Syysseilaus 2011
Ei, vaan vain määritelmä että rata purjehditaan käänteisesti vastapäivään, eli merkin alkuperäinen määritelmä pätee.harald wrote:Onko ordereissa sitten joku poiju miessaaren koillispuolella, joka pitää jättää vasemmalle tultaessa rönnkobbenista?
Nyt kyse onkin siitä että millä sääntöjen mukaisella merkityksellä ko. poiju _ei ole merkki_.
Huono orderi!=väärä orderi.
Last edited by Petri on Sun Sep 18, 2011 19:58 pm, edited 1 time in total.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11317
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Tässä olet väärässä. Kilpailijalla ei ole velvollisuutta selventää rataa, vaan radan selvyys kuuluu toimikunnalle. Jos toimikunta vastailee kysymyksiin, on joku saanut etua muihin nähden. Eli silloin toimikunta on toiminut väärin.Petri wrote: Ei tuolla loppupeleissä ole väliä, koska orderit kuitenkin ovat ne joita pitää noudattaa ja jos se poiju löytyy esteettömän matkan päästä jostain saaresta, orderien määritelmä pitää paikkaansa. Silloin tilanne olisi selvästi eri, jos siinä poijun ja saaren välissä olisi vielä joku toinen saari.
Koska kilpailut ovat kuitenkin kukin yksittäisiä kilpailuita, ei menneitten kilpailuitten radoilla ole sinänsä väliä. Ja mikä olennaista, jos rataohje tuntuu epäselvältä, tällöin on mielestäni kilpailijan velvollisuus selvittää asiaa kilpailun johdolta. Näin toimin itse ja sain varmistuksen poijulle, samoin teki yksi toinenkin vene.
Oikea menettelytapa on että kilpailija kysyy, ja toimikunta laittaa selvennyksen viralliselle ilmoitustaululle paukkujen ja lippujen kera.
Kysyn vielä kerran, onko miessaaren kupeessa ordereissa poiju joka pitää jättää vasemmalle tultaessa rönnkobbenista?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Kyllähän kilpailija saa kysyä mitä tahtoo ja toimikunta vastata siihen jos niin tahtoo, vai mikä sääntökohta estää tämän?
Ja yhä, mikä estää kilpailijoita noudattamasta annettua rataohjetta?
Ja yhä, mikä estää kilpailijoita noudattamasta annettua rataohjetta?
Last edited by Petri on Sun Sep 18, 2011 20:11 pm, edited 1 time in total.
Äh, sori siis katsoin väärää kohtaa. Ko. poijua ei mainita ollenkaan rataohjeessa tuossa kohdin. Tämä johtuu tosin siitä että Rönnkobbenin ja Varsasaaren vihreän välissä merkkinä on vielä se Miessaarenselän eteläinen vihreä keppi.harald wrote:Tarkennan vielä, onko legillä rönnkobben- varsasaaren vihreä viittä joku poiju joka pitää jättää vasemmalle?
edit: onko siellä "Stora Ådholmenin pohjoispuolella oleva punainen poiju ajetaan idän puolelta. "
- harald
- Hallitus
- Posts: 11317
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
No ainakin tulee mieleen "fair sailing" ja "outside help".Petri wrote:Perustuen mihin sääntökohtaan? Kysehän ei ole muutoksesta, vaan täsmennyksestä kilpailijan kysymyksen perusteella.Joakim wrote:No tuossakin on selvä virhe. Ei voi kertoa oleellista tietoa radasta vain joillekin osallistujille, jotka sattuvat kysymään!
Ehkä myös 62.1 a). Sääntö 90.2 c) sitoo myös lautakuntaa, se ei saa sanoa sanallisesti mitään muuten kuin vedellä, ja vain jos SI sen sallii.
Case bookissa on aivan varmaan esimerkkejä myös. Esim case 32.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
No jos Fair sailingia otetaan esille, niin eikö silloin esim. Finellin oikaisu, kun _kaikki muut_ ovat kiertämässä keskenään samaa merkkiä, ole jotain aivan muuta?harald wrote:No ainakin tulee mieleen "fair sailing" ja "outside help".Petri wrote:Perustuen mihin sääntökohtaan? Kysehän ei ole muutoksesta, vaan täsmennyksestä kilpailijan kysymyksen perusteella.Joakim wrote:No tuossakin on selvä virhe. Ei voi kertoa oleellista tietoa radasta vain joillekin osallistujille, jotka sattuvat kysymään!
Ehkä myös 62.1 a). Sääntö 90.2 c) sitoo myös lautakuntaa, se ei saa sanoa sanallisesti mitään muuten kuin vedellä, ja vain jos SI sen sallii.
Case bookissa on aivan varmaan esimerkkejä myös. Esim case 32.
90.2c kyllä koskee muutoksia, nythän kyse ei ole mistään muutoksesta koska määritelty merkki on yhä siellä missä se orderien mukaisestikin on.
Sama pätee apuun, se että vahvistaa kilpailijan oletuksen merkin tarkalle sijainnille ei sinänsä ole poikkeavaa informaatiota siihen nähden mitä muilla kilpailijoilla on. On enemmänkin kilpailijoitten oma ongelma jos he olettavat tietävänsä mistä merkistä on kyse ja juuri kyseisen merkin puuttuessa sitten jättävät myös orderien määritelmään mahtuvan merkin kiertämättä.
Samoin case32 kannattaa lukea läpi tarkkaan, koska siinäkin yhä ratkaiseva piirre oli _muutos_.
Sinänsä toki sitten on myös käytännön puoli, noin oman edun tavoitteluna. Pienessä luokassa ainoastaan Hertta-ässä oikaisi, mutta sekään ei käsittääkseni ehtinyt maaliin, eli sinänsä pienen luokan osalta mitätöinti ei oikein tuntuisi kohtuulliselta

- harald
- Hallitus
- Posts: 11317
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Kyllä toimikunnan velvollisuuksiin kuuluu nimenomaan järjestää oikeudenmukaiset kilpailut. Jos toimikunta neuvoo joitain venekuntia sanallisesti, kilpailu ei ole enää oikeudenmukainen. Jokuhan on saanut etua muihin nähden.
Case 32 kertoo että pitää voida purjehtia pelkästään ordereitten perusteella.
Jos committee (toimikunta) kertoo jonkun merkin sijainnin tarkemmin kuin muille, on kyseessä muutos ordereihin. Tarkennus on muutos. Ordereissa määritellään merkit, ei muualla.
Case 32 kertoo että pitää voida purjehtia pelkästään ordereitten perusteella.
Jos committee (toimikunta) kertoo jonkun merkin sijainnin tarkemmin kuin muille, on kyseessä muutos ordereihin. Tarkennus on muutos. Ordereissa määritellään merkit, ei muualla.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11317
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Kts myös Case 100
edit ja 32;When a boat asks for and receives tactical racing advice she receives outside
help, even if she asks for and receives it on a public radio channel.
A competitor is entitled to look exclusively to written sailing
instructions and to any written amendments for all details
relating to sailing the course.
Last edited by harald on Sun Sep 18, 2011 20:51 pm, edited 1 time in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Mutta nyt pitää huomioida, että sisälsikö neuvo jotain sellaista tietoa mitä ordereissa ei olisi?
Oliko merkki siis Vehkasaaren lounaispuolella vai ei?
Tarkennus ei mielestäni ole kyllä muutos, koska alkuperäinen määritelmä ei ole virheellinen. Tai no, ihan jo kielellisesti on ilmiselvää ettei tarkennus ole sama asia kuin muutos.
Oliko merkki siis Vehkasaaren lounaispuolella vai ei?
Tarkennus ei mielestäni ole kyllä muutos, koska alkuperäinen määritelmä ei ole virheellinen. Tai no, ihan jo kielellisesti on ilmiselvää ettei tarkennus ole sama asia kuin muutos.
Last edited by Petri on Sun Sep 18, 2011 20:46 pm, edited 1 time in total.