Joakim wrote:Tuo maaliintulon määrittely on mielestäni täysin selvä. Ei löydy Case Bookistakaan tuohon kohtaan casea.
No ei ole casea kun eikös tämä ole uusi lisäys joten caset ovat varmaan vasta syntymäsä.
Ei vene voi jatkaa radan purjehtimista, jos se on sen jo kokonaan purjehtinut ja ylittänyt maalilinjan. Merkkien kierto tuon jälkeen ei enää ole radan purjehtimista, koska ratamäärittely on käyty loppuun.
Tuossa on nyt jo vähän tautologiaa. Mutta toisaalta tuo on ihan ymmärrettävä ajattelumalli, ja erityisen helposti sopii juuri tilanteeseen missä maalilinja ohitetaan normaalin purjehduksen aikana. Jos sääntö sanoo, kopioidaan nyt sitten suomenkielistä sääntökirjaa vaihteeksi
Vene tulee maaliin, kun jokin sen rungon tai normaalilla paikallaan olevan
miehistön tai varusteiden osa ylittää maalilinjan radan puolelta. Vene ei kuitenkaan
ole tullut maaliin, jos maalilinjan ylittämisen jälkeen se
(a) suorittaa säännön 44.2 mukaisen rangaistuksen,
(b) korjaa maalilinjalla tekemänsä virheen säännön 28.2 nojalla, tai
(c) jatkaa radan purjehtimista.
Mitä merkitystä maalilinjan ylittämisellä on jos vene ei ole tullut maaliin?
Ratahan on vaikka Lähtö-Poiju1-Poiju2-Maalilinja. Nythän tilanne olisi se että vene ei tule maaliin, vaan jatkaa purjehtimista kohti Poijua 1. Tässä tapauksessa vielä erikseen vene ei edes ylitä lähtölinjaa uudestaan koska linja ylitettiin väärään suuntaan. Eli vene oikeastaan purjehtii
Lähtö
Poiju1
Poiju2
Poiju1
Poiju2
Maali
Onko tällainen reitti säännön 28.2 mukainen koska ratamäärittelyssähän Poiju2:lta on tarkoitus purjehtia maaliin, ei Poijulle1 (mitä vene siis tekee koska se ei tule maaliin ensimmäisellä kerralla tullessaan Poiju2:lta). Jos reitin piirtää niin siitä tulee sellainen sykkyrä että itselleni on vähän epäselvää onko tuollainen "kaksinkertainen kierros" sitten tiukaksi vedetty linja tjsp.
Toisaalta sääntö on helppo ymmärtää siten että mikäli venettä ei lasketa maaliintulleeksi jos se jatkaa purjehtimista (mitä se ikinä tarkoittaakaan) joten näin ollen esim. enimmäisaika-rajoitukset yms. astuvat voimaan ja vene voisi hyvin saada hylsyn jos se ei ehtisi maaliin raja-arvojen sisällä (WHC:n kohdallahan ei ole "ensimmäisen veneen maaliintulosta"-määrettä). Se on sitten eri asia onko tämä helppo tulkinta oikea, pitää varmaan pistää viestiä purjehdustuomareille, kuten myös sääntöjen ympäristövastuu-teemasta mielenkiintoisten protestikäsittelyitten takia
