webaston asennus

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

http://www.maritim.fi/pdfs/231-237_2009.pdf sivu 7/7

Savukaasuletku 72¤/m 28/42mm :shock: No, pitää mennä vaivaamaan niitä ja ostan siis 10 cm pätkän. Hintaa sillekin tulee 7,20¤!

Webasto 2000 varaosaluettelon mukaan siinä käytetään Ø 22mm letkua "flex rohr PAK".

Hyvä sinänsä että maritimilla ollaan palattu pdf-luetteloon. Vihaan syvästi tuota flash-lehteä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Sinisilmä
kokelas
Posts: 137
Joined: Mon Sep 26, 2005 14:08 pm
Location: Vantaa

Post by Sinisilmä »

Artsi wrote:Jep. Noinhan se on joka tapauksessa: jos lämppäri on sammunut yöllä, niin älä käynnistä ennen löpön lisäystä. Muuten tulee ylimääräisiä hommia, ja takuuvarmasti just vähän ennen purjeiden nostoa siinä kaikkein pahimmassa paikassa! (esim. Utön ulosmenoväylällä vähän ennen viimeistä eteläkeppiä kympin pohjoiskelillä parin metrin aallokossa)

terv. Artsi

Kiitos vaan Artsi, tämä juuri kuvaamasi tuli koettu viime kesänä. Löpö loppui tultaessa ulos Utöstä, 10 m/s pohjoisesta ei purjeita ylhällä ja 2m allokko, tuli vähän kiire!! ilmattiin sitten Kökarin edustalla.
Navigare necesse est, vivere non est necesse
toxi
kokelas
Posts: 135
Joined: Wed Aug 13, 2008 15:00 pm
Location: Grani

Post by toxi »

Kovasti FEneisiin on asennettu Webastoja Wallas1600: tilalle. Nyt alkaa meidän Lohessakin riittämään tämä trooppisen kostea ilmasto ja samainen 1660 olisi menossa vaihtoon.

Uuden lämppärin hinnalla saisi kuitenkin uuden purjeen ja siksi ei huvittaisi vetää hutia tässä asiaassa. Kysymys kuuluukin, mikä on webastossa se "juttu" ettei kukaan ole asim. hankkinut Safire:a? Ainakin sähkönkulutukseltaan se taitaa olla hiukan parempi.

//Tomppa
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Safire vaikuttaa muuten pätevältä laitteelta, mutta tuo PC-tuuletin muistutti lähinnä lämmintä lehmän hönkäystä kun viimeksi tuollaista katsastin. Vastaan kysymykseen että raaka puhallusteho on se juttu. Webasto työntää luokkaa 70m³/h, kun safire ei edes ilmoita tuollaisia. Tietty vaikutus oli myös sillä, että webasto kertoo kuinka pitkiä letkunvetoja voi tehdä.

Silloin kun oman webastomme ostin oli vielä Safire vielä uusi tuote. Uskon että Safireen voi hyvin olla tyytyväinen, mutta kun ostos on, aivan kuten sanoit, jonkin arvoinenm niin vaaka kallistui webastoon ihan esitemateriaalin ja teknisen tiedon jakamishalukkuuteen heidän osaltaan.

Jos Webaston asentaa kannattaa ilman muuta asentaa se niin, että se ottaa sen lämmitettävän ilman ulkoa. Ceterum censeo blaa blaa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Guest

Post by Guest »

harald wrote:Safire vaikuttaa muuten pätevältä laitteelta, mutta tuo PC-tuuletin muistutti lähinnä lämmintä lehmän hönkäystä kun viimeksi tuollaista katsastin. Vastaan kysymykseen että raaka puhallusteho on se juttu. Webasto työntää luokkaa 70m³/h, kun safire ei edes ilmoita tuollaisia.
Ihan perusfysiikalla voi laskeskella, että puhallustehon on oltava kaikissa muissakin merkeissä tuota luokkaa jotta ilman lämpötila ei nouse kohtuuttomaksi.

70 m3/h ~ 0,2 kg/s ~ 0,02 kJ/K/s ~ lämpenee 100 astetta 2 kW teholla.

Sitten voi laskea teoreettisia maksimitehoja. Webasto 2000 kuluttaa speksien mukaan 0,24 l/h dieseliä, jonka tiheys on 0,835 kg/m3 ja lämpöarvo 43 MJ/kg eli 0,24*0,835*43000/3600 = 2,4 kW. Tuossahan kävikin hauskasti niin, että kulutus l/h * 10 on teho kW.

Sitten kun katsot Safirea, huomaat, että ilmoitettu teho onkin tuo polttoaineteho eikä "lämmitysteho". Myös Wallas ilmoittaa polttoainetehon eli Webasto 2000 mallia teholtaan vastaavat Wallaksen ja Safiren 2400 mallit.

En tiedä miten "lämmitysteho" määritellään, mutten eipä taida Webastossakaan tulla läheskään ilmoitettua tehoa putkistoon vai onko joku mitannut 100+ulkoilma lämpöistä ilmaa putkistosta. Saattaa tietysti ilmamäärä olla ilmoitetua suurempi, mutta aika paljon tehosta menee pakoputkeen ja tilaan, jossa lämppäri on.

Sitten vielä kukaan ei ilmoita tuota puhallusmäärän "oikeaa" yksikköä. Pitäisi ilmoittaa kg/s tai normikuutioina. Imupäässä 100 m3/h onkin 100 astetta lämpimämpänä 137 m3/h, vaikka molemmat on 129 kg/h.

Walla näyttää ilmoittavan Webastoa suuremmat puhallusmäärät. Esim. 2400: 109 m3/h ja 30D 143 m3/h.

Joakim
Guest

Post by Guest »

Anonymous wrote: Sitten vielä kukaan ei ilmoita tuota puhallusmäärän "oikeaa" yksikköä. Pitäisi ilmoittaa kg/s tai normikuutioina. Imupäässä 100 m3/h onkin 100 astetta lämpimämpänä 137 m3/h, vaikka molemmat on 129 kg/h.
Eberi näyttää sentään ilmoittavan 105 kg/h, joka vastaa ilmoitetulla 2,2 kW teholla 75 asteen lämpötilanousua: http://autola.wihuri.fi/tuoteryhmat/ajo ... irtronic2/

Sähköä palaakin sitten jo 34 W! Myös uusi Webasto 2000 vie 29 W täydellä teholla!

Mun vanhemman sukupolven Webasta HL24 (2,4 kW) puhaltaa 95 m3/h ja vie vain 18 W. Tuo lienee lähes sama määrä kuin uusi Eberin.

Uskoisin, että syy kielteiseen sähkönkulutuskehitykseen on selkeästi pienentynyt koko. HL24:n poikkileikkaus on 180*180 mm ja putkisto 80 mm, kun AT2000:n 120*120 mm ja putkisto 55 tai 60 mm. Pienempi koko -> suurempi painehäviö -> suurempi sähkönkulutus.

Osateholla puntit tasoittuvat ja kaikki kolme vievät 9-12 W 0,9-1,2 kW tehoilla. Tällöin varmaankin näkyy 90-luvun alun elektroniikan kulutus ja puhaltimenkin puoliteho on toteutettu HL24:ssä vastuksella, joka hukkaa tehoa.

Safire 2400:ssa on kolme 60 mm lähtöä Webaston yhden sijaan -> painehäviö hyvin paljon alempi. Tämä selittänee eron sähkönkulutuksessa, joka tuossa on siis 10 W täydellä teholla.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kiitos Joakim näistä silmiä avaavista ajatuksista. En ajatellutkaan sitä että teho voidaan ilmaista näissäkin nettona ja bruttona. Meitä kisailijoita kiinnostanee paino, Weba AT2000S painaa esitteen mukaan 2,6 kg ja Safire 2200 10 kg. Onko sillä nyt sitten merkitystä vai ei, en tiedä.

Pieneen veneeseen pitää myös muistaa että on parempi että lämmittimen pienin teho vastaa sellaista lämpöhukkaa veneessä että se voi käydä sillä pienellä teholla melko jatkuvasti, ilman että se syöksee päälle ja pois jatkuvalla syötöllä. Liian suuri lämmitin aiheuttaa sen että lämpötila nousee liian nopeasti, lämmitin sammuu tietyksi ajaksi ja lähtee sitten taas käyntiin = suuri keskimääräinen sähkönkulutus.

Missä hintaluokassa nämä muuten ovat tänä päivänä? Webasto AT2000D venesarjalla näyttää olevan 999¤ Marineassa, Wallas 1800 valopetrooli on samanhintainen. Wallas 30D (diesel) on jo 1470¤. Vestek on Safiren jälleenmyyjä joten se on aika hintava mielestäni, ollen hinnaltaa1307¤ (toisaalta tuo Webasto Vestekistä, venesarjalla maksaa noin 1300¤, joten tuo Safire voi olla samassa hintaluokassa jostain muualta?). Vestekin paskakökköflashluettelosta ei ilmene että kuuluuko termostaattiohjaus sarjaan vai ei. Äkkiä kun laskee niin tuohon Safireen pitää ottaa vielä lisäksi ainakin pakoputkiston osat 160¤ ja tankkiliitäntäsarja 67¤ ennen kuin se vastaa webaston veneasennussarjaa.

Tai sitten tilaa Webastonsa ebaystä, 1 veneas.sarja uusi 820¤ tai 2 peruskitti käytetty 650¤.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
uuden webaston omistaja

Post by uuden webaston omistaja »

Kaikkiin muihin kehuihin voin yhtyä, sekä tarkkojen teknisten tietojen saatavuuteen. Mainoksessa, joka löytyy lähes jokaisesta venelehdestä löytäisin kyllä sellaisen epäkohdan, että siinä vätetään vehjettä hiljaiseksi. Siitä en kyllä ole ihan samaa mieltä.

Kyllähän äänen saa vaimennettua, mutta ilman mitään järjestelyitä pauke ja hurina on varmasti melkoista...
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Joo, äänetön se webasto ei ole, se on totta. Pumppu tikittää, ja se kannattaa kiinnittää mahdollisimman "pehmeästi" runkoon. Albumeista löytää kuvia miten pumpun saa eristettyä rungosta. Samasta syystä on mielestäni konetila otollinen paikka itse lämmittimen asennukselle, toimii jopa moottorin esilämmittimenä syksyllä :)

Itse lämpimän ilman humu ei häiritse, sillä se on sellaista tasaista huminaa joka lämmittää mieltä. Toisekseen sekin humina vähenee aika nopeasti kun termostaatin ohjaamana lämmitin hiukan vähentää tehojaan.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
toxi
kokelas
Posts: 135
Joined: Wed Aug 13, 2008 15:00 pm
Location: Grani

Post by toxi »

Kiitos nopeista vastauksista.

Kuivatus-teho on yksi tärkeä kriteeri, mutta...
harald wrote: Pieneen veneeseen pitää myös muistaa että on parempi että lämmittimen pienin teho vastaa sellaista lämpöhukkaa veneessä että se voi käydä sillä pienellä teholla melko jatkuvasti, ilman että se syöksee päälle ja pois jatkuvalla syötöllä. Liian suuri lämmitin aiheuttaa sen että lämpötila nousee liian nopeasti, lämmitin sammuu tietyksi ajaksi ja lähtee sitten taas käyntiin = suuri keskimääräinen sähkönkulutus.
tämä hiukan askarruttaa koska wallas1600:n puolitehokin tuuppaa olemaan liikaa jos jättää yöksi päälle ja webaston minimi on 0,9kW.
Tuleeko FEneessä monta uudelleenkäynnistystä kesäyössä jos lämppärin jättää päälle?
harald wrote: Missä hintaluokassa nämä muuten ovat tänä päivänä? Webasto AT2000D venesarjalla näyttää olevan 999¤ Marineassa, Wallas 1800 valopetrooli on samanhintainen. Wallas 30D (diesel) on jo 1470¤. Vestek on Safiren jälleenmyyjä joten se on aika hintava mielestäni, ollen hinnaltaa1307¤ (toisaalta tuo Webasto Vestekistä, venesarjalla maksaa noin 1300¤, joten tuo Safire voi olla samassa hintaluokassa jostain muualta?). Vestekin paskakökköflashluettelosta ei ilmene että kuuluuko termostaattiohjaus sarjaan vai ei. Äkkiä kun laskee niin tuohon Safireen pitää ottaa vielä lisäksi ainakin pakoputkiston osat 160¤ ja tankkiliitäntäsarja 67¤ ennen kuin se vastaa webaston veneasennussarjaa.
Vestekillä on Safire-tarjous jossa noi putkistot on mukana, mutta kyllähän sitä hintaa kertyy enemmän kuin Webastolle.

Asennuspaikkakin on vielä hakusessa, konehuoneeseen se ei mahdu. Olisiko kellään heittää linkkiä asennusohjeeseen/ dataa niistä putkien pituuksista ym. asennusvaatimuksista. Olen koittanut Kahan sivuilta/ googlettamalla löytää, mutta huonolla menestyksellä.

Jos Marineasta ottaa ton 999Eur paketin niin mitä lisäkuluja tulee päälle? Esim. lämmönjakoputkia ei taida olla tossa mukana.

//Tomppa
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

toxi wrote:Tuleeko FEneessä monta uudelleenkäynnistystä kesäyössä jos lämppärin jättää päälle?
Ei mitään havaintoa, minä nukun yleensä niin sikeästi :) Oikeasti tuo ei kesällä ole niin suuri ongelma, sillä yleensä puhallamme iltakosteuden noin 30 min ajolla illalla ulos, jonka jälkeen säädämme sen niin matalalle lämpötilalle että se mennee päälle vasta viideltä-kuudelta aamulla. Silloinkin se ei kovin kauan käy, sillä aamuaurinko (jos sellainen siunaantuu) yleensä sitten hoitaa sen taas niin että se pysyy puhallustilassa ilman lämmitystä termostaatinsa avulla.
Asennuspaikkakin on vielä hakusessa, konehuoneeseen se ei mahdu. Olisiko kellään heittää linkkiä asennusohjeeseen/ dataa niistä putkien pituuksista ym. asennusvaatimuksista. Olen koittanut Kahan sivuilta/ googlettamalla löytää, mutta huonolla menestyksellä.
Sorry, en muista mistä silloin löysin tuon matskun. Manuaali, jos sellaisen kopion jostain löydät kertoo jo aika paljon. Hyvällä säkällä joku on saanut spostia :) Ohjeitten laadusta ymmärtää ehkä valintani.
Jos Marineasta ottaa ton 999Eur paketin niin mitä lisäkuluja tulee päälle? Esim. lämmönjakoputkia ei taida olla tossa mukana.
No, tästä asennuksestani on jo aika monta vuotta. Arvaan että suurin kuluerä on Y-kappale, suutin tai suuttimet sekä juuri putket. Muuten webaston paketti on melko täydellinen sulakepesineen, äänenvaimentimineen, runkoläpivienteineen sekä termostaattiantureineen.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuolla Safire 1600 1189¤ euron tarjouksen rahoilla ostaisin tuon 820¤ webaston ebaystä ja toisen akun ylijäävillä rahoilla. Ja paljon olutta :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Guest

Post by Guest »

Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

toxi wrote:Jos Marineasta ottaa ton 999Eur paketin niin mitä lisäkuluja tulee päälle? Esim. lämmönjakoputkia ei taida olla tossa mukana.
Kahan sivuilta löytyy hinnasto noista lisähilppeistä:
http://www.kaha.fi/file_root/Lisavarust ... 2000ST.pdf

Rööri nyt maksaa jotain, siihen mahdolliset putkieristeet rautakaupasta. Perus y-haarat ovat halpoja, säätöläpälliset vähän kalliimpia. Suuttimetkin ovat yllättävän edukkaita. Marineassa näiden kilkkeiden hinnat ovat mielestäni noudatelleet tota Kahan suositushinnastoa, tilauskamaa, mutta toimitusaika kohtuullinen.

Jos haluaa tuuletuskytkimen, voi maksaa 50 ¤ Webaston mallista, tai 50 senttiä mistä tahansa vipstaakista, jolla saa sähkökuvasta löytyvän piuhan maadoitettua...

Pakoputkea voi joutua jatkamaan, ja siitä röörinpätkästä joutuu vähän pulittamaan, ellei onnistu pummimaan jämäpalaa jostain asennusfirmasta. Muita lisäkuluja ei juuri muistu mieleen, paitsi nyt jotain pientä asennushilpettä, jotka löytynevät hyvinvarustetun työkalupakin pohjalta...
Olli Niemi
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

...Ainiin, asennussarjassa ei ole ilman otolle runkoläpivientiä, sen joutuu hankkimaan, jos haluaa ilman ulkoa...
Olli Niemi
Post Reply