Cage wrote:Olen huomenna menossa Leeveneelle, pitää vähän jollain puukolla tms. yrittää selvittää mikä tuo peräsimen päällä olevan kiekon materiaali on. Mutta se ei kuitenkaan kerro sitä, että onko se irtonainen, hitsattu akseliin kiinni tai kiinteä osa akselia. Halkaisijaltaan se on enemmän kuin 40mm, lähinnä vannasputken paksuinen. Mutta vannasputkea se kiekko tuskin on, sillä näyttäisi vannasputken tai alaholkin (se joka on ehkä ~2mm pohjan alapuolella) ja kiekon välissä olevan sauma. Pitääkin katsoa liikkuuko se peräsimen mukana tai pysyykö paikalla.
Yksi mahdollisuus on, että vannasputken kiinnitys on irronnut pohjasta. Sieltähän ei vielä vedet tule sisään, kun laminointi yltää putken ympärillä reilusti vesirajan yli. Alapään laminointi saa helposti kyytiä, jos yläpään stoppariruuvit ovat vähänkin löysällä. Silloin putki voi pyörähtää, kun stoppari osuu ruuveihin. En tiedä onko mahdollista, että runko eläisi niin paljon, että alapäästä irronnut vannasputki voisi tulla sentin ulos pohjasta?
Tosta kuvasta ei näy onko tuolla maalin alla oikeasti sauma, vai vaan joku ura. Vannasputkessahan voi olla jotain uria jotta laminaatti pitää siinä paremmin.
Ainakin peräsimen osalta tuolla viitataan alkuperäisiin piirustuksiin, joista on valokuvat jäsenten sisäisillä sivuilla. Eli fe83.org päävalikosta 'Sisäiset'.
Peräsin jää Estellessä nykyiselle paikalleen toistaiseksi. Saan varmasti upotettua ihan tarpeeksi aikaa ja rahaa muutenkin kevään muihin projekteihin. Annetaan tuosta tuleva vaikutus vauhtiin tasoituksena nyt ainakin tulevana kautena.
Pitäisikö peräsimen liikkua vapaasti alaspäin kun ne kaksi stoppariruuvia on irroitettu? Tai pitääkö se kauluskin ottaa pois (siis se jossa ne stoppariruuvit on)?
Nyt peräsin valuu alaspäin n 1-2 mm ja sen jälkeen kuuluu pieni kolahdus ja peräsi ei tule enempää alas. Uskaltaisikohan tuota hieman avittaa kumivasaralla? Tai auttaako kauluksen irrotus?
Kyllähän se sieltä sitten lähti kun sai ulosvetäjän sinne kauluksen alle ja kauluksen irti. Oli ilmeisesti niin tiukasti juntturassa siinä.
Nyt jännitetäänkin lähinnä sitä, miten saadaan kaikki kamat takaisin, peräsinkin on niin tiukka ettei meinaa millään liikkua, sen verran hyvässä kunnossa näköjään noi peräsinlaakerit ettei paljon klappia ole.
Christan alalaakerissa oli reipas välys syksyllä kun se nostettiin vedestä. Talvella lievää väkivaltaa käyttäen peräsin suostui irtoamaan. Laakerit irtosivat rautakangen avustuksella.
Uudet puslat sorvasi POMmista (Delrin) puhallinsoitinkorjaaja Timo Hiipakka (http://www.rohi.fi/). Tuntuvat istuvan kuin valettu ja toimitusaikakin oli kohtuullinen, hinnasta puhumattakaan. Eikä tarvinnut itse edes hankkia matskua, sitä kun kuulemma käytetään joihinkin pillin osiin myös.
Osaisko kukaan neuvoa, missä saisi teetettyä aluslevyn nylonista? Pitäisi saada peräsin nostettua 4mm ja ajattelin tehdä sen laittamalla aluslevyn ylälaakerin päälle ja sen metallisen lukitsinosan väliin.
Piti teettää Protoshopissa, mutta sitä ei näköjään enää ole.
Kas, protoshop on kyykännyt, harmin paikka mutta en tiedä olisiko ollut joka tapauksessa edessä vaikkei omistajakuvioissa olisikaan tapahtunut muutoksia.
Mutta kaksi vuottakin tuosta näkyy olevan, eipä vaan ole tullut vastaan tuotakaan tietoa aiemmin.