Page 2 of 3
Posted: Wed Aug 17, 2011 22:56 pm
by Petri
max wrote:
Hhmm.. Miksiköhän Bajan puuttuu tuolta?
Hmm, se puuttuu myös mulle tulleista raakatuloksista, pistin kyselyä eteenpäin.
Posted: Wed Aug 17, 2011 22:56 pm
by Petri
harald wrote:Pahinta tuossa on se, että niitä karttoja ei kannata lukea vaan sitä tekstiä. Moni nuorukainen tänä päivänä ei osaa lukea ellei se tuoda flash-animaationa naamalle

Se riippuu miten ne kartat on piirretty

Mun kartoissa nääs on MERKIT merkattu erikseen.
Posted: Wed Aug 17, 2011 22:57 pm
by harald
Bajan hyppää kohta tuloksiin mukaan, jos ymmärsin oikein Timoa.
Posted: Wed Aug 17, 2011 23:00 pm
by Petri
Nyt on Bajanin tuloksetkin saatu mukaan, Timon nopea vastaus selittyikin ilmeisesti sillä että Harald oli häiriköinyt häntä ennen mun meiliäni

Posted: Wed Aug 17, 2011 23:52 pm
by KaleviHarkonen
Helmissä tutut ukot kannella minä, Fredrik, Jussi. Pohjaa ei ole ehditty pesemään, mutta Kivenlahdesta moottoroitaessa sentään tyhjensin vesitankin. Elokuu puolessa ja vasta kauden toinen kisastartti, huoh. Toivottavasti tämä ei ole enne tulevasta.
Ennen lähtöä ajateltiin pyöriä lähtöalueella ja nostaa hyvissä ajoin spinnu jotta saataisiin kerättyä vauhtia. Mutta viimeinen pyörähdys oli liikaa: kun olisi saanut lähteä, seisottiin reiässä ilman vauhtia ja vasta 4 min kuluttua oltiin viivalla. No eipä ainakaan varastettu!
Muutkaan eivät kovaa menneet ja kivikon vieressä tuuli tuntui vetävän kohtalaisesti, vihreälle päästiin kait 4. feneenä Charlottan vanavedessä. Jiipin jälkeen tuuli moinasi lopullisen tuntuisesti. Spinnu ei jaksanut lentää, paksut skuutitkin olivat kastuneet. Lilluskelun ratoksi aloimme vaihtamaan kevyen tuulen skuutteihin. Näistä paaran puoleinen saatiin sotkuun ja sitä selvitellessä ei ajoissa huomattu tuulen kääntyneen ja muiden jo kryssivän. Tässä mokassa menetettiin aikaa, mahdollisesti sijoituskin. Vaikka toisaalta Anneli ja Charlotta taisivat lopussa löytää paremmat tuulet Miessaaren viereltä.
Maaliintulon jälkeen Bajanissa ystävällisesti otettiin Jussi kyytiin Haukilahteen (mistä kiitos), me pääsimme heti kotimatkalle ja säästettiin näin liki tunti. Menessämme nyt toisen kerran tuomariveneen ohi saimme taas töötin, vaikka yritin viittilöidä, että emme enää ole kisassa. Olisiko Bajanille merkitty aika tämä meidän toinen tuomariveneen ohituksemme, mielestäni he tulivat maaliin vain pari minuttia meidän jälkeen.
Posted: Thu Aug 18, 2011 07:26 am
by max
KaleviHarkonen wrote:Olisiko Bajanille merkitty aika tämä meidän toinen tuomariveneen ohituksemme, mielestäni he tulivat maaliin vain pari minuttia meidän jälkeen.
Mulla oli vähän sama mielikuva, että ei me nyt noin kaukana voitu olla, mutta tarkistin GPS trackista ja kyllä tuo aika taitaa olla ihan oikea.
Samalla tuli mieleen, että hieman ennen meitä tuli yksi H-vene maaliin myös joka puuttuu tuloslistalta. Ohitettiin se ennen vihreätä, mutta kryssille siirryttäessä se meni meidän ohi.
Posted: Thu Aug 18, 2011 08:16 am
by heikki
max wrote:
Samalla tuli mieleen, että hieman ennen meitä tuli yksi H-vene maaliin myös joka puuttuu tuloslistalta. Ohitettiin se ennen vihreätä, mutta kryssille siirryttäessä se meni meidän ohi.
Ei ollut H, se oli RJ85 Tyyne. Nyt komeasti kolmas, vanhalla lyssillään pari vuotta sitten oli aina se vene, joka oli skabassa jossain kaukana takana ja tuloksissa tempaisi sitten kärkikahinoihin.
Posted: Thu Aug 18, 2011 08:28 am
by asalovuo
Nyt kun on nukkunut yön yli niin tarkemmin ajatellen kisa sujui eilen ihan hyvin.
Starttilinjalle tultiin kohtuullisen hyvin, joskin Peten ohjastaman Olgan takana. Vihreälle ajeltiin välillä Olgaa saavuttaen ja välillä jääden. Ennen vihreätä eli toivossa että olisin saanut sisäpaikan mutta emme saaneet Petriä kiinni. Vihreältä lähdettäessä ajoimme juuri niin ylös, että spinnu jaksoi pysyä vedossa toisin sanoen aina kun purje alkoi sakata nostimme kurssia ja heti kun se taas lensi kunnolla kurssia pystyi laskea.
Peten jiipatessa mietin pitäisikö tehdä sama temppu mutta en halunnut lähteä enää nostelu kisoihin

Jatkoimme siis kohti punaista viittaa (ei siis poijua

).
Heti kun näimme Miessaaren takaa tulevat veneet tiesin, että tuuli tulisi kääntymään vastaiseksi ja G1 siirrettiin valmiiksi toiselle puolelle ja saimme sen heti ylös kun spinnu ei enää lentänyt. Pete oli tässä vaiheessa kaukana alapuolella ja vene tuntui liikkuvan varsin hyvin.
Ajoimme poijun ohi kiertämättä sitä ja kun kuulin protesti huutoja Charlotasta oli vene heitettävä ympäri. Spinnu nousi nopeasti ylös, kiitos hereillä olleen miehistön ja Charlotan pitäminen takana ei ollut kaukana. Vauhdin kerääminen kesti poijulta kuitenkin aivan liian kauan ja jäimme Haraldin peittoon ja siitä taakse. Eikä muuten ollut kaukana että Panukin olisi päässyt ohitse.
Hyvän alun jälkeen kisa päättyi "hienoiseen" pettymykseen... Toivottavasti viimeisissä kisoissa tuulee enemmän.
Posted: Thu Aug 18, 2011 09:08 am
by max
heikki wrote:max wrote:
Samalla tuli mieleen, että hieman ennen meitä tuli yksi H-vene maaliin myös joka puuttuu tuloslistalta. Ohitettiin se ennen vihreätä, mutta kryssille siirryttäessä se meni meidän ohi.
Ei ollut H, se oli RJ85 Tyyne. Nyt komeasti kolmas, vanhalla lyssillään pari vuotta sitten oli aina se vene, joka oli skabassa jossain kaukana takana ja tuloksissa tempaisi sitten kärkikahinoihin.
Joo, varmaan oli Tyyne. Rupesin uudestaan ihmettelemään miten ihmeessä Tyyne sai meihin 10 minuutin kaulan vihreän ja punaisen puolivälistä.
Katsoin uudestaan GPS trakkejä ja vaikuttaisi siltä, että maaliintuloajoissa on jotain hämärää. Bajan ylitti maaliviivan noin 19:31 joten purjehditun ajan pitäisi olla 1h 21min luokkaa eli ei me sittenkään jääty yli 10 minuuttia muista. Viimeisiä toki yhä ollaan, mutta ei aivan älyttömästi.

Posted: Thu Aug 18, 2011 11:20 am
by Petri
max wrote:
Katsoin uudestaan GPS trakkejä ja vaikuttaisi siltä, että maaliintuloajoissa on jotain hämärää. Bajan ylitti maaliviivan noin 19:31 joten purjehditun ajan pitäisi olla 1h 21min luokkaa eli ei me sittenkään jääty yli 10 minuuttia muista. Viimeisiä toki yhä ollaan, mutta ei aivan älyttömästi.

Moi
Maaliaika on tosiaan ihan oikein, mutta kun lisäsin sinua tuloksiin järjestelmä muutti lähtöajaksi 1800:n 1810:n sijaan, joten sen takia tuo purjehdusaikakin muuttui kummalliseksi. Nyt kuitenkin tulokset on korjattu, rankingiin tuolla ei ole onneksi vaikutusta.
Posted: Thu Aug 18, 2011 12:00 pm
by Petri
Ja todettakoon että isossa luokassa tapahtui sama juttu, kun yksi vene ilmoittamatta sitten tänä viikolla purjehtikin spinnun kanssa kun taas viime viikolla se ilmoittautui kilpailusarjaan ilman spinnua. Tämä johti sitten siihen että tulokset piti laskea uusiksi ja sama lähtöajan nollaantuminen tapahtui siinäkin, mutta poliisivaltio ei elä isossa luokassa yhtä tehokkaana kuin pienessä joten huomasin asian vasta itse juuri äsken

Posted: Thu Aug 18, 2011 13:36 pm
by Jankka
Petri wrote:harald wrote:Pahinta tuossa on se, että niitä karttoja ei kannata lukea vaan sitä tekstiä. Moni nuorukainen tänä päivänä ei osaa lukea ellei se tuoda flash-animaationa naamalle

Se riippuu miten ne kartat on piirretty

Mun kartoissa nääs on MERKIT merkattu erikseen.
Josko tässä uskaltaisi tuoda gastin näkökulman asiaan - Eikö pianistille ole nakitettu ainakin osittain navigointi? Minä ainakin selvittelin Bajanin mahdollisena pianistina (kuten sitten olinkin) kilparadat sekä tekstien että kuvien perusteella. Katselin myös Haraldin merisäästä, että minkä suuntaista tuulta olisi luvassa...
-Jankka-
Posted: Thu Aug 18, 2011 15:12 pm
by Petri
Jankka wrote:
Josko tässä uskaltaisi tuoda gastin näkökulman asiaan - Eikö pianistille ole nakitettu ainakin osittain navigointi? Minä ainakin selvittelin Bajanin mahdollisena pianistina (kuten sitten olinkin) kilparadat sekä tekstien että kuvien perusteella. Katselin myös Haraldin merisäästä, että minkä suuntaista tuulta olisi luvassa...
-Jankka-
Tuohan on juuri se oikea tapa, eikä siis sikäli tuollaisten perusjuttujen pitäisi rajoittua ainoastaan yhdelle gastille vaan hyvä on jos jokainen gasti on perehtynyt rataan edes jotenkin kun ei se kuitenkaan ole mikään Amerikan juttu lukea 5 minuuttia kisan webbisivuja läpi ennen rantaan tuloa.
BOW:ssa kun navigointi oli vastuullani piirsin sellaisen peitepiirros-tyylisen ratakartan puhtaalle paperille (no oikeastaan ratamerkkipaperin kääntöpuolelle ts. samasta paperista löytyi sitten tarvittaessa merkkien tarkat koordinaatit jos joku GPS-laitteista olisi hajonnut) jossa oli merkit, suunnat ja etäisyydet merkeille ja radan yleisprofiili. Ennen vesillelähtöä käytiin se läpi ja sitten se oli jatkuvasti näkyvillä pelastusliivien läpinäkyvässä taskussa josta sitten aina vähän väliä joku sitä vilkaisikin.
Itse taas yleensä käyn radan läpi miehistön kanssa kun ratavalinta on selvä. Tyyliin "ensin spinnulla vihreälle, josta merkinkierto jiipin kautta punaiselle poijulle jne.".
Posted: Thu Aug 18, 2011 16:06 pm
by KaleviHarkonen
Toisaalta eilen olisi ollut parempi että ei olisi vilkaissutkaan sääennusteeseen. Mm. jäi spinnuskuutit vaihtamatta etukäteen kun luotin luvattuun 6-7 m/s tuuleen.
Posted: Thu Aug 18, 2011 16:51 pm
by Petri
KaleviHarkonen wrote:Toisaalta eilen olisi ollut parempi että ei olisi vilkaissutkaan sääennusteeseen. Mm. jäi spinnuskuutit vaihtamatta etukäteen kun luotin luvattuun 6-7 m/s tuuleen.
Tuohon kyllä paras ratkaisu on Roblinen 8->5mm skuutit

Ei tarvitse vaihtaa koskaan, Panukin voinee suositella.