Snadi päälleajo

Moderators: Petri, harald

Olli
hyperaktiivi

Post by Olli »

vvoltti wrote:Muistan lukeneeni jonkun ulkomaisen jutun, jossa purkkari jäi öljytankkerin alle. Siinä kippari pelastautui dyykkaamalla mereen ja miehistö jäi loukkuun veneen sisään (taisi olla yö ja olivat kai nukkumassa).
Menee vähän sivuun vakavasta aiheesta, mutta talven pimeinä hetkinä kannattaa käydä lainaamassa kirjastosta Justin Scottin Kosto. Kirja alkaa sillä, että maailman suurin tankkeri ajaa atlanttia ylittävän purjeveneen yli. Kipparin vaimo kuolee, kippari jää henkiin, ostaa käytetyn Swanin ja lähtee singon kanssa jahtaamaan tankkeria...

Tämä klassikko löytyy stadissa ainakin Puistolasta ja Pasilasta:

http://helmet.fi/search~S9?/ascott%2Cju ... n&4%2C%2C7
Olli Niemi
vvoltti
luti

Post by vvoltti »

Mites Petri tuo partiolaiset ja ilman liivejä sopii yhteen? Ihan aidosti olen vähän hämmästynyt. Mä en aja ikinä koskaan missään tilanteessa ilman liivejä. Olen sen pikkupenskasta oppinut ja mulle tulee "outo" olo jos liivit ei jostain syystä poikkeuksellisesti ole päällä. Vähän sama kun nykyään ei oikein uskalla fillarillakaan ajaa ilman kypärää, tai ainakin vauhti on 10 km/h alhaisempi. No, mä nyt olen vähän turvallisuusfriikki.

Mutta edelleen Petri. Perustelet ettei veneeseen kannata mennä sisälle, koska veneelle voi käydä huonosti. Ja että veteen kannattaa hypätä, koska siellä voi selvitä. Eihän tuossa nyt oikein ole minkäänmoista keissiä vielä suuntaan tai toiseen. Tottakai molemmilla tavoilla voi selvitä ja molemmilla voi käydä huonosti, kysymys on vain todennäköisyyksistä.

Jos ajatellaan sisään menemistä tai syvälle sukeltamista, tämän täytyy tapahtua niin aikaisin, että törmäyksen tarkkaa kohtaa (tai niukkaa hutia) ei voi mitenkään tietää. Hyppäämällä "pois tieltä" voit ihan yhtä hyvin hypätä suoraan eteen. Elikkä törmäyksen mahdollisuus on molemmissa tapauksissa olemassa, vaikea sanoa onko toisella tavalla suurempi kuin toisella. Sitten jos oletetaan, että törmäys tapahtuu, niin kummassa olet paremmin turvassa: suojattomana vedessä vai 3000 kg muovikuoren sisällä? Ihan sata varmaan, jos törmäys tapahtuu, ihminen on paremmassa turvassa veneen sisällä kuin suojaamattomana vedessä. Vaikka vene menisi kuinka päreiksi, nimenomaan mennessään päreiksi se törmäysenergia kuluu siihen eikä luiden murskaamiseen. Vaikka vene tämän jälkeen uppoaisi, on sieltä silti ihan hyvät mahdollisuudet päästä ajoissa ulos. (Sitlooraan silpoutuminen oli ihan sun juttusi, sitloorassa pysymistä ei kai kukaan ole ehdottanut, joten se on täysin epärelevantti poitti.)

Enivei. Sisäänmenon ongelma on siinä, että se tosiaan pitäisi tehdä hyvissä ajoin. Elikkä perhettä pitäisi käytännössä juoksuttaa sisällä harva se päivä "varmuuden vuoksi". Vaikea homma. Mereen hypätessäkin kannattaisi tietysti sitaista heittoliinan pää veneeseen ja loikata mereen sen nyytin kanssa. Mutta lienee aika selvää, ettei tämmöstäkään käytännössä tule tehtyä.

Aikuisporukalla moottorivenettä vastaan tuo kannella hyppyvalmiina odottaminen voi olla fiksuinta, kun voi odottaa viime sekunnille ja sitten dyykata vasemmalle/oikealle sen mukaan mihin päälleajaja näyttää osuvan.

Laivan kanssa aikaa on käytännössä paljon enemmän, koska laiva ei voi tehdä äkillisiä viime hetken suunnanmuutoksia. Jos nyt jotenkin onnistuu tosiaan jäämään laivan alle, niin silloin kyllä käskisin ilman muuta miehistön sisälle veneeseen. Vedessä olevan uimarin laivan potkurit imaisevat melko varmasti silpuksi.

Mutta lapsia veneessä ja nopea moottorivene tulee päälle skenaario on kyllä sellainen, ettei siinä oikeen mikään strategia tunnu järkevältä.

Mutta täytyy nyt ainakin laittaa se töötti peräkaiteeseen. Sillähän on hyvä töräytellä viralliset viisi ihan hyvissä ajoin.

kokelas

Post by anssi »

Hehe...

Tuli tossa mieleen, että noita "virallista viittä" saisi töräytellä näin sesonkiaikana jossain Helsingin edustalla koko ajan! Meikäläisen turvavälikäsitykset on toisaalta kyllä varmaan erilaiset kuin joidenkin muiden, mutta tosiaan jos meikä rupeisi soittelemaan noita merkkejä, niin menis 2 x painepullo per viikonloppu :lol:

Hyvä idea kyllä, mutta koska olen ajattelematon niin taidan jättää toteuttamatta. Se huutaa joka pelkää jne...
Olli
hyperaktiivi

Post by Olli »

vvoltti wrote:Mutta lapsia veneessä ja nopea moottorivene tulee päälle skenaario on kyllä sellainen, ettei siinä oikeen mikään strategia tunnu järkevältä.
Oisko sitten kuitenkin kone käyntiin, ja kahva kaakossa sivuun moottoriveneen kulkuväylältä.

Jos matkaa on kaapelinmitta ja nopeuseroa 20 solmua, jää 18 sekuntia aikaa reagoida.

Jos ei sitten kuitenkaan ehdi alta pois, niin on pahimmassa tapauksessa syyllinen törmäykseen, kun ei konealuksena väistänyt oikealta tulevaa :shock:
Olli Niemi
vvoltti
luti

Post by vvoltti »

Mä hankinkin sellasen näppärän fillarinpumpulla täytettävän paineilmatorven :D

Luultavasti oikea ja fiksuin toimenpide (jos väylällä vain mahtuu), on ottaa ajoissa reilu suunnanmuutos purjein. (Ja sit taas toisaalta tämähän on periaatteessa sääntöjen vastaista.) Sillä tavalla ajoissa, että jos moottorivene on hereillä, sille jää vielä hyvä mahdollisuus väistää.

Suunnilleen tällä tavalla sitä tuleekin aika paljon ajeltua, eli käytännössä moottorivene "väistättää" purkkareita isomman oikeudella ja täytyy sanoa että kyllä se vituttaa.

Osa tuosta selittyy sillä tosiasialla, että jos on hitaampi liikkuva esine ja nopeampi liikkuva esine, niin se kohtaamisen arviointi on helvetin paljon helpompaa sieltä nopeasta käsin kuin toisinpäin. (Sama juttu esim. jalakulkija-pyöräilijä konflikteissa.) Uskoisin että suuri osa tuosta epäkohteliaisuudesta selittyy myös sillä, että ne moottoriveneilijät eivät todellakaan tajua, että purjeveneestä käsin he näyttävät ajavan suoraan päälle kun he itse näkevät selvästi menevänsä 10 metriä sivusta ohi.

Toinen mikä näissä kohtaamisissa on suuri harmi, on se ettei sitä rekkarinumeroa käytännössä oikein ehdi nähdä, jos toinen painaa 25+ solmua ohi. Vois vaikka jälkikäteen lähettää tervehdyksen postikortilla. (Nimenomaan kortilla, että mahdollinen vaimo ja lapsetkin pääsee lukemaan sen tervehdyksen. :evil: )

Nyt sunnuntaina ajeltiin purjeilla semmosta melkein tiukkaa kryssiä Melkin pohjoiskärjen portista läpi. Vastaan tuli purkkari koneella, kohdattiin siinä suunnilleen viittojen kohdalla. Ja eikö perkele sieltä tule joku Targa täydessä plaanissa ja sen sitten piti ehdottomasti päästä siitä meidän välistä.

V.
Last edited by vvoltti on Mon Jun 29, 2009 15:32 pm, edited 1 time in total.
vvoltti
luti

Post by vvoltti »

Olli wrote: Jos matkaa on kaapelinmitta ja nopeuseroa 20 solmua, jää 18 sekuntia aikaa reagoida.
Ja 10 ekaa sekuntia menee koneen hehkutukseen :madlaugh:

V.
Olli
hyperaktiivi

Post by Olli »

vvoltti wrote:Ja 10 ekaa sekuntia menee koneen hehkutukseen :madlaugh:
No... Kyllä täysi veto on päällä jo alle viidessä sekunnissa siitä kun päätös koneen käynnistämisestä on tehty, mutta joo, kyllä purjeilla väistö on parempi vaihtoehto, jos vain tuulee.

Väistö on kuitenkin ainoa mitä voi tehdä hyvissä ajoin. Hyppääminen jorpakkoon tai sisälle, pois pinnan varresta ovat viimeisiä keinoja sitten kun osumaa ei enää voi välttää.
Olli Niemi
anssi
kokelas

Post by anssi »

Ville toi sun esimerkki on just se mitä mä tarkoitan tolla hyvän merimiestavan puuttumisella. Lakien ja asetusten mukaan se targa voi tunkea siihen teidän kanssa samaan aikaan, mutta jos sen kipparilla on merimiestavasta mitään hajua, se nostaa kahvan pystyyn tai ainakin keventää sitä, näin siis tekee kaikkensa jotta MAHDOLLISILTA vaaratilanteilta vältyttäisiin!

Mulla kävi samantyylinen tapaus hiljaisella tuulella matkalla Högsårasta Taalintehtaalle. Pohjoista reittiä kun menee niin melkein heti tulee semmoinen "suht" kapee paikka josta mentiin hiljaa purjeilla. Julmetun iso vanha moottorivene tuli noin 25-30 kn meidän takaa ja ne näki meidät ja meidän aikomukset jo kaaaauan ennen sitä kapeikkoa. No kävi niin, että just kun mentiin siinä kapeimmassa välissä se moottorivene saavutti meidät (ei ollut nostonut yhtään ennen meitä) se vetäisi kahvan pystyyn vasta just ennen meidän sitlooraa. Meikäläiseltä päin näytti pahalta, mutta sitä moottorivenettä kuljettanut AMATÖÖRI ei ollut kyllä laskenut sitä, että ohjailtavuus menee samalla kun vetää täyden stopin täydestä vauhdista!
Lopputulos oli se, että kun se sai sen veneensä vauhdin pois, matkaa meidän hanuriin jäi joku 3 metriä, moottorivene hipaisi yhtä viittaa kun ei saanut käännettyä ajoissa. Sitten viittojen jälkeen se löi taas hanat tiskiin välittömästi ja näytti mulle huitaisten kädellä pois alta tai jotain?
Kaverin naamasta näki, että se olis tunkenu täysillä siihen kapeikkoon ja ohittanut meidät siinä jos suinkin olisi mahtunut.
Ennakointi???
Jos se olis nostanu kahvaa minuutin aikaisemmin...näitä esimekkejä on varmaan kaikilla ja monta.
Erkka
luti

Post by Erkka »

Mutsi ja faija moottoriveneilee, ja niillä sitten taas on vedetty toiseen ääripäähän. Eli jokaisen hitaamman kulkineen tullessa eteen kaffa nousee pystyyn, ja sitten hissutellaan ohi, ja taas hanaa, kunnes on joku edessä, tulossa vastaan tms ja taas hidastetaan. Ne ajaa helposti Espoosta Inkooseen 5 tuntia. Mutta ne haluu olla kohteliaita, vaikka jopa minä oon joskus vinkannut, että esim. Kytön selälle kyllä aaltoja ja veneitä mahtuu, anti mennä vaan...
-Erkka / Awasome
vvoltti
luti

Post by vvoltti »

Tyylikkäimmän ohituksen mitä mun kohdalle on sattunu teki semmonen aika iso ja painava oisko ollu puoliliukuva moottorivene. Teki helvetinmoista aaltoa. Ajoi aika läheltä ohi, veti suunnilleen kohdalla kahvat täysin ylös, odotti peräaallon irti ja laittoi melkein heti hanat taas tiskiin. Siihen aaltorintamaan tuli semmonen noin 15-20 metrinen aukko, joka perkele osui just mun veneen kohdalle. Heti perän takaa ja aivan keulan edestä meni isot aallot, mutta tämä kaveri osasi tehdä sen pienen tasaisen pläntin just mun kohdalle. Todella tyylikkäästi ja ennen kaikkea taidolla vedetty.

V.
KaleviHarkonen
luti

Post by KaleviHarkonen »

Laurinlahden venekerhossa (muistaakseni) järjestettiin joskus sessio: kerhon moottoriveneilijät laitettiin purkkariin / hitaaseen fiskariin ja sitten ajeltiin isolla moottoriveneellä vierestä lujaa. Kuulemani mukaan tuo oli silmät avaava kokemus monelle moottoriveneilijälle.

Lisäksi moottoriveneilijä ei tule edes ajatelleeksi, että siinä ohitettavassa purkkarissa saattaa olla kahvivesi tai soppakattila liedellä.

Mutta valitettavasti on niitä, jotka eivät yksinkertaisesti ota toisia ihmisiä huomioon, ja heitä vastaan ei mitkään kurssitukset auta koska he eivät niihin osallistu. Ollin talvilukemistossa käsitelty toimintamalli (singon kanssa perään) on ehkä kuitenkin liian raju konsti?
Olli
hyperaktiivi

Post by Olli »

Kolari johtuikin "huonoista yhteensattumista", joita ei kuitenkaan tossa jutussa yksilöidä:

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/64768-l ... a%E2%80%9D

Kippari oli britti, ja omistaja suomalainen, vaikka paatti oli emiraattien lipun alla.
Olli Niemi
KaleviHarkonen
luti

Post by KaleviHarkonen »

Olli wrote:Kolari johtuikin "huonoista yhteensattumista", joita ei kuitenkaan tossa jutussa yksilöidä:

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/64768-l ... a%E2%80%9D
Justiinsa joo, tästä tulee elävästi mieleen "Jalankulkija osui minuun ja meni autoni alle" ja muut legendaariset liikenneselitykset.

http://www.jounipaakkinen.fi/seli.html
vvoltti
luti

Post by vvoltti »

EI JUMALAUTA NÄITÄ SUOMEN VIRANOMAISIA! ](*,)

Nyt kyllä oikeesti ottaa pannuun. Täytyy toivoa, että tämä herra varapäällikkö Janne Koivunen on oikeasti sanonut jotain järjellistä ja toimittaja on poiminut sieltä moisen sutkauksen irroitettuna asiayhteydestä, mutta tollaisenaan näyttää kyllä aika ääliömäiseltä kommentilta ja vielä merivartijan suusta.

Onhan se joo helvetin huono yhteensattuma, jos tommonen 20+ metrinen jahti sattuu 25 knots vauhdilla yhteen purjeveneen kanssa.

Herra Janne Koivunen, voisitko valistaa meiltä, minkälaisia "huonoja yhteensattumia" asiaan liittyi?

Yllättävää tuossa on se, että kippari oli britti. Olen tottunut pitämään brittejä merenkulkukansana ja mitä olen heikäläisiin muutaman kerran ulkoimailla törmännyt (tässä tarkoitan kuvainnollisesti, en ole sattunut huonolla tavalla yhteen brittiläisten veneiden kanssa) niin ovat olleen järjestään erittäin taitavia, avuliaita ja hyvätapaisia merenkulkijoita.

kokelas

Post by elmo »

Juu kyllä tuossa olisi kyllä selostuksen paikka ,aika epämääräinen lausunto virkamieheltä.
S/Y Aurora
FIN 2775
Post Reply