
Tuli ostettua FE83 ja nyt pari vinkkiä olisi paikallaan
- harald
- Hallitus
- Posts: 11320
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Tarkkaavaiset seuraavat Wikiä myös:
http://www.fe83.org/wiki/index.php/Per%C3%A4sinlaakeri
http://www.fe83.org/wiki/index.php/Per%C3%A4sinlaakeri
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
TervehdysAwa wrote:Panu, olet laittanut Annelin kansioon kuvan peräsinlaakereista. Onko kuva viimeisin mittaus, ts. jos tuon kuskaa pajalle niin tulee laakista hyvät? Tietysti venekohtaista vaihtelua voi olla himppu sinne tänne, mutta ei kaiketi suurta. Kun on edelleen hoitamatta tuo(kin) asia.
Kyllä tuon kuvan mukaan pitäisi syntyä jetipelit. Mallina oli Kalevin S/Y Helmen vanhat puslat. Sovitteet (toleranssit) ovat "valistunut arvaus". Ilpo oli tehnyt viime kesänä omaansa noilla mitoilla, eikä ole vielä tunnustanut erehtyneensä.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Mulla tuli suunnilleen noilla välyksillä peräsimestä liian nahkea. Jouduin sitten vaivaamaan veljeä vielä avartamaan sisämittaa, jolloin välykseksi tuli n. 0,3 mm. (Jota broidi oli suositellut jo aluksi, mutta en uskonut. Puslan sisämitta kutistuu yllättävän paljon, kun sen takoo putken sisään.
) Nyt on pari kautta mennyt, eikä vieläkään ole klappia.
Noilla mitoilla on kuitenkin hyvä aloittaa, ettei tule liian väljä. Sorvilla on kuitenkin helpompi ottaa pois kuin luoda materiaa.

Noilla mitoilla on kuitenkin hyvä aloittaa, ettei tule liian väljä. Sorvilla on kuitenkin helpompi ottaa pois kuin luoda materiaa.
TervehdysOlli wrote:Mulla tuli suunnilleen noilla välyksillä peräsimestä liian nahkea. Jouduin sitten vaivaamaan veljeä vielä avartamaan sisämittaa, jolloin välykseksi tuli n. 0,3 mm. (Jota broidi oli suositellut jo aluksi, mutta en uskonut. Puslan sisämitta kutistuu yllättävän paljon, kun sen takoo putken sisään.) Nyt on pari kautta mennyt, eikä vieläkään ole klappia.
Noilla mitoilla on kuitenkin hyvä aloittaa, ettei tule liian väljä. Sorvilla on kuitenkin helpompi ottaa pois kuin luoda materiaa.
Jos pusla on liian tiukka vannasputken sovitteeseen kannattaa sen ulkohalkaisijaa pyöritellä kädessä hiomapaperilla pienemmäksi. Pieni ahdistussovite on kuitenkin syytä jättää, koska muuten joutuu puslan liimaamaan paikalleen.
On totta, että muovipusla kutistuu, jos sitä tiukataan ahtaaseen sovitteeseen. Ylenpalttista väkivaltaa asentaessa on siis syytä välttää. Järjen käyttö on sallittua, eli jos pantaa kovasti vastaan, niin kannattaa hieman antaa hiomapaperia ja tehdä asiat itselleen helpommaksi.
Ystävällisin veneily terveisin PR
...Ja nyt kun asia alkaa pätkittäin palata mieleen, niin tuo 0,3 mm välys taisi olla laskettuna mitattuun akselin halkaisijaan, joka oli puslien kohdalta kulunut alle 40 mm lukemiin. Eli nuo kuvassa olevat toleranssit laskettuna 40 mm akselin halkaisijalle tuottavat varmaankin hyvin lähelle saman välyksen, jos ja kun yli 20 vuoden käytön jäljet näkyvät akselissa...Olli wrote:Mulla tuli suunnilleen noilla välyksillä peräsimestä liian nahkea. Jouduin sitten vaivaamaan veljeä vielä avartamaan sisämittaa, jolloin välykseksi tuli n. 0,3 mm.
Terve! Sain pari vuotta sitten oikein ammattiapua noitten laakereitten kanssa. Ensin laakerit sorvattiin hyvin lähelle sopivaa. Oli kuulemma hankala sorvata ihan tarkasti loppuun asti,kun materiaali lämpesi. Sitten lyötiin laakerit paikalleen. Menivät kokoon aika paljon, 2-4mm ainakin. Kutistumisen arviointi olisi ollut vaikeaa,ellei mahdotonta. Sain lainaksi työkalun ,minkä oikeaa nimeä en edes tiedä. (protsista puhuivat) Se oli kuin iso poranterä,halkaisija 40.15mm,tehty juuri tämmöisten laakereitten sovittamiseen akseleihin. Käsin työkalua pyörittämällä, laakeri paikallaan, tehtiin reikä sopivaksi ja hyvä tuli.
antti
s/y Alma,FIN-2754
s/y Alma,FIN-2754
Tervehdysalma wrote: Ensin laakerit sorvattiin hyvin lähelle sopivaa. Oli kuulemma hankala sorvata ihan tarkasti loppuun asti,kun materiaali lämpesi.
Muovien työstö vaatii ammattitaitoa, materiali tuntemusta ja työhön soveltuvat terägeometriat. Muuten menee arpomiseksi tai puristeluksi.
Kyseinen työkalu oli nimeltään joko väljennin tai kalvin.alma wrote: Sitten lyötiin laakerit paikalleen. Menivät kokoon aika paljon, 2-4mm ainakin. Kutistumisen arviointi olisi ollut vaikeaa,ellei mahdotonta. Sain lainaksi työkalun ,minkä oikeaa nimeä en edes tiedä. (protsista puhuivat) Se oli kuin iso poranterä,halkaisija 40.15mm,tehty juuri tämmöisten laakereitten sovittamiseen akseleihin. Käsin työkalua pyörittämällä, laakeri paikallaan, tehtiin reikä sopivaksi ja hyvä tuli.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Tervehdysjani wrote:Anteeksi asiantuntemattomuuteni.Veijon kanssa en ole ollut missään tekemisissä, mutta tuon jetipelin yhdistin Kaleviin. Kenenkään muun kun en ole termiä kuullut käyttävän.
No nyt kun löytyi monta yhdistävää tekijiää, niin rohkeasti vain liittymään jäseneksi ja mukaan hauskaan ja kehittävään toimintaan

Ystävällisin veneily terveisin PR
Re: Tuli ostettua FE83 ja nyt pari vinkkiä olisi paikallaan
Heippa - jos peräsin on kestänyt suomen arktisia talvia about 20 vuotta, se kestää edelleen. Jos epäröit, voit porata 10 cm:n välein korkeussuunnassa f10 reikiä aina noston jälkeen syksyisin. Näin vedet pääsee pois peräsinllavasta. Keväällä voit sikafleksillä tilkitä reiät jos muistat. Kölin ja rungon saumaan lienee oikea resepti juuri tuo esitetty laminointi, esim. joustoepoksilla.Kalevi_Harkonen wrote:No niin, tulin joku aika sitten sanoneeksi että jo näin hyvien sivujen olemassaolo on riittävä syy hankkia FE83. No pikkuisen siihen vaikutti muutkin tekijät, mutta yhtä kaikki, kaupat on tehty oikein siististä yksilöstä ja nyt lasketaan päiviä vesillelaskuun...
Parissa asiassa kysyisin kokeneempien näkemystä: veneen peräsin lienee alkuperäinen, siinä on oikealla puolella melko keskellä jollain kitillä tukittu reikä josta tihkuu vettä vesiltänoston jäljiltä. Peräsin on muuten täysin ehjä ja siisti, eikä veden seassa ole nähdäkseni lainkaan ruostetta. Lueskeltuani keskusteluja tässä forumissa ymmärrän että jossain vaiheessa peräsimen aukaisu tullee eteen, mutta koska kapistus on muuten terveen näköinen, ajattelin että kiirettä ei vielä olisi. Jotku ovat suositelleet reikien poraamista peräsimeen mutta vähän tietysti hirvittää ehjän näköistä lasikuitua lähteä puhkomaan. Mikä olisi oikea paikka noille rei'ille (jos mikään) ja miten ne olisi parasta keväällä tukkia (jos tukitaan)?
Toinen juttu on kölin ja rungon näköinen sauma, joka näyttää siltä, että sinne voisi lisätä pari nokaretta materiaalia. Mitä saumaus/tiivistysainetta siinä on käytetty?
terveisin - serenity/jussi
Juhani Linnanoja
0500998443
SY Serenity
L-3436
0500998443
SY Serenity
L-3436
Hei!
No niin, ProtoShopista eilen haettiin uuden uutukaiset peräsinpuslat. Oli muuten erityisen ystävällistä ja nopeaa palvelua!!
Toimeksiantona annoimme heille sekä vanhat puslat että nuo Wikin puolelta löytyvät piirrokset. Siinä vaiheessa ei niin toimeksiantaja kuin -vastaanottajakaan tosin huomannut, että vanhoissa puslissa oli myös siinä yläpuslassa "kaulus". Piirustusten puslissahan on vain alemmassa sellainen.
Kun ensimmäinen satsi oli hakusessa, todettiin tuo eroavaisuus vanhoihin pusliin, jolloin - varmuuden vuoksi - pyydettiin heitä tekemään yläpusla uusiksi vastamaan alkuperäistä. Ja niin tehtiin. Tiedä sitten, onko tuolla kauluksella oikeasti suurta merkitystä - vielä kun ei ole ehditty kokeilemaan, miten sopivat venheeseen.
ProtoShop-väelle oli muuten nuo piirrokset hyvinkin tuttuja. Olivat tehneet niitä ilmeisesti useammallekin. En tiedä, tekivätkö varastoon vai miksi - mutta omia hakiessa näyttivät ainakin neljät puslaparit hyllylaatikossaan. Niin että jos jollakulla kova kiirus ja/tai tarve, sieltä saattaapi saada samoin tein mukaan.
Suurkiitokset vinkeistä - erityisesti Erkka ja Harald. Niiden pohjalta tämä "osaprojekti" on edennyt yllättävänkin sutjakasti. Toivotaan, että uudet puslat istuvat hyvin.
"Klapitonta" kesää odotellessa,
MeMa
No niin, ProtoShopista eilen haettiin uuden uutukaiset peräsinpuslat. Oli muuten erityisen ystävällistä ja nopeaa palvelua!!
Toimeksiantona annoimme heille sekä vanhat puslat että nuo Wikin puolelta löytyvät piirrokset. Siinä vaiheessa ei niin toimeksiantaja kuin -vastaanottajakaan tosin huomannut, että vanhoissa puslissa oli myös siinä yläpuslassa "kaulus". Piirustusten puslissahan on vain alemmassa sellainen.
Kun ensimmäinen satsi oli hakusessa, todettiin tuo eroavaisuus vanhoihin pusliin, jolloin - varmuuden vuoksi - pyydettiin heitä tekemään yläpusla uusiksi vastamaan alkuperäistä. Ja niin tehtiin. Tiedä sitten, onko tuolla kauluksella oikeasti suurta merkitystä - vielä kun ei ole ehditty kokeilemaan, miten sopivat venheeseen.
ProtoShop-väelle oli muuten nuo piirrokset hyvinkin tuttuja. Olivat tehneet niitä ilmeisesti useammallekin. En tiedä, tekivätkö varastoon vai miksi - mutta omia hakiessa näyttivät ainakin neljät puslaparit hyllylaatikossaan. Niin että jos jollakulla kova kiirus ja/tai tarve, sieltä saattaapi saada samoin tein mukaan.
Suurkiitokset vinkeistä - erityisesti Erkka ja Harald. Niiden pohjalta tämä "osaprojekti" on edennyt yllättävänkin sutjakasti. Toivotaan, että uudet puslat istuvat hyvin.
"Klapitonta" kesää odotellessa,
MeMa
Siis nimenomaan yläpuslassa on kaulus, koska peräsimen paino lepää siinä, eli se toimii päittäislaakerina sitä lukitusrengasta vastaan, jolla peräsinakseli on yläpäästä kiinni. Alapäässä kaulusta ei tarvita, eikä sinne varmaan sellaista edes mahdu?mepitkan wrote:Hei!
Toimeksiantona annoimme heille sekä vanhat puslat että nuo Wikin puolelta löytyvät piirrokset. Siinä vaiheessa ei niin toimeksiantaja kuin -vastaanottajakaan tosin huomannut, että vanhoissa puslissa oli myös siinä yläpuslassa "kaulus". Piirustusten puslissahan on vain alemmassa sellainen.
Kun ensimmäinen satsi oli hakusessa, todettiin tuo eroavaisuus vanhoihin pusliin, jolloin - varmuuden vuoksi - pyydettiin heitä tekemään yläpusla uusiksi vastamaan alkuperäistä. Ja niin tehtiin. Tiedä sitten, onko tuolla kauluksella oikeasti suurta merkitystä - vielä kun ei ole ehditty kokeilemaan, miten sopivat venheeseen.
Olli Niemi