FE-ranking #1: FE-sprint 3 2013

Moderators: Petri, harald

Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Kyllä tuon kisan voisi kolmellakin veneellä järjestää, kaikki pääsisivät mitaleille siten :)

Mutta tosiaan, nyt vain vielä kaikki keinot gastien haalimiseen.
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

asalovuo wrote:Sama tilanne Merellissä...
Vähintään yksi tarvitaan, kaksi olisi tosi hienoa.
Saataisko me jompi kumpi vene viivalle, jos yhdistetään voimat? Voisin tulla vaikka Merelliin, ja kysellä, jos Heikkikin lähtisi...
Olli Niemi
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11320
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Annan jatkoaaikaa ilmoittautumisille kello 21:45 asti. Neljällä mennään, jos kolme venettä niin perutaan koko homma. Näin sovin äsken puhelimitse lautakunnan kanssa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Olli wrote:Saataisko me jompi kumpi vene viivalle, jos yhdistetään voimat?
Ja tämähän toimi, Lisbeth on mukana.
Olli Niemi
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11320
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

OK, we have a race!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
alex
luti
Posts: 460
Joined: Mon Oct 15, 2007 20:38 pm
Location: Espoo
Vene: Subbota

Post by alex »

I haven't got enough crew for Subbota, but perhaps could go as a crew with someone.
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2300
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

alex wrote:I haven't got enough crew for Subbota, but perhaps could go as a crew with someone.
Hello

I just acreed that alex will sail with us :D.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Ts. Jengi olisi

Charlotta
Lisbeth
Olga
Anneli

No, vähänlaisesti mutta sellaista se on, ei tuo toki sprinttikisassa niin haittaa, tilanteita tulee kuitenkin.
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Liittyen kohtaan "säännöt", olettaisin että SPV:n määräyksissä puhutaan siitä että veneitten pitää olla katsastettuja. Anon lupaa osallistua kisaan veneellä jonka katsastus vuoden 2013 osalta tehdään kisan jälkeen (ts. siis konkreettisesti n. 20-20.30 tienoilla). Teknisesti kai edellisen vuoden katsastus on aina voimassa kai jonnekin juhannuksen tienoille, joten varsinaista ongelmaa ei ole mutta toisaalta hieman vinkkinä kisan kestoa ajatellen ;)

Protestimääre on muuten kohtalaisen tiukka, oliko tarkoitus sitten vesillä käydä ojentelemassa protestilappusia lautakunnalle?
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11320
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Katsastus on voimassa seuraavaan katsastukseen, noin periaatteessa ainakin.

Protesteista pitää ilmoittaa suullisesti lähdön jälkeen, ja tosiaan kirjallisesti vesillä ohjeen mukaan. "Kilpailu on tarkoitus käydä herrasmiesmäisesti. " tarkoittaa varmaan jotain myös :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11320
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ensin keli oli huono, sitten se oli erittäin hyvä. Ehdittiin jopa vetää testikierros kun lautakuntaaluksesta viittoiltiin että ankkuriköysi oli väärässä paikassa. Onneksi se saatiin selvitettyä, ja radasta tuli jopa parempi. En vähättele varmaan jos sanoisin että rata oli melko täydellinen tähän iltaan?

Tulokset:

Code: Select all


        1   2   3   4   5   Tot

Charlot (2) 1   1   1   2   5
Lisbeth (3) 2   3   2   1   8
Olga    1   (4) 2   3   4   10
Anneli  (4) 3   4   4   3   14
Parhaan ymmärrykseni mukaan laskettu. Korjataan jos on tarvetta.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11320
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kisa oli tosi hauska kun tilanteita riitti joka paikkaan, hauskaa ei ollut kiertää ylämerkki ekana ja todeta että kolme muuta venettä on aivan niskassa ja hetikohti ohikin. Melkoisen tiukkaa vääntöä saatiin kyllä aikaiseksi.

Neljä venettä oli aika sopiva määrä, viisikin olisi mahtunut mutta jos olisi ollut enemmän veneitä olisi ehkä ylämerkkien kierroista tullut astetta liian jännittäviä. Etenkin kun korasi 10 m/s välillä.

Kisa käytiin herrasmieshengen mukaisesti, yhtään protestia ei tarvittu eikä radalla tarvinnut suorittaa rangaistuskierroksia.

Taktiikamme oli asettua lähdössä niin, että saisimme ajaa pitkän pätkän ekaa kryssiä vapaissa. Tämä onnistui mielestäni hyvin, ei ollut muistaakseni kuin yhdessä lähdössä tilanne että jouduimme vendaamaan Annelin luun puolelta pois.

Alamerkkien kierrot olivat lautakunnan mielestä huonoja, mutta koitin selitellä siinä jotain että on aika vaikea tehdä hyvä alamerkin kierto neljän klungassa. Viimeisessä lähdössä oli sitten todella huono kierto johtavalta veneeltä (ei me!) ja olimme sitten siinä koko porukka alamerkin jälkeen melkein paikallaan.

Todella kiva ja hauskaa, vähän urheiluakin jopa!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Suuret kiitokset järjestelijöille. Toivottavasti ankkuriliinaepisodista ei tullut veneeseen vaurioita. Todella hienosti hoidettu homma, ja ratahan oli ihan täydellinen. Mihin voin maksaa osallistumismaksun?
Olli Niemi
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

harald wrote:Viimeisessä lähdössä oli sitten todella huono kierto johtavalta veneeltä (ei me!) ja olimme sitten siinä koko porukka alamerkin jälkeen melkein paikallaan.
Huono oli joo, mutta paha siinä oli parempaakaan tehdä, kun tilaa ei ollut. Meitähän ei kyllä teidän paikalleen parkkeeraaminen haitannut yhtään...
Olli Niemi
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Tsiisus, olipa sellaista urheiluveneilyä ettei mitään rajaa, gastit olivat varsin onneissaan että puolet kisasta meni lautakuntaveneen merihädän kanssa painimiseen ettei tarvinnut kisata enempää :)

Omalla kohdalla raskas BOW ja kiireinen työpäivä painoi aika rajusti ja olo oli aika väsynyt ja loki ei toiminut, onneksi sentään Velocitekin starttivehje päätyi lainaan kun tarpeeksi tirautti säälinkyyneleitä kahviplantaasin omistajalle ;)

Linja oli kohtalaisesti poijulle edullinen isossa osassa lähtöjä pl. olisiko ollut toinen vai kolmas lähtö, lisäksi vasen laita veti hyvin n. puoleen väliin saakka kunnes lähempänä poijua oikealta laidalta sai kovia nostoja merkille tultaessa. Tätä johtoajatusta tulikin käytettyä pääosin, paitsi kun piti kokeilla separaatiota keinoin millä hyvänsä.

Eka startti meni about metrilleen putkeen (heitin bow-offsettiä puoli metriä konservatiiviselle puolelle) mutta kryssillä oli meno-ongelmaa. Lenssillä sitten taas gastien rutiini painoi ja vaikka veneitä oli vain neljä, hässäkkä alamerkeillä ja lenssillä oli melkoista. Alamerkille lähestyminen styyralla pakottaen muun fleetin kauas merkistä, suvereeni jibe-droppi ja ykkösenä maaliin ylivoimaisesti, ihan kiva fiilis, harmi vaan että Gopro unohtui laittaa päälle.

Toisessa startissa vähän hakemista, Charlotta sulki venettä mutta saimme silti ok startin veneeltä. Kryssistä ei ole muita mielikuvia kuin ettei kulkenut, ylämerkillä kolmosena. Ekan lähdön elvistely maksoi sitten siinä että spinnu aukesi pahoin solmuisena ja setviessä koko lenssi meni pieleen, from hero to zero oli tämän lähdön teema.

Kolmoslähdössä taas vauhtiin, kryssi ok, mitä nyt charlotta ajoi alta ohi, eipä voi mitään jos ei vaan saa venettä kulkemaan. Keskityimme suojaamaan selustaa lenssin ja helpolla setillä kakkosena maaliin. Jännä juttu tuo raju kääntymä alamerkillä, ylämerkillä tuuli kääntyi aina ensin oikealle (ts. pystyi laskettelemaan kivasti alaspäin) ja sitten merkille tultaessa taas tuuli voimistui ja kääntyi vasemmalle, jopa sivutuulikulmiksi.

Nelosessa startti taas poijun luota, puoliväliin vasenta laitaa mutta en uskaltanut ajaa ihan kaisaan asti (olisi pitänyt) ja keskustan kautta merkille. Pientä tilannetta tuli paaralla kun alapuolella ollut gasti viesti minulle ettemme ehdi Charlottan edestä mutta laskea pitäisi hieman, no laskin hieman ja ihmettelin kun ei Charlottaa näy ja kysyin vielä uudestaan jolloin jatkoin laskemista kunnes luotto loppui, pieni kurkistus purjeen alle ja VOI HELVETTI täysi kääntö alaspäin ja kolari oli alle metrin päässä. Loppukryssi meni gastia ripittäessä ja sen takia sitten taktinen valintakin meni plörinäksi, tuuli kun kääntyi vasemmalle joten sinnehän olisi vain pitänyt jatkaa. No, merkillä kuitenkin sijoitus kakkosena ja Charlotta-jahtiin. Lenssi menikin taistellessa mutta Charlottan nostatellessa Lissu ja Anneli pääsivät iholle.
Merkinkierrossa Charlottan taakse ja vaikka vene oli lähempänä niin totesin että pakko on jotain yrittää ja vendalla pois. No, ei kannattanut, lopulta Lissu sitten pyyhki ohi oikealta (tuuli shiftasi siellä oikealle eli nosti kivasti veneelle). Mutta minkäs teet, ei perässäajamallakaan voi voittaa.

Vitoslähtöön ja onneksi viimeiseen sellaiseen tuli lähdettyä vähän keskittyminen hakusella, päätin yrittää paaran starttia vendalla 10s ennen starttia mutta valitettavasti fleetti oli liian lähellä ja tämä meni sitten "vähän pieleen". Loppukryssi sitten meni muitten alle valuessa ja lenssillä kaikkien kanssa kamppaillessa. Alamerkillä Charlotta käytännössä viimeisenä mutta ryssin merkinkierron kässäriin ja siihenhän sitten jäätiin, pitää tuossa juhannuksen tienoilla unohtaa suoraan huvipurjehdus ja mennä vetämään rundeja merkin ympäri n. parikytä kertaa ennenkuin viitsii palata kisaradoille.

Kokonaisuutena kuitenkin upeaa kisaamista pienestä fleetistä huolimatta, suurin osa sijoista ratkesi yhteen virheeseen, sijoitukset olivat veneenmittojen sisällä toisistaan ja viimeinen kryssi maaliin ratkaisi monesti peliä. Sori vaan Kimmo, 1,5h sprinttikisaa OD-fleetissä oli n. sata kertaa hauskempaa kuin viikonloppu tasuripurjehdusta ja piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitkiä ratoja ;) Brutaalia touhua mutta siitä meillä porukka pitääkin, ehdottomasti ko. kisa pitää pitää kisakalenterissa ikuisesti ja tämä arki-ilta-moodi on oikeasti paljon parempi kuin viikonloppukisa.
Post Reply