WHC 3/2012

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11435
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Jiihaa!! Minunkin puolesta. Olipa haastava ja hauska kisa. Jokainen FEne kävi vuorollaan johdossa.

http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... php?id=179
Last edited by harald on Wed May 30, 2012 22:14 pm, edited 1 time in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3950
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Voi helvetti mitä paskaa noi meidän vendat on tuolla punaisten välillä, joka ikinen kerta olen näemmä onnistunut vendaamaan laskevasta shiftistä vielä pahemmin laskevaan suuntaan. Ei ihme että tuossa hävisi niin paljon kun jokaikinen venda oli väärässä paikassa ja siihen vielä päälle se ettei veneestä saanut vauhtia eikä kulmaa niin eipä siinä ole mitään mahdollisuuksia. Eipä tästä keväästä taida paljoa kerrottavaa tulla jälkipolville kun V-käyrä nousee vaan viikko viikolta enemmän ja enemmän :)
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11435
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Veneessä allekirjoittaneen lisäksi Cage sekä jedalta poimittu Freda. Arvailtiin kakkosrataa, joka olikin oikea arvaus.

Lähdössä osui ajoitus ihan OK rannanpuoleisimpana veneenä. Koska tuuli oli melko vastainen oli tarkoitus pitää "mataluus" valttiina että voisi nostaa tarvittaessa vähän tiukempaan jos himmaa.

Bajan lähti hyvin keskeltä viivaa, ja kulki muuten lujaa. Vähänkin huonompi startti meiltä niin emme olisi pystyneet nostamaan heidän kulkulinjalle eteen. Takaa tuli hieno fleetti FEneita.

Tuulikulma hiukan aukesi lähtösuoran päässä, ja jostain tuli hätäinen päätös että spinnu vetoon. Tämä oli virhe, kolmistaan emme suoriutuneet manööveristä riittävän nopeasti vaan Bajan pukkasi päälle tuulen puolelle. Kun tästä sitten yritettiin sitä sun tätä jarruttelimme toisiamme niin että kohta meni sekä Lisbeth, Olga että Merelli meistä ohi. Yksi pieni virhe niin menee neljä venettä ohi, tämä rupeaa muistuttamaan kovaa OD-purjehdusta, siitä aiempi jiihaaa!

Näin jälkeenpäin ajatellen olisi kannattanut puolustaa johtoa genoalla, eikä lähteä ahneesti yrittämään johdon kasvattamista. Ensi kerralla tarkemmin ja nöyremmin.

Vihreän kiersi siis ekana Olga, sitten Lisbeth, Merelli, Bajan ja me. Vähän pääsimme leveästi-sisään-kapeasti-ulos menetelmällä Bajanin päälle ja siitä venda paaralle. Tässä kohtaa alkoi Merellin puolustustaistelu. Yritimme niin kovasti päästä tästä otteesta irti monella vendalla että T-mini oli aivan perässä kiinni ja kryssiä ei voinut oikein ajaa järkevästi. Milloin oli Olga, milloin Lisbeth Merellin lisäksi tuulen puolella.

Pääsimme sitten Stora Ådholmenin kohdalla hiukan irti vendaamalla niin että Lisbeth oli pelissä mukana. Nyt ruvettiin roikkumaan mukana muitten vauhdissa ja vähän ennen Rönnkobbenia saatu pikku sifti nosti meidät taas kärkeen.

Valitsimme Rönnkobbenin laidan toivoen suojaa alloilta, joka ensin vaikutti hyvältä mutta kun paaralla tultiin kohti viimeistä merkkiä osoittautui aika nopeasti että styyralla tuleva Merelli sekä Lisbeth ohittaa vuorostaan meidät uudestaan. Niin kävikin kun tuuli vain jatkoi kääntymistä oikealle. Pikkuhiljaa tämä kääntyminen nosti meidät leikkarille ja taas olimme ohittaneet Merellin. Merkillä keulat peräpeileissä Lisbeth, Charlotta ja Merelli. Aika hyvin toista tuntia kestäneen purjehduksen jälkeen.

Spinnut vetoon ja Lisbeth jatkoi kohti Stora Ådholmenia. Tässä päätin ottaa riskin ja jiippasin pohjoiseen toivoen ohitusta vielä Lisbethistä. Merelli jatkoi Lissun hanurissa.

Kun jiippasimme takaisin styyralle osoittautui että tämä ei sittenkään ollut hyvä laita spinnutteluun. Taisimme hävitä jonkun 100 m tässä.

Punaiselta viitalta vihreälle saavutimme mahdollisesti hiukan Merelliä, ja jiipin unohtanut Lisbeth oli jo melkein rinnalla.

Lenssin lopussa tuli tuulen kääntyminen vasemmalle johon jiippasimme. Samalla tuuli himmasi joten vaihdoimme VMG-moodiin platlenssin sijaan. Jos se himmaushetki olisi jatkunut olisimme pärjänneet vielä paremmin, nyt otimme vähän kiinni molempia muttei ihan riittävästi.

Tuulen kääntymisen takia huomasin että olisi mahdollista jatkaa spinnulla vihreän jälkeen. Kun Merelli vielä nosti askeleen kierron yhteydessä pitääkseen Lisbethin takanaan jatkoimmekin noin 10° alempaa kurssia ja pääsimme leessä Lisbethin rinnalle.

Tuuli kääntyi tässä takaisin oikealle, ja himmasi lisää. Ohitimme vuorostaan tässä Lisbethin mutta Merellille emme enää voineet mitään kun he olivat sijoittuneet tuulen puolelle. Jonossa maaliin ja T-mini taisi voittaa tämän. Merelli kakkonen ja me kolmonen.

Todella kiva kisa, jos loppukauden kisat ovat tällaisia olen todella iloinen! Huimaa kehitystä luokan sisällä jos näin usein vaihtuu johto kisan aikana.

Pitää tässä onnitella Merelliä hienon purjehduksen johdosta!
Last edited by harald on Wed May 30, 2012 22:13 pm, edited 1 time in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11435
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Petri wrote:Voi helvetti mitä paskaa noi meidän vendat on tuolla punaisten välillä, joka ikinen kerta olen näemmä onnistunut vendaamaan laskevasta shiftistä vielä pahemmin laskevaan suuntaan.
Tuollaisessa tyyntyvässä kelissä vanhassa aallokossa taitaa noista tuulimittareista olla ainakin minulle jotain apua. Pystyy pitämään apparenttikulman järkevänä vaikka itse purje hölskyy.

Hyvin te kryssitte vihreältä, samoja kulmia kuin muutkin.

Todella kiva kisa tämä!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11435
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

18 vendaa vihreältä viimeiselle punaiselle. Huoh.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3950
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote: Hyvin te kryssitte vihreältä, samoja kulmia kuin muutkin.
Olin kanssa positiivisesti yllättänyt miten hyvin se meni, vaikka ehkä syykin nyt selvisi jos te tikkasitte siellä toisianne peitellen. Mutta aina välillä kyllä meno hyytyi ihan täysin, joskus homman sai kuntoon trimmiä säätämällä (kerrankin ihmettelin kulkua ja katsoin sitten purjetta, purje oli ihan auki ja takaliikki puolisen metriä irti saalingista...kivastihan tellarit lensivät kokoajan mutta kurssi oli sitten mitä oli :)) ja joskus vendalla.

Mutta tosiaan kun tuuli moinasi, vaikeudet alkoivat, eli pitää vaan toivoa tuollaisia helppoja keskikelin kisoja lisää...
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11435
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3950
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Prkl, Harald oli F5:n kanssa nopeampi :shock:
Merellille onnittelut!

Mutta pieni varaus, mielestäni Dina oli kisassa mukana ja voi olla että tulee vielä tuloksiin DNF:ksi, ei se toki mitään muuta mutta en laske rankingia ennenkuin tuo varmistuu.

Okei, aikalisä, jos täällä joku ison luokan osallistuja hakkaa F5:sta, ison luokan laskenta tulee menemään vähän myöhemmäksi, tiedoksi vain.
Last edited by Petri on Wed May 30, 2012 22:31 pm, edited 1 time in total.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11435
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ai sekunnilla! Onnittelut!

Dina oli mukana.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11435
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Mikä siinä isossa luokassa mättää? Niiltä taisi mennä aikaraja umpeen vai?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Masa

Post by Masa »

Petri kirjoitti:

"maalisuoralla" T-mini vielä painoi ohi tuhatta ja sataa...LYS 0,99, yeah right.

Jos ajat väärää laitaa niin onko se meidän mittaluvun vika?
Petri
FE-junkie
Posts: 3950
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:Mikä siinä isossa luokassa mättää? Niiltä taisi mennä aikaraja umpeen vai?
Jep, 2 venettä pääsi maaliin ja lautakunta toimitti alkuun vain niitten veneitten maaliajat mutta ranking-pisteitten kannalta DNF:t ovat tuloksia ja sen takia ne piti saada tuloksiin mukaan.
Nyt on kaikki kunnossa (kunnes joku spottaa virheitä).

Isossa luokassa varmaan käämit alkavat hiljalleen palaa kun kaksi kisaa putkeen menee DNF:ksi, Kimmo sen sijaan voi tyytyväisenä myhäillä kun kilpakumppanit eivät juurikaan pääse hyötymään siitä ettei BC ole radalla.
(Tosin kohtapuoliin alkaa kyllä herätä epäilys että koko LYS-todistus-dilemma on vaan hätäisesti kyhätty tekosyy jolla vältetään tällaiseen kivikovaan kilpasarjaan osallistumista ;))
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11435
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Masa wrote:Petri kirjoitti:

"maalisuoralla" T-mini vielä painoi ohi tuhatta ja sataa...LYS 0,99, yeah right.

Jos ajat väärää laitaa niin onko se meidän mittaluvun vika?
Touché :) Tervetuloa Masa!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3950
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Masa wrote:Petri kirjoitti:

"maalisuoralla" T-mini vielä painoi ohi tuhatta ja sataa...LYS 0,99, yeah right.

Jos ajat väärää laitaa niin onko se meidän mittaluvun vika?
Laitaa ja laitaa, ei siinä meidän välillä ollut kuin 50-100m kun menitte ohi, toki tuulirajojen kanssa tuurillakin on toki oma vaikutuksensa ja takaata tullessa on luonnollisesti helpompi valita minne ajaa. Mutta kyllä sitä vähän ihmetteli kun lähtösuorallakin pysyitte täysin kaikkien feneitten vauhdissa slöörillä, yritä siinä sitten repiä 10% kaulaa. No, yhdenluvun säännöillä tää nyt vaan on tätä, toki kova keli sitten kompensoi tilannetta jos nyt sellaisia edes joskus olisi.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11435
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Meillä oli samoja kokemuksia Merellin kanssa maalisuoralla, keskemmällä veti paremmin mutta kun ei sinne päästy enää.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply