Petri wrote:Heti kun punaiselle kepillä kryssi alkoi jäimme seisomaan, kuten Ville totesi, en vain osaa purjehtia
Minä en kyllä ole moista todennut.
Lievää v..ttuilua olen saattanut joskus

harrastaa, mutta tarkoitus ei takuulla ole ollut moittia, korkeintaan koittaa vähän vinkata oikeaan suuntaan.
Petrin kirjoituksista nimittäin paistaa ilmiselvä kaikenmahdollisensählääjän kompleksi. Ongelma ei ole ettet osaa ajaa, vaan se, ettet aja. Teet kaikkea mahdollista ja mahdotonta veneessä, paitsi sitä hommaa, mitä sinun pitäisi tehdä. Tämä siis vaatimaton veikkaukseni.
"Kirjallisuuskatsauksen" pohjalta laadittu analyysi on tietysti aika huteralla pohjalla, kun en Petrin veneessä koskaan ole ollut, mutta silti merkit on aika selvät:
- Trakki heiluu aivan miten sattuu verrattuna muihin veneisiin
- P tietää aivan liikaa siitä, mitä radalla ja ympäristössä tapahtui milloinkin
- P tietää aivan liikaa siitä, miten purjeita trimmattiin
- Kommunikaatio-ongelmia paikoissa, missä ei pitäisi olla tarvetta minkään moiselle kommunikaatiolle. Eli P kipparoi niin kuin miehistössä olisi lauma armeijan aloikkaita, joille pitää käskyttää joka h.lvetin asia vaihe vaiheelta.
- Kun suuruusluokka on pielessä, P etsii vikaa hienosäädöstä. (MIKÄÄN trimmi ei selitä, jos nousukulma on 10 astetta pielessä. 10 astetta pielessä oleva nousukulma tarkoittaa, että kippari ajaa minne sattuu.)
Asian voi esittää toisinkin päin. Johnny Winqvistiä lainaten kaksi asiaa on purjehduksessa oleellisia: mihin keula osoittaa ja mitä skuuteilla tehdään. Kertaakaan, kertaakaan en ole Petrin havainnut pohtivan näitä kahta. Kaikkea muuta sen sijaan pohditaan jatkuvasti.
Kokeilepa Petri tämmöistä:
1) Rikitrimmi (turhaa, mutta pannaan kuntoon vain ettei asia häiritse keskittymistäsi). Hankit, lainaat tai varastat minkä tahansa vanttimittarin, marssit Haraldin veneelle ja mittaat vanttien kireyden. Förstaagi on määräävä, ylä ja alavantit viitteelliset. Sitten vedät oman förstaagin samoihin ja mittaat työntömitalla ruuvien välin, että voit toistaa saman trimmin milloin vaan. Tämän jälkeen kosket niihin vanttiruuveihin kerran keväällä ja kerran syksyllä. (Mene heti, koska nyt Haraldilla on vantit sopivassa perustrimmissä, jos meet jonkun kevyen kelin jälkeen joudut keskustelemaan asiasta Haraldin kanssa ja homma menee aivan liian monimutkaiseksi.)
2) Genoan/fokan skuuttipiste (tämäkin on turhaa, mutta tehdään vain sen takia, että saadaan tämäkin selitys poissuljettua). Samalla kun olet siellä Haraldin veneellä, mittaat jostain kiintopisteestä skuuttipisteen paikan. Lisäksi lasket montako tyhjää reikää näkyy vaunun etu/takapuolella ja mittaat reikävälin. Ihan sama missä skuuttivaunu sijaitsee. Omaan veneeseesi merkkaat vaikka teipinpalalla sen referenssipisteen. Tämän jälkeen voit koska vaan soittaa Haraldille ja kysyä, että montakos reikää sulla oli skuuttipisteen takana/edessä ja pystyt vertaamaan omaasi. (Itse asiassa teidän kannattaisi sopia joku yhteinen referenssipiste esim. X cm ruffinreunasta, jonka avulla voisitte paremmin jälkeenpäin vertailla trimmejä tyyliin, meillä oli skuuttipiste viitisen senttiä referenssin takana tms.)
Ja sitten varsinainen purjehdus, tässä kaksi sääntöä (nämä on syytä käydä läpi miehistön kanssa, että osaavat varautua "uuteen Petriin"):
1) Saat kommunikoida miehistön kanssa vain ja ainoastaan seuraavilla lausahduksilla
- paljonko aikaa? (sallittu vain ennen starttia;-)
- onko styyran veneitä?
- onko tilaa vendata/jiipata?
- onks tää hyvä suunta, mihin mun pitää ajaa tms.?
- sanokaa kun lähestytään leikkaria
- valmiina vendaan, venda
- valmiina jiippiin, jiippi
- spinnu valmiiksi, nosto merkillä, nosto jiipin jälkeen tms. etukäteisohjeistus
- spinnun lasku oikealta/vasemmalta, spinnu alas
- lisää poweria (ensimmäinen sallittu trimmiohje)
- liikaa poweria (toinen sallittu trimmiohje)
- tää on parempi / huonompi (kolmas ja viimeinen sallittu trimmiohje)
Stuuran skuuttaja varustetaan kärpäslätkällä, jolla se huitaisee sua poskelle joka kerta, kun suusta pääsee jotain muuta. Huomaa, että tuossa ei ole varauduttu esim. spinnun menemiseen rintsikoille. Eikä ole tarkoituskaan. Kyllä se miehistö jotain tajuaa itsekin, ilman että kipparin tarvitsee käskeä selvittämään sitä spinnua.
2) Vähintään 90 % ajasta sun katse on keulastaagissa (langat ja vesi veneen edessä, avotuulilla myös vindeksi ja spinnun liikki hyväksytään). VAIKKA MITÄ TAPAHTUISI. Lähitilanteissa (kolarivaara) voi joustaa, mutta vain sen verran kuin on välttämätöntä. Katse saa irrota keulastaagista korkeintaan 2 sekunniksi kerrallaan. (Kärpäslätkä tarkkana tässä.) Jos sun nyt välttämättä tarvii tietää jotain, niin kysyt ja muut katsoo ja kertoo.
Petrin hommat on itse asiassa siis helpot. Ainoa vaikea asia on luottaa miehistöön. Tässä hommassa on erittäin tärkeä kommunikoida tämä uusi systeemi miehistön kanssa. Siellä pitää olla yksi "taktikko", joka vastaa navigoinnista ja radan ajamisesta oikein, ja sen kaverin pitää oikeasti ymmärtää, että nämä hommat on sen vastuulla. (Jos Petri ei kykene tätä vastuuta toiselle antamaan, sitten vaihdetaan Petri taktikoksi ja joku toinen pinnaan.) Tämän "taktikon" ei sitten tarvitse välittää taktiikasta yhtään mitään, kunhan osaa opastaa kipparin ajamaan radan oikein.
Jos Petri näitä ohjeita noudattaa, niin lupaan että tulokset paranee syyskaudella huomattavasti. Jos ei parane, (ohjeiden noudattamisesta huolimatta), niin lupaan tarjota kaljan pahoitteluksi turhasta vaivannäöstä.
Ville
edit:typo