Posted: Tue Jun 30, 2009 14:19 pm
Sori viivettä, olin purjehtimassa, miksette te oo 

(meidän vanhassa partioporukassa on yksi turvallisuusfriikki joka on kyllä saanut hermoromahduksia ihan tarpeeksi 15 vuoden aikana)
Mä erottelen aika selvästi oman turvallisuuteni (mikä häh?, live fast die in a stupid accident) ja muitten turvallisuuden, mutta toki jos kyydissä on nuorempia niin esimerkin vuoksi liivit ovat päällä, mutta vanhempien kanssa taas toimin miten mua huvittaa, kansimiehistö toki pitää liivejä päällä aina jos on keliä.
Mulle Itämereen hukkuminen on vähän sama juttu kuin roskaruoan syöminen, joo, ei sitäkään pitäisi syödä kun on epäterveellistä jne. mutta toisaalta elämää ei voi elää ilman riskejä. Tämä siis vain oma ongelmani, toki jos keli kovenee jne. tai olen itse kannella niin liivejä käytän toki aina.
Ja en koskaan ole ainoa henkilö veneessä, joka osaa tehdä jotain jos mä sitten sattumalta saankin puomin päähän ja tipun tajuttomana veteen.
Vedessä voi kuitenkin edes jotenkin kontrolloida sitä missä on ja ainakin itse sukellan tuollaisesta uimahallien reunakorokkeen tasalta (ts. esim. FE:n varalaita) jo varsin syvälle suoralla sukelluksella ja alhaalta kyllä näkee missä ne veneet ovat eli sen kyllä sitten näkee menikö/meneekö se vene ohi vai ei.
Lisäksi sitten ongelma on sinne veneen sisälle menemisessä, jos sinne menee hyvissä ajoin, vene voikin ohjaamattomana käyttäytyä arvaamattomasti (moottoriveneen kuskin kannalta) ja törmäystodennäköisyys voikin kasvaa. Jos taas hommaa venyttää viimeisilleen, niin miten nopeasti sitä sitten pääseekään sisälle, prkl mäkin jo tänään kompastuin kertaalleen johonkin köyteen (ison /genuan skuutti) kun yritin vain kurottaa kameraa pentteristä.


Ei se että on partiolainen tarkoita että on kaikessa esimerkillinen, voin sanoa että et edes tahdo tietää mitä tyhmää mekin ollaan tehty partioretkillä ihan maissakinvvoltti wrote:Mites Petri tuo partiolaiset ja ilman liivejä sopii yhteen? Ihan aidosti olen vähän hämmästynyt. Mä en aja ikinä koskaan missään tilanteessa ilman liivejä. Olen sen pikkupenskasta oppinut ja mulle tulee "outo" olo jos liivit ei jostain syystä poikkeuksellisesti ole päällä. Vähän sama kun nykyään ei oikein uskalla fillarillakaan ajaa ilman kypärää, tai ainakin vauhti on 10 km/h alhaisempi. No, mä nyt olen vähän turvallisuusfriikki.

(meidän vanhassa partioporukassa on yksi turvallisuusfriikki joka on kyllä saanut hermoromahduksia ihan tarpeeksi 15 vuoden aikana)
Mä erottelen aika selvästi oman turvallisuuteni (mikä häh?, live fast die in a stupid accident) ja muitten turvallisuuden, mutta toki jos kyydissä on nuorempia niin esimerkin vuoksi liivit ovat päällä, mutta vanhempien kanssa taas toimin miten mua huvittaa, kansimiehistö toki pitää liivejä päällä aina jos on keliä.
Mulle Itämereen hukkuminen on vähän sama juttu kuin roskaruoan syöminen, joo, ei sitäkään pitäisi syödä kun on epäterveellistä jne. mutta toisaalta elämää ei voi elää ilman riskejä. Tämä siis vain oma ongelmani, toki jos keli kovenee jne. tai olen itse kannella niin liivejä käytän toki aina.
Ja en koskaan ole ainoa henkilö veneessä, joka osaa tehdä jotain jos mä sitten sattumalta saankin puomin päähän ja tipun tajuttomana veteen.
En väitäkään mitään oikeaksi vaihtoehdoksi, mä vaan yritin pohtia asiaa ilman emotionaalisia siteitä (ts. tarve mennä perheen luokse) ja silloin mielestäni on järkevintä yrittää turvata oma toimintakyky eikä pistää kaikkia munia yhteen koriin.Mutta edelleen Petri. Perustelet ettei veneeseen kannata mennä sisälle, koska veneelle voi käydä huonosti. Ja että veteen kannattaa hypätä, koska siellä voi selvitä. Eihän tuossa nyt oikein ole minkäänmoista keissiä vielä suuntaan tai toiseen. Tottakai molemmilla tavoilla voi selvitä ja molemmilla voi käydä huonosti, kysymys on vain todennäköisyyksistä.
No siis tuossa on mielestäni pari muuttujaa jotka sivuutat, yksi on se millainen osuma on kyseessä. Mitä tollainen 70 jalkainen vene painaa, 100t+? Ja jos se liikkuu 20 solmua, niin se liike-energia on ihan valtaisa ja vaikka törmäys ja rakenteitten rikkoontuminen kummastakin veneestä absorboi energiaa, niin on varsin mahdollista että purjevene menee sellaiseen kuntoon että se myös sitten uppoaa nopeasti (köli kuitenkin on varsin painava) ja tällöin loukkuun jääminen veneen sisälle on varsin vaarallistakin, normaaleita perheveneitä ei taideta suunnitella samalla lailla kuin IMOCA60:iä joissa ilmatiiviin laipion sisällä on "hyvä" odotella apua, kuten kävi tämän vuoden Vendeessä.Sitten jos oletetaan, että törmäys tapahtuu, niin kummassa olet paremmin turvassa: suojattomana vedessä vai 3000 kg muovikuoren sisällä? Ihan sata varmaan, jos törmäys tapahtuu, ihminen on paremmassa turvassa veneen sisällä kuin suojaamattomana vedessä.
Vedessä voi kuitenkin edes jotenkin kontrolloida sitä missä on ja ainakin itse sukellan tuollaisesta uimahallien reunakorokkeen tasalta (ts. esim. FE:n varalaita) jo varsin syvälle suoralla sukelluksella ja alhaalta kyllä näkee missä ne veneet ovat eli sen kyllä sitten näkee menikö/meneekö se vene ohi vai ei.
Lisäksi sitten ongelma on sinne veneen sisälle menemisessä, jos sinne menee hyvissä ajoin, vene voikin ohjaamattomana käyttäytyä arvaamattomasti (moottoriveneen kuskin kannalta) ja törmäystodennäköisyys voikin kasvaa. Jos taas hommaa venyttää viimeisilleen, niin miten nopeasti sitä sitten pääseekään sisälle, prkl mäkin jo tänään kompastuin kertaalleen johonkin köyteen (ison /genuan skuutti) kun yritin vain kurottaa kameraa pentteristä.
Pöh, meritorjuntaohjus voisi toimia paremmin, saisikohan anssi hommattua niitä Fe-purjehtijoille kimppatilauksenaMutta täytyy nyt ainakin laittaa se töötti peräkaiteeseen. Sillähän on hyvä töräytellä viralliset viisi ihan hyvissä ajoin.
