WHC 1/2013

Moderators: Petri, harald

villee
kokelas
Posts: 59
Joined: Sat Jun 11, 2011 01:18 am

Post by villee »

Kiva keli, kiva kisa, täydellinen kauden avaus!

Ehdittiin kuin ehdittiinkin mestoille, vaikka pulkka oli vielä aika osina 2 h ennen starttia :) Lähtö otettiin aika rauhallisesti, mutta kyllä se trimmi lähti sieltä sitten pikku hiljaa löytymään. Oikea ratakin muistui mieleen - siis myös kiertosuunta... ;)

Pieniä kauneusvirheitä oli matkalla takaisin emkille. Koska ajoimme "lenssiosuuden" vihreällä OD-pallokkaalla, tiesimme ongelmia suntyvän kun kurssi tiukkenee. Noh, näin sitten kävikin: awa laski 60 tietymille kun vauhti nousi yli kuuteen solmuun... Vaihdettiin jenniin, ja apparenttimasiinamme pysähtyi. Spinnu takaisin ja vauhti päälle - ja jälleen lokissa nousi numerot ja kulmat heikkenivät. Reacheriin vaihtaminen ilman kahta spinnufallia kestää aivan liian kauan joten päätettiin ajella alabanaani (ensin spinnulla ja sitten jennillä). Ennustimme myös
s-lipun joten siksi tähdättiin "alas"...

Siinä siis selvennystä kummalliselle reittivalinnalle. Ehkä reacheri olisi vienyt meitä riittävän kovaa poijulta alkaneen lenssiosuuden ja mahdollinen häviö olisi kompensoitunut suoremmalla ajolinjalla maalisuoralla. Tai sit pitää asentaa tuplakamat ja opetella "kuorimaan" ;)

Ville herliinistä
Joakim
yliluti
Posts: 953
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Tuo maaliintulon määrittely on mielestäni täysin selvä. Ei löydy Case Bookistakaan tuohon kohtaan casea.

Ei vene voi jatkaa radan purjehtimista, jos se on sen jo kokonaan purjehtinut ja ylittänyt maalilinjan. Merkkien kierto tuon jälkeen ei enää ole radan purjehtimista, koska ratamäärittely on käyty loppuun.

Toisaalta vene voi tulla maaliin, vaikka se ei ole purjehtinut rataa oikein tai kokonaan. Tällöin siis vene tulee maaliin ja sille pitää antaa maalintuloaika, mutta sitä vastaan voi tehdä protestin säännön 28 perusteella.

Espoo GP:n tapauksessa 2 kierrosta purjehtineet purjehtivat 1:n kierroksen radan oikein, sillä ne ainoastaan tekivät ylimääräisen lenkin alamerkin ympäri (ylämerkillä tuskin enää oli merkitystä, koska se ei enää ollut osa rataa). Riippuu tietysti siitä miten purjehdusohje oli kirjoitettu. Case 90 sanoo, että 28.2 ei kiellä tekemästä ylimääräisiä kierroksia merkin ympäri.

Rataa muuten ei suinkaan lyhennetty, vaan lähdössä ilmoitettiin purjehdusohjeiden mukaisesti numerolipulla kierrosten lukumäärä.
Petri
FE-junkie
Posts: 3950
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Joakim wrote:Tuo maaliintulon määrittely on mielestäni täysin selvä. Ei löydy Case Bookistakaan tuohon kohtaan casea.
No ei ole casea kun eikös tämä ole uusi lisäys joten caset ovat varmaan vasta syntymäsä.
Ei vene voi jatkaa radan purjehtimista, jos se on sen jo kokonaan purjehtinut ja ylittänyt maalilinjan. Merkkien kierto tuon jälkeen ei enää ole radan purjehtimista, koska ratamäärittely on käyty loppuun.
Tuossa on nyt jo vähän tautologiaa. Mutta toisaalta tuo on ihan ymmärrettävä ajattelumalli, ja erityisen helposti sopii juuri tilanteeseen missä maalilinja ohitetaan normaalin purjehduksen aikana. Jos sääntö sanoo, kopioidaan nyt sitten suomenkielistä sääntökirjaa vaihteeksi

Vene tulee maaliin, kun jokin sen rungon tai normaalilla paikallaan olevan
miehistön tai varusteiden osa ylittää maalilinjan radan puolelta. Vene ei kuitenkaan
ole tullut maaliin, jos maalilinjan ylittämisen jälkeen se
(a) suorittaa säännön 44.2 mukaisen rangaistuksen,
(b) korjaa maalilinjalla tekemänsä virheen säännön 28.2 nojalla, tai
(c) jatkaa radan purjehtimista.

Mitä merkitystä maalilinjan ylittämisellä on jos vene ei ole tullut maaliin?

Ratahan on vaikka Lähtö-Poiju1-Poiju2-Maalilinja. Nythän tilanne olisi se että vene ei tule maaliin, vaan jatkaa purjehtimista kohti Poijua 1. Tässä tapauksessa vielä erikseen vene ei edes ylitä lähtölinjaa uudestaan koska linja ylitettiin väärään suuntaan. Eli vene oikeastaan purjehtii
Lähtö
Poiju1
Poiju2
Poiju1
Poiju2
Maali

Onko tällainen reitti säännön 28.2 mukainen koska ratamäärittelyssähän Poiju2:lta on tarkoitus purjehtia maaliin, ei Poijulle1 (mitä vene siis tekee koska se ei tule maaliin ensimmäisellä kerralla tullessaan Poiju2:lta). Jos reitin piirtää niin siitä tulee sellainen sykkyrä että itselleni on vähän epäselvää onko tuollainen "kaksinkertainen kierros" sitten tiukaksi vedetty linja tjsp.

Toisaalta sääntö on helppo ymmärtää siten että mikäli venettä ei lasketa maaliintulleeksi jos se jatkaa purjehtimista (mitä se ikinä tarkoittaakaan) joten näin ollen esim. enimmäisaika-rajoitukset yms. astuvat voimaan ja vene voisi hyvin saada hylsyn jos se ei ehtisi maaliin raja-arvojen sisällä (WHC:n kohdallahan ei ole "ensimmäisen veneen maaliintulosta"-määrettä). Se on sitten eri asia onko tämä helppo tulkinta oikea, pitää varmaan pistää viestiä purjehdustuomareille, kuten myös sääntöjen ympäristövastuu-teemasta mielenkiintoisten protestikäsittelyitten takia :D
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11433
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

villee wrote: Pieniä kauneusvirheitä oli matkalla takaisin emkille. Koska ajoimme "lenssiosuuden" vihreällä OD-pallokkaalla, tiesimme ongelmia suntyvän kun kurssi tiukkenee.
Tuo menee saaristokisoissa juuri noin, ja kun tuollaisella OD-spinnulla saa hyötyä aika vähän loppujen lopuksi ja vielä melkein vain puhtaalla lenssillä niin arvostan itse sitä meidän toista pienempää ja litteämpää. Ero koossa on melkoisen pieni noissa, mutta tuo vähän vähemmän harteikkaampi on helpompi lennättää ja sillä pääsee mukavasti 55 AWA-aan asti tarvittaessa.

Silloin kun Palle voitti EWES-kisan viisi (?) vuotta peräkanaa oli silloisessa Vindungenissa FG28e-ssä myös tuollainen latteampi spinnu. He tosin harrastivat kunniakkaasti kaksistaan noiten peelejä.

Image
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
villee
kokelas
Posts: 59
Joined: Sat Jun 11, 2011 01:18 am

Post by villee »

harald wrote: ero koossa on melkoisen pieni noissa, mutta tuo vähän vähemmän harteikkaampi on helpompi lennättää ja sillä pääsee mukavasti 55 AWA-aan asti tarvittaessa.
Meillä ero on 9 neliötä... Sen kyllä huomaa jos yhtään tulee taaempaa tuuli. Mutta tänään olis pitänyt kyllä ajella reacherilla.

Hippasen kiinnostas kyllä rakentaa mahdollisuus spinnujen vaihtoon lennossa. On nimittäin manööveri jota ei ole koskaan tullut kokeiltua. Pitääpä selvittää mitä siihen tarvittaisiin.

Ville
alex
luti
Posts: 460
Joined: Mon Oct 15, 2007 20:38 pm
Location: Espoo
Vene: Subbota

Post by alex »

Not the worst conditions to begin the season I'd say. Quite calm, but otherwise good for a short handed crew of beginners. :) I have almost skipped the race, but a friend of mine was brave enough to be my bowman for today while the rest of the crew was sick.

And it's good that rounding a buoy at the end of the finish line inevitably means crossing the line. :D Since we rounded the buoy and went to the second lap too before we realized that other boats from our class are just crawling away. I haven't noticed the Sierra as we were busy changing sails before the mark and the double horns blown for the top of the fleet were not recognized by us at the end of it. But a little extra sailing is always good. :)
alex
luti
Posts: 460
Joined: Mon Oct 15, 2007 20:38 pm
Location: Espoo
Vene: Subbota

Post by alex »

harald wrote:Oh, and a great welcome to Subbota!!
Thank you Harald, I appreciate it. :)
Joakim
yliluti
Posts: 953
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Maalintulon määrittely on juuri muutettu siten, että maalilinjan ylityksellä ennen "maalintuloa" ei ole enää mitään merkitystä. Vanhan säännön mukaan vene tuli maaliiin, kun se ylitti maalilinjan.

Tämä asia käsiteltiin AMP:n koulutuspäivillä ja myös netin tuomarikommenteista löytyy ko. asia.
User avatar
pone
kokelas
Posts: 88
Joined: Thu Sep 19, 2002 15:12 pm
Location: Helsinki
Contact:

Post by pone »

harald wrote: Pilli ei olisi mikään huono varuste lautakunnalle, kuuluu ainakin ja on halpa.
Niin ja vihellyspilliä voi operoida ilman käsiä. Varsinkin eilisessä kisassa kun lautakunnassa oli vain yksi henkilö, olisi tuo pilli ollut vallan mainio työkalu.
Pone (s/y Charlotta, FIN-2674)
Joakim
yliluti
Posts: 953
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Vielä tuosta Case Bookista: Se on päivitetty helmikuussa uusille säännöille.
Petri
FE-junkie
Posts: 3950
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Joakim wrote:Vielä tuosta Case Bookista: Se on päivitetty helmikuussa uusille säännöille.
Pointtini oli siis se että nuo keissithän ovat ymmärtääkseni osittain ns. tositilanteita (ainakin eräs 99-kippari-tuttu on käsittääkseni yhden keissin "tähtenä") ja sääntöjen muuttuessa menee varmaan hetki ennenkuin uusia ongelmakeissejä päästään protestoimaan ja käsittelemään. Mutta tosiaan, iltakisa ei ole se paikka missä näitä asioita lähdetään ihmettelemään joten odotettakoon jos asia nousee esille jossain tosikisassa.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11433
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Charlottan track lisätty.

http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... php?id=203

Olgan track taitaa olla aikamoisesti etuajassa (noin 11 minuuttia), nimikin puuttuu trackista.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3950
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Prkl, laitoin nimen väärään paikkaan, sitä se talvitauko teettää. Kyllä sen nimen pitäisi siellä tiedostossa olla :)

Tuo 11min aikaero johtunee siitä että mulla ei ole tossa loggerikännykässä SIM:iä eli puhelimen aika voi olla mitä sattuu ja ilmeisesti trackin timestampit eivät tallennu GPS-ajasta...mikä on aika typerää.
Mitenköhän tuonkin ratkaisisi, no, aina voin loggata trackin normikännyllä.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11433
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuo ettei se ota GPS-aikaa trackiin on kyllä aika syvältä. Mahtaisikohan tuohon olla jokin asetus?

Sinulla taitaa muuten olla 1.0.11 version, uusin lienee jo 1.2.2. Silläkin voi olla merkitystä.

korjaus edelliseen: minulla on 1.2.2.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Palle
alokas
Posts: 1
Joined: Thu May 16, 2013 13:36 pm

Post by Palle »

harald wrote:
villee wrote: Pieniä kauneusvirheitä oli matkalla takaisin emkille. Koska ajoimme "lenssiosuuden" vihreällä OD-pallokkaalla, tiesimme ongelmia suntyvän kun kurssi tiukkenee.
Tuo menee saaristokisoissa juuri noin, ja kun tuollaisella OD-spinnulla saa hyötyä aika vähän loppujen lopuksi ja vielä melkein vain puhtaalla lenssillä niin arvostan itse sitä meidän toista pienempää ja litteämpää. Ero koossa on melkoisen pieni noissa, mutta tuo vähän vähemmän harteikkaampi on helpompi lennättää ja sillä pääsee mukavasti 55 AWA-aan asti tarvittaessa.

Silloin kun Palle voitti EWES-kisan viisi (?) vuotta peräkanaa oli silloisessa Vindungenissa FG28e-ssä myös tuollainen latteampi spinnu. He tosin harrastivat kunniakkaasti kaksistaan noiten peelejä.
Pallen tekstiä kun en tiedä miten tämä toiminto oikeasti toimii...
Tuolloin seilattiin muuten sama rata alusta loppuun kaksi kierrosta laskematta spinnua kertaakaan. muistettiin vetää fokka auki vendassa jotta ei mene solmuun keulastaagin ympärille. Tuollainen litteä reacher/heavy spinnu on saaristokisoissa ihan lyömätön koska ihan kevyessä jaksaa lentää isoa harteikasta paremmin ja tällöin voi yrittää leikkaamalla hakea vauhtituulta jolla pääsee alas ja kovaa. Sinisen weban spinnun jälkeen jäi 10m2 isompi käytännössä säkkiinsä melkein aina, emme koskaan saaneet samaa boatspeediä aikaan isommalla pallolla riippumatta keleistä tai kulmista. Fysikan lakien mukaan perstuntuma ja lokin lukemat olisivat siis väärässa mutta kun se FG28 nyt vaan kulki lujempaa pienemmällä. Nykuisessä on sama leikkuukaava mutta kokoa tuplaten joten olenkin taas opettelun alkupisteessä kun ei voi vain käsin ilman vinssejä naruista nykiä. joo, tiedän että eloveenaa tarvitaan lisää...

Tuohon peelaukseen vielä senverran että luovuimme siitä spinnumanöövereisää jo alkuvuosina koska peelausta seurasi aina troolaus :oops: joten spinnskuutteihin 5m ylimääräistä jotta tuulenpuolen voi päästää reilusti auki ja jos lasku tiukkaan sivutuuleen niin tuolloin falli auki (spinnu jää lepattamaan vedottomana noin 1m vedenpinnan päälle) koskematta skuutteihin ennenkuin yli puolet sifongista on sylissä.

mode edit(hh): korjasin quote't. Kirjoita vastauksesi noitten quote-tagien ulkopuolelle niin toimii.
Post Reply