Mä hankinkin sellasen näppärän fillarinpumpulla täytettävän paineilmatorven
Luultavasti oikea ja fiksuin toimenpide (jos väylällä vain mahtuu), on ottaa ajoissa reilu suunnanmuutos purjein. (Ja sit taas toisaalta tämähän on periaatteessa sääntöjen vastaista.) Sillä tavalla ajoissa, että jos moottorivene on hereillä, sille jää vielä hyvä mahdollisuus väistää.
Suunnilleen tällä tavalla sitä tuleekin aika paljon ajeltua, eli käytännössä moottorivene "väistättää" purkkareita isomman oikeudella ja täytyy sanoa että kyllä se vituttaa.
Osa tuosta selittyy sillä tosiasialla, että jos on hitaampi liikkuva esine ja nopeampi liikkuva esine, niin se kohtaamisen arviointi on helvetin paljon helpompaa sieltä nopeasta käsin kuin toisinpäin. (Sama juttu esim. jalakulkija-pyöräilijä konflikteissa.) Uskoisin että suuri osa tuosta epäkohteliaisuudesta selittyy myös sillä, että ne moottoriveneilijät eivät todellakaan tajua, että purjeveneestä käsin he näyttävät ajavan suoraan päälle kun he itse näkevät selvästi menevänsä 10 metriä sivusta ohi.
Toinen mikä näissä kohtaamisissa on suuri harmi, on se ettei sitä rekkarinumeroa käytännössä oikein ehdi nähdä, jos toinen painaa 25+ solmua ohi. Vois vaikka jälkikäteen lähettää tervehdyksen postikortilla. (Nimenomaan kortilla, että mahdollinen vaimo ja lapsetkin pääsee lukemaan sen tervehdyksen.

)
Nyt sunnuntaina ajeltiin purjeilla semmosta melkein tiukkaa kryssiä Melkin pohjoiskärjen portista läpi. Vastaan tuli purkkari koneella, kohdattiin siinä suunnilleen viittojen kohdalla. Ja eikö perkele sieltä tule joku Targa täydessä plaanissa ja sen sitten piti ehdottomasti päästä siitä meidän välistä.
V.