat kokeneet luokkarajan siirron selkeäksi viestiksi painotuksesta nopeampaan kalustoon. Muna-kana pätee tähänkin...

Toki, eihän fliittejä ja rajoja yksittäistapauksien mukaan muokata, joten en napise enempää luokkarajasta. Mutta argumentti siitä ettei jaolla kahteen fliittiin olisi vaikutusta hitaiden veneiden kiinnostukseen orcia kohtaan, on mielestäni väärä.

Joo, kai tilanne on nähtävä niin, että jos haluaa ajaa rataa _järkevällä_ budjetilla, pitää hankkia OD-kalustoa. Onhan w/l-ajelu tasoituksilla tietyllä tavalla vähän hassu konsepti muutenkin. Missäs niitä feneitä myydäänkään... ;)

ville

Posted: Wed Jun 12, 2013 11:08 am
by Petri
villee wrote: Joo, kai tilanne on nähtävä niin, että jos haluaa ajaa rataa _järkevällä_ budjetilla, pitää hankkia OD-kalustoa. Onhan w/l-ajelu tasoituksilla tietyllä tavalla vähän hassu konsepti muutenkin. Missäs niitä feneitä myydäänkään... ;)

ville
http://www.nettivene.com/purjevene/finn-express ;)

Mieti nyt miten hienoa olisi tulla WHC:hen sinne kymmenen veneen fleetin jatkoksi _joka viikko_ sen sijaan että tulette paikalle vain kun ei tuule liikaa :twisted:
Nopeasti vain kaupoille ja maanantaina FE-sprinttiin...