WHC 10/2008

Moderators: Petri, harald

Petri
FE-junkie
Posts: 3949
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:Saitko Petri muuten trackin otettu? Tuolla on jo Fuuga II, Charlotta, Ida Maria ja Sea Monkey. Olisi kiva saada lisää, mitä enemmän
trackeja tuolla on sitä parempi on yleiskuva kisan kulusta.
On se joo, ei vaan jaksanut ottaa vielä ulos ja pitää katsoa ehtiikö tänäänkään. Viikonlopun huutamiset veivät veronsa ja nyt on kurkku sairaan kipeä...pitää ehkä jopa miettiä torstaikisojen skippaamista prkl.

Tiukaksi menee rankingissa, kun Anneli ja Fuuga saivat noin kovat pointsit, tosin Fuuga huijasi ja käytti pro-kuiskailijaa :)
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11409
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Millaisella kurkulla te seilaatte torstaisin kun pitää jäädä kotiin? :)

Aika tasaiselta näyttää juuri teidän kohdalla kyllä, tsemppiä viimeiseen
asti! Numerot hämäävät, kyllä tuolla kärjessäkin on tasaista. Jos Helmi
tuossa ottaa yhden ykkösen ja saa 10 pistettä ja rapiat he saavat
jättää pois yhden 2.89 pistettä. Tämä tasoittaisi tilannetta
huolestuttavasti, etenkin mikäli me emme pystyisi parantamaan
tuota yhtä kuutossijaa (7.61).
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3949
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:Millaisella kurkulla te seilaatte torstaisin kun pitää jäädä kotiin? :)
No jos pitäisi leikkiä sitä pro-kuiskailijaa (tai tärkeämmin navigaattoria) ja mennään 15 knotsia, niin kuiskailu ei riitä, vaan pitää huutaa :)
Aika tasaiselta näyttää juuri teidän kohdalla kyllä, tsemppiä viimeiseen
asti! Numerot hämäävät, kyllä tuolla kärjessäkin on tasaista.
Jooh, pitää toivoa että saadaan täysi miehistö loppuskaboihin (voi olla että lähetysnakin takia ensi viikko jää enivei väliin) ettei Panu pääse dominoimaan miehistöpainolla...ja niin, olisi se kiva jos spinnukin joskus kestäisi kisan alusta loppuun :)
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11409
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Petri wrote:On se joo, ei vaan jaksanut ottaa vielä ulos ja pitää katsoa ehtiikö tänäänkään.
Laita vaikka raakadata minulle niin teen trackin. Jos se on siis ajasta kiinni.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3949
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:
Petri wrote:On se joo, ei vaan jaksanut ottaa vielä ulos ja pitää katsoa ehtiikö tänäänkään.
Laita vaikka raakadata minulle niin teen trackin. Jos se on siis ajasta kiinni.
Ei se ole suuri ongelma, en vaan ole ehtinyt olla koneella "silleen", mutta nyt kun on pakollinen kokous ja oma esitys omalta osalta ohi, voi lähteä himaan kuolemaan (ja joutuu missaamaan kivan tykityskelin, prkl) niin saa ton hoidetuksi.

Torstilla on siis ainakin toistaiseksi tarve kolmannelle, vauhtia pelkäämättömälle henkilölle.
http://www.plaanaa.com/phpBB/viewtopic.php?f=13&t=2818
Petri
FE-junkie
Posts: 3949
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Nyt on radalla jo ruuhkaa :)
http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... .php?id=34
Mä voisin saada kyllä johonkin WHC:hen (esim. vika) varmaankin lainaksi (ainakin) yhden Gepsin, josta trackin saa varmasti esille, tällöin meillä on jo puolet fleetistä katettuna. Tällöin Annelikaan ei enää voisi välttyä jälkianalyysiltä (lue vittuilulta, jos sellaiseen on mahdollisuus).

Jälkeä katsoessa kyllä huomaa että yksi ylimääräinen venda Stora Ådholmenin punaiselle tultaessa maksoi aika paljon, kun joka vendassa vene rekasi aina pari veneenmittaa lähtösuuntaan. Se mainitsemattomaksi jäätävää veneluokkaa edustava lusmu joka pyyteli (toki kiltisti) tilaa 200m ennen rantaa tunnistaa kyllä itsensä :)

Mutta oikeus toki voitti ja ko. lusmu jäi meidän taakse tuloksissa. Kukin suhtautukoon tähän sitten valitsemallaan vakavuudella.

Yhä mainittakoon, että lisägastille on tilaa em. ilmoituksen kohteessa.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11409
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

No miten Olli, oliko hänellä track? :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3949
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Ja miten Kalevin GPS-loggerin tilauksen kanssa, ehtisiköhän se mestoille tuohon viimeiseen kisaan mennessä.

Villellä (Lisbethissä) pitäisi olla track-kelpoinen GPS, en tiedä sitten oliko eilen mukana.

Voisi tietenkin ihan tosissaan alkaa rakentamaan jonkinlaista härdelliä, jolla järjestää mahdollisimman monta trackin tallentamiseen kykenevää GPS:iä vikan WHC:n veneisiin. Kaitpa joku voisi katsoa ohi silmien, jos esim. Helmeen sellainen eksyisi.

Pienellä vaivalla saisi aika helposti esim. jopa 10 venettä katettua.
wiljo
kokelas
Posts: 56
Joined: Thu Jun 29, 2006 13:07 pm

Post by wiljo »

Ei ollu pilleri mukana. Saattaisin saada järjestettyä muutamia N810/N800/N770:ia GPS:sien kanssa trackien ottoon. Monellekko olisi tarvetta?
Petri
FE-junkie
Posts: 3949
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

wiljo wrote:Ei ollu pilleri mukana. Saattaisin saada järjestettyä muutamia N810/N800/N770:ia GPS:sien kanssa trackien ottoon. Monellekko olisi tarvetta?
No jos asian eteen oikeasti tehtäisiin jotain, niin pitäisi varmaan funtsia asiaa vähän tarkemmin ja ottaa vaikka suoraan yhteyttä veneitten kippareihin jne. Ongelma toki on se, että "vieraille" lainaaminen on vähän eri asia kuin tuttavaporukan gepsittäminen.

Etenkin jos homman hoitaisi Hakolan kautta, jolloin voisi ihan yleisesti spämmätä WHC-kippareita ja tiedottaa asiasta&järjestää gepsit veneisiin joissa niitä ei ole. Olisihan se aika siistiä, kun yksittäisen iltakisan jokainen vene olisi gepsitetty ja trackeja voisi sitten ajaa vaikka palkintojenjakoseremoniassa noin fiilistelynä.
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2300
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Tervehdys

Tässä Annelin meriselitys eilisestä, hieman viiveellä...

Keli oli hieman arveluttava. Luvassa kovaa tuulta, mutta poijusta lähtiessä tulimme G1:sen kannalle. Matkalla haettiin skuutin paikkaa ja ryhdyttiin valmistelemaan lähtöä.

Saimme kohtuullisen startin pari veneen mittaa Olgan takaa ylämerkiltä. G1 veti selvästi paremmin kuin Olgan G3, jolloin saimme heitä hitaasti kiinni ja siirryimme ohi ennen vihreää kääntömerkkiä, missä Charlotta haki meistä tiukasti sisäpaikan. Merkin kierron jälkeen tapahtui taas sellaista mitä ei toivoisi, Genoan skuutin sakkeli söi itsensä skuutista läpi ja keulapurje heilui halltisemattomasti ja vapaasti tuulessa. Nopeasti purje alas solku skuuttiin ja sakkeli paikalle ja takaa-ajoon. Tässä tohinassa olimme jo jääneet joukon viimeiseksi, joten enää ei ollut kuin voitettavaa.

Saimme piiskattua venettä vimmaiseen vauhtiin pinnamiehen ajaessä ja trimmarin pitäessä ison skuuttia kädessä valmiina hölläämään puuskassa, ettei vene lähde lapasesta. Huomasin ettei Olga ja Lisbeth päässyt nostamaan lähellekään yhtä korkealle mikä herätti toivoa.

Eräs kilpailija koittikin meihin psykologista sodankäyntiä huutamalla styyraa sadan metrin päästä, ettei vaan jää huomaamatta. Venda alapuolelle ja jäimme hieman paskoihin. Pääsimme kuitenkin hitaasti nostamaan yläpuolelle ja puristamaan ohi. Alapuolisia taisi jo hieman harmittaa kun "pakotimme" päälimmäisenä veneenä melkein Ådholmin rantaan. Venda ja tiukasti kohti punaista kääntömerkkiä. Ensimmäisellä punaisella Olga tuli styyralla edestä pakottaen H-veneen vendaan meidän edestä. Kiitos Petri saimme puhtaampaa tuulta. Kohta olimmekin sekä H:n että Olgan edellä.

Punaisen kierto ja sivutuulessa takaisin päin mentiin vielä Genoalla, kun en uskonut vanhan ja uskollisen spinnun kestävän taikka vetävän. Seuraavalta punaiselta spinnu vetoon ja kovaa vauhtia (8+ solmua) kohti vihreää. missä spinnu alas ja viimeinen strekki kohti maalia alkoi.

Päätimme pitää alapuolella olleen H:n pihdeissä unohtamatta takaa tulevaa Lissua. Näin emme saaneet ihan puhtainta linjaa ja Lissu saavutti selväti ja pääsi lähellekin, muttei iskuetäisyydelle. Maalissa oltiin kuudentena veneenä, mikä on huippu suoritus takaa-ajossa jonon hänniltä.

Mukana eilen oli Jani pinnassa, itse trimmarina sekä Harrin että Karin hoitessa kaiken muun. Kiitoksia paljon, kivaa oli ja taas opittiin jotain uutta.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Guest

Post by Guest »

harald wrote: Merkki kierrettiin ja palattiin genoaslööriä kohti punaista, päätimme
siis nostaa spinnun vasta punaisella. Punaisella spinnu nousikin,
ja saimme rauhoitettua menoa niin ettemme vaappuneet sivulta
toiselle. Voimaa oli tuulessa kyllä, ja 8+ knotsia tultiin kohtia
alamerkkiä, Merikarhun jököttäessä vain 100m rhumblinen
itäpuolella. Fuuga lähti vissiin pakosti leikkaamaan merikarhun
itäpuolelta, sen verran vaappuvaa heidän platt-lenssinsä oli.
Lenssillä vaihdettiin kolmonen keulille.
Kärsiikös muuten FE83 tuosta vaappumisesta helposti? En muista sen olleen ongelma itse sellaisella aikoinaan purjehtiessani. Ilmeisesti ei vielä tuossa tuulessa, jos pystyitte jonkun laittamaan keulapurjetta vaihtamaan.

Tempo menee kyllä aika hankalaksi, kun keskiviikkona oli plattiksella yli 12 m/s puuskia ja kokoajan yli 10 m/s niin kiinalainen oli enmmän kuin lähellä sileästä vedestä huolimatta. 10 m/s menee vielä OK, mutta hyvin pian sen jälkeen saa olla kyllä tosi tarkkana, erityisesti kun puuskat tulivat aika vihaisesti. 62 m2 spinnu 12 m kannen yläpuolella tietysti on aika paljon pahempi kuin 37 m2 8 m kannen yläpuolella.

Joakim
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11409
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Vaappuu se, mutta jos kiristää leen barberin pohjaan (kiertää spinnun
topin enemmän leehen/suoraan eteenpäin) ja pitää skuutin vähän
kireämpänä kuin tavallisesti niin, että spinnun keskisauman ja
maston yhdistävä viiva osoittaa vain hiukan tuulen puolelle tai jopa
suoraan eteen, vaappuminen on aika vähäistä. Kikka pohjassa ja
ehkä vähän ison skuuttia jotta isolla saa tasapainotettua auttaa
myös. Meillä on myös spinnun puomi hiukan edempänä kuin
tavallisesti pidettäisiin "plattiksella". Kaikki tämä sen takia että
saadaan spinnu vetämään eteenpäin, eikä mastoa sivuttain.

Mutta aivan plattis on kyllä vähän epämiellyttävä, etenkin jos
spinnu on nyt tuossa trimmissä enemmän ison takana. Leikkaamme
siis ehkä jotain 170°+, ja jiippaamme ennemmin. Jiippaaminen
20 knotsin tuulessa ei ole vaikeaa nimittäin. Jiipissä pitää vaan
muistaa ohjata hetkeksi hiukan alas kun ison puomi tulee yli, muuten
toimii kyllä.

edit: FE:ssähän on aika pyöreä runko, joten vaappuu se helposti.

Image
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Guest

Post by Guest »

harald wrote:Vaappuu se, mutta jos kiristää leen barberin pohjaan (kiertää spinnun
topin enemmän leehen/suoraan eteenpäin) ja pitää skuutin vähän
kireämpänä kuin tavallisesti niin, että spinnun keskisauman ja
maston yhdistävä viiva osoittaa vain hiukan tuulen puolelle tai jopa
suoraan eteen, vaappuminen on aika vähäistä. Kikka pohjassa ja
ehkä vähän ison skuuttia jotta isolla saa tasapainotettua auttaa
myös. Meillä on myös spinnun puomi hiukan edempänä kuin
tavallisesti pidettäisiin "plattiksella". Kaikki tämä sen takia että
saadaan spinnu vetämään eteenpäin, eikä mastoa sivuttain.

Mutta aivan plattis on kyllä vähän epämiellyttävä, etenkin jos
spinnu on nyt tuossa trimmissä enemmän ison takana. Leikkaamme
siis ehkä jotain 170°+, ja jiippaamme ennemmin. Jiippaaminen
20 knotsin tuulessa ei ole vaikeaa nimittäin. Jiipissä pitää vaan
muistaa ohjata hetkeksi hiukan alas kun ison puomi tulee yli, muuten
toimii kyllä.

edit: FE:ssähän on aika pyöreä runko, joten vaappuu se helposti.
Kyllä meillä kutakuinkin samat "lääkkeet" oli käytössä, tosin plattis tuli vähän "yllättäin", kun enemmän huoletti, että tuuli kääntyy sivulle, kuten niin usein tuossa saarivälissä. Leen barberi ei siksi ollut aivan pohjassa (skuutti jäi kaidetolpan väärälle puolella barberin takaa). Väli mistä menimme on sen verran kapea, että jiippailu ei oikein olisi luonnistunut hyvin ja olisi kyllä pitänyt ajaa ainakin tuota 170 astetta, että olisi jonkun uskaltanut keulakannalle päästää. Tuossa pitää nimittäin ohjata todella herpaantumatta kokoajan maston liikkeitä horisonttiin vertaamalla. Jos joku kävelee edestäsi, on kiinalainen valmis.

En usko, että pohjan pyöreydellä on oleellista vaikutusta. Tietysti tasaisemmalla pohjalla saa suuremman RM:n joka hiukan auttaa, mutta uskoisin, että bulbiköli+korkea masto on se paha yhdistelmä. Niistä tulee suuri hitausmomentti, jolloin puuskan tekemä heilauhdus saa aikaa voimakkaan vastaheilahduksen.

Sama ilmiö tulee myös kryssillä. Jos tällaisen "modernin" veneen päästää "nykyisemään" puuskassa broachia ei enää voi estää vaikka kuinka päästäisi skuuttia. Kallistumisliike jatkuu kerran saadulla impulssilla. Skuuttia pitää siis päästää heti puuskan alussa (tai juuri ennen), jotta kallistus ei ole nopea ja sitten voikin vetää skuutin heti takaisin.

Joakim
Guest

Post by Guest »

Panu wrote:Genoan skuutin sakkeli söi itsensä skuutista läpi ja keulapurje heilui halltisemattomasti ja vapaasti tuulessa
Niinpä. Miksi pidätte genoan skuutissa oli sakkelia? Ottakaa se pois.

Ville
Post Reply