Page 2 of 4
Posted: Fri Oct 05, 2012 14:00 pm
by asalovuo
Arttu wrote:asalovuo wrote:...
ORC3 luokan venemäärät / kisa (2012)
Nykyinen jako ~10,89
Raja 675,0: 5
Raja 680,0:~4,34
Jos raja olisi ollut tällä kaudella tuo 680 olisi kolmessa kisassa ollu 4 osallistujaa ja kahdessa 3 ja yhtä tuskin olisi kannattanut edes järjestää?
Niin siis tuo Jorin alkuperäinen kysymys olikin, että muuttuisko tilanne tuosta 2012 statistiikasta, jos rajoja rukattaisiin? Olisiko hitaampia veneitä mahdollista saada radalle enemmän, jos rajoja muutettaisiin? Ja jos niin miten?
Vastaan nyt tähän omalta osaltani niin, että tuskin Biceä noilla rajoilla nähdään Orci-radoilla. Jos olisi odotettavissa enemmän hitaampia (GPH>700) veneitä tätä voisi vakavasti harkitakin.
En usko, että näillä rajakikkailuilla uusia veneitä radalla nähdään... Vähat osallistujat jaetaan vain tasaisemmin eri luokkiin.
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että kisoja on tarjolla liikaa (OD,ORC,LYS) ja kisat ovat liian samanlaisia. Tarkoitan siis sitä, että ORC:tä ajetaan radalla, saaristossa ja avovesillä, LYSiä pääosin saaristossa, ja OD:ta radalla. Kisat järjestetään osin päällekäin, jne.
Jos tasoitus järjestelmiä olisi käytössä vain 1, tämä ongelma osallistujamäärien kanssa tuskin olisi tämän tasoinen vai kuinka? Tämä ongelma ei koske pelkästään ORC:ta vaan myös LYS kisoja.
Mielenkiintoista on myös huomata, että kun katselee tämän hetkisiä LYS ranking tuloksia (2012) niin veneitä, jotka ovat käyneet kisoissa yli kolme kertaa, löytyy listasta 20. Noista veneistä 15+ on sellaisia, joille runkomittaus on tehty. Runkostandardin puutehan on se suurin este ORC mittaukselle (kustannukset on liian suuret ainakin yhtä venettä ajatellen).
Yhden kisan veneitä on listassa tällä hetkellä ~40...
Posted: Fri Oct 05, 2012 23:18 pm
by harald
Ei sen puoleen, tuo kevään WB rupeaa kyllä houkuttamaan. Jotain pitäisi tehdä kun tuntuu siltä että touko-kesäkuussa on liikaakin skaboja kun ei saada veneitä viivalle.
Posted: Fri Oct 05, 2012 23:28 pm
by Arttu
asalovuo wrote:
Jos tasoitus järjestelmiä olisi käytössä vain 1, tämä ongelma osallistujamäärien kanssa tuskin olisi tämän tasoinen vai kuinka? Tämä ongelma ei koske pelkästään ORC:ta vaan myös LYS kisoja.
Ehkä näin, mutta sitten päästäänkin tähän iänikuiseen kinaamiseen siitä mikä se mittasääntö sitten olisi?
Kuten joku joskus sanoi: "Ihan sama millä mittasäännöllä purjehditaan. Kunhan purjehditaan!"
Posted: Fri Oct 05, 2012 23:33 pm
by harald
asalovuo wrote:
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että kisoja on tarjolla liikaa (OD,ORC,LYS) ja kisat ovat liian samanlaisia.
Aamen.
40+ jalkaiset = IRC
33-36 jalkaiset = ORC
LYS <= 1.14
OD-luokat
Tämä on se mielikuva minulla missä olisi kiva kisata, tai missä on näköjään tiukkaa ja tasaista skabaa niin että radalla tietää suurinpiirtein missä mennään.
Olisihan se metkaa jos joka kisa olisi LYS-kisa, ja niihin voisi osallistua aina. Esim. offshore week, h-vene SM-kisat, melges 24 espoogp ja IRC-mestaruudet.
Kannatan siis että kaikki OD-luokat ja muut tasoitus-säännöt poistetaan käytöstä, ja purjehditaan pelkkäää LYS:ssiä. Tämä mahdollistaisi LYS-säännön suosittelemat luokkajaot taas, jossa on kuusi tasoitusryhmää. Olisi varmaan tosi kiva purjehtia kun luokkarajat näin FEne-näkökulmasta katsottuna olisi LYS4 luokan 1.05-1.10.
Vuoden 2005
visiossa (pdf, LYS-järjestelmä 2005) on vain rajat 1.23 ylöspäin. Jos LYS-järjestelmä päivettäisiin niin että nostetaan em. rajat 10 pinnaa ylöspäin saisi seuraavanlaisen jaon;
LYS1 1.34-
LYS2 1.27-1.33
LYS3 1.21-1.26
LYS4 1.15-1.20
LYS5 1.14-1.04
LYS6 -1.03
Olisi muuten aika kiva jos luokkarajat olisi juuri tuollaiset.
edit: Voisimme jopa toimia esimerkkinä ja antaisimme kaikille 1.04-1.14 veneille mahdollisuuden tulla mukaan purjehtimaan omiin LM-kisoihimme ensi vuonna? edit²: nimetään ne LYS5 universaadiksi!!

Posted: Sat Oct 06, 2012 00:27 am
by Petri
Kyllä Lystipurjehduksessa vähän ongelmana on se että yhden luvun dilemma, sen takia se sopii parhaiten vain tuollaisiin vähemmän vakaviin iltakisoihin joissa toisaalta pidempi aikaikkuna tasoittaa vähän yhdenkelinihmeitten menoa.
Haraldin selvästi pitäisi vain rohkeasti kokeilla joitan muutakin purjehduksen muotoa/luokkia kun Feneily käy jo niin tylsäksi että pitää alkaa kehitellä LYS-purjehdusta yksityypin tilalle
Tuo ylitarjontaongelma kyllä koskettaa lähinnä vain yhtä kisatyyppiä, saaristonkiertelyä tasoitussäännöllä, ei noita ratakisoja oikeasti ole yhtään liikaa OD:n tai ORC:nkaan puolella. Jos nyt ajattelee että FE-rankingi sisälsi käytännössä vain 2 ratakisaa (kun ei tuon FE-sprintin järjestäminen oikein ole enää reaalista kun kiinnostuneita veneitä on niin vähän, onhan sitä parhaina vuosina ajettu kaksikin sprinttiä).
Posted: Sat Oct 06, 2012 00:38 am
by harald
Kyllä tuo ylitarjontaongelma koskee aivan kaikki. Itse olisin valmis luopumaan erittäin monesta OD, ORC ja LYS-kisasta jos vain saisi purjehti em. luokkajaon mukaisessa ryhmässä kisaa.
Vrt. tämä vuoden EspooGP jossa oli albinit mukana. Siihen vielä kaikki muutkin 1.03-1.14 veneet niin a'vot!
En väitä tätä ollenkaan tylsäksi, jos valinta pitää tehdä niin valitsen aina FEneilyn ensimmäiseksi sillä se antaa eniten.
Posted: Sat Oct 06, 2012 00:56 am
by Petri
harald wrote:Kyllä tuo ylitarjontaongelma koskee aivan kaikki. Itse olisin valmis luopumaan erittäin monesta OD, ORC ja LYS-kisasta jos vain saisi purjehti em. luokkajaon mukaisessa ryhmässä kisaa.
Vrt. tämä vuoden EspooGP jossa oli albinit mukana. Siihen vielä kaikki muutkin 1.03-1.14 veneet niin a'vot!
Ei se kyllä koske, jos nyt vaikka ajattelee ihan puhtaita ratakisoja niin normaalina vuotena niitä on siis tarjolla kokonaista 3, WBRTB ja sitten 2 FE-ranking-kisaa. Sen sijaan saaristokiertelyitä lienee tarjolla jokaikiselle viikonlopulle joko LYS:ssä tai ORC:ssa tai sitten molemmissa (esim. tuo Pentala Race/LYS-syysseilaus duo samana päivänä on ehkä typerin juttu koskaan noin järjestelyresurssien kannalta).
Ja siihen päälle sitten viikkokisat, pahimmillaan siis kun nuo ns. "oikeat" saaristokisat eroavat perus-WHC:sta vain siten että samat kivet ja kepit kierretään kahteen kertaan.
Itse kyllä jättäisi LM:t väliin jos siellä olisi muita veneitä samassa luokassa, ehkeivät ne Albinit teitä niin haitanneet mutta voin sanoa että ei se nyt ihan helmeä ollut purjehtia pökäalbinien seassa EGP:ssä. Mitä etua se sitten olisi tuonut jos olisi tasoituksissa voittanut ne, mutta hävinnyt silti samalle määrälle feneitä?
Olisihan se ihan kivaa jos olisi LYS-ratakisojakin ja niissä isoja fleettejä mutta en kyllä hetkeksikään sen takia uhraisi yksityyppipurjehdusta, tämä toki nyt tulee siltä perspektiiviltä että tasoituspurjehdusta saa ihan tarpeeksi muista veneistä eikä sitä suorituskykyarvailua ole tarvetta saada yhtään enempää.
Posted: Sat Oct 06, 2012 01:35 am
by harald
Petri wrote:
en kyllä hetkeksikään sen takia uhraisi yksityyppipurjehdusta, tämä toki nyt tulee siltä perspektiiviltä että tasoituspurjehdusta saa ihan tarpeeksi muista veneistä eikä sitä suorituskykyarvailua ole tarvetta saada yhtään enempää.
Jepp, aivan samaa mieltä ja kiteytit oikeastaan sen hienon asian FEneilyssä. Olenkin tästä hiljaa ja lopetan haaveilut jotka ovat vain haaveiluja. Jos nyt aikaisemmin mainitut huhut kahdesta lisä-FEneestä pitävät paikkansa, ja saataisiin Subboa mukaan WHC:hen niin olen enemmäin kuin tyytyväinen status quo:hon.
Posted: Sat Oct 06, 2012 15:16 pm
by asalovuo
Arttu wrote:asalovuo wrote:
Jos tasoitus järjestelmiä olisi käytössä vain 1, tämä ongelma osallistujamäärien kanssa tuskin olisi tämän tasoinen vai kuinka? Tämä ongelma ei koske pelkästään ORC:ta vaan myös LYS kisoja.
Ehkä näin, mutta sitten päästäänkin tähän iänikuiseen kinaamiseen siitä mikä se mittasääntö sitten olisi?
Olet 100% oikeassa. Tuosta on turha keskustella.
Toiseksi, OD on kuitenkin aina voittaja
Keväällä sen sitten näkee mitä ensikaudella tehdään.
Posted: Sun Oct 07, 2012 10:40 am
by villee
Arttu wrote:Nyt tähän omalta osaltani niin, että tuskin Biceä noilla rajoilla nähdään Orci-radoilla. Jos olisi odotettavissa enemmän hitaampia (GPH>700) veneitä tätä voisi vakavasti harkitakin.
Jos biceä kuitenkin kiinnostaisi ajaa 1-2 ratakisaa niin eikös me voitas sopia ensi kaudelle orc-treffit vaikka webariin. Mehän ollaan x79llä ajeltu orcratoja ihan vaan siksi että muita ratakisoja ei ole. Onhan se ollut aika hassua könyämistä isoja vastaan mutta nyt kun aniarakin on messissä ja pari fenettä, niin mehän saatas kohta ihan kohtuullinen 700ish-edustus linjalle.
Ville herskasta
Edit: lisättäköön vielä että herliinin porukka voi siis sitoutua tähän tällä puheella koska me ajetaan wb anyways
Posted: Mon Oct 08, 2012 22:24 pm
by Arttu
villee wrote:
Jos biceä kuitenkin kiinnostaisi ajaa 1-2 ratakisaa niin eikös me voitas sopia ensi kaudelle orc-treffit vaikka webariin. Mehän ollaan x79llä ajeltu orcratoja ihan vaan siksi että muita ratakisoja ei ole. Onhan se ollut aika hassua könyämistä isoja vastaan mutta nyt kun aniarakin on messissä ja pari fenettä, niin mehän saatas kohta ihan kohtuullinen 700ish-edustus linjalle.
Toi on kyllä totta. En muistanytkaan Aniaraa. Ja on se harkinnassa. Tähän asti se on ollut sikäli mahdotonta, että en ole voinut olla kahdessa veneessä radalla yhtäaikaa. Nyt kun Ramdatan MM-projekti on saatu päätökseen, on tässä koko talvi aikaa miettiä mitä sitä ensi kaudella tehdään. Noin niinku purjehduksen päätyönä.
Hoidetaan nyt tämä kausi tästä ensin pois.
Posted: Tue Oct 09, 2012 14:28 pm
by JKL
Aniara tulee ajamaan ratakisoja ensi kesänä, ei niinkään tuloksien vaan vaihtelun vuoksi. ORC- saaristokisojen kohtalon päätämme kun uudet luokkarajat ovat selvillä.
Jarkko/ Aniara
Posted: Tue Jan 22, 2013 12:12 pm
by Petri
Kahteen luokkaanhan se sitten meni, selvästi siellä on ORCi3-luokan jäärät pelästyneet Feneitten tunkua ORCi-karkeloihin ja tahtovat estää mahdollisen pärjäämisen
No, onpahan sitten isoja startteja tarjolla mikä nyt on ihan kiva mutta toisaalta pikkuveneillä voi olla vähän kylmää kyytiä X-34:ia yms. vastaan. Puhumattakaan siitä että purjehdusaikaerot muuttuvat aika tolkuttomiksi mutta tämähän oikeastaan vain tarkoittaa sitä että Feneelläkin voi ja kannattaa keskittyä enemmän OD-toimintaan.
Posted: Tue Jan 22, 2013 13:33 pm
by Juice
Höh, eikös se nyt olisi aika makiata nöyryyttää Feneellä noita 100+ keuron C/R-veneitä esimerkiksi BOWissa...

Posted: Wed Apr 24, 2013 10:02 am
by asalovuo
Nyt olisi näköjään tilaisuus saada ORCi kirja hieman halvemmalla.
http://www.avomeripurjehtijat.fi/index. ... Itemid=215