Page 2 of 3
Posted: Sun Mar 28, 2004 20:31 pm
by mikke
Irroitin oman kanteni jossa näyttää olevan kaikki lohkoon menevät kanavat niin tukossa ettei vesi takuulla ole kiertänyt.
Rönkkiessäni kanavia auki, tuli mieleeni, että montakos kanavaa kannen ja lohkon välissä oikein on?
Reikiä näyttäisi olevan... öö... 6 kappaletta; 2 kullakin sivulla paitsi sillä sivulla mistä venttiilien työntötangot tulee.
Ovatko nuo kaikki samankokoisia?
Ei kellään sattuisi olemaan uuden kannen pohjasta kuvaa?
Posted: Sun Mar 28, 2004 21:10 pm
by oikkpasi
Löysin omastani kuusi epämääräistä reikää kolmella sivulla. Mitä enemmin niitä ronkkii, sen suurempia niistä tulee. En älynnyt ottaa lohkon puolelta kuvaa. Uudesta kannesta löytyy kuva tuolta:
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=IMG_0097
Jos katsoo kuvaa uudesta kannentiivisteestä, niin huomaa, että vain yksi aukko on auki kokonaan tiivisteen kohdalta ja toisen kohdalla on pieni reikä. Eli vaikka kaikki kanavat olisivatkin auki, niin kaikissa ei kuitenkaan vesi kierrä.
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=IMG_0099
Posted: Mon Mar 29, 2004 08:21 am
by Guest
Kiitos linkeistä!
Varmaan koitan rassata kaikki turhatkin kanavat auki jotta saisin kaiken mahdollisen irtomöhnän pois. Samalla kannattaa varmaan kiskoa myös sylinterilohkoon menevä letku irti ja kokeilla että ei ole tukoksia.
... ihmeen helpolla lähti tuo kansi irti, jäi melkein kahvitauko pitämättä kun homma kävi niin joutuisasti.
Posted: Mon Mar 29, 2004 09:40 am
by oikkpasi
Kannattaa samalla ruuvata lohkon kyljestä vedenpoistohana kaikkine kantoineen irti ja suihkutella ruiskulla tai letkulla vettä lohkon sisään. Omassa tapuksessani ulos tuli pari desiä kattilakiveä.
Posted: Wed Mar 31, 2004 13:11 pm
by mikke
Tiedätkö, tarvitseeko kannen (vanha kansi, uusi tiiviste) kiristysmutterit jälkikiristää muutaman tunnin ajon jälkeen?
Posted: Wed Mar 31, 2004 19:43 pm
by mikke
Jopas pukkaa kysymyksiä...
Mihinkäs hintaan uusi kansi + kannentiiviste + pakosarjantiiviste + venttiilikopantiiviste irtoaa Leevene:stä tai vastaavasta? Olisi hieman suhteita Turkuun päin ja mietin, että kannattaako mennä merta edemmäs kalaan...
Oletan automaattisesti, että kunnostettuja käytettyjä kansia ei saa, onko tietoa?
Posted: Wed Mar 31, 2004 21:53 pm
by harald
mikke wrote:Mihinkäs hintaan uusi kansi + kannentiiviste + pakosarjantiiviste + venttiilikopantiiviste irtoaa Leevene:stä tai vastaavasta?
750€ on joku puhunut.
Olisi hieman suhteita Turkuun päin ja mietin, että kannattaako mennä merta edemmäs kalaan...
Saattaa kyllä kannattaa
Oletan automaattisesti, että kunnostettuja käytettyjä kansia ei saa, onko tietoa?
Tietäen mikä ongelma noissa on niin minä en ainakaan kunnos-
tettua ostaisi. Puhkiruostunutta kun ei ihan tuosta vain kunnosteta.
Posted: Thu Apr 01, 2004 17:39 pm
by mikke
Tuomiopäivä tuli ja TammerDiesel koeponnisti kannen verkonpainoksi.

Onneksi tuli vietyä. "onneksi"...
Posted: Thu Apr 01, 2004 21:21 pm
by Guest
mikke wrote:Tiedätkö, tarvitseeko kannen (vanha kansi, uusi tiiviste) kiristysmutterit jälkikiristää muutaman tunnin ajon jälkeen?
Kyllä. Kansipultit pitää kiristää, koska tiiviste painuu hieman kasaan ja kannen pultit ja kansi "hakee" oman paikkansa. Tästä aiheutuu hieman löysää, joka kiristämällä poistetaan. Pultti liitos on ns. esijännitetty kitkaliitos, joka tarvitsee hieman aikaa asettuakseen.
Muistathan, että kannen pultit kiristetään aina ristiin, jotta kansi asettuisi oikeaan asentoon, eikä jäisi kantamaan jostain. Muista tarkistaa, että kansi on suora. Jos kansi on kiero ei se tule toimimaan kunnolla, josta ensimmäinen oire lienee kannentiivisteen palaminen.
Kiristys tehdään oikeaoppisesti monessa vaiheessa kiristymomenttia vaiheittain lisäten esim. 50%, 80% ja lopuksi täyteen momenttiin (tarkista manuaalista). Näin kansi saadaan "istumaan" oikein.
Huomaa, että jälkikiristys tehdään myös momenttiavaimella

.
T:Panu

Posted: Thu Apr 01, 2004 21:29 pm
by harald
Anonymous wrote:
Huomaa, että jälkikiristys tehdään myös momenttiavaimella

.
...jonka saa lainata minulta jos tarve vaatii. Tuossahan aiemmin jo lupailin
kerhon jäsenille lainaksi työkaluja jos erikoistarvetta tulee.
Posted: Fri Apr 02, 2004 07:42 am
by mikke
Kiitokset kaikille tiedoista ja vinkeistä. Yön yli nukkumisen jälkeen ei tuo uusi kansi nyt ihan kamalalta kuullostakaan...
Joko Pasi olet laittanut kannen paikoilleen? Oletan, että yhtä helpolla menee kuin vanhan irroituskin...
Posted: Fri Apr 02, 2004 08:47 am
by harald
Sitten kannattanee olla tarkkana venttiilivälyksien kanssa jonkin aikaa
asentamisen jälkeen. Osat asettuu paikoilleen ja jos ovat liian kireät
se voi johtaa venttiilien palamiseen kun ne eivät sulkeudu. Kantava
ventiili ei pääse luovuttamaan lämpöä seetiin ja kuumenee sitten aika
nopeasti. Liian löysäkään ei ole hyvästä..
Posted: Fri Apr 02, 2004 10:10 am
by mikke
Jep. Täytyy ainakin katsoa välykset uudelleen kannen uusintakiristyksen yhteydessä.
Posted: Fri Apr 02, 2004 21:22 pm
by oikkpasi
Mikke,
Enää ei tunnu niin pahalta, kun kaverilla on hommat samassa jamassa. Oliko paskana ruiskusuuttimen pohjalta vaiko pakoventtiilin alta? Tarkistuta suutin samalla, sillä se on enää pikkuraha tuossa sopassa. Kuten aiemmin totesin ohjearvo on 170 bar ja mulla lähti 60 baaria.
Uusi menee heittämällä paikalleen ja kasaaminen on ihan mukavaa. Muistaa vain laittaa osat samassa järjestyksessä takaisin.

Kiristysmomentti on 75 Nm ja perinteisestihän ne on kiristetty parin tunnin käytön jälkeen. Tosin tusikinpa auton kansiakaan tuhannen kilometrin huollossa uudelleenkiristetään?
Joku puhui kannen yhteydessä kitkaliitoksesta? ei ehkä kuitenkaan kitkaliitos.
Posted: Fri Apr 02, 2004 21:59 pm
by mikke
Suuttimen pohjalla oli noin 5mm:n ventti eli toinen noista perustapauksista. Suutin tarkistettiin ja hyvin skulasi (oli kyllä huollatettu jokunen vuosi sitten).