Tuli ostettua FE83 ja nyt pari vinkkiä olisi paikallaan

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Erkka
luti
Posts: 434
Joined: Tue Mar 11, 2003 13:43 pm
Location: Espoo

Post by Erkka »

Panu, olet laittanut Annelin kansioon kuvan peräsinlaakereista. Onko kuva viimeisin mittaus, ts. jos tuon kuskaa pajalle niin tulee laakista hyvät? Tietysti venekohtaista vaihtelua voi olla himppu sinne tänne, mutta ei kaiketi suurta. Kun on edelleen hoitamatta tuo(kin) asia. :(
-Erkka / Awasome
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11089
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tarkkaavaiset seuraavat Wikiä myös:
http://www.fe83.org/wiki/index.php/Per%C3%A4sinlaakeri
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Awa wrote:Panu, olet laittanut Annelin kansioon kuvan peräsinlaakereista. Onko kuva viimeisin mittaus, ts. jos tuon kuskaa pajalle niin tulee laakista hyvät? Tietysti venekohtaista vaihtelua voi olla himppu sinne tänne, mutta ei kaiketi suurta. Kun on edelleen hoitamatta tuo(kin) asia. :(
Tervehdys

Kyllä tuon kuvan mukaan pitäisi syntyä jetipelit. Mallina oli Kalevin S/Y Helmen vanhat puslat. Sovitteet (toleranssit) ovat "valistunut arvaus". Ilpo oli tehnyt viime kesänä omaansa noilla mitoilla, eikä ole vielä tunnustanut erehtyneensä.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Mulla tuli suunnilleen noilla välyksillä peräsimestä liian nahkea. Jouduin sitten vaivaamaan veljeä vielä avartamaan sisämittaa, jolloin välykseksi tuli n. 0,3 mm. (Jota broidi oli suositellut jo aluksi, mutta en uskonut. Puslan sisämitta kutistuu yllättävän paljon, kun sen takoo putken sisään. :oops: ) Nyt on pari kautta mennyt, eikä vieläkään ole klappia.

Noilla mitoilla on kuitenkin hyvä aloittaa, ettei tule liian väljä. Sorvilla on kuitenkin helpompi ottaa pois kuin luoda materiaa.
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Olli wrote:Mulla tuli suunnilleen noilla välyksillä peräsimestä liian nahkea. Jouduin sitten vaivaamaan veljeä vielä avartamaan sisämittaa, jolloin välykseksi tuli n. 0,3 mm. (Jota broidi oli suositellut jo aluksi, mutta en uskonut. Puslan sisämitta kutistuu yllättävän paljon, kun sen takoo putken sisään. :oops: ) Nyt on pari kautta mennyt, eikä vieläkään ole klappia.

Noilla mitoilla on kuitenkin hyvä aloittaa, ettei tule liian väljä. Sorvilla on kuitenkin helpompi ottaa pois kuin luoda materiaa.
Tervehdys

Jos pusla on liian tiukka vannasputken sovitteeseen kannattaa sen ulkohalkaisijaa pyöritellä kädessä hiomapaperilla pienemmäksi. Pieni ahdistussovite on kuitenkin syytä jättää, koska muuten joutuu puslan liimaamaan paikalleen.

On totta, että muovipusla kutistuu, jos sitä tiukataan ahtaaseen sovitteeseen. Ylenpalttista väkivaltaa asentaessa on siis syytä välttää. Järjen käyttö on sallittua, eli jos pantaa kovasti vastaan, niin kannattaa hieman antaa hiomapaperia ja tehdä asiat itselleen helpommaksi.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Olli wrote:Mulla tuli suunnilleen noilla välyksillä peräsimestä liian nahkea. Jouduin sitten vaivaamaan veljeä vielä avartamaan sisämittaa, jolloin välykseksi tuli n. 0,3 mm.
...Ja nyt kun asia alkaa pätkittäin palata mieleen, niin tuo 0,3 mm välys taisi olla laskettuna mitattuun akselin halkaisijaan, joka oli puslien kohdalta kulunut alle 40 mm lukemiin. Eli nuo kuvassa olevat toleranssit laskettuna 40 mm akselin halkaisijalle tuottavat varmaankin hyvin lähelle saman välyksen, jos ja kun yli 20 vuoden käytön jäljet näkyvät akselissa...
alma
kokelas
Posts: 146
Joined: Thu Oct 09, 2003 10:14 am
Location: Uusikaupunki

Post by alma »

Terve! Sain pari vuotta sitten oikein ammattiapua noitten laakereitten kanssa. Ensin laakerit sorvattiin hyvin lähelle sopivaa. Oli kuulemma hankala sorvata ihan tarkasti loppuun asti,kun materiaali lämpesi. Sitten lyötiin laakerit paikalleen. Menivät kokoon aika paljon, 2-4mm ainakin. Kutistumisen arviointi olisi ollut vaikeaa,ellei mahdotonta. Sain lainaksi työkalun ,minkä oikeaa nimeä en edes tiedä. (protsista puhuivat) Se oli kuin iso poranterä,halkaisija 40.15mm,tehty juuri tämmöisten laakereitten sovittamiseen akseleihin. Käsin työkalua pyörittämällä, laakeri paikallaan, tehtiin reikä sopivaksi ja hyvä tuli.
antti
s/y Alma,FIN-2754
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

alma wrote: Ensin laakerit sorvattiin hyvin lähelle sopivaa. Oli kuulemma hankala sorvata ihan tarkasti loppuun asti,kun materiaali lämpesi.
Tervehdys

Muovien työstö vaatii ammattitaitoa, materiali tuntemusta ja työhön soveltuvat terägeometriat. Muuten menee arpomiseksi tai puristeluksi.
alma wrote: Sitten lyötiin laakerit paikalleen. Menivät kokoon aika paljon, 2-4mm ainakin. Kutistumisen arviointi olisi ollut vaikeaa,ellei mahdotonta. Sain lainaksi työkalun ,minkä oikeaa nimeä en edes tiedä. (protsista puhuivat) Se oli kuin iso poranterä,halkaisija 40.15mm,tehty juuri tämmöisten laakereitten sovittamiseen akseleihin. Käsin työkalua pyörittämällä, laakeri paikallaan, tehtiin reikä sopivaksi ja hyvä tuli.
Kyseinen työkalu oli nimeltään joko väljennin tai kalvin.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Jani

Post by Jani »

Panu wrote: Kyllä tuon kuvan mukaan pitäisi syntyä jetipelit.
Aaltosen Kalevin oppilaita sinäkin? :wink:
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Jani wrote:
Panu wrote: Kyllä tuon kuvan mukaan pitäisi syntyä jetipelit.
Aaltosen Kalevin oppilaita sinäkin? :wink:
Tervehdys

Tunnen miehen hyvinkin. Vastauksena kysymykseesi toteankin, enemmänkin Veijon, mikä sinun olisi pitänyt huomata terminologiastakin... [-X
Ystävällisin veneily terveisin PR
jani

Post by jani »

Anteeksi asiantuntemattomuuteni. :oops: Veijon kanssa en ole ollut missään tekemisissä, mutta tuon jetipelin yhdistin Kaleviin. Kenenkään muun kun en ole termiä kuullut käyttävän.
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

jani wrote:Anteeksi asiantuntemattomuuteni. :oops: Veijon kanssa en ole ollut missään tekemisissä, mutta tuon jetipelin yhdistin Kaleviin. Kenenkään muun kun en ole termiä kuullut käyttävän.
Tervehdys

No nyt kun löytyi monta yhdistävää tekijiää, niin rohkeasti vain liittymään jäseneksi ja mukaan hauskaan ja kehittävään toimintaan :-({|=.
Ystävällisin veneily terveisin PR
juhanil
kokelas
Posts: 88
Joined: Mon Oct 03, 2005 20:47 pm
Location: Vantaa
Contact:

Re: Tuli ostettua FE83 ja nyt pari vinkkiä olisi paikallaan

Post by juhanil »

Kalevi_Harkonen wrote:No niin, tulin joku aika sitten sanoneeksi että jo näin hyvien sivujen olemassaolo on riittävä syy hankkia FE83. No pikkuisen siihen vaikutti muutkin tekijät, mutta yhtä kaikki, kaupat on tehty oikein siististä yksilöstä ja nyt lasketaan päiviä vesillelaskuun...

Parissa asiassa kysyisin kokeneempien näkemystä: veneen peräsin lienee alkuperäinen, siinä on oikealla puolella melko keskellä jollain kitillä tukittu reikä josta tihkuu vettä vesiltänoston jäljiltä. Peräsin on muuten täysin ehjä ja siisti, eikä veden seassa ole nähdäkseni lainkaan ruostetta. Lueskeltuani keskusteluja tässä forumissa ymmärrän että jossain vaiheessa peräsimen aukaisu tullee eteen, mutta koska kapistus on muuten terveen näköinen, ajattelin että kiirettä ei vielä olisi. Jotku ovat suositelleet reikien poraamista peräsimeen mutta vähän tietysti hirvittää ehjän näköistä lasikuitua lähteä puhkomaan. Mikä olisi oikea paikka noille rei'ille (jos mikään) ja miten ne olisi parasta keväällä tukkia (jos tukitaan)?

Toinen juttu on kölin ja rungon näköinen sauma, joka näyttää siltä, että sinne voisi lisätä pari nokaretta materiaalia. Mitä saumaus/tiivistysainetta siinä on käytetty?
Heippa - jos peräsin on kestänyt suomen arktisia talvia about 20 vuotta, se kestää edelleen. Jos epäröit, voit porata 10 cm:n välein korkeussuunnassa f10 reikiä aina noston jälkeen syksyisin. Näin vedet pääsee pois peräsinllavasta. Keväällä voit sikafleksillä tilkitä reiät jos muistat. Kölin ja rungon saumaan lienee oikea resepti juuri tuo esitetty laminointi, esim. joustoepoksilla.
terveisin - serenity/jussi
Juhani Linnanoja
0500998443
SY Serenity
L-3436
mepitkan
alokas
Posts: 17
Joined: Sun Sep 11, 2005 13:17 pm

Post by mepitkan »

Hei!

No niin, ProtoShopista eilen haettiin uuden uutukaiset peräsinpuslat. Oli muuten erityisen ystävällistä ja nopeaa palvelua!!

Toimeksiantona annoimme heille sekä vanhat puslat että nuo Wikin puolelta löytyvät piirrokset. Siinä vaiheessa ei niin toimeksiantaja kuin -vastaanottajakaan tosin huomannut, että vanhoissa puslissa oli myös siinä yläpuslassa "kaulus". Piirustusten puslissahan on vain alemmassa sellainen.

Kun ensimmäinen satsi oli hakusessa, todettiin tuo eroavaisuus vanhoihin pusliin, jolloin - varmuuden vuoksi - pyydettiin heitä tekemään yläpusla uusiksi vastamaan alkuperäistä. Ja niin tehtiin. Tiedä sitten, onko tuolla kauluksella oikeasti suurta merkitystä - vielä kun ei ole ehditty kokeilemaan, miten sopivat venheeseen.

ProtoShop-väelle oli muuten nuo piirrokset hyvinkin tuttuja. Olivat tehneet niitä ilmeisesti useammallekin. En tiedä, tekivätkö varastoon vai miksi - mutta omia hakiessa näyttivät ainakin neljät puslaparit hyllylaatikossaan. Niin että jos jollakulla kova kiirus ja/tai tarve, sieltä saattaapi saada samoin tein mukaan.

Suurkiitokset vinkeistä - erityisesti Erkka ja Harald. Niiden pohjalta tämä "osaprojekti" on edennyt yllättävänkin sutjakasti. Toivotaan, että uudet puslat istuvat hyvin.

"Klapitonta" kesää odotellessa,

MeMa
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

mepitkan wrote:Hei!
Toimeksiantona annoimme heille sekä vanhat puslat että nuo Wikin puolelta löytyvät piirrokset. Siinä vaiheessa ei niin toimeksiantaja kuin -vastaanottajakaan tosin huomannut, että vanhoissa puslissa oli myös siinä yläpuslassa "kaulus". Piirustusten puslissahan on vain alemmassa sellainen.

Kun ensimmäinen satsi oli hakusessa, todettiin tuo eroavaisuus vanhoihin pusliin, jolloin - varmuuden vuoksi - pyydettiin heitä tekemään yläpusla uusiksi vastamaan alkuperäistä. Ja niin tehtiin. Tiedä sitten, onko tuolla kauluksella oikeasti suurta merkitystä - vielä kun ei ole ehditty kokeilemaan, miten sopivat venheeseen.
Siis nimenomaan yläpuslassa on kaulus, koska peräsimen paino lepää siinä, eli se toimii päittäislaakerina sitä lukitusrengasta vastaan, jolla peräsinakseli on yläpäästä kiinni. Alapäässä kaulusta ei tarvita, eikä sinne varmaan sellaista edes mahdu?
Olli Niemi
Post Reply