Page 3 of 3

Posted: Fri Sep 05, 2008 10:21 am
by harald
Olen Villen kanssa samaa mieltä. Lehmänsorkka on idioottivarma, kuten yleensäkin
yksinkertaiset ratkaisut ovat yleensä varmoja.

Lehmänsorkka (cow's hitch); työnnetään keskiosa skuutista reiästä, ja vedetään
päät tästä silmukasta läpi.

Posted: Fri Sep 05, 2008 10:28 am
by Petri
harald wrote:Olen Villen kanssa samaa mieltä. Lehmänsorkka on idioottivarma, kuten yleensäkin
yksinkertaiset ratkaisut ovat yleensä varmoja.

Lehmänsorkka (cow's hitch); työnnetään keskiosa skuutista reiästä, ja vedetään
päät tästä silmukasta läpi.
Se kuitenkin vaatii yhden, riittävän pitkän, köyden. Näillä dyneeman yms. hinnoilla ei silloin ole kauhean järkevää uusia skuutteja vain koska erilainen solmutyyli olisi kätevä.

Paalari toimii ihan hyvin, sakkelilla ei tosiaan sinänsä ole tarvetta.
Tuli kokeiltua myös kasia, mutta se taittaa skuuttikulmaa hieman väärään suuntaan, joten ei taida olla ihan optimaalinen, vaikka näppärä ratkaisu onkin.

Posted: Fri Sep 05, 2008 10:30 am
by harald
Paalaria parempi voisi olla puolikas ulkosorkka (halvslag om egen part), ja sitten
teipataan pää vetopään suuntaiseksi. Näin solmu ei tartu vanttiin yhtä helposti.

Posted: Fri Sep 05, 2008 10:56 am
by Guest
Se kuitenkin vaatii yhden, riittävän pitkän, köyden. Näillä dyneeman yms. hinnoilla ei silloin ole kauhean järkevää uusia skuutteja vain koska erilainen solmutyyli olisi kätevä.
Jos skuutti on katkennut, Petrin viestin kohta "vain" ei ole perusteltu;-)

Sinänsä samaa mieltä että paalusolmulla jos erilliset skuutit. Kasin "näppäryyttä" en voi ymmärtää? Ja Harald voi rauhassa teipata omat skuuttinsa liimatahmaisiksi saamatta siitä mitään etua;-)

Ville

Posted: Fri Sep 05, 2008 11:07 am
by harald
Fokkaveneessä paalari on varmaan ok, mutta kun genoa pitää vetää vantin
ympäri on tuollainen puolikas ulkosorkka sirompi. Käytetään yleisesti J-80
match-veneissä. Kiitos että saan hyödyn itselleni :)

Posted: Fri Sep 05, 2008 11:09 am
by Petri
Anonymous wrote: Jos skuutti on katkennut, Petrin viestin kohta "vain" ei ole perusteltu;-)
Mä ymmärsin että Sakkeli hiersi skuutin hajalle skuutin päästä?
Siitä on jo 2v kun Annelissa viimeksi purjehdin, joten en enää muista oliko Panulla yksi pitkä skuutti vaiko kaksi erillistä, kuten esim. meillä, jolloin se että skuutti katkeaa päästä ei tarkoita kuin että sen jälkeen on parikymmentä senttiä lyhyempi skuutti.
Kasin "näppäryyttä" en voi ymmärtää? Ja Harald voi rauhassa teipata omat skuuttinsa liimatahmaisiksi saamatta siitä mitään etua;-)

Ville
Siis kasilla saa skuuttikulman niin lähelle esim. rajoittavaa plokia kuin on mahdollista. Etenkin esim. Platussa, missä purje skuutataan ~kanteen kiinni, on solmujen pituudella merkitystä ja teoriassa kasi poistaisi sen tekijän kokonaan, mutta kuten sanoin, ongelma tulee siitä että skuuttikulma kääntyy vähän ulospäin.

Posted: Fri Sep 05, 2008 14:31 pm
by KaleviHarkonen
Petri wrote:Ja miten Kalevin GPS-loggerin tilauksen kanssa, ehtisiköhän se mestoille tuohon viimeiseen kisaan mennessä.
Ei ole vielä postiluukku kolahtanut. Odottavan aika jne...

Posted: Fri Sep 05, 2008 15:26 pm
by Guest
Petri wrote: Siis kasilla saa skuuttikulman niin lähelle esim. rajoittavaa plokia kuin on mahdollista. Etenkin esim. Platussa, missä purje skuutataan ~kanteen kiinni, on solmujen pituudella merkitystä ja teoriassa kasi poistaisi sen tekijän kokonaan, mutta kuten sanoin, ongelma tulee siitä että skuuttikulma kääntyy vähän ulospäin.
Siis tarkoitatko, että purjeen kulmassa on niin pieni hela (tai köysi on niin paksu), että köyden päässä oleva 8 riittää pitämään skuutin kiinni?

Kuulostaa vähän veren kaivamiselta nenästä luottaa tuollaiseen, ellei hela ole todella tiukka köydelle ja silloinkin helasta riippuen köysi vääntää helaa toisin kuin se on suunniteltu (purjeen "ulkopuolisessa" renkaassa ehkä OK, mutta purjeen kulmaan löydyssä renkaassa ei).

Omassa veneessä on 6 mm skuutit ja reilunkokoinen ploki skuuttikiskossa, jolloin paalusolmulla solmitun skuutin voi vetää rengas kiinni plokiin saakka. Alussa kovasti epäilin noita 6 mm skuutteja, mutta nyt en vaihtaisi millään paksumpiin.

Joakim

Posted: Fri Sep 05, 2008 15:35 pm
by Petri
Anonymous wrote: Siis tarkoitatko, että purjeen kulmassa on niin pieni hela (tai köysi on niin paksu), että köyden päässä oleva 8 riittää pitämään skuutin kiinni?
Näin on ainakin meidän G3:n kanssa ja EspooGP:ssä jo kokeilin kaseja ekana päivänä. Ja meillä siis on kaksi skuuttia, joten se toinen skuutti, joka menee helasta läpi, entisestään pienentää sitä aukkoa mistä kasi voisi luistaa läpi.
Kuulostaa vähän veren kaivamiselta nenästä luottaa tuollaiseen, ellei hela ole todella tiukka köydelle ja silloinkin helasta riippuen köysi vääntää helaa toisin kuin se on suunniteltu (purjeen "ulkopuolisessa" renkaassa ehkä OK, mutta purjeen kulmaan löydyssä renkaassa ei).
Emmänyt tiedä verenvuoto-ongelmista, kun spinnussakin kasit toimivat ihan hyvin ja helat ovat imo samankokoiset pl. että spinnussa yhteen skuuttikulmaan tulee vain yksi köysi. Kuten sanoin, se taitto on mielestänikin ongelma, mutta loppupeleissä ei mikään merkittävä (ainakaan se ei olennaisesti vaikuttanut vauhtiin).
Lisähelalla, johon kasit tehtäisiin toki vältyttäisiin taitto-ongelmalta, mutta homma olisi silloin jo ehkä turhan monimutkaista ja etu lyhyistä solmuista katoaisi.

Meillä siis skuutit ovat 8 mm "jotain köyttä".

Posted: Fri Sep 05, 2008 21:14 pm
by Panu
Petri wrote:Mä ymmärsin että Sakkeli hiersi skuutin hajalle skuutin päästä? Siitä on jo 2v kun Annelissa viimeksi purjehdin, joten en enää muista oliko Panulla yksi pitkä skuutti vaiko kaksi erillistä, kuten esim. meillä, jolloin se että skuutti katkeaa päästä ei tarkoita kuin että sen jälkeen on parikymmentä senttiä lyhyempi skuutti.
Tervehdys

Kyllä se on yksi yhtenäinen köysi, johon keskelle on rihmoksella tehty lenkki ja siinä sakkeli. Kätevä käyttää, muttei nykyisellä köydellä toimiva. Nykyisellä skuutilla vedimme edelliset pari kymmentä vuotta spinnua ylös. Tämä falli jäi vaihdon jälkeen toimettomaksi ja tein siitä skuutin genoalle, varsinkin kun se oli merkittävästi ohuempää kuin vanha skuutti. Vanhassa skuutissakin oli sakkeli, mutta köysi oli paremmin kulutusta kestävää eikä meillä ollut mitään kulumisongelmia välillä -87...-06.

Posted: Sat Sep 06, 2008 09:20 am
by Jester
Ainoa "Virallinen" ratkaisu on yhtenäinen skuuttiköysi jossa on keskeltä kuorittu pätkä pois ja sitten lehmän sorkka.

Näin saavutetaan minimivastus genoalle vendoissa.

Käytetään kilpaveneissä :)