Arttu wrote:Äijät puhuu "fairness":istä ja samaan aikaan koittaa keksiä kaikkia mahdollisa sääntökohtia millä kisa voitaisiin hylätä.
Jos otat "voitinkisanenkähaluaettäsemitätöidään" lasit pois päästäsi niin tilanne näyttää vähän toiselta.
Esim. Hertta-Ässän näkökulmasta kilpailu ei todellakaan ollut reilu. Joutui ensimmäisenä veneenä ajamaan sinne missä orderit sanoivat poijun olevan ja poiju olikin jossain muualla plus että vielä kilpailulautakunta oli joillekin yksittäisille veneille täsmentänyt poijun sijaintia. Jos tuota väittää reiluksi niin on kyllä aika pihalla.
Kukaan ei ole koittanut keksiä sääntököhtia jolla kisa voitaisiin hylätä. Olemme tutkineet sääntöjä ja pohtineet sitä, pitäisikö kisa mitätöidä. Itse olin alunperin siinä käsityksessä, että ratamerkin puuttumisen pitäisi ilman muuta johtaa kisan mitätöintiin. Tässä kun on asiaa selvitelty, niin onkin käynyt ilmi, että välttämättä näin ei ole. Kisa voidaan protestilautakunnan harkinnan mukaan hyväksyä sellaisenaan tai jollain tavalla korjattuna, vaikka merkki puuttuisikin. Tästä seuraa aika suoraan se, että pikkuluokan osalta esittämilläsi perusteilla kilpailun mitätöinti tuskin olisi se oikeudenmukaisin ratkaisu. Mitätöintikään ei tosin sääntöjen valossa olisi mitenkään väärin, merkin puuttuminen on nimenomaisesti mainittu perusteena kilpailun mitätöinnille, mutta jälkikäteen kilpailua ei saa mitätöidä pohtimatta vaikutuksia kaikkien veneiden näkökulmasta. Lautakunta ei siis saa mitätöidä kilpailua ottamatta huomioon sitä, että mitätöinti voisi olla kohtuutonta ensimmäisenä maaliin tullutta kohtaan. Mikä tässä sun mielestä oikein on vikana?
Joakim wrote:Näillä tiedoilla minä olisin jättänyt kisan tulokset voimaan ja hyväksynyt myös Hertta-Ässän purjehduksen. Perusteena Hertta-Ässän hyväksynnälle, joko hyvitys epäselvistä purjehdusohjeista ja muiden saamasta lisätiedosta tai sitten päätös siitä, ettei ko. poiju ollut radan merkki purjehdusohjeen perusteella, vaan merkki puuttui.
Pääosin samaa mieltä, mutta en hyväksyisi "eri radoilla" purjehdittuja aikoja samaan kilpailuun. Hyväksyisin HÄ:n purjehduksen, mutta lisäisin purjehdittuun aikaan jonkun sekuntimääräisen arvion jolla kompensoitaisiin lyhyempi rata. Jos "merkki puuttui", käytännössä samaan tulokseen päästäisiin tietysti vähentämällä kaikilta "ylimääräisen" merkin kiertäneiltä vastaava aika.
Arttu wrote:On kiva saiverrella, mutta hei ihan oikeasti...
Jos kilpailulautakunta neuvoo osaa kilpailijoista ja rataohjeet on niin epäselvät ettei osa veneistä löydä oikeaa merkkiä, niin tämän kritisoiminenko on saivartelua? Radan pituuden kanssa nysvääminen on munkin mielestä saivartelua.
Amiralen wrote:Miten selitätte sen että se "oikea" rata on pidempi kuin kilpailun johtajan tarkistusmittaus antoi perjantai iltana ja se minkä mukaan lähtöajat (=samat kun viime vuonna!) ovat laskettu?
Miksi se pitäisi selittää? Ennenminkin pitäisi selittää, miksi joku yksittäinen kilpailija on vaatinut ja ollut valvomassa radan tarkistusmittausta? Se on vähän kummallista mielestäni.
Jotta virhe radan pituudessa olisi peruste hyvitykselle, pitäisi kahden ehdon täyttyä. Ensinnäkin kyseessä pitäisi olla lautakunnan virhe "improper action or omission". Mikään sääntö ei määrää miten tarkasti rata pitää mitata tai mitä menetelmiä pitää käyttää. Jos rata on mitattu vähän sinnepäin, ei se mielestäni vielä ylitä sitä kynnystä, että lautakunta olisi tehnyt virheen sääntöjen tarkoittamalla tavalla.
Toisekseen jonkun veneen olisi tullut kärsiä
huomattavasti virheen takia. Jos nyt radan pituudessa on 5 % virhe ja leikitään vaikka että kahden veneen välillä on 10 minuuttia tasoitusta, niin virhe vastaa joitain 30 sekuntia. Onko jonkun veneen sijoitus tämän takia sitten huomattavasti huonompi riippuu tilanteesta. Normaalisti mielestäni ei, mutta jos tuo 30 sekuntia ratkaisee sen onko vene DNF vai saako tuloksen, niin silloin ehto kyllä täyttyy.
Mutta molempien ehtojen pitäisi siis täyttyä yhtäaikaa, jotta hyvitystä voisi myöntää. Mielestän virheellinen radan pituus ei ole tässä tapauksessa mikään "issue".
Harald wrote:Hyvä. Tästä voi oppia paljonkin, kuola valuu täällä Smile
Älä nuolaise ennen kuin tipahtaa. Protestikäsittelyssä on kyse siitä, onko vene X purjehtinut radan oikein vai ei. Käsittelyssä käsitellään vain määriteltyä inssidenttiä, käsittelyä ei noin vain laajenneta koskemaan kaikkea mahdollista kilpailuun liittyvää. Ja kilpailusääntölautakunta siis ottaa kantaa vain siihen, ovatko tosiasiat riittävät ja onko sääntöjä tulkittu oikein. Päätös voi hyvin olla, että kaikki ok ja ordereiden virheellisyyttä ei edes pohdita. Kukaanhan ei kai ole vaatinut hyvitystä virheellisistä ordereista. Protestilautakunnalla olisi ollut mahdollisuus oma-aloitteisesti alkaa käsittelemään hyvitystä ja myös kilpailusääntölautakunta voi tulkita protestivalituksen hyvityspyynnöksi, mutta mitään velvoitetta tähän ei ole.
Toivon kyllä kovasti että kilpailusääntölautakunta ottaisi kantaa kääntömerkin olemassaoloon tai puuttumiseen.
Ville