Joakim wrote:Noilla saa molemmat halvalla, mutta jos haluaa suuren absoluuttisen tarkkuuden suuremmillakin virroilla (100 A vs. 100,000 A) tulee homma kalliiksi. Silloin pitää olla muuntimen lisäksi erikoistarkat shuntit, referenssit jne. Halvalla sen sijaan voi saada systeemin, jonka suhteellinen tarkkuus on vaikka 1% lukemasta, mutta erottelukyky silti uV luokkaa. Tämä riittää varsin hyvin ko. käyttöön.KaleviHarkonen wrote:
Mun tuntuma siitä, mitä komponentit teolliselle tuottajalle maksaa, kieltämättä on jo lähes 10 v. vanhaa, mutta ainakin siihen aikaan tarkkuus oli kallista, resoluutio halpaa, ja Mooren laki ei koske analogipiirejä.
Mä olen rakentelemassa harrastusmielessä systeemiä, jonka on tarkoitus olla eräänlainen "venetietokone". Se korvaisi veneessä nyt olevan Linux purkin, joka vie ~0,2 A sähköä ja laskee targetit sekä tallentaa kaiken mittaristodatan muistitikulle. Tuon lisäksi se olisi 2-akkuinen akkumonitori, lämmpärin termostaatti ja ohjauspaneli, kierroslukumittari, löpömäärälaskuri, kello, lämpömittari jne. Virrankulutus olisi alle 1 mA "lepotitalassa" (ei laske targetteja) ja alle 10 mA aktiivisena. Näyttö on aina päällä. Virtaa on tarkoitus pystyä mittaamaan 1 mA resoluutiolla tarvittaessa vaikka 1000 A saakka. Shuntiksi tulee akkukaapeli.
Osat + teetetty piirilevy on tullut maksamaan alle 50 ¤ sisältäen graafisen näytön jne. Katsotaan tuleeko tuo koskaan valmiiksi...
Minkälainen purkki tää Linux-tietokone on? Mitä softaa siinä ajat? Mulla on ollut jo vuoden päivät ikuisuusprojektina tehä RaspberryPI:stä hieman kosteutta sietävä ja juottaa sinne GPIO:n yli GPS:stä karvat ja muuta hauskaa. OpenCPN pyörii jotenkuten 512 megan Raspilla ja sähköä menee tosiaan luokkaa 0.2 ampeeria. Näyttö onkin sitten jo toinen juttu... Olen kokeillut sellaista DisplayLink-näyttöä joka ottaa virrat USBin yli, joten ei vie paljoa sähköä. Mutta olisi kiva saada uloskin näyttö, ja ne on kalliita...
Jos saan joskus ton valmiiksi, uploadaan design docit plus SD-kortin imagen nettiin että ihmiset saa ite replikoida designin, ilman perävalotakuuta...