Page 3 of 6
Posted: Wed May 30, 2012 23:08 pm
by asalovuo
Tuloksia katsellessa saa ainakin varmistuksen sille, että kisa loppuu aina vasta maalilinjan ylityksen jälkeen ja loppuun asti tsempataan täysillä.
Startti ei taaskaan onnistunut vaikkei ollutkaan aivan katastrofaalinen. Olin ajatellut nostaa spinnun heti paukun tullessa mutta päätin kuitenkin odotella hieman.
Spinnun noston jälkeen saavutimme Bajania ja Charlottaa hetken näytti siltä, että pääsisimme ohi helposti mutta Harald päättikin nostatella Bajanin meidän eteen ja saamaan aikaan Olga ja Lissu ajelivat meidän yläpuolelta ohitse eikä Olgan piteleminen onnistunut.
Kryssi ei sitten ottanut kulkeakseen vaikka sitä oli treenattu samanlaisessa kelissä viikonloppuna. Välillä ajoin liian alas välillä liian ylös eikä purjeen trimmistäkään tuntunut olevan havaintoa. Ekan punaisen jälkeen oikea reuna nähtävästi veti hieman paremmin eli Lisbeth ajeli rantoja nuollen ehkä hieman paremman paikallistuntemuksen turvin tai sitten vain riskillä. Me vendasimme pois ja ajoimme lähemmäs käätömerkkiä, josta pääsisimme lenssille. Tässä saimme taas vaihteeksi takkiin ja sekä Lisbeth että Charlotta ajelivat meistä ohi...
Loppumatka olikin sitten jonossa ajelua. Jiippi olisi varmaan kannattanut kun vihreä keppi alkoi lähestyä mutta en uskaltanut riskeerata jiipillä lennossa olevaa purjetta.
Sivutuuli pätkä ajeltiin tarkkaillen Lisbethiä ja Charlottaa purjeita trimmaten.
Varsinkin tuo kryssi pätkä oli hauska kun sijoitukset vaihtelivat eikä paaralle vaihtaessa kertaakaan voinut arvata kuka ehtisi styyralla eteen
Rea hoiti keulagastin ja trimmaajan pestiä ja Jarmo toimi pianistina.
Hieno suoritus molemmilta!
Laittelen trackin paikoilleen varmaankin vasta huomenissa nyt on liian väsynyt...
Posted: Wed May 30, 2012 23:17 pm
by Olli
Hauska kisa oli, meillä oli veneessä tänään Heikki, Mikko ja Jankka.
Lähdössä oltiin poijun päässä kohtuullisen oikeaan aikaan, mutta vauhtia vähänlaisesti. Olgan ajaminen kahville olisi tässä tapauksessa haitannut meidän omaa lähtöä, joten ei tullut mieleen tukkia FEneen mentävää rakoa.
Pientä nostattelua näytti olevan liikenteessä karikon ja vihreän kepin välillä. Meille jostain syystä aukeni siihen mukava paikka, josta päästiin läpi, vain Olga ja Merelli edellä. Kryssi meni mitenkuten, kevyt keli on ollut aina myrkkyä, eikä se vieläkään sujunut. Ei sujunut kai muillakaan, kun päästiin niukasti ensimmäisenä kiertämään punainen tolppa. Vähän tosin joutui piinaamaan, jotta saatiin keppi kierrettyä, Merelli varmaan hyötyi tilanteesta, kun jarrutettiin myös Charlottaa.
Lenssillä Merelli ajoi ohi, mutta oltiin vihreällä viitalla ihan imussa. Siitä eteenpäin ei sitten kulkenutkaan. Tähän kun löytyisi joku oivallus missä mättää... Kevyen kelin slööri on vielä vaikeampaa kuin kevyen kelin kryssi.
Antille onnittelut, T-minin voittaminen tässä kelissä on yhtä vaikeaa kuin FE:n päihittäminen kovassa kelissä.
Posted: Wed May 30, 2012 23:24 pm
by max
harald wrote:
Bajan lähti hyvin keskeltä viivaa, ja kulki muuten lujaa. Vähänkin huonompi startti meiltä niin emme olisi pystyneet nostamaan heidän kulkulinjalle eteen. Takaa tuli hieno fleetti FEneita.
Heh, ja me kun ajateltiin, että mikä nyt Charlotassa on pielessä kun se kulkee noin hiljaa. Veikkaisin kuitenkin, että isoin syy meidän vauhtiin oli sivutuuli. Sivutuuleen ajaminen sen verran helppoa, että mekin se osataan
Veneessä mukana Joona ja Juha (lainassa Annelista). Harjoitukset ennen kisaa menivät onnistuneesti ja kisaan lähdettiin rinta rottingilla. Lähdössä onnistuttiin mielestäni vallan mainiosti. T-Mini vähän nostatteli ennen lähtöä, mutta jäi aika pian taakse.
Charlotan tullessa meidän eteen ajattelin ajaa peräallossa jotta päästäisiin imuun. Oletin, että parin minuutin päästä meillä on 100m ero, mutta jostain kumman syystä pysyttiin tiukasti Charlotan perässä. Oli siinä meillä ihmettelemistä. Pian Charlotassa nostettiin spinnu, jonka yhteydessä vauhti laski ja päästiin päälle. Arvottiin nostetaanko spinnu vai ei, kun nähtiin muiden Feneiden tulevan kovaa vauhtia takaa. Päätettiin kuitenkin olla nostamatta spinnua. Vanha spinnu ei toimi ihan yhtä hyvin sivutuulessa kuin uudet.
Siirryttäessä kryssiosuudelle tuntui, että vene ei kulje mihinkään ja aina tulee siftiä väärästä suunnasta. Jotenkin kryssiminen oli tahmasta. Styyran halssilla vene tuntuu kulkevan paremmin. Pitää varmaan tarkistaa maston suoruus. Se jäi keväällä kiireessä tekemättä.
Ylämerkille tultaessa Olga meni ohi. Tuuli siftasi juuri ennen merkkiä emmekä päässeet merkille.
](./images/smilies/eusa_wall.gif)
Ylämerkillä mentiin rintarinna T-Minin kanssa ja varmaan hidastettiin T-Miniä yhden sekunnin verran.

Onnittelut Antille voitosta.
Kisa oli loistava ja tapahtumia riitti. Lisää tälläisiä

Posted: Wed May 30, 2012 23:35 pm
by Petri
max wrote:Sivutuuleen ajaminen sen verran helppoa, että mekin se osataan
Pääseekö teille veneeseen joskus mukaan oppimaan tuota kun mä taas en saa venettä kulkemaan lainkaan sivutuuleen
Arvottiin nostetaanko spinnu vai ei, kun nähtiin muiden Feneiden tulevan kovaa vauhtia takaa. Päätettiin kuitenkin olla nostamatta spinnua. Vanha spinnu ei toimi ihan yhtä hyvin sivutuulessa kuin uudet.
Uskoisin että toi arvonta osui oikein, jos teillä on sivutuulitrimmaus kunnossa niin se Annelin vanha spinnu ei kyllä ikinä ole toiminut noilla kulmilla kunnolla joten todnäk olisitte valuneet sinne Varsasaaren rantaan ja/tai jääneet muista.
Posted: Wed May 30, 2012 23:39 pm
by harald
asalovuo wrote:
Loppumatka olikin sitten jonossa ajelua. Jiippi olisi varmaan kannattanut kun vihreä keppi alkoi lähestyä mutta en uskaltanut riskeerata jiipillä lennossa olevaa purjetta.
Taktisesti oikea päätös, johdossa kannattaa ajaa hitaasti ja alas ja antaa perässätulijoiden ottaa ne laitariskit. Niin kauan kun spinnu lentää kuten teillä lensi niin merkille vaan.
Meillä oli iltapäivän tuulesta johtuen 0.9 oz ylhäällä, pitää varmaan joskus hankkia parempi lenssispinnu. Tuo meidän 0.75 oz on niin vanha ja kulmat irroitettu viisi kertaa, pienempää mallia vielä niin pitää olla todella olematon tuuli että siitä saa hyötyä.
Posted: Wed May 30, 2012 23:40 pm
by Joakim
Petri wrote:Masa wrote:Petri kirjoitti:
"maalisuoralla" T-mini vielä painoi ohi tuhatta ja sataa...LYS 0,99, yeah right.
Jos ajat väärää laitaa niin onko se meidän mittaluvun vika?
Laitaa ja laitaa, ei siinä meidän välillä ollut kuin 50-100m kun menitte ohi, toki tuulirajojen kanssa tuurillakin on toki oma vaikutuksensa ja takaata tullessa on luonnollisesti helpompi valita minne ajaa. Mutta kyllä sitä vähän ihmetteli kun lähtösuorallakin pysyitte täysin kaikkien feneitten vauhdissa slöörillä, yritä siinä sitten repiä 10% kaulaa. No, yhdenluvun säännöillä tää nyt vaan on tätä, toki kova keli sitten kompensoi tilannetta jos nyt sellaisia edes joskus olisi.
FE83 ja Teemin ovat kovin erilaisia veneitä. Tiedän sen hyvin, koska olen kisannut sekä FE83:lla että sellaisia vastaan sekä omistanut Dehler/Dehlya 22:n, joka on hyvin lähellä Teeminiä (sama suunnittelija, samoihin aikoihin, hiukan isompi, lasikuitua LYS 1,02). Teemin on erittäin paljon kevyen kelin vene ja FE83 päinvastoin. Dehlyalla olin aina kärkipäässä kevyellä (siis max 4 m/s), mutta jo keskituulella ei ollut pienintäkään mahdollisuutta keskimääräisiä veneitä vastaan. Seurassamme oli tuolloin runsaasti Folkkareita. 6 m/s tuulesta alkaen noiden vaudissa ei pysynyt alkuunkaan ja masentavinta oli kun kerran reippaassa myötätuulessa ajoimme spinnulla ja Folkkarit "lensivät" ohi fokilla. Nuo eivät olleet mitään huippufolkkareita.
Sitten kevyessä kelissä purjehdimme Folkkari SM-kisojen alamerkin alapuolelta (100 m) perheen kanssa, mutta pian olimme jo kryssiä turhan lähelle kilpailevia veneitä ja sivussa kryssien ohitimme puolifleettiä.
Aivan turha heitellä juttuja Teeminin luvusta. Kuinkas monta kertaa se on voittanut useita FE83:ia 5 m/s tai kovemmassa tuulessa. Miten monta % se on jäänyt jälkeen 10 m/s tuulessa?
Posted: Wed May 30, 2012 23:40 pm
by harald
Petri wrote:max wrote:Sivutuuleen ajaminen sen verran helppoa, että mekin se osataan
Pääseekö teille veneeseen joskus mukaan oppimaan tuota kun mä taas en saa venettä kulkemaan lainkaan sivutuuleen
Ei kannata. Sivutuulessa riittää että pysyy mukana, kryssillä on enemmän merkitystä ja siinähän veditte aivan yhtä hyvin kuin muutkin kunnes himmasi.
Posted: Wed May 30, 2012 23:43 pm
by harald
Joakim wrote:Aivan turha heitellä juttuja Teeminin luvusta. Kuinkas monta kertaa se on voittanut useita FE83:ia 5 m/s tai kovemmassa tuulessa. Miten monta % se on jäänyt jälkeen 10 m/s tuulessa?
Samaa mieltä. Kun purjehditaan eri sarjassa mutta kuitenkin toisiamme vastaan pitää vain purjehtia itse hyvin, eikä varsinkaan jäädä purjehtimaan taktisesti T-miniä vastaan. Merelli näytti tänään että vastoinkäymisistä huolimatta on se voitettavissa kevyessäkin. Oops, taas nousee FEneen LYS-luku

Posted: Thu May 31, 2012 00:02 am
by harald
Olihan Lisbethissä loggeri päällä, olihan? Eeppisin WHC ikinä, niin toivoisi että jokaiselta saisi trackit.
Posted: Thu May 31, 2012 00:02 am
by Petri
harald wrote:Joakim wrote:Aivan turha heitellä juttuja Teeminin luvusta. Kuinkas monta kertaa se on voittanut useita FE83:ia 5 m/s tai kovemmassa tuulessa. Miten monta % se on jäänyt jälkeen 10 m/s tuulessa?
Samaa mieltä. Kun purjehditaan eri sarjassa mutta kuitenkin toisiamme vastaan pitää vain purjehtia itse hyvin, eikä varsinkaan jäädä purjehtimaan taktisesti T-miniä vastaan. Merelli näytti tänään että vastoinkäymisistä huolimatta on se voitettavissa kevyessäkin. Oops, taas nousee FEneen LYS-luku

Niin, kysymys on kai lähinnä se että miten tuulen voimakkuus on jakautunut keskimäärin. On mahdollista pärjätä pitkässäkin sarjassa jos jakauma on painottunut sopivasti tuollaisen suorituskykykynnyksen alapuolelle. Miten sitten tasoitusluvun pitäisi heijastaa tällaisia tilanteita onkin oma kysymyksensä, taas päästään yhden luvun ongelmaan.
Posted: Thu May 31, 2012 00:08 am
by harald
Niinpä. Ennen vanhaan oli iltakisat kevyttuulisia niin nissä pärjäsi yleensä kevytkulkuisella veneellä. Joko me olemme oppineet viemään raskasta uppotukkia paremmin, tai sitten nämä taitavat ovat jo siirtyneet isompiin veneisiin. Niin tai näin niin tämäniltaisen perusteella sarja ei voisi olla mielenkiintoisempi verrattuna viime vuosiin.
Pari Expressiä ja X-79:iä sotkemaan soppaa vielä kiitos. Missä on kaikki H-veneet, niitä oli vielä muutama vuosi sitten melkein kymmenen? Nyt ei ole yhtään!
Posted: Thu May 31, 2012 00:20 am
by Petri
harald wrote:Niinpä. Ennen vanhaan oli iltakisat kevyttuulisia niin nissä pärjäsi yleensä kevytkulkuisella veneellä. Joko me olemme oppineet viemään raskasta uppotukkia paremmin, tai sitten nämä taitavat ovat jo siirtyneet isompiin veneisiin. Niin tai näin niin tämäniltaisen perusteella sarja ei voisi olla mielenkiintoisempi verrattuna viime vuosiin.
Pari Expressiä ja X-79:iä sotkemaan soppaa vielä kiitos. Missä on kaikki H-veneet, niitä oli vielä muutama vuosi sitten melkein kymmenen? Nyt ei ole yhtään!
Tuossa jo toteatkin sen ylempänä:
Blanco->317->367
Falken->mikälie tonnari Touch Down
Sea Monkey->Albin Nova
Mojito->F18
Edit:
Ida Maria-> Myyty
Ja siihen päälle Albinit jotka ovat siirtyneet muihin luokkiin lisähaasteitten pariin.
Xtas tosin sikäli teki uuden tulemisen Herskana (eikö? ei jaksa tarkistaa) eli kaikki vanhat veneet eivät ole täysin kadonneet vaikka omistajat ovatkin vaihtuneet.
Posted: Thu May 31, 2012 08:56 am
by Olli
harald wrote:Olihan Lisbethissä loggeri päällä, olihan? Eeppisin WHC ikinä, niin toivoisi että jokaiselta saisi trackit.
Joo, mutta jää myöhään iltaan tai huomiseen tuon käpistely...
Posted: Thu May 31, 2012 09:59 am
by asalovuo
Merellin tracki paikallaan.
Posted: Thu May 31, 2012 10:08 am
by vieras
Xtas kisaa nykyään Päijänteellä Obelix-nimellä