Page 2 of 3

Posted: Thu May 21, 2009 10:24 am
by Olli
Me taidettiin osua vain siihen matalikkoon, eli tuo karttaan merkitty kivi (ainakin joku iso murkula siinä näkyi) jäi juuri meidän keulan eteen vasemmalle. Olga tuli meidän keulaa kohti tai ehkä vähän ohi. Voi olla että oltiin siinä vaiheessa jo päästy vähän taaemmas eli länteen päin siitä missä pahiten oltiin jumissa, eli varmaan aika lailla kohti kiveä ajoivat.

Olga näytti olevan lähellä, mutta varmaan kuitenkin yli veneenmitan päässä meistä, kun heitti vendan. Olisikohan se kivi sitten aika lähellä tota T:n alapäätä, kun te ette siihen osuneet. Melko lähellä kyllä olette olleet, ja vesi vielä pari kymmentä senttiä miinuksella...

Posted: Thu May 21, 2009 11:12 am
by Petri
Olli wrote:Me taidettiin osua vain siihen matalikkoon, eli tuo karttaan merkitty kivi (ainakin joku iso murkula siinä näkyi) jäi juuri meidän keulan eteen vasemmalle. Olga tuli meidän keulaa kohti tai ehkä vähän ohi. Voi olla että oltiin siinä vaiheessa jo päästy vähän taaemmas eli länteen päin siitä missä pahiten oltiin jumissa, eli varmaan aika lailla kohti kiveä ajoivat.

Olga näytti olevan lähellä, mutta varmaan kuitenkin yli veneenmitan päässä meistä, kun heitti vendan. Olisikohan se kivi sitten aika lähellä tota T:n alapäätä, kun te ette siihen osuneet. Melko lähellä kyllä olette olleet, ja vesi vielä pari kymmentä senttiä miinuksella...
Toisaalta mulla oli siinä kyllä kaiussa vettä vielä 4 metriä, mutta niinkuin noista käyristä näkee, se madaltuu todella nopeasti.
Mun mielestä te olitte jo siinä kohtaa ehkäpä irti, koska mielestäni te liikuitte meitä kohti. Mutta lähellä jokatapauksessa ja tosiaan jos mun ja Haraldin trackit ovat mitenkään yhteismitallisia, niin Harald on se joka voi onnitella itseään hyvästä onnesta :)

Mutta toi karttapohja ei toki ole välttämättä ihan tarkka tuossa, pitää katsoa Ozissa miten läheltä tota kiveä oikeastaan kävin koska mulla on siinä ihan "virallisesti kalibroitu" karttadata ts. mericd-haxor.

Posted: Thu May 21, 2009 11:23 am
by Petri
Image

Kun katsoo tuota Ozin kuvaa on selvää, että vaikka sitä toki käytiin lähellä kiveä niin olin silti vielä tuossa 6-3m alueella (katkoviivan ja pisteviivan välimaasto), kiveen olisi sitten ollut vielä matkaa pari veneenmittaa.

Mutta Harald sitten taas kävi lähellä :)

Posted: Thu May 21, 2009 11:54 am
by Olli
Petri wrote:Mun mielestä te olitte jo siinä kohtaa ehkäpä irti, koska mielestäni te liikuitte meitä kohti.
Vaikea sanoa oltiinko kokonaan irti, kun me ajettiin sellaiseen koloon. Täräytettiin luullakseni yhden murkulan yli vähän syvempään kohtaan, ja sitten kiinni seuraavaan murkulaan. Siitä osuttiin sitten pakilla takaisin siihen ensimmäiseen, ja sitten irti. Siinä vaiheessa kun alettiin teille huudella oltiin vielä kiinni, mutta ehkä siinä teidän vendan kohdalla jo irti.

Harmi ettei omaa trackia syntynyt... Gepsi on nyt tunnin etsinyt satelliitteja tossa pihalla, kaksi on kai löytynyt, mutta muut lienevät pimentyneet jenkkiarmeijan määrärahojen puutteessa...

Posted: Thu May 21, 2009 11:58 am
by Petri
Olli wrote:Harmi ettei omaa trackia syntynyt... Gepsi on nyt tunnin etsinyt satelliitteja tossa pihalla, kaksi on kai löytynyt, mutta muut lienevät pimentyneet jenkkiarmeijan määrärahojen puutteessa...
Kyllä munkin viime vuosituhannelta peräisin oleva GPS löysi satelliitit, että ehkä vika on myös ihan laitteessa :)
Voi siis olla, että kannattaa harkita uudemman vekottimen hankintaa, tai no, loggaustarkoituksiin laite löytynee tosiaan yhdistykseltä. Itse pystyn kyllä estoitta suosittelemaan noita esim. Garminin karttanäytöllä olevia käsigepsejä, ovat ihan riittäviä työkaluja paniikkinavigointiin ja näytöt ovat riittävän selkeitä kartan lukemiseen.

Posted: Thu May 21, 2009 12:35 pm
by Olli
Petri wrote:Kyllä munkin viime vuosituhannelta peräisin oleva GPS löysi satelliitit, että ehkä vika on myös ihan laitteessa :)
Voi siis olla, että kannattaa harkita uudemman vekottimen hankintaa, tai no, loggaustarkoituksiin laite löytynee tosiaan yhdistykseltä. Itse pystyn kyllä estoitta suosittelemaan noita esim. Garminin karttanäytöllä olevia käsigepsejä, ovat ihan riittäviä työkaluja paniikkinavigointiin ja näytöt ovat riittävän selkeitä kartan lukemiseen.
No joo, lähti tuo mun vehjekin nyt toimimaan. Saivat kai satelliitit korjattua :roll: Vaati vain talven jäljiltä sen että ensimmäisellä kerralla antaa sen rauhassa paikallaan etsiä ne satelliitit. Ei siinä mennyt kuin vähän yli tunti. Ennen olen tämän tehnyt, mutta tänä keväänä unohtui. On siinä muutama pikseli pimeänä, tai oikeastaan noin 5 poikkiraitaa näytöstä hukassa, mutta pärjää tolla varmaan nyt taas.

Täytyy varmaan hankkia joku oikea plotteri. Messuilta en vaan oikein löytänyt mieleistä. Paremmissa malleissa on jopa VGA-resoluutio, joka ei nykyajan mittapuulla ole juuri mitään. Onhan sekin tietysti tosta nykyisestä pieni askel eteenpäin...

Posted: Thu May 21, 2009 13:46 pm
by harald
Tomi otti näköjään kuvia eilisen kisassa:

http://www.emk.kuvat.fi/kuvat/Westhouse ... HC_2_2009/

Posted: Thu May 21, 2009 18:31 pm
by Petri
harald wrote:Tomi otti näköjään kuvia eilisen kisassa:

http://www.emk.kuvat.fi/kuvat/Westhouse ... HC_2_2009/
Hyviä kuvia taas, näkee kanssa hyvin lähdöstä että oltiin ihan yksin siinä keskellä ja sitten taas veneen luokse tuli ruuhkaa lähtönsä paremmin ajoittaneista veneistä.

Mittailemalla kulmia noista trackeista selviää että styyralla kryssitään Charlottan kanssa suurinpiirtein samoja vauhteja ja ehkä asteen verran alemmas, paaralla vauhti on sama mutta kulma jopa 10! astetta heikompi :shock:
Selvitystyö käynnistyy heti huomenna.

Posted: Thu May 21, 2009 21:41 pm
by harald
Ja onpa kaikki FEneet saatu starttitilanteessa samaan kuvaan, mikä sinänsä on yleensä saavutus :)

http://www.emk.kuvat.fi/kuvat/Westhouse ... C09323.JPG

Ei se uusi genoa nyt starttia ainakaan auttanut :twisted:

EDIT: Ja em. kuvasta en kyllä näe mitään ruuhkaa veneen kohdalla :)

Posted: Thu May 21, 2009 22:39 pm
by Petri
harald wrote: EDIT: Ja em. kuvasta en kyllä näe mitään ruuhkaa veneen kohdalla :)
No oli teitä siellä 3-4 venettä kuitenkin :) En tiedä miten tiukassa pakassa, mutta tiheämpää ainakin kuin tuossa linjan keskellä.

Tota kuvaa kun katsoo, niin huomaakin että ei ne teekkarit lähteneetkään veneeltä, mutta vendasivat sinne nopeasti meidän paskoista ja pääsivät sitten vielä kaupan päällisiksi parempaan tuuleen.

Tajusin kanssa just, että osa sen merkinkierto-ongelmista varmaan johtui siitä että paaran kryssikulma oli niin pielessä, että leikkariarviot menivät ihan pieleen

Posted: Thu May 21, 2009 22:40 pm
by harald
Petri wrote:Mittailemalla kulmia noista trackeista selviää että styyralla kryssitään Charlottan kanssa suurinpiirtein samoja vauhteja ja ehkä asteen verran alemmas, paaralla vauhti on sama mutta kulma jopa 10! astetta heikompi :shock:
Selvitystyö käynnistyy heti huomenna.
Muistaakseni viime vuonna (?) kun harjoittelimme kahden veneen voimin huomattiin sama asia. Roikutte mukana styyralla, mutta paaralla jäätte selvästi muutaman sadan metrin kryssillä.

Ellei teillä ole 100 kg akkuja styyran puolella, tjms. Ja teillä on trimmi samannäköinen molemmilla halsseilla, saman verran gasteja laidalla jne, katsoisin vedenalaisia osia. Köliä nyt etenkin. Vaatii valitettavasti noston, mutta miksi tehdä jotain nyt, jonka voi jättää huomiseksi, eikö näin :)

Ei tuollaisia nousueroja pitäisi saada pienillä trimmieroillakaan.

Posted: Thu May 21, 2009 22:56 pm
by Olli
harald wrote:Ei se uusi genoa nyt starttia ainakaan auttanut :twisted:
...Eikä navigointitaitoihin :oops: Kevyen kelin kryssiin se kyllä auttoi.

Posted: Thu May 21, 2009 23:02 pm
by Petri
harald wrote: Ellei teillä ole 100 kg akkuja styyran puolella, tjms. Ja teillä on trimmi samannäköinen molemmilla halsseilla, saman verran gasteja laidalla jne, katsoisin vedenalaisia osia. Köliä nyt etenkin. Vaatii valitettavasti noston, mutta miksi tehdä jotain nyt, jonka voi jättää huomiseksi, eikö näin :)
No ei niitä akkuja ole kuin 40 kg (vai paljon 2 60aH exideä painaakaan) ja nekin on paaran puolella, ei kylläkään kauhean optimaalisessa paikassa siinä paaran puolen istumalaatikon alapuolisen laatikon etureunassa, mutta akkujohdotus olisi niin iso urakka/ongelmallinen projekti ettei maksa vaivaa siirtää akkuja punkkien alle.

Vedenalaiset osat...tjooei, mutta kölinhän pitäisi aiheuttaa ongelmia styyran halssilla vai oonkohan nyt sitten tehnyt jotain joka on heikentänyt suorituskykyä myös paaran halssilla :)
Lenssillä vene kuitenkin kulkee normaalisti, eikä kampea erityisesti kumpaakaan suuntaan. Mutta ei kyllä tule yhtään mitään mieleen, mikä voisi aiheuttaa tuollaista, ei meillä kuitenkaan noin isoja ongelmia ole ollut viime kausina.

Ainoa asia mikä tulee mieleen, olisi kölin pohja. Ennen laskua hioin sen tasaiseksi ja sitten vedin sinne primerin ja päälle myrkkyä ja ne ehtivät kuivua ehkä 5min ennen vesillelaskua (ja ehkä köli kynti mudassa kun venettä laskettiin, ehkä ei). Ehkä sitten siellä onkin tapahtunut jotain katastrofaalista ja se kölin pohja on jotenkin viallinen, mutta miksi se vaikuttaa vain toiseen halssiin on sitten hyvä kyssäri.

No, jos ongelmaa ei saa ratkaistua mastoa ja purjetrimmiä ihmettelemällä, niin pitänee vetää märkäpuku päälle ja käydä uimassa. Mutta veneen nostoon (ts. maston lasku ja nosturikuskin lahjonta) tuskin rupean, voipahan vain lopettaa kisakauden HTPS:ään ja ottaa veneen sitten ylös jo syyskuun alussa kun retkikäyttö kuitenkin loppuu.

Hrr, merivesi 10 astetta juuri nyt.

Posted: Thu May 21, 2009 23:10 pm
by harald
Voisihan sitä kölihommasta tehdä kevyen version, ja hioa myrkyt pois etupuolikkaasta, lyödä lisää pakkelia tarvittaviin kohtiin ja uudet myrkyt päälle. Tämä siis jos teillä on pohjatyöt ok kunnossa. Tuon tekisi paljon nopeammin kuin täydellisen kölihomman. Konsultoin mielelläni vaikka ilmaiseksi.

Posted: Thu May 21, 2009 23:16 pm
by Petri
harald wrote:Voisihan sitä kölihommasta tehdä kevyen version, ja hioa myrkyt pois etupuolikkaasta, lyödä lisää pakkelia tarvittaviin kohtiin ja uudet myrkyt päälle. Tämä siis jos teillä on pohjatyöt ok kunnossa. Tuon tekisi paljon nopeammin kuin täydellisen kölihomman. Konsultoin mielelläni vaikka ilmaiseksi.
Tuo on varmaan suunnitteilla ehkä ensi talvella, mutta ei se tähän hätään auta mitään, kölin pohjan tsekkaus pitää tehdä ensin.

No, pitää tulla hakemaan se jumbosija lauantaina ja sitten ihmetellä asiaa enemmän.