Syysseilaus 2011

Moderators: Petri, harald

Guest

Post by Guest »

Petri wrote:Hertta-ässän tilanne oli hankala mutta toisaalta sen valitsema menettelytapa varmasti toi paljon enemmän etua kuin se etu että joku toinen vene on saanut tietää mistä poijusta oikeastaan on kyse.
Haloo. HÄ:n valitsema menettelytapa johti diskaukseen. Selitä nyt vielä mitä etua tuosta "merkin" kiertämättä jättämisestä mielestäsi oli.

V.
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Joakim wrote: Se, että poiju on määritelty EMK:n poijuksi ei kai vaikuta yhtään mitään. Mistä joku muualla yleensä kisaava voi tietää mikä punainen poiju on EMK:n, mikä ESF:n jne.?
Ei tuolla nähdäkseni ole mitään merkitystä mistä joku voisi tietää mitä vai ei, mutta olennaista on se, että poijua on ainakin yritetty identifioida, jolloin paikan epätarkkuus voisi kompensoitua taas tarkalla poijun määrittelyllä. Tämä poistaa siis esitetyn kaltaiset argumentit siitä että "mikä tahansa poiju" Vehkasaaresta lounaaseen kävisi kääntömerkiksi. Kysymys on yhä siitä kumpi on dominoivampi määre, ilmoitetun paikan tarkkuus vai poijun määrittely ja kyllä poiju näkyi edelliseltä merkiltä.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Itse näen sen niin, ettei Hertta-Ässä tai kukaan muukaan ole tehnyt virhettä. Haluaisin selvyyden siitä onko toimikunta menetellyt oikein kun se on kertonut missä merkki on.

Kyse ei mielestäni ole siitä onko joku vene saanut ulkopuolista apua, vaan että toimikunta on menetellyt reilun kilpailun hengen vastaisesti auttaessaan joitain veneitä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Anonymous wrote:
Petri wrote:Hertta-ässän tilanne oli hankala mutta toisaalta sen valitsema menettelytapa varmasti toi paljon enemmän etua kuin se etu että joku toinen vene on saanut tietää mistä poijusta oikeastaan on kyse.
Haloo. HÄ:n valitsema menettelytapa johti diskaukseen. Selitä nyt vielä mitä etua tuosta "merkin" kiertämättä jättämisestä mielestäsi oli.

V.
Diskaukseen kyllä maaliin tultaessa, mutta purjehduksen aikana taas vene sai reittivalinnastaan etua, eli sinänsä se pieni etu mitä joku vene saattoi saada poijutiedon valossa katoaa aika nopeasti 1,6 mailin matkaeroon. Tämä siis lähinnä huomiona kun puhutaan "reiluudesta", säännöt yms. ovat sitten oma asiansa.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Itse näkisin raskauttavana se tosiasia että vehkasaaren poiju on ollut "vuosikaudet" vehkasaaren luona. Ja nyt kun se ei enää ollut, tämä muutos ei millään tavalla ole muuttanut kilpailuohjetta (SI).
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joakim
yliluti
Posts: 953
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Petri wrote:
Joakim wrote: Se, että poiju on määritelty EMK:n poijuksi ei kai vaikuta yhtään mitään. Mistä joku muualla yleensä kisaava voi tietää mikä punainen poiju on EMK:n, mikä ESF:n jne.?
Ei tuolla nähdäkseni ole mitään merkitystä mistä joku voisi tietää mitä vai ei, mutta olennaista on se, että poijua on ainakin yritetty identifioida, jolloin paikan epätarkkuus voisi kompensoitua taas tarkalla poijun määrittelyllä. Tämä poistaa siis esitetyn kaltaiset argumentit siitä että "mikä tahansa poiju" Vehkasaaresta lounaaseen kävisi kääntömerkiksi.
Miten "mikä tahansa poiju" eroaa "EMK-poijusta"? Sinä poijun paikalleen laittaneena tietysti tiedät millaisia poijuja EMK käyttää, mutta entä se, jolla ei ole tuollaista paikallistuntemusta.

Jälleen olisi eri asia, jos määrittely olisi ollut vaikkapa "pallon muotoinen punainen poiju, jonka halkaisija on n. 30 cm" tai "punainen poiju, jonka kyljessä lukee isoin kirjaimin EMK".

Entä, jos Vehkasaaren rannassa olis sattunut olemaan katiska 10 cm punaisella poijulla?
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2300
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

harald wrote:Itse näkisin raskauttavana se tosiasia että vehkasaaren poiju on ollut "vuosikaudet" vehkasaaren luona. Ja nyt kun se ei enää ollut, tämä muutos ei millään tavalla ole muuttanut kilpailuohjetta (SI).
Tervehdys

Tämä syysfeilaus, ash!! Tarkoitin siis syys teilaus, ei kun siis syysseilaus sen kun vain jatkuu... :-k

Tuo Haraldin pointti on mielestäni hyvä. Kuinka orderien määrittely ei ole muuttunut, kun sen tarkoitus on? Erikoiseksi tämän lautakunnan tulkinnan tekee se, että saman seuran eri kilpailuissa tuolle poijulle on nyt sitten ainakin kaksi erilaista määritelmään #-o .

- Syysseilauksen ordereissa siis todetaan pojun olevan Vehkasaaren lounaispuolella.
- WHC:n rataohjeissa määrittely on aivan toinen: "Lateraaliviitalta väylää pitkin jättäen EMKn punainen poiju (paikassa noin 60°08 11` 24° 48,26`) oikealle."

Jos lautakunnan tarkoittaman ratapoijun paikkakin on noin tarkasti tiedossa, niin miksi sitten pidättäydytään epämääräisessä lausahduksessa varsinkin kun lautakunta siis "tiesi" poijun paikan vaihtuneen, eli radan muuttuneen edellisistä vuosista?

Edelleenkään ei oikein tiedä, mistä ulkoisesta tunnusmerkistä suuren yleisön pitäisi tunnistaa EMK:n punainen poiju muista punaisista poijuista?
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Joakim wrote: Jälleen olisi eri asia, jos määrittely olisi ollut vaikkapa "pallon muotoinen punainen poiju, jonka halkaisija on n. 30 cm" tai "punainen poiju, jonka kyljessä lukee isoin kirjaimin EMK".

Entä, jos Vehkasaaren rannassa olis sattunut olemaan katiska 10 cm punaisella poijulla?
Hmm, pitäisi varmaan käydä kurvaamassa tuo vehkasaaren rantaa pitkin katsomassa jos siellä on yhtään punaista esinettä. Jos siellä on esimerkiksi joku vanha punainen sanko rannassa, onko tämä se punainen merkki?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

Panu wrote:Tämä syysfeilaus, ash!! Tarkoitin siis syys teilaus, ei kun siis syysseilaus sen kun vain jatkuu... :-k
Tää oli hyvä. :twisted:
Panu wrote: Jos lautakunnan tarkoittaman ratapoijun paikkakin on noin tarkasti tiedossa, niin miksi sitten pidättäydytään epämääräisessä lausahduksessa varsinkin kun lautakunta siis "tiesi" poijun paikan vaihtuneen, eli radan muuttuneen edellisistä vuosista?
Nyt pikkasen katosi kokonaiskuva. Siis kyseessähän on vahinko. Kilpailunjärjestäjä järjesteli kisaa aivan kuten aiempina vuosinakin, orderitkin olivat samat. Kukaan ei hoksannut, että aiemmin käytössä ollut poiju on poistettu. Tämä tajuttiin nähtävästi vasta Petrin ilmoituksen myötä kisapäivän aamuna.

Tuo ylläoleva on vahinko, semmosta sattuu, en lähtisi tuollaisesta lautakuntaa moittimaan tällaisessa kyläkisatapauksessa.

Mutta sen jälkeen menee pieleen. Miksei tiedotettu kunnolla kaikille tästä asiasta? Oli varmasti ilmiselvää, että orderit ovat hämäävät ja säännöt antavat kyllä keinot tiedottaa tällaisista asioista (ordereita ei kuitenkaan saa muuttaa). Lautakunta tavallaan työnsi pään pensaaseen ja yritti "pelastaa" kisan sillä, että vesillä sattui olemaan poiju, jonka saivartelemalla voisi väittää vastaavan ordereita. Ja todella paha moka on sitten tuollaisessa lautakunnan mokasta johtuvassa epäselvässä tilanteessa mennä antamaan joillekin yksittäisille veneille taktisia vinkkejä mistä poiju löytyy. Kardinaalimunaus lautakunnalta mielestäni.

Täytyy vain toivoa että kilpailusääntölautakunta ottaa asiaan kantaa.

Ville
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Joakim wrote: Miten "mikä tahansa poiju" eroaa "EMK-poijusta"? Sinä poijun paikalleen laittaneena tietysti tiedät millaisia poijuja EMK käyttää, mutta entä se, jolla ei ole tuollaista paikallistuntemusta.
Nyt kyllä sekoitat kaksi asiaa, käytännön ja toisaalta määritelmän. Ihan jo semanttisesti on selvää että "EMK:n punainen poiju Vehkasaaresta lounaaseen" määrittelee hyvin tarkasti ko. poijun, nyt kyse on lähinnä siitä tarkoittaako myös tuo sitä että se täyttää J2 määritelmän.
Se, pitäisikö ihmisten _tietää_ että ko. poiju on ko. poiju on tavallaan eri asia, säännöthän eivät ota mitään kantaa siihen, ainoa asia mikä todetaan on juuri se "identifying marks", nyt kysymys on se identifioiko ko. orderien määritelmä merkin ja en nyt sano että kyllä, mutta on myös väärin sanoa ettei se identifioisi sitä. Protestilautakunta tai mikä nyt hyvityspyyntöä käsitteleekään varmasti saa sitten tehdä päätöksen tästä(kin).

Jos ajatellaan saivartelemaan, miltei jokaikisen ratakisan merkkien määrittely olisi esittämälläsi tavalla virheellinen, mistä ihmeestä minä voisin lähtöalueelta tietää että esim. BOW:ssa aivan älyttömän kaukana (siis kiikarietäisyydellä) olevat ylämerkit ovat sylinterin muotoisia eivätkä vaikka dodekaedreja, voisinko sillä perusteella jättää merkit kiertämättä ja kiertää haluamani mielivaltaiset "poijun paikat"?

Tai jos vaikkapa EspooGP:ssä merkkejä määriteltiin vieläpä Westhouse-tekstillä, niin ei tätäkään tekstimäärettä näe kuin vasta lähempänä, millä perusteella siis minun pitäisi purjehtia lähemmäs poijuja vain varmistamaan että niissä todellakin lukee Westhouse.

Tai katsotaan vaikkapa meidän oman kisamme ordereita
http://www.fe83.org/wiki/index.php/FE-s ... sohje_2009

Identifioiko ratamäärittely merkit, olivatko ne kenties keltaisia ympyrän kaltaisia poijuja? Mitätöinnin paikka vai mitä Panu ja Harald?

Jälleen olisi eri asia, jos määrittely olisi ollut vaikkapa "pallon muotoinen punainen poiju, jonka halkaisija on n. 30 cm" tai "punainen poiju, jonka kyljessä lukee isoin kirjaimin EMK".

Entä, jos Vehkasaaren rannassa olis sattunut olemaan katiska 10 cm punaisella poijulla?
No, nyt toki jonkinlaista arkijärkeä voi käyttää siltä osin että "EMK:n poiju" varmastikin viittaa poijuun missä lukee selvästi EMK. Näkyykö tekstiä kovinkaan kauas on sitten oma asiansa, puhumattakaa nyt siitä että teksti on ko. poijuissa varsin haalea.

Katiskan poiju ei varmaankaan täyttäisi sitten taas määritelmää EMK:n poijusta, jos sen omistaja ei ole EMK eikä tästä omistussuhteesta olisi minkäänlaisia indikaattoreita, jos taas siinä lukisi EMK, viitaten omistajan Eino-Matti Kajava- nimikirjaimiin tilanne olisikin varsin herkullinen noin protestin kannalta :)
Last edited by Petri on Wed Sep 21, 2011 13:39 pm, edited 1 time in total.
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Panu wrote: Jos lautakunnan tarkoittaman ratapoijun paikkakin on noin tarkasti tiedossa, niin miksi sitten pidättäydytään epämääräisessä lausahduksessa varsinkin kun lautakunta siis "tiesi" poijun paikan vaihtuneen, eli radan muuttuneen edellisistä vuosista?
Ongelma taitaa olla se, että lautakunnalle tuo poijun puuttuminen avautui vasta lauantai-aamuna asia joka olisi kyllä selvinnyt jos asia olisi otettu esille WHC-järjestäjien kanssa ennen kisaa (ihan tosiaan jo senkin takia että WHC-poijujen käytöstä WHC-kauden jälkeen ei ole mainittu, olisin hyvin voinut käydä keräämässä poijut pois jo ennen viikonloppuakin jos kelit olisivat olleet suotuisat).
Ihmettelen yhä miksei poijua voitu siirtää jos kerta lautakunta kävi ribillä tsekkaamassa merkin paikkaa. Oikeasti siis minun saamani vastaus oli sen kaltainen että "on se siellä, kävin juuri katsomassa" vaikka yritin selittää ettei sitä poijua mihin orderi yrittää viitata ihan oikeasti ole siellä. Arttu voinee vahvistaa että puheluni jälkeen hieman naureskelinkin lautakunnan näkemykselle.
Joakim
yliluti
Posts: 953
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Minulle ei kyllä EMK-poiju tarkoita sitä, että kyljessä pitää lukea EMK. Varmasti tarkoittaa, että se on EMK:n omistama/hallinnoima ja laittama, mutta mitä se tieto kilpailijaa auttaa.

BOWilla tai yleensä W/L radoilla merkit ovat tuulen suhteen määriteltyjä. Yleensä purjehdusohjeissa myös sanotaan merkkien muoto ja väri ja usein esimerkiksi lähtölinjalla on erilainen merkki kuin ylä- ja alamerkkinä. Mielellään siirretty merkki on myös erilainen, jotta voi olla varma kumpi merkki kierretään.

Ratakisoissa ja muissakin on yleensä myös tapana käyttää kilpapurjehdusmerkeiksi tarkoitettuja merkkejä, jotka näkyvät selkeästi ainakin mailin päähän ja erottuvat selvästi verkko/kivimerkeistä ja kiinnityspoijuista, toisin kuin tämä EMK-poiju.
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

Ei tää nyt voi olla näin vaikeeta.

1) Merkin sijainti pitää määritellä siten, että kilpailija osaa etsiä sitä suunnilleen oikeasta paikasta.
2) Merkin ulkonäkö pitää määritellä siten, että kilpailija osaa erottaa sen mahdollisista muista suunnilleen samassa paikassa olevista merkeistä.

Tämä ei perustu mihinkään sääntöön vaan on vaan mun mielipide.

Ville
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Joakim wrote:Minulle ei kyllä EMK-poiju tarkoita sitä, että kyljessä pitää lukea EMK. Varmasti tarkoittaa, että se on EMK:n omistama/hallinnoima ja laittama, mutta mitä se tieto kilpailijaa auttaa.
Yhä, pitää erottaa käytäntö ja säännön kirjain, jos säännö kirjain puhuu vain identifioinnista, ei "make identification easy".
Mutta juuri tämän asian ratkaiseminen sitten onkin asiaa käsittelevien tahojen ongelma, ei tämä mielipiteitten heiluttelu edestakaisin olennaisesti asiaa muuta etenkin kun ei meidän mielipiteemme nyt oikeastaan eroa, pyrin vain tuomaan esille sen että määritelmällisesti asia ei ole aivan yksiselitteinen.
BOWilla tai yleensä W/L radoilla merkit ovat tuulen suhteen määriteltyjä. Yleensä purjehdusohjeissa myös sanotaan merkkien muoto ja väri ja usein esimerkiksi lähtölinjalla on erilainen merkki kuin ylä- ja alamerkkinä. Mielellään siirretty merkki on myös erilainen, jotta voi olla varma kumpi merkki kierretään.
Se pointtini oli siinä että jos merkit ovat kaukana ja niitten tunnistaminen vaatii lähemmäksi purjehtimista eikä tätä purjehdusmatkaa ole ordereissa annettu, pitääkö purjehtijan purjehtia lähemmäs tunnistusta varten vai voiko hän vain kiertää mielivaltaisen pisteen ja väittää että merkki puuttui ja kaukaisuudessa näkyvistä merkeistä ei voinut vielä päätellä että ovatko ne vaikkapa juuri sylinterin muotoisia, eivätkä esim. särmiöitä koska tällaista asiaa on mahdoton havainnoida kaukaa. Eli mikä on "riittävä syy" tehdä oletus merkin puuttumisesta, siitähän tässäkin keississä on pohjimmiltaan kysymys.

Tästä juuri päästäänkin siihen, että merkkien identifikaation on hyvä olla tarkkaa (esim. Haraldin esittämän mallin mukaisesti) ettei porsaanreikiä ole. Suomessa tilanne on sikäli helppo, koska suuntien ja matkojen suhteen merkki on helppo identifioida esim. syvyyslukeman avulla -> Rysäkarin 6m matalan eteläviitta on aika yksiselitteinen.
Joakim
yliluti
Posts: 953
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Petri wrote:
BOWilla tai yleensä W/L radoilla merkit ovat tuulen suhteen määriteltyjä. Yleensä purjehdusohjeissa myös sanotaan merkkien muoto ja väri ja usein esimerkiksi lähtölinjalla on erilainen merkki kuin ylä- ja alamerkkinä. Mielellään siirretty merkki on myös erilainen, jotta voi olla varma kumpi merkki kierretään.
Se pointtini oli siinä että jos merkit ovat kaukana ja niitten tunnistaminen vaatii lähemmäksi purjehtimista eikä tätä purjehdusmatkaa ole ordereissa annettu, pitääkö purjehtijan purjehtia lähemmäs tunnistusta varten vai voiko hän vain kiertää mielivaltaisen pisteen ja väittää että merkki puuttui ja kaukaisuudessa näkyvistä merkeistä ei voinut vielä päätellä että ovatko ne vaikkapa juuri sylinterin muotoisia, eivätkä esim. särmiöitä koska tällaista asiaa on mahdoton havainnoida kaukaa. Eli mikä on "riittävä syy" tehdä oletus merkin puuttumisesta, siitähän tässäkin keississä on pohjimmiltaan kysymys.
Ei nyt heti tule mieleen yhtään ratakisaa, jossa ei hyvässä näkyvyydessä olisi voinut nähdä ylämerkkiä lähtöviivalta ja alamerkkiä ylämerkiltä. Kyllä ne kunnon poijut näkyvät 1-2 M ja pitempiä ratoja ei yleensä käytetä. Yleensä myös purjehdusohjeessa on joku maksimi- ja/tai tavoiteaika, josta voi päätellä onko merkki 1,2 vai 5 M päässä. Lisäksi sanottaessa ekaa legiä kryssiksi on luonnollista "lähteä etsimään" merkkiä suoraan vastatuulesta.

Sen sijaan Syysseilauksessa edellinen merkki oli jo lähellä Vehkasaarta, joten olisi olettanut merkin olevan jo näkyvissä. Mielestäni "Vehkasaaren lounaispuolella" pitää tarkoittaa merkkiä, jonka näkee ollessaan Vehkasaaren lounaisrannan lähellä.

Mikä muuten oli kuvaus viitalle Storå Ådholmin koillispuolella? Myös sillehän sopisi kuvaukseksi "Vehkasaaren lounaispuolella", jos se kerran poijunkin määritti.
Post Reply