Page 3 of 3

Posted: Fri Jun 11, 2010 13:24 pm
by harald
Tuo reikään ajaminen on mielenkiintoista, silloin pitääkin ajaa genoa pakaten sillä veneen vauhti on liian suuri uuteen tavoitenopeuteen nähden. Tämä ylimääräinen vauhti on hyvä polttaa höjdinä pois, ja sitten kun nopeus on laskenut tavoitteeseen takaisin jatketaan "normiajelua".

Mutta huomaa siinä sitten onko kyseessä reikä vai pieni siftaus jos ei ole tuulimittaria. Niskan karvojen resoluutio ei riitä huomaamaan 6->4 knotsin muutokset.

Posted: Fri Jun 11, 2010 13:36 pm
by Joakim
harald wrote: Mutta huomaa siinä sitten onko kyseessä reikä vai pieni siftaus jos ei ole tuulimittaria. Niskan karvojen resoluutio ei riitä huomaamaan 6->4 knotsin muutokset.
Ei kyllä huomaa tuulimittarikaan. Jos haluaa jotenkin vakaasti näyttävän tuulimittarin, vaimennus tekee siitä liian hitaan tuollaiseen. Lisäksi kevyessä kelissä tuuli vaihtelee eri korkeuksilla. Välillä ei tunne mitään tuulta, mutta mittarit näyttää tuulta ja vene liikkuu, tosin yleensä alle targettien. Toisinaan taas alhaalla tuntuu selvä "puuska", joka ei mittareissa näy. Tuolloin taas mennään usein selkeästi yli targettien.

Posted: Sun Jun 13, 2010 17:26 pm
by Petri
Joakim wrote:
Miten identtisen veneen purjeet voivat sakata samalla kulmalla? Miksi identtisen veneen targetit tuntuvat niin mahdottomilta?
Jaa-a, niin vain sattuu käymään aina jos yrittää ajaa Charlottan kulmia. Mutta kuten Olli totesi, syy on todennäköisesti pääosin mun ajamisessani.
Jos ajat samaa vauhtia 5 astetta alemmas, VMG on "vain" 8% huonompi. 500 m syntyisi siis vasta 6 km kryssin jälkeen. Eikö tuo olisi jo selkeä parannus?
Siis tuohon nimenomaiseen kisaan verrattuna kyllä, mutta toisaalta kutakuinkin noin paljon sitä yleensä muutenkin jää, joten sikäli se ei kyllä vielä kauheasti mahdollista muuta kuin jämäsijojen nappaamista ranking-kisoissa.
Miksi haluat "matkia" häntäpään veneitä, jotka myös jäävät "ikuisuuden" Charlotalle?
En minä mitään matkimisesta puhunut, vaan että niistä targeteista saisi paremmin pohjaa omaan ajoon. Jos ylittää hitaamman veneen targetit niin ainakin voittaa sen hitaamman veneen, jos yrittää roikkua nopeamman veneen targeteissa epätoivoisesti purjeet jatkuvasti sakaten kun yrittää hakea rajaa, niin voi hyvin käydä niin että hitaammat menevät ohi.

Posted: Sun Jun 13, 2010 18:43 pm
by harald
Pointti olikin että sinun tulisi saada Olga kulkemaan samaa vauhtia ensin. Älä välitä höjdistä tässä vaiheessa vielä. Siitä on aloitettava.

Posted: Thu Jun 24, 2010 01:59 am
by harald
Joakim wrote:
Petri wrote:
Tokitoki, mutta mistä sen target-vauhdin repii, Charlottan polarit ovat meille lähes yhtä hyödyllisiä kuin Lexuksen. Ja pelkillä tellarien ajamisella olen jo todistetusti ajanut 10 astetta liian alhaisia kursseja, eli ainakin mä kyllä tarvitsen winkkarin siihen tueksi ettei homma lähde ihan käsistä.
Windexistä on iloa kryssillä vain silloin kun on "aivan pihalla". Tuuli kääntyy voimakkaasti tai on niin olematon, ettei ole mitään varmuutta tuulen suunnasta.
Jaa, hmm...

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=IMG_1725

Posted: Fri Aug 06, 2010 19:42 pm
by Rea
Kuvia kisasta löytyy forumin albumista:
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... 434&page=1

kuvien järjestys tällä hetkellä hieman sekaisin, mutta sieltä ne kuiteskin löytyy. Kuvattu Lisbetistä.