
WHC#4 3.6.09
- harald
- Hallitus
- Posts: 11315
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
En pysty perustelemaan tieteellisesti tuota 0,2kn vauhtieroa. Tuo on sellainen luku jonka olen havainnut, johtui se sitten häriinnästä, balanssin katoamisesta, oikaisevan momentin muuttumisesta tai jostain muusta, niin se on kuitenkin se totuus
Voihan se olla 0,1 knotsiakin..

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
-
- luti
- Posts: 533
- Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
- Location: Espoo
Mitä ihmettä? Miten keulapurjetta säädetään sivukannella istuen? Vinssi on siellä alapuolella. Jos virittää skuutin ruffikaton vinssille (onnistuuko edes) on vaikeaa saada asento jossa kammenpyöritykseen riittää voimaa eikä skuuttaaja edes näe koko keulapurjetta kun se on ison takana.harald wrote:Se, että istuu sivukannella ei todellakaan tarkoita matkustamista, sen skuutin voi (ja pitää) otta mukaansa tuonne sivukannelle.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11315
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Living in denial. Kyllä ennen kisaa pitää ehtiä kokeilla kryssimistä ainakin toisella halssilla ja löytää se kohta missä vene kulkee.Petri wrote:Eikun tuo oli siis ihan toteamuksena, että jos ja kun olisi tarkoituksenmukaista että useampi kuin 1 tyyppi osaa trimmata, niin teippimerkit eivät erityisesti nopeuta oppimisprosessia (etenkin kun nyt keväällä aikatauluongelmien ja paskojen kelien takia porukoilla ei ole ollut intoa lähteä treenaamaan).
Living in denial. Merkin kohta kun skuutti on lukossa on merkitsevää.Petri wrote: Ratakisassa teippimerkit ovat jo käytössä, mutta eivät nekään toimi täydellisesti kun jengi ei aina huomaa että kiinnitettäessä skuuttia rapulukkoon köysi luistaa tms.
Living in denial. Merkin oikea paikka pitää hakea ennen kisaa. Joko polareista, lokista tai muista veneistä.Petri wrote: Siis tuohan pitää paikkaansa vain jos merkki on oikeassa paikassa, mutta ongelma kun on siinä että ei me osata sanoa milloin näin on. Juuri niin kävi (kai) keskiviikkona, purje näytti ihan hyvältä mutta se ei ollut sitä ja vasta sitten kryssillä havaittiin että kun muut veneet menevät niin paljon kovempaa, jotain on oltava vialla.
Living in denial. Ompele skuutti kiinni? Saatteko tosiaan solmut aina laitettua alle 1cm tarkkuudella, solmun kiristyminen mukaanlaskettuna?Petri wrote: Joku ottaa skuutin irti ennemmin tai myöhemmin ja kun meillä on jo kahdet skuutit veneessä on aika turhaa tuhlata rahaa uuteen skuuttiin. Sen takia ollaankin päätetty laittaa solmumerkit skuutteihin, että ainakin solmut tulisivat aina samalla lailla. Tosin märkä keli joka kerta kun ollaan oltu veneellä on estänyt tämän suunnitelman toteuttamista.
Living in denial. Kiristäminen on aina mahdollista. Tai sitten teillä pitäisi olla löysempi keulaharus, genoanne latteudesta johtuen?Petri wrote: Ne ovat nyt jo tuossa säädössä, mutta se ei toimi. Kiristäminen ei enää ole sinänsä mahdollista, kun tulee vanttiruuveissa keskipala vastaan. Toki etustaagia kiristämällä saisi rikiä vielä tiukemmaksi ja samalla rakea pois, mikä varmaan jokatapauksessa pitää tehdä.
Living in denial. Jos manöövereissä et ole vapaa ajamaan, ja kryssikulmat heittävät merkittävästi yhden kryssinkin aikana niin manööveri ei mielestäni ole onnistunut. Onnnistuneen manööverin tuloksena vauhti on pysynyt, ja höjdi ja nopeus on vähintään sama kuin edellisellä halssilla.Petri wrote: Siis näinhän on jo tapahtunut, mutta tie on pitkä, eikä meillä enää manööveritasolla tulekaan juuri ongelmia.
Em. merkit auttavat tässä.
Living in denial. "Hommat ei mene käsille" ja "ei pärjätä yhdellekään FE:lle venevauhdissa".Petri wrote: Ja kuten nyt toki sikäli WHC-tuloksista voi päätellä, tasoituskisassa ei enää sinänsä hommat mene ihan käsille, mutta toisaalta ei me kyllä sitten taas pärjätä yhdellekään FE:lle venevauhdissa muuta kuin lenssillä (joka nyt johtuu siitä että lenssi on niin paljon helpompaa kuin kryssi tai kaikki muut tuulikulmat ylipäätänsä).
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
En mitään tieteellistä halunnutkaan, vaan käytännön havaintoja. Pitäisi ihan testata. Teillähän on hyvä kokeilla vaikkapa Lisbethin kanssa. Lähtekää treenaamaan vaikkapa 3 miestä molemmissa ja sitten siirrätte yhden ukon toiseen veneeseen kesken treenin ja katsotte muuttuuko vauhti(ero) tosiaan.harald wrote:En pysty perustelemaan tieteellisesti tuota 0,2kn vauhtieroa. Tuo on sellainen luku jonka olen havainnut, johtui se sitten häriinnästä, balanssin katoamisesta, oikaisevan momentin muuttumisesta tai jostain muusta, niin se on kuitenkin se totuusVoihan se olla 0,1 knotsiakin..
Mulla on kokemusta vain jotenkin vastaavia veneitä vastaan. Yksinkin olen mennyt kohtuu kovatuulisessa kisassa ihan Inferno 31:n vauhtia kryssillä, mutta joka vendassa, varsinkin aallokossa, häviää varmaanin 100 m, kun käännös on poukkoileva ja pitää käydä leessä kiristämässä fokka. 4:llä menemme joskus hiukan samaista Infernoa kovempaa, joskus hiukan hitaampaa. Missään tapauksessa 1 vs. 4 ei vauhtieroa ole edes 0,5 kn omien havaintojen mukaan. 0,5 kn olisi jo lähes 10% ja sen kyllä huomaisi helposti. 0,2 kn voi sen sijaan jäädä huomaamatta, mutta yhdestä ukosta tullut 0,2 kn pitäisi olla paljon enemmän 3:sta.
Joakim
Living in realityharald wrote:Living in denial. Merkin kohta kun skuutti on lukossa on merkitsevää.

Öh, polareista ei taida olla oikein hyötyä jos ei ole mittareita, lokista ei ole mitään hyötyä jos ei ole muita feneitä joihin nopeutta verrata ja muut veneet olivat esim. viime keskiviikkona eri purjeilla liikenteessä joten erot olivat selviö jokatapauksessa...ja toisaalta kun jokatapauksessa ajetaan alemmas ja hiljempaa kuin muut, niin ei siitäkään paljoa voi päätellä.Living in denial. Merkin oikea paikka pitää hakea ennen kisaa. Joko polareista, lokista tai muista veneistä.
Tuskin saadaankaan, mutta projektina onkin selvittää miten hyvin solkumerkki toimisi. Ja en myöskään näe järkeväksi ommella skuutteja kiinni genuaan, kun sitten pitäisi jostain repiä skuutit retkigenuaan (ne kakkoskuutit ovat liian lyhyet 1G:lle, mutta sopivat kyllä 3G:lle...johon kyllä voisi dedikoida omat skuutit).Living in denial. Ompele skuutti kiinni? Saatteko tosiaan solmut aina laitettua alle 1cm tarkkuudella, solmun kiristyminen mukaanlaskettuna?
Kiristäminen ei ole mahdollista jos ruuvin kierteet loppuvat/vanttiruuvin keskipalkki tulee vastaan.Living in denial. Kiristäminen on aina mahdollista. Tai sitten teillä pitäisi olla löysempi keulaharus, genoanne latteudesta johtuen?
Varmaankin rikitrimmi pitäisi olla erilainen, mutta en mä osaa sanoa minkälainen, pitää kokeilla säätää sitä vähäsen ennen ensi kisaa ja katsoa miten käy.
No mulle manööveri on onnistunut, jos mitään ei ole mennyt rikki. Tänä vuonna tosin oma pinnatuntuma on ollut ihan hukassa, koska iso osa vendoista menee aivan päin helvettiä ihan jo ohjauksen kannalta.Living in denial. Jos manöövereissä et ole vapaa ajamaan, ja kryssikulmat heittävät merkittävästi yhden kryssinkin aikana niin manööveri ei mielestäni ole onnistunut. Onnnistuneen manööverin tuloksena vauhti on pysynyt, ja höjdi ja nopeus on vähintään sama kuin edellisellä halssilla.
Em. merkit auttavat tässä.
No siis tarkoitus oli sanoa, että ilmeisesti meitä huonompia on paljon enemmän liikenteessä kuin aiempina vuosina (eikä me enää olla niitä jotka ovat kaikista huonoimpia), valitettavasti vain muitten feneitten taso on noussut liikaa ettei pysytä mukana edes entisvuosien malliin.Living in denial. "Hommat ei mene käsille" ja "ei pärjätä yhdellekään FE:lle venevauhdissa".
- harald
- Hallitus
- Posts: 11315
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Pari kertaa kisassa on ok. Merkin avulla pystytään todentamaan että skuutti on about ok kireä. Ei se käsissä pysyminen ole merkitsevää. Sillä on, saako sen kuinka toistuvasti samaan kohtaan kiinni.Petri wrote:Living in realityharald wrote:Living in denial. Merkin kohta kun skuutti on lukossa on merkitsevää.Tapahtuu vähintään pari kertaa kisassa, ehkä suurimpana syynä se ettei gasteilla välttämättä ole vielä niin paljoa lihasvoimaa/massaa että kovassa kelissä skuutti pysyy kiinni käsissä täydellisesti.
Teidän pitäisi ajaa samaa höjdiä ja spiidiä kun muut. Veneenne todistetusti pystyy siihen.Petri wrote:Öh, polareista ei taida olla oikein hyötyä jos ei ole mittareita, lokista ei ole mitään hyötyä jos ei ole muita feneitä joihin nopeutta verrata ja muut veneet olivat esim. viime keskiviikkona eri purjeilla liikenteessä joten erot olivat selviö jokatapauksessa...ja toisaalta kun jokatapauksessa ajetaan alemmas ja hiljempaa kuin muut, niin ei siitäkään paljoa voi päätellä.Living in denial. Merkin oikea paikka pitää hakea ennen kisaa. Joko polareista, lokista tai muista veneistä.
Ja jos ei ole mittareita, niin voi käyttää niitä tai-lausekkeen mahdollistamia muita menetelmiä. Lokista on erittäin suurta hyötyä. Katsot millä nopeudella pysyt mukana kryssissä ennen kisaa = tavoitenopeus kryssillä tänään. Nyrkkisääntönä että jos tuulee, niin lokissa pitäisi olla jatkuvasti yli 5,2-5,3 knotsia. Jos on enemmän, ajat todennäköisesti liian alas, ja jos on vähemmän on purjeet liian kireinä.
No jos ei ole järkeä, niin sitten on tyydyttävä siihen tilanteeseen mikä on? Silloin ei tosin pitäisi valittaa asiasta. Jotkut silloin yrittävät auttaa aivan turhaan.Petri wrote:Tuskin saadaankaan, mutta projektina onkin selvittää miten hyvin solkumerkki toimisi. Ja en myöskään näe järkeväksi ommella skuutteja kiinni genuaan, kun sitten pitäisi jostain repiä skuutit retkigenuaan (ne kakkoskuutit ovat liian lyhyet 1G:lle, mutta sopivat kyllä 3G:lle...johon kyllä voisi dedikoida omat skuutit).Living in denial. Ompele skuutti kiinni? Saatteko tosiaan solmut aina laitettua alle 1cm tarkkuudella, solmun kiristyminen mukaanlaskettuna?

Taas tuo asenne. Ei ole mahdollista. Ei ole järkevää. Ei kannata. Jos todella haluatte kiristää rikiä, ne se on aina mahdollista. Lyhennä alavantteja, lyhennä keulaharusta, uusi vanttiruuvit sellaisiksi joissa ei tuota keskipalkkia ole, laita palikka maston alle. Mitä vain, millä päästää tavoitteeseen. Can-do asenne! Have-to-do asenne!Petri wrote:Kiristäminen ei ole mahdollista jos ruuvin kierteet loppuvat/vanttiruuvin keskipalkki tulee vastaan.Living in denial. Kiristäminen on aina mahdollista. Tai sitten teillä pitäisi olla löysempi keulaharus, genoanne latteudesta johtuen?
Jos haluat, voin tulla lauantaina ennen FE-sprint #2:a katsomaan teidän purjehdusta. Teen mitä vaan jotta saataisiin teidät klungaan mukaan.Petri wrote:Varmaankin rikitrimmi pitäisi olla erilainen, mutta en mä osaa sanoa minkälainen, pitää kokeilla säätää sitä vähäsen ennen ensi kisaa ja katsoa miten käy.
No silloin pitää joko tehdä asialle jotain, tai sitten asettaa tavoitteet sellaiselle tasolle ettei pety liikaa. Jos tavoitteet eivät ole kisan voittamisessa, on ehkä turha kehittää asioita?Petri wrote:No mulle manööveri on onnistunut, jos mitään ei ole mennyt rikki. Tänä vuonna tosin oma pinnatuntuma on ollut ihan hukassa, koska iso osa vendoista menee aivan päin helvettiä ihan jo ohjauksen kannalta.harald wrote:Living in denial. Jos manöövereissä et ole vapaa ajamaan, ja kryssikulmat heittävät merkittävästi yhden kryssinkin aikana niin manööveri ei mielestäni ole onnistunut. Onnnistuneen manööverin tuloksena vauhti on pysynyt, ja höjdi ja nopeus on vähintään sama kuin edellisellä halssilla.
Em. merkit auttavat tässä.
Ei se taso ole viimevuotisesta noussut. Minä en ainakaan ole veneellemme tehnyt mitään, enkä ole harjoitellut salaa talven aikana, päinvastoin. Kyllä tuo on varmaan homman hakemista?Petri wrote:No siis tarkoitus oli sanoa, että ilmeisesti meitä huonompia on paljon enemmän liikenteessä kuin aiempina vuosina (eikä me enää olla niitä jotka ovat kaikista huonoimpia), valitettavasti vain muitten feneitten taso on noussut liikaa ettei pysytä mukana edes entisvuosien malliin.harald wrote: Living in denial. "Hommat ei mene käsille" ja "ei pärjätä yhdellekään FE:lle venevauhdissa".
Lukion liikkarinmaikka opetti asenteen urheilussa että jos joku sinut voitti, niin se ei ikinä johdu siitä että he olivat vain niin hyviä, vaan siitä että itse teit jotain paskasti. Se on toiminut minulle erittäin hyvin, enkä nyt puhu vain purjehduksesta vaan ihan muistakin lajeista mitä on tullut harrastettua.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
No ei kyllä historian valossa pysty, ainakaan meidän miehistöllä (sisältäen siis myös minut itseni). Edellisinä vuosina se ero on vain ollut pari astetta alemmas ja pari kymmenystä sinne tänne, joka on vielä kompensoitavissa sitten taktiikalla/manöövereillä niin ettei välttämättä aina ole viimeisenä maalissa.harald wrote:.
Teidän pitäisi ajaa samaa höjdiä ja spiidiä kun muut. Veneenne todistetusti pystyy siihen.
No siis resurssit ovat sitten oma asiansa, lippukunnan rahoja en ala sitomaan ydintoiminnan kannalta turhaan puuhaan ja omia sitten taas sitoo siinä määrin kuin on järkevää, kun ei ole oma vene kyseessä niin sijoitetun pääoman tuotto on vähän huono. Panun sanoin, uusien vanttien hinnalla saa aika paljon makkaraa.Taas tuo asenne. Ei ole mahdollista. Ei ole järkevää. Ei kannata. Jos todella haluatte kiristää rikiä, ne se on aina mahdollista.
Tarjous otetaan toki vastaan, tosin jos meillä on perjantaiyöllä suunniteltu partiotapahtuma (ts. 27km yömarssi) niin voi olla että lauantaina ei paljoa pääse sängystä ylösJos haluat, voin tulla lauantaina ennen FE-sprint #2:a katsomaan teidän purjehdusta. Teen mitä vaan jotta saataisiin teidät klungaan mukaan.

No harjoitteluahan tuo vaatii ja sitä on tarkoitus tehdä, mutta tavoitteissa pitää toki olla myös realistinen, voi sitä omaa vitutustaan vähentää silti vaikkei voittoa tavoittelekaan.No silloin pitää joko tehdä asialle jotain, tai sitten asettaa tavoitteet sellaiselle tasolle ettei pety liikaa. Jos tavoitteet eivät ole kisan voittamisessa, on ehkä turha kehittää asioita?
Me muistaakseni testattiin joskus keskikelissä eroa gasti laidalla / gasti suojan puolen penkillä ja ero oli suuruusluokkaa 0.5 knot. Siihen suhteutettuna tuo laidalla/tuulenpuolen penkillä ero 0.2 tuntuu mahdolliselta, mutta ehkä vähän yläkanttiin kuitenkin.Anonymous wrote:Onko eroa tosiaan oikeasti noin paljon? Kyllä se mullakin vene "pysähtyy", kun joku häärää leessä, mutta toisaalta yksin tai kaksin purjehtiessa kuitenkin pääsee niin lähelle samoja vauhteja kuin neljällä, että en voi väittää havaitsevani vauhtieroa. Taitaa suuri osa mennä sen piikkiin, että keskittyminen häiriintyy ja trimmit eivät ole optimoitu ko. tilanteelle.harald wrote:Meidän veneessä ero on 0,2 kn kryssivauhtia sillä, että kaveri on sitloodassa tai laidalla.
Joakim
Mutta hei haloo!? Eihän se stuuran skuuttaaja sinne penkille mene istumaan herranjestas. Laidalta sitä stuuraa skuutataan, jolloin ainoa ero on onko gastin sääret 2 kpl á 1 kg veneen ulkopuolella vai 40 cm sisempänä. Vaikutus takuulla alle 0.1 solmua ja kompensoituu moninkertaisesti, jos pinnamies pystyy tämän ansiosta ajamaan tarkemmin.
Jotkut taitavat pinnamiehet tykkää itse säätää isoa, se on vähän makuasia. Mutta se ei todellakaan ole niin, että FE:tä _kuuluisi ajaa_ siten että pinnamies säätää isoa. Petri joskus valitti, että kaikki ei ole aloittanut purjehdusta pikkupenskana, eikä tatsi voi olla sama. No, minä olen aloittanut pikkupenskana enkä katso pystyväni ajamaan kunnolla, jos pitää samaan aikaan skuutata stooraa. Millä perusteella sinä Petri kuvittelet pystyväsi skuuttaamaan ja ajamaan samaan aikaan tarkasti?
Ville
Jos vene on oikealla kurssilla ja sitä joku edes yrittää ohjata vaikka silmät kiinni, niin siinä menee vähintään useita sekunteja ennen kuin kurssi on niin paljon pielessä että purje pakkaa. Sitten kun purje pakkaa, niin eiköhän se miehistökin tarvitse sekunnin pari reaktioaikaa ennen kuin alkaa kipparille huomauttelemaan. Käytännössä kippari on siis vähintään viisi sekuntia putkeen katsellut maisemia eikä ollenkaan sitä minne vene on menossa. Tämä vain vahvistaa aiemman käsitykseni siitä mistä kenkä puristaa.Petri wrote:No siis lankojen mukaan sitä kuitenkin yritän ajaa (silloin jos ne lentävät eivätkä ole liimaantuneina purjeisiin) ja miehistökin jo osaa huudella milloin purje pakkaa tms.
Mistä ihmeestä Petri olet saanut päähäsi, että vika on rikitrimmissä, ja miksi pidät tästä käsityksestä sitkeästi kiinni?
Tottakai pitää soveltaa tilanteen mukaan. Jos ei ole navigointitaitoisia gasteja, silloin kipparin pitää navigoida (tai antaa pinna muille). Sinne jää silti tsiljoona asiaa, jotka kippari voi delegoida muilla keskittyäkseen paremmin ajamiseen. Ja vaikka ei delegoisi mitään, sekin auttaa, että edes yrittäisi keskittyä siihen ajamiseen ja jättäisi kaiken toissijaisen pois. Mm. tuolla teidän venevauhdilla taktiikka tai siftien ottamien on täysin toissijainen asia.
Talk about denial. Harald sanoi hyvin tuossa aiemmin.
Kerrataan silti vielä:
1) Delegoi kaikki mikä on mahdollista ja keskity ajamiseen
2) Unohtakaa kaikki muut trimmisysteemit, paitsi skuuttien kireys (no ison levanki kuuluu tietysti yhteen skuutin kireyden kanssa)
Jos et voi tehdä jotain täydellisesti ja juuri niinkuin neuvotaan, niin yritä nyt edes edetä oikeaan suuntaan.
Niin kauan kuin Petri keksii kaikenmaailman selityksiä miksi ei voi sitä tai ei voi tätä niin mitään ei tule tapahtumaan. Kaiken tuon jälkeen mitä Haraldkin sanoi niin Petrin suurin huoli tuntuu yhä olevan päästä säätämään sitä rakea pienemmäksi. Mikä on siis a) turhaa ja b) melko varmasti muutos väärään suuntaan.
Tuskasta yrittää neuvoa kun vastaanottaja ei ole suostuvainen tekemään yhtään mitään eri tavalla kuin ennen. Kokeilisit edes.
Ville
Siis kyllähän sitä itsekin etuliikkiä tarkkailee, mutta pointti oli se että gastitkin osaavat sitä katsoa ja se on ihan hyvä koska mä en pinnasta näe koko etuliikkiä ja joskus purje pakkaa ylhäältä ennenkuin alhaalta.
Ja siis, tolla meidän purjeella voi ajaa ihan kivasti lankojen mukaan kunnes yhtäkkiä etureuna pakkaakin. Pitää vain elää sen kanssa, ei siinä kummempaa, ihan hyvä purje se kuitenkin on.
Ei se vika välttämättä tietenkään ole rikitrimmissä, mutta se nyt on vain yksinkertainen tekijä jonka voi ainakin kokeilla.
Ja toisaalta siis kun trimmi on erilainen, purjeita pitäisi trimmata erilailla siihen nähden, mutta kun me ei osata sitä, niin on parempi yrittää hakea se trimmi jossa se vielä (joko tuurilla tai sitten yrityksen ja erehdyksen kautta) onnistui.
Eikä tietenkään asiaa olennaisesti helpota, jos homma on vain nettipurjehdusta, ei sitä ole päässyt veneellä käymään keskiviikon jälkeen kokeilemaan neuvoja.
Ja se, että jotain asiaa kommentoi, ei tarkoita etteikö sitä voisi silti myös kokeilla, nyt kun ehkä jopa päästään treenaamaankin ennen WHC:ta, mutta näillä näkymin FE-kisaa edeltävä lauantai ei onnistu gastien muitten menojen takia.
Ja siis, tolla meidän purjeella voi ajaa ihan kivasti lankojen mukaan kunnes yhtäkkiä etureuna pakkaakin. Pitää vain elää sen kanssa, ei siinä kummempaa, ihan hyvä purje se kuitenkin on.
No siis se on yhä ainoa muuttuja joka on muuttunut merkittävästi viime kaudesta. Yhtä vähän tai paljon sitä etuliikkiä seurasi viime kaudellakin ja silloin ei kurssi ollut ihan noin pieleen kuin nyt. Vaikkei mun ajamiseni ole ideaalista, en nyt oikein pidä erityisen todennäköisenä että sitä olisi yhtäkkiä alkanut ajamaan täysin erilailla kuin aiemmin.vvoltti wrote: Mistä ihmeestä Petri olet saanut päähäsi, että vika on rikitrimmissä, ja miksi pidät tästä käsityksestä sitkeästi kiinni?
Ei se vika välttämättä tietenkään ole rikitrimmissä, mutta se nyt on vain yksinkertainen tekijä jonka voi ainakin kokeilla.
Juuri meidän venevauhdilla taktiikka ja shiftit ovat olennaiset, kun muuten on ihan turha lähteä vesille olemaan varmasti viimeisenä jos sitä ajaisi huonolla venevauhdilla ja olemattomalla taktikoinnilla. No, tiedän kyllä mitä tarkoitat, mutta viime kaudella pärjäsimme välillä ihan kelvollisesti ratakisoissa juuri sillä että taktiikka (ja lähdöt jotka kai nyt ovat osa taktiikkaa) oli jokseenkin kunnossa, vaikka venevauhti oli fleetin huonoimpia.Mm. tuolla teidän venevauhdilla taktiikka tai siftien ottamien on täysin toissijainen asia.
Kaikenlaisia pikkufiksejä sitä on jo yritetty tehdä viiden kisan ajan, tulosten ollessa täysin samanlaisia (siis FE-fleettiin nähden), eli pitää kokeilla jotain muutakin vaihteeksi. En mä näe, että mikään näistä asioista on toisensa poissulkevia (ts. sitä voi yrittää saada asioita kuntoon veneessä ja silti yrittää säätää masto viimevuotiseen malliin), mutta tällä kaudella on varsinaisesti jäljellä enää 2 kisaa vakimiehistön osalta, niin pitää tehdä myös radikaalimpiakin kokeiluita kun aika loppuu muuten kesken.Niin kauan kuin Petri keksii kaikenmaailman selityksiä miksi ei voi sitä tai ei voi tätä niin mitään ei tule tapahtumaan. Kaiken tuon jälkeen mitä Haraldkin sanoi niin Petrin suurin huoli tuntuu yhä olevan päästä säätämään sitä rakea pienemmäksi. Mikä on siis a) turhaa ja b) melko varmasti muutos väärään suuntaan.
Ja toisaalta siis kun trimmi on erilainen, purjeita pitäisi trimmata erilailla siihen nähden, mutta kun me ei osata sitä, niin on parempi yrittää hakea se trimmi jossa se vielä (joko tuurilla tai sitten yrityksen ja erehdyksen kautta) onnistui.
No ei kyse ole vastaanottamisesta, vaan enemmänkin siitä että kaikki mitä te olette sanonut on sikäli ihan tiedossa ja jo käytössä siinä määrin mikä on mahdollista, jos vielä toissa kisassa yksi gasti ei aina ollut ihan varma mitä narua "falli" tai "skuutti" taas tarkoittikaan (onneksi meidän fallilukkoja ei avatakaan niin helposti ettei mitään lopulta päässyt tapahtumaan) niin se nyt ihan aikuisten oikeasti vähän rajoittaa delegointimahdollisuuksia ja kaikkea muuta hienoa.Tai tietenkin rajoittaahan sekin menestysmahdollisuuksia, jos kippari itse ei tajua olevansa styyran vene ja antaa paaran veneen määrätä parin minuutin ajan miten lenssi maaliin etenee (viime kaudella tosin) sillä seurauksella että se paaran vene sitten tietenkin voitti sen loppukirin...Tuskasta yrittää neuvoa kun vastaanottaja ei ole suostuvainen tekemään yhtään mitään eri tavalla kuin ennen. Kokeilisit edes.
Eikä tietenkään asiaa olennaisesti helpota, jos homma on vain nettipurjehdusta, ei sitä ole päässyt veneellä käymään keskiviikon jälkeen kokeilemaan neuvoja.
Ja se, että jotain asiaa kommentoi, ei tarkoita etteikö sitä voisi silti myös kokeilla, nyt kun ehkä jopa päästään treenaamaankin ennen WHC:ta, mutta näillä näkymin FE-kisaa edeltävä lauantai ei onnistu gastien muitten menojen takia.
Enhän mä niin perustelekaan (enkä ajakaan tarkasti tai edes hyvin), mutta mitä olen huvipurjehduksilla kokeillut, meidän skuuttilukko ei oikein toimi siten että sen saisi avattua jos istuu laidalla. Kulma lukkoon nähden tulee vähän hankalaksi ja kovassa kelissä se lukon avaaminen vaatii jo ihan pinnankin vierestä aika paljon voimaa, mikä on vieläkin vaikeampaa jos on itse laidalla.vvoltti wrote: Millä perusteella sinä Petri kuvittelet pystyväsi skuuttaamaan ja ajamaan samaan aikaan tarkasti?
Ville
Sitä kulmaa saa säädettyä, mutta se on nyt jo miltei tapissa ja kerran kun kokeilin pistää sen "yläasentoon" niin skuutti tykkäsi aukeilla vähän turhan herkästi jos skuutti jäi jalan alle ja siihen kohdistui edes vähän alaspäin suuntaavaa vetoa. Pitänee ensi kerralla kyllä kovassa kelissä kokeilla sitä josko joku tosiaan tulisi ajamaan isoa siihen viereen, mutta yleensä kyllä meno on aika holtitonta pelkästään jo silloin jos joku gasti ei jaksa hengata kunnolla, puhumattakaan että sitten istuisi istumalaatikossa.
No can siis do jne. mutta sama koskee meidän levankia (jota ei efektiivisesti voi säätää), se on mikä on, eikä sille tule tapahtumaan mitään, veneessä on n+1 tärkeämpää huoltokohdetta.
Itse sanoit, että kelit on ollu vaikeammat. Siina se selitys on eikä rikissä. On ihan varma tosiasia, että keskikelillä heikommatkin tiimit pysyy kärjen vauhdissa ja vaikeissa (varsinkin kovat tuulet) keleissä erot revähtävät tolkuttomiksi. Eli vaikeat kelit on vaan nyt tuoneet ne perusajamisen virheet selvemmin esille kuin viime kaudella.Petri wrote:No siis se [rikitrimmi] on yhä ainoa muuttuja joka on muuttunut merkittävästi viime kaudesta. Yhtä vähän tai paljon sitä etuliikkiä seurasi viime kaudellakin ja silloin ei kurssi ollut ihan noin pieleen kuin nyt. Vaikkei mun ajamiseni ole ideaalista, en nyt oikein pidä erityisen todennäköisenä että sitä olisi yhtäkkiä alkanut ajamaan täysin erilailla kuin aiemmin.
Käytännössä et voi edes kokeilla rikitrimmiä. Sen vaikutus on niin hienosäätöä, että että tuollaisella puolenvälin huonommalla puolella olevalla ajamisella et voi mitenkään tietää oliko lopputulos rikitrimmin syytä tai ansiota. Muut asiat vaikuttaa niin paljon enemmän.Petri wrote:Ei se vika välttämättä tietenkään ole rikitrimmissä, mutta se nyt on vain yksinkertainen tekijä jonka voi ainakin kokeilla.
Tää on niinku utterly ja completely väärin. Usko pois, mä tuhrasin useamman vuoden tuolla taktiikalla ja voi perskele kun joku olis mulle tullu ajoissa selittämään miten asianlaita oikeasti on. Käytännössä tuollainen ajattelu estää teidän tiimin kehittymisen melko totaalisesti. Yritätte rakentaa taloa ilman perustuksia.Petri wrote:Juuri meidän venevauhdilla taktiikka ja shiftit ovat olennaiset, kun muuten on ihan turha lähteä vesille olemaan varmasti viimeisenä jos sitä ajaisi huonolla venevauhdilla ja olemattomalla taktikoinnilla.
Jos sulla on kokematon miehistö, niin _sitä suuremmalla syyllä_ jätä kaikki hifistelyt ja keskity perusasioihin (siis vielä kertauksen vuoksi: perus suoraan ajaminen ja skuuttaaminen).
Joskus optarivuosina faija luetutti mulla jotain "purjehdi paremmin" tyyppistä opusta, josta mieleen on jäänyt yksi alleviivattu lause: Ei tarvitse kuin muuttaa häntäpään purjehtijan käsitys asioiden tärkeysjärjestyksestä, niin tämä lakkaa välittömästi olemasta häntäpään purjehtija. Tää oli siis jotain 70-80 -luvun vaihdetta ja toista yhtä totta olevaa ohjetta en ole tähän mennessä löytänyt.
Valitettavasti kirja ei kertonut miten tämä muutos toteutetaan. Vaikka Petri on varmaan poikkeuksellisen sitkeä haraamaan vastaan, niin samaa ongelmaa on kyllä vähän itse kullakin, mukaanlukien allekirjoittanut. Siitä pitää vaan jotenkin aktiivisesti yrittää pyrkiä eroon.
Ville
Hmm, ollaanko me nyt vähän säälittäviä kun vaan nettipurjehditaan täällä muitten kisatessa (helvetin kylmässä)...onkohan raukat vielä päässeet edes Käärmeluotojen portin läpi tossa kelissä 
Se ei toki poista sitä että ajamisessa olisi jotain pielessä pahemmin.
Meillä on ollut rikitrimmi joskus ihan mitä sattuu, kun kerran keksittiin että ylävantit laitetaan etummaisiin rustirautoihin kiinni (mikä muuttaa rikin geometriaa jossain määrin) ja ei se silloin oikein kulkenut mihinkään.
Ja ei meillä mitään tiimiä ole, vaan sekalainen joukko lippukunnan johtajia joista osa ottaa purjehduksen vakavammin kuin toiset, mikä asettaa omia rajoituksiaan sen suhteen miten paljon asioita voi oikein hioa.

Tuo on totta, mutta toisaalta EspooGP:ssä jossa noin periaatteessa ehkä ajoin parhaiten koko kauden aikana kelit olivat myös kovat, eli ainakin joskus on osannut jollain tasolla ajaa kovassakin kelissä.vvoltti wrote: Itse sanoit, että kelit on ollu vaikeammat. Siina se selitys on eikä rikissä. On ihan varma tosiasia, että keskikelillä heikommatkin tiimit pysyy kärjen vauhdissa ja vaikeissa (varsinkin kovat tuulet) keleissä erot revähtävät tolkuttomiksi. Eli vaikeat kelit on vaan nyt tuoneet ne perusajamisen virheet selvemmin esille kuin viime kaudella.
Se ei toki poista sitä että ajamisessa olisi jotain pielessä pahemmin.
Mun on pakko olla eri mieltä tästä, koska sä oletat että trimmi on aina edes jotenkin oikea, mutta se ei ole mikään itsestäänselvyys. Sen verran mitä mä olen oppinut rikitrimmistä on se, että se pitäisi kuitenkin suhteuttaa purjeisiin ja toisaalta esim. liika rake on oikeasti ongelma, jos sen takia ei saa isoa skuutattua sisään (meillä on about niillä rajoilla).Käytännössä et voi edes kokeilla rikitrimmiä. Sen vaikutus on niin hienosäätöä, että että tuollaisella puolenvälin huonommalla puolella olevalla ajamisella et voi mitenkään tietää oliko lopputulos rikitrimmin syytä tai ansiota. Muut asiat vaikuttaa niin paljon enemmän.
Meillä on ollut rikitrimmi joskus ihan mitä sattuu, kun kerran keksittiin että ylävantit laitetaan etummaisiin rustirautoihin kiinni (mikä muuttaa rikin geometriaa jossain määrin) ja ei se silloin oikein kulkenut mihinkään.
Siis pointti oli lähinnä se, että jos sitä unohtaisi taktiikan, niin tuloksena olisi huono venevauhti ja sitten ajettaisiin aina paskoissa ja väärissä tuulissa. Ei mielestäni huono venevauhti sulje pois sitä mahdollisuutta, että katsoisi vähän minne ajaa, ihan noin semanttisena huomiona.Tää on niinku utterly ja completely väärin. Usko pois, mä tuhrasin useamman vuoden tuolla taktiikalla ja voi perskele kun joku olis mulle tullu ajoissa selittämään miten asianlaita oikeasti on. Käytännössä tuollainen ajattelu estää teidän tiimin kehittymisen melko totaalisesti. Yritätte rakentaa taloa ilman perustuksia.
Ja ei meillä mitään tiimiä ole, vaan sekalainen joukko lippukunnan johtajia joista osa ottaa purjehduksen vakavammin kuin toiset, mikä asettaa omia rajoituksiaan sen suhteen miten paljon asioita voi oikein hioa.
Niin, mutta kun ei se "aja tarkemmin", "älä keskity muuhun" tai "skuuttaa paremmin" nyt silleen ihan oikeasti varsinaisesti anna mitään käyttökelpoista materiaalia, kun kai sitä ajaisi tarkemmin jos osaisi ja keskittyisi enemmän ajamiseen, jos ei joutuisi keskittymään muuhunkin, tai sitä ehkä skuuttaisi paremmin jos osaisi (itse/gastit). Ja opettelu nyt on sikäli paljolti kesken.Valitettavasti kirja ei kertonut miten tämä muutos toteutetaan. Vaikka Petri on varmaan poikkeuksellisen sitkeä haraamaan vastaan, niin samaa ongelmaa on kyllä vähän itse kullakin, mukaanlukien allekirjoittanut. Siitä pitää vaan jotenkin aktiivisesti yrittää pyrkiä eroon.
Ville
- harald
- Hallitus
- Posts: 11315
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
'nuff said!vvoltti wrote: 1) Delegoi kaikki mikä on mahdollista ja keskity ajamiseen
2) Unohtakaa kaikki muut trimmisysteemit, paitsi skuuttien kireys (no ison levanki kuuluu tietysti yhteen skuutin kireyden kanssa)
Tuolla ohjeella pärjää oikeasti tosi pitkälle. Tuon tyyppisellä ohjeella tai menetelmällä veimme SM:ät silloin turussa. Tuo oli oikeasti se ainoa minkä tein itse kisan aikana. Ohjasin, skuuttasin. Noin helppoa se on, oikeasti!
Tuohon tilanteeseen pääseminen vaatii sitten vähän energiaa, hikeä, työtä ja valmistavaa osuutta.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020