Mutta tosiaan, nyt vain vielä kaikki keinot gastien haalimiseen.
FE-ranking #1: FE-sprint 3 2013
Liittyen kohtaan "säännöt", olettaisin että SPV:n määräyksissä puhutaan siitä että veneitten pitää olla katsastettuja. Anon lupaa osallistua kisaan veneellä jonka katsastus vuoden 2013 osalta tehdään kisan jälkeen (ts. siis konkreettisesti n. 20-20.30 tienoilla). Teknisesti kai edellisen vuoden katsastus on aina voimassa kai jonnekin juhannuksen tienoille, joten varsinaista ongelmaa ei ole mutta toisaalta hieman vinkkinä kisan kestoa ajatellen 
Protestimääre on muuten kohtalaisen tiukka, oliko tarkoitus sitten vesillä käydä ojentelemassa protestilappusia lautakunnalle?
Protestimääre on muuten kohtalaisen tiukka, oliko tarkoitus sitten vesillä käydä ojentelemassa protestilappusia lautakunnalle?
- harald
- Hallitus
- Posts: 11558
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Katsastus on voimassa seuraavaan katsastukseen, noin periaatteessa ainakin.
Protesteista pitää ilmoittaa suullisesti lähdön jälkeen, ja tosiaan kirjallisesti vesillä ohjeen mukaan. "Kilpailu on tarkoitus käydä herrasmiesmäisesti. " tarkoittaa varmaan jotain myös
Protesteista pitää ilmoittaa suullisesti lähdön jälkeen, ja tosiaan kirjallisesti vesillä ohjeen mukaan. "Kilpailu on tarkoitus käydä herrasmiesmäisesti. " tarkoittaa varmaan jotain myös
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11558
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Ensin keli oli huono, sitten se oli erittäin hyvä. Ehdittiin jopa vetää testikierros kun lautakuntaaluksesta viittoiltiin että ankkuriköysi oli väärässä paikassa. Onneksi se saatiin selvitettyä, ja radasta tuli jopa parempi. En vähättele varmaan jos sanoisin että rata oli melko täydellinen tähän iltaan?
Tulokset:
Parhaan ymmärrykseni mukaan laskettu. Korjataan jos on tarvetta.
Tulokset:
Code: Select all
1 2 3 4 5 Tot
Charlot (2) 1 1 1 2 5
Lisbeth (3) 2 3 2 1 8
Olga 1 (4) 2 3 4 10
Anneli (4) 3 4 4 3 14
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11558
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Kisa oli tosi hauska kun tilanteita riitti joka paikkaan, hauskaa ei ollut kiertää ylämerkki ekana ja todeta että kolme muuta venettä on aivan niskassa ja hetikohti ohikin. Melkoisen tiukkaa vääntöä saatiin kyllä aikaiseksi.
Neljä venettä oli aika sopiva määrä, viisikin olisi mahtunut mutta jos olisi ollut enemmän veneitä olisi ehkä ylämerkkien kierroista tullut astetta liian jännittäviä. Etenkin kun korasi 10 m/s välillä.
Kisa käytiin herrasmieshengen mukaisesti, yhtään protestia ei tarvittu eikä radalla tarvinnut suorittaa rangaistuskierroksia.
Taktiikamme oli asettua lähdössä niin, että saisimme ajaa pitkän pätkän ekaa kryssiä vapaissa. Tämä onnistui mielestäni hyvin, ei ollut muistaakseni kuin yhdessä lähdössä tilanne että jouduimme vendaamaan Annelin luun puolelta pois.
Alamerkkien kierrot olivat lautakunnan mielestä huonoja, mutta koitin selitellä siinä jotain että on aika vaikea tehdä hyvä alamerkin kierto neljän klungassa. Viimeisessä lähdössä oli sitten todella huono kierto johtavalta veneeltä (ei me!) ja olimme sitten siinä koko porukka alamerkin jälkeen melkein paikallaan.
Todella kiva ja hauskaa, vähän urheiluakin jopa!
Neljä venettä oli aika sopiva määrä, viisikin olisi mahtunut mutta jos olisi ollut enemmän veneitä olisi ehkä ylämerkkien kierroista tullut astetta liian jännittäviä. Etenkin kun korasi 10 m/s välillä.
Kisa käytiin herrasmieshengen mukaisesti, yhtään protestia ei tarvittu eikä radalla tarvinnut suorittaa rangaistuskierroksia.
Taktiikamme oli asettua lähdössä niin, että saisimme ajaa pitkän pätkän ekaa kryssiä vapaissa. Tämä onnistui mielestäni hyvin, ei ollut muistaakseni kuin yhdessä lähdössä tilanne että jouduimme vendaamaan Annelin luun puolelta pois.
Alamerkkien kierrot olivat lautakunnan mielestä huonoja, mutta koitin selitellä siinä jotain että on aika vaikea tehdä hyvä alamerkin kierto neljän klungassa. Viimeisessä lähdössä oli sitten todella huono kierto johtavalta veneeltä (ei me!) ja olimme sitten siinä koko porukka alamerkin jälkeen melkein paikallaan.
Todella kiva ja hauskaa, vähän urheiluakin jopa!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Huono oli joo, mutta paha siinä oli parempaakaan tehdä, kun tilaa ei ollut. Meitähän ei kyllä teidän paikalleen parkkeeraaminen haitannut yhtään...harald wrote:Viimeisessä lähdössä oli sitten todella huono kierto johtavalta veneeltä (ei me!) ja olimme sitten siinä koko porukka alamerkin jälkeen melkein paikallaan.
Olli Niemi
Tsiisus, olipa sellaista urheiluveneilyä ettei mitään rajaa, gastit olivat varsin onneissaan että puolet kisasta meni lautakuntaveneen merihädän kanssa painimiseen ettei tarvinnut kisata enempää 
Omalla kohdalla raskas BOW ja kiireinen työpäivä painoi aika rajusti ja olo oli aika väsynyt ja loki ei toiminut, onneksi sentään Velocitekin starttivehje päätyi lainaan kun tarpeeksi tirautti säälinkyyneleitä kahviplantaasin omistajalle
Linja oli kohtalaisesti poijulle edullinen isossa osassa lähtöjä pl. olisiko ollut toinen vai kolmas lähtö, lisäksi vasen laita veti hyvin n. puoleen väliin saakka kunnes lähempänä poijua oikealta laidalta sai kovia nostoja merkille tultaessa. Tätä johtoajatusta tulikin käytettyä pääosin, paitsi kun piti kokeilla separaatiota keinoin millä hyvänsä.
Eka startti meni about metrilleen putkeen (heitin bow-offsettiä puoli metriä konservatiiviselle puolelle) mutta kryssillä oli meno-ongelmaa. Lenssillä sitten taas gastien rutiini painoi ja vaikka veneitä oli vain neljä, hässäkkä alamerkeillä ja lenssillä oli melkoista. Alamerkille lähestyminen styyralla pakottaen muun fleetin kauas merkistä, suvereeni jibe-droppi ja ykkösenä maaliin ylivoimaisesti, ihan kiva fiilis, harmi vaan että Gopro unohtui laittaa päälle.
Toisessa startissa vähän hakemista, Charlotta sulki venettä mutta saimme silti ok startin veneeltä. Kryssistä ei ole muita mielikuvia kuin ettei kulkenut, ylämerkillä kolmosena. Ekan lähdön elvistely maksoi sitten siinä että spinnu aukesi pahoin solmuisena ja setviessä koko lenssi meni pieleen, from hero to zero oli tämän lähdön teema.
Kolmoslähdössä taas vauhtiin, kryssi ok, mitä nyt charlotta ajoi alta ohi, eipä voi mitään jos ei vaan saa venettä kulkemaan. Keskityimme suojaamaan selustaa lenssin ja helpolla setillä kakkosena maaliin. Jännä juttu tuo raju kääntymä alamerkillä, ylämerkillä tuuli kääntyi aina ensin oikealle (ts. pystyi laskettelemaan kivasti alaspäin) ja sitten merkille tultaessa taas tuuli voimistui ja kääntyi vasemmalle, jopa sivutuulikulmiksi.
Nelosessa startti taas poijun luota, puoliväliin vasenta laitaa mutta en uskaltanut ajaa ihan kaisaan asti (olisi pitänyt) ja keskustan kautta merkille. Pientä tilannetta tuli paaralla kun alapuolella ollut gasti viesti minulle ettemme ehdi Charlottan edestä mutta laskea pitäisi hieman, no laskin hieman ja ihmettelin kun ei Charlottaa näy ja kysyin vielä uudestaan jolloin jatkoin laskemista kunnes luotto loppui, pieni kurkistus purjeen alle ja VOI HELVETTI täysi kääntö alaspäin ja kolari oli alle metrin päässä. Loppukryssi meni gastia ripittäessä ja sen takia sitten taktinen valintakin meni plörinäksi, tuuli kun kääntyi vasemmalle joten sinnehän olisi vain pitänyt jatkaa. No, merkillä kuitenkin sijoitus kakkosena ja Charlotta-jahtiin. Lenssi menikin taistellessa mutta Charlottan nostatellessa Lissu ja Anneli pääsivät iholle.
Merkinkierrossa Charlottan taakse ja vaikka vene oli lähempänä niin totesin että pakko on jotain yrittää ja vendalla pois. No, ei kannattanut, lopulta Lissu sitten pyyhki ohi oikealta (tuuli shiftasi siellä oikealle eli nosti kivasti veneelle). Mutta minkäs teet, ei perässäajamallakaan voi voittaa.
Vitoslähtöön ja onneksi viimeiseen sellaiseen tuli lähdettyä vähän keskittyminen hakusella, päätin yrittää paaran starttia vendalla 10s ennen starttia mutta valitettavasti fleetti oli liian lähellä ja tämä meni sitten "vähän pieleen". Loppukryssi sitten meni muitten alle valuessa ja lenssillä kaikkien kanssa kamppaillessa. Alamerkillä Charlotta käytännössä viimeisenä mutta ryssin merkinkierron kässäriin ja siihenhän sitten jäätiin, pitää tuossa juhannuksen tienoilla unohtaa suoraan huvipurjehdus ja mennä vetämään rundeja merkin ympäri n. parikytä kertaa ennenkuin viitsii palata kisaradoille.
Kokonaisuutena kuitenkin upeaa kisaamista pienestä fleetistä huolimatta, suurin osa sijoista ratkesi yhteen virheeseen, sijoitukset olivat veneenmittojen sisällä toisistaan ja viimeinen kryssi maaliin ratkaisi monesti peliä. Sori vaan Kimmo, 1,5h sprinttikisaa OD-fleetissä oli n. sata kertaa hauskempaa kuin viikonloppu tasuripurjehdusta ja piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitkiä ratoja
Brutaalia touhua mutta siitä meillä porukka pitääkin, ehdottomasti ko. kisa pitää pitää kisakalenterissa ikuisesti ja tämä arki-ilta-moodi on oikeasti paljon parempi kuin viikonloppukisa.
Omalla kohdalla raskas BOW ja kiireinen työpäivä painoi aika rajusti ja olo oli aika väsynyt ja loki ei toiminut, onneksi sentään Velocitekin starttivehje päätyi lainaan kun tarpeeksi tirautti säälinkyyneleitä kahviplantaasin omistajalle
Linja oli kohtalaisesti poijulle edullinen isossa osassa lähtöjä pl. olisiko ollut toinen vai kolmas lähtö, lisäksi vasen laita veti hyvin n. puoleen väliin saakka kunnes lähempänä poijua oikealta laidalta sai kovia nostoja merkille tultaessa. Tätä johtoajatusta tulikin käytettyä pääosin, paitsi kun piti kokeilla separaatiota keinoin millä hyvänsä.
Eka startti meni about metrilleen putkeen (heitin bow-offsettiä puoli metriä konservatiiviselle puolelle) mutta kryssillä oli meno-ongelmaa. Lenssillä sitten taas gastien rutiini painoi ja vaikka veneitä oli vain neljä, hässäkkä alamerkeillä ja lenssillä oli melkoista. Alamerkille lähestyminen styyralla pakottaen muun fleetin kauas merkistä, suvereeni jibe-droppi ja ykkösenä maaliin ylivoimaisesti, ihan kiva fiilis, harmi vaan että Gopro unohtui laittaa päälle.
Toisessa startissa vähän hakemista, Charlotta sulki venettä mutta saimme silti ok startin veneeltä. Kryssistä ei ole muita mielikuvia kuin ettei kulkenut, ylämerkillä kolmosena. Ekan lähdön elvistely maksoi sitten siinä että spinnu aukesi pahoin solmuisena ja setviessä koko lenssi meni pieleen, from hero to zero oli tämän lähdön teema.
Kolmoslähdössä taas vauhtiin, kryssi ok, mitä nyt charlotta ajoi alta ohi, eipä voi mitään jos ei vaan saa venettä kulkemaan. Keskityimme suojaamaan selustaa lenssin ja helpolla setillä kakkosena maaliin. Jännä juttu tuo raju kääntymä alamerkillä, ylämerkillä tuuli kääntyi aina ensin oikealle (ts. pystyi laskettelemaan kivasti alaspäin) ja sitten merkille tultaessa taas tuuli voimistui ja kääntyi vasemmalle, jopa sivutuulikulmiksi.
Nelosessa startti taas poijun luota, puoliväliin vasenta laitaa mutta en uskaltanut ajaa ihan kaisaan asti (olisi pitänyt) ja keskustan kautta merkille. Pientä tilannetta tuli paaralla kun alapuolella ollut gasti viesti minulle ettemme ehdi Charlottan edestä mutta laskea pitäisi hieman, no laskin hieman ja ihmettelin kun ei Charlottaa näy ja kysyin vielä uudestaan jolloin jatkoin laskemista kunnes luotto loppui, pieni kurkistus purjeen alle ja VOI HELVETTI täysi kääntö alaspäin ja kolari oli alle metrin päässä. Loppukryssi meni gastia ripittäessä ja sen takia sitten taktinen valintakin meni plörinäksi, tuuli kun kääntyi vasemmalle joten sinnehän olisi vain pitänyt jatkaa. No, merkillä kuitenkin sijoitus kakkosena ja Charlotta-jahtiin. Lenssi menikin taistellessa mutta Charlottan nostatellessa Lissu ja Anneli pääsivät iholle.
Merkinkierrossa Charlottan taakse ja vaikka vene oli lähempänä niin totesin että pakko on jotain yrittää ja vendalla pois. No, ei kannattanut, lopulta Lissu sitten pyyhki ohi oikealta (tuuli shiftasi siellä oikealle eli nosti kivasti veneelle). Mutta minkäs teet, ei perässäajamallakaan voi voittaa.
Vitoslähtöön ja onneksi viimeiseen sellaiseen tuli lähdettyä vähän keskittyminen hakusella, päätin yrittää paaran starttia vendalla 10s ennen starttia mutta valitettavasti fleetti oli liian lähellä ja tämä meni sitten "vähän pieleen". Loppukryssi sitten meni muitten alle valuessa ja lenssillä kaikkien kanssa kamppaillessa. Alamerkillä Charlotta käytännössä viimeisenä mutta ryssin merkinkierron kässäriin ja siihenhän sitten jäätiin, pitää tuossa juhannuksen tienoilla unohtaa suoraan huvipurjehdus ja mennä vetämään rundeja merkin ympäri n. parikytä kertaa ennenkuin viitsii palata kisaradoille.
Kokonaisuutena kuitenkin upeaa kisaamista pienestä fleetistä huolimatta, suurin osa sijoista ratkesi yhteen virheeseen, sijoitukset olivat veneenmittojen sisällä toisistaan ja viimeinen kryssi maaliin ratkaisi monesti peliä. Sori vaan Kimmo, 1,5h sprinttikisaa OD-fleetissä oli n. sata kertaa hauskempaa kuin viikonloppu tasuripurjehdusta ja piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitkiä ratoja