Page 2 of 2
Posted: Wed May 27, 2009 23:20 pm
by Petri
harald wrote:Petri wrote:Btw. Roschierilla on näemmä 2 H-venettä, toi "vanha" 946 jolla kisasi MM-kisoissa ja sitten 956 joka oli siis se joka oli kolmas viikonlopun kisassa.
Ja Roschiereillä sitten vielä 746 Devon?
Äh, 746 eikä 946 siis, eli 2 venettä kai kuitenkin.
Posted: Wed May 27, 2009 23:51 pm
by Panu
harald wrote:...Melkein kolmoisvoitto FEneille

Nyt skarppaamista Olgassa!!

Tervehdys
Mahtava suorite Feneiltä. Tasoituskisoissa selvää OD henkeä. Tuosta ei voi kuin parantaa saamalla Anneli ja Trip jatkoksi samaan luetteloon...

Posted: Wed May 27, 2009 23:56 pm
by harald
Sen päivän kun näkis Annelinkin radalla...

Posted: Thu May 28, 2009 01:28 am
by Panu
harald wrote:Sen päivän kun näkis Annelinkin radalla...

Tervehdys
Meillä kaikilla on erilainen käsitys koska kausi alkaa. Joka vuosi ei vain voi mennä minimienergiaperiaatteella ja tönäistä venettä vesille ja toivoa, että joku joskus sitten kun on aikaa...

Käytäntö on opettanut ettei sitä aikaa vain koskaan tule, vaan mennään mieluummin vesille / radalle.
Ensi viikonloppuna sitten Otaniemestä kajahtaa

...
Posted: Thu May 28, 2009 09:07 am
by Olli
Harmi ettei ollut hovikuvaaja kisassa mukana. Ainakin takaa päin näytti, että meillä ja Charlottalla oli ison trimmi kryssillä ihan erilainen. Mulla levanki alhaalla ja skuutti kireänä, ja Haraldilla enemmän twistiä. Nousukulmat kuitenkin hyvin lähellä.
Miksi muuten Charlottassa oli dacronia keulassa?
Posted: Thu May 28, 2009 09:54 am
by harald
Tuo on kyllä aika hienosäätöä, että ajaako kireämmällä skuutilla ja alemmalla levangilla, vai suuremmalla twistillä ja korkeammalla levangilla. Tuo riippuu vähän tuntumasta, ja myös fokan skuuttauksesta. Jos fokka on sisäskuutti löysänä (kuten meillä oli suurimman osan ajasta, kiihdytysmodessa), mutta skuutti kireänä pitäisi stuurankin olla vastaavasti kireänä ja levangin alhaalla.
Nyt voi olla ihan hetkestä kiinni milloin olet katsonut twistin, jota vaihdoimme vähän välillä. Pari-kolme kertaa/kryssi. Eikä nyt oman twistin arvioimista edessä olevaan veneeseen verrattuna mitenkään helppoa ole?
Osin tuossa on voinut olla papun puute, ei vain saa kireämmälle tuossa kelissä nelinkertaisella taljalla?
Sattui nyt tuollainen dacronpurje veneessä olemaan. Viime vuoden hankintoja, eikä se nyt mitenkään huono ollut, eihän? Ruskea paholainen on edelleen Ponen kellarissa.
Posted: Thu May 28, 2009 10:07 am
by Petri
harald wrote:Tuo on kyllä aika hienosäätöä, että ajaako kireämmällä skuutilla ja alemmalla levangilla, vai suuremmalla twistillä ja korkeammalla levangilla. Tuo riippuu vähän tuntumasta, ja myös fokan skuuttauksesta. Jos fokka on sisäskuutti löysänä (kuten meillä oli suurimman osan ajasta, kiihdytysmodessa), mutta skuutti kireänä pitäisi stuurankin olla vastaavasti kireänä ja levangin alhaalla.
Onkos tuo "levanki alhaalla" nyt kiertoilmaus sille, että levanki on keskellä mutta alempana kuin jos levanki olisi ylhäällä?
Meiltä tuollainen trimmaus uupui täysin, eli ehkä sekin selittää miksi jäimme niin paljon teistä krysseillä. Ehkä pitää ensi kerralla unohtaa sisäskuutit ja ajaa vain molemmat purjeet kireänä, niin on vähemmän ihmeteltävää.
Posted: Thu May 28, 2009 12:00 pm
by Guest
Petri wrote:
Meiltä tuollainen trimmaus uupui täysin, eli ehkä sekin selittää miksi jäimme niin paljon teistä krysseillä.
Eeei, kyllä se varmaan on kuitenkin mastotrimmi ja epäsymmetrinen köli ja sisäskuutit 3 mm liian ulkona.
Sori, en malttanu.
Ville
Posted: Thu May 28, 2009 12:11 pm
by Petri
Anonymous wrote:Petri wrote:
Meiltä tuollainen trimmaus uupui täysin, eli ehkä sekin selittää miksi jäimme niin paljon teistä krysseillä.
Eeei, kyllä se varmaan on kuitenkin mastotrimmi ja epäsymmetrinen köli ja sisäskuutit 3 mm liian ulkona.
Sori, en malttanu.
Ville on aina niin kannustava

Täsmennetään toki, että ajoin kryssit iso keskellä ja tiukkana ja genua skuutattiin siten että takaliikki oli saalinkien sisäpuolella ja sisäskuutilla estettiin ettei takaliikki hangannut liikaa alavanttiin.
Siis se nyt on selvää etten mä osaa trimmata purjeita, mutta se ei ole muuttunut miksikään viime kaudesta jolloin kuitenkin esim. EspooGP:ssä ajettiin Charlotan kanssa huomattavasti parempia kryssejä kuin nyt alkukaudesta, etenkin paaralla.
Ja masto oli vino, kuten Panu ennustelikin, mutta nyt sen pitäisi olla suora ja kunhan pääsisi ajamaan vielä keskikelissä näitten ääripäitten vaihtoehtojen (FE-sprint/eilinen WHC) sijaan, niin ehkä näkisi ovatko paremmin.