#2WHC 20.5.2009
Me taidettiin osua vain siihen matalikkoon, eli tuo karttaan merkitty kivi (ainakin joku iso murkula siinä näkyi) jäi juuri meidän keulan eteen vasemmalle. Olga tuli meidän keulaa kohti tai ehkä vähän ohi. Voi olla että oltiin siinä vaiheessa jo päästy vähän taaemmas eli länteen päin siitä missä pahiten oltiin jumissa, eli varmaan aika lailla kohti kiveä ajoivat.
Olga näytti olevan lähellä, mutta varmaan kuitenkin yli veneenmitan päässä meistä, kun heitti vendan. Olisikohan se kivi sitten aika lähellä tota T:n alapäätä, kun te ette siihen osuneet. Melko lähellä kyllä olette olleet, ja vesi vielä pari kymmentä senttiä miinuksella...
Olga näytti olevan lähellä, mutta varmaan kuitenkin yli veneenmitan päässä meistä, kun heitti vendan. Olisikohan se kivi sitten aika lähellä tota T:n alapäätä, kun te ette siihen osuneet. Melko lähellä kyllä olette olleet, ja vesi vielä pari kymmentä senttiä miinuksella...
Olli Niemi
Toisaalta mulla oli siinä kyllä kaiussa vettä vielä 4 metriä, mutta niinkuin noista käyristä näkee, se madaltuu todella nopeasti.Olli wrote:Me taidettiin osua vain siihen matalikkoon, eli tuo karttaan merkitty kivi (ainakin joku iso murkula siinä näkyi) jäi juuri meidän keulan eteen vasemmalle. Olga tuli meidän keulaa kohti tai ehkä vähän ohi. Voi olla että oltiin siinä vaiheessa jo päästy vähän taaemmas eli länteen päin siitä missä pahiten oltiin jumissa, eli varmaan aika lailla kohti kiveä ajoivat.
Olga näytti olevan lähellä, mutta varmaan kuitenkin yli veneenmitan päässä meistä, kun heitti vendan. Olisikohan se kivi sitten aika lähellä tota T:n alapäätä, kun te ette siihen osuneet. Melko lähellä kyllä olette olleet, ja vesi vielä pari kymmentä senttiä miinuksella...
Mun mielestä te olitte jo siinä kohtaa ehkäpä irti, koska mielestäni te liikuitte meitä kohti. Mutta lähellä jokatapauksessa ja tosiaan jos mun ja Haraldin trackit ovat mitenkään yhteismitallisia, niin Harald on se joka voi onnitella itseään hyvästä onnesta

Mutta toi karttapohja ei toki ole välttämättä ihan tarkka tuossa, pitää katsoa Ozissa miten läheltä tota kiveä oikeastaan kävin koska mulla on siinä ihan "virallisesti kalibroitu" karttadata ts. mericd-haxor.
Vaikea sanoa oltiinko kokonaan irti, kun me ajettiin sellaiseen koloon. Täräytettiin luullakseni yhden murkulan yli vähän syvempään kohtaan, ja sitten kiinni seuraavaan murkulaan. Siitä osuttiin sitten pakilla takaisin siihen ensimmäiseen, ja sitten irti. Siinä vaiheessa kun alettiin teille huudella oltiin vielä kiinni, mutta ehkä siinä teidän vendan kohdalla jo irti.Petri wrote:Mun mielestä te olitte jo siinä kohtaa ehkäpä irti, koska mielestäni te liikuitte meitä kohti.
Harmi ettei omaa trackia syntynyt... Gepsi on nyt tunnin etsinyt satelliitteja tossa pihalla, kaksi on kai löytynyt, mutta muut lienevät pimentyneet jenkkiarmeijan määrärahojen puutteessa...
Olli Niemi
Kyllä munkin viime vuosituhannelta peräisin oleva GPS löysi satelliitit, että ehkä vika on myös ihan laitteessaOlli wrote:Harmi ettei omaa trackia syntynyt... Gepsi on nyt tunnin etsinyt satelliitteja tossa pihalla, kaksi on kai löytynyt, mutta muut lienevät pimentyneet jenkkiarmeijan määrärahojen puutteessa...

Voi siis olla, että kannattaa harkita uudemman vekottimen hankintaa, tai no, loggaustarkoituksiin laite löytynee tosiaan yhdistykseltä. Itse pystyn kyllä estoitta suosittelemaan noita esim. Garminin karttanäytöllä olevia käsigepsejä, ovat ihan riittäviä työkaluja paniikkinavigointiin ja näytöt ovat riittävän selkeitä kartan lukemiseen.
No joo, lähti tuo mun vehjekin nyt toimimaan. Saivat kai satelliitit korjattuaPetri wrote:Kyllä munkin viime vuosituhannelta peräisin oleva GPS löysi satelliitit, että ehkä vika on myös ihan laitteessa
Voi siis olla, että kannattaa harkita uudemman vekottimen hankintaa, tai no, loggaustarkoituksiin laite löytynee tosiaan yhdistykseltä. Itse pystyn kyllä estoitta suosittelemaan noita esim. Garminin karttanäytöllä olevia käsigepsejä, ovat ihan riittäviä työkaluja paniikkinavigointiin ja näytöt ovat riittävän selkeitä kartan lukemiseen.

Täytyy varmaan hankkia joku oikea plotteri. Messuilta en vaan oikein löytänyt mieleistä. Paremmissa malleissa on jopa VGA-resoluutio, joka ei nykyajan mittapuulla ole juuri mitään. Onhan sekin tietysti tosta nykyisestä pieni askel eteenpäin...
Olli Niemi
Hyviä kuvia taas, näkee kanssa hyvin lähdöstä että oltiin ihan yksin siinä keskellä ja sitten taas veneen luokse tuli ruuhkaa lähtönsä paremmin ajoittaneista veneistä.harald wrote:Tomi otti näköjään kuvia eilisen kisassa:
http://www.emk.kuvat.fi/kuvat/Westhouse ... HC_2_2009/
Mittailemalla kulmia noista trackeista selviää että styyralla kryssitään Charlottan kanssa suurinpiirtein samoja vauhteja ja ehkä asteen verran alemmas, paaralla vauhti on sama mutta kulma jopa 10! astetta heikompi

Selvitystyö käynnistyy heti huomenna.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11314
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Ja onpa kaikki FEneet saatu starttitilanteessa samaan kuvaan, mikä sinänsä on yleensä saavutus 
http://www.emk.kuvat.fi/kuvat/Westhouse ... C09323.JPG
Ei se uusi genoa nyt starttia ainakaan auttanut
EDIT: Ja em. kuvasta en kyllä näe mitään ruuhkaa veneen kohdalla

http://www.emk.kuvat.fi/kuvat/Westhouse ... C09323.JPG
Ei se uusi genoa nyt starttia ainakaan auttanut

EDIT: Ja em. kuvasta en kyllä näe mitään ruuhkaa veneen kohdalla

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
No oli teitä siellä 3-4 venettä kuitenkinharald wrote: EDIT: Ja em. kuvasta en kyllä näe mitään ruuhkaa veneen kohdalla

Tota kuvaa kun katsoo, niin huomaakin että ei ne teekkarit lähteneetkään veneeltä, mutta vendasivat sinne nopeasti meidän paskoista ja pääsivät sitten vielä kaupan päällisiksi parempaan tuuleen.
Tajusin kanssa just, että osa sen merkinkierto-ongelmista varmaan johtui siitä että paaran kryssikulma oli niin pielessä, että leikkariarviot menivät ihan pieleen
- harald
- Hallitus
- Posts: 11314
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Muistaakseni viime vuonna (?) kun harjoittelimme kahden veneen voimin huomattiin sama asia. Roikutte mukana styyralla, mutta paaralla jäätte selvästi muutaman sadan metrin kryssillä.Petri wrote:Mittailemalla kulmia noista trackeista selviää että styyralla kryssitään Charlottan kanssa suurinpiirtein samoja vauhteja ja ehkä asteen verran alemmas, paaralla vauhti on sama mutta kulma jopa 10! astetta heikompi![]()
Selvitystyö käynnistyy heti huomenna.
Ellei teillä ole 100 kg akkuja styyran puolella, tjms. Ja teillä on trimmi samannäköinen molemmilla halsseilla, saman verran gasteja laidalla jne, katsoisin vedenalaisia osia. Köliä nyt etenkin. Vaatii valitettavasti noston, mutta miksi tehdä jotain nyt, jonka voi jättää huomiseksi, eikö näin

Ei tuollaisia nousueroja pitäisi saada pienillä trimmieroillakaan.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
No ei niitä akkuja ole kuin 40 kg (vai paljon 2 60aH exideä painaakaan) ja nekin on paaran puolella, ei kylläkään kauhean optimaalisessa paikassa siinä paaran puolen istumalaatikon alapuolisen laatikon etureunassa, mutta akkujohdotus olisi niin iso urakka/ongelmallinen projekti ettei maksa vaivaa siirtää akkuja punkkien alle.harald wrote: Ellei teillä ole 100 kg akkuja styyran puolella, tjms. Ja teillä on trimmi samannäköinen molemmilla halsseilla, saman verran gasteja laidalla jne, katsoisin vedenalaisia osia. Köliä nyt etenkin. Vaatii valitettavasti noston, mutta miksi tehdä jotain nyt, jonka voi jättää huomiseksi, eikö näin![]()
Vedenalaiset osat...tjooei, mutta kölinhän pitäisi aiheuttaa ongelmia styyran halssilla vai oonkohan nyt sitten tehnyt jotain joka on heikentänyt suorituskykyä myös paaran halssilla

Lenssillä vene kuitenkin kulkee normaalisti, eikä kampea erityisesti kumpaakaan suuntaan. Mutta ei kyllä tule yhtään mitään mieleen, mikä voisi aiheuttaa tuollaista, ei meillä kuitenkaan noin isoja ongelmia ole ollut viime kausina.
Ainoa asia mikä tulee mieleen, olisi kölin pohja. Ennen laskua hioin sen tasaiseksi ja sitten vedin sinne primerin ja päälle myrkkyä ja ne ehtivät kuivua ehkä 5min ennen vesillelaskua (ja ehkä köli kynti mudassa kun venettä laskettiin, ehkä ei). Ehkä sitten siellä onkin tapahtunut jotain katastrofaalista ja se kölin pohja on jotenkin viallinen, mutta miksi se vaikuttaa vain toiseen halssiin on sitten hyvä kyssäri.
No, jos ongelmaa ei saa ratkaistua mastoa ja purjetrimmiä ihmettelemällä, niin pitänee vetää märkäpuku päälle ja käydä uimassa. Mutta veneen nostoon (ts. maston lasku ja nosturikuskin lahjonta) tuskin rupean, voipahan vain lopettaa kisakauden HTPS:ään ja ottaa veneen sitten ylös jo syyskuun alussa kun retkikäyttö kuitenkin loppuu.
Hrr, merivesi 10 astetta juuri nyt.
Last edited by Petri on Thu May 21, 2009 23:12 pm, edited 1 time in total.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11314
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Voisihan sitä kölihommasta tehdä kevyen version, ja hioa myrkyt pois etupuolikkaasta, lyödä lisää pakkelia tarvittaviin kohtiin ja uudet myrkyt päälle. Tämä siis jos teillä on pohjatyöt ok kunnossa. Tuon tekisi paljon nopeammin kuin täydellisen kölihomman. Konsultoin mielelläni vaikka ilmaiseksi.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Tuo on varmaan suunnitteilla ehkä ensi talvella, mutta ei se tähän hätään auta mitään, kölin pohjan tsekkaus pitää tehdä ensin.harald wrote:Voisihan sitä kölihommasta tehdä kevyen version, ja hioa myrkyt pois etupuolikkaasta, lyödä lisää pakkelia tarvittaviin kohtiin ja uudet myrkyt päälle. Tämä siis jos teillä on pohjatyöt ok kunnossa. Tuon tekisi paljon nopeammin kuin täydellisen kölihomman. Konsultoin mielelläni vaikka ilmaiseksi.
No, pitää tulla hakemaan se jumbosija lauantaina ja sitten ihmetellä asiaa enemmän.