Page 2 of 2

Posted: Mon Oct 15, 2007 14:07 pm
by Guest
Tietääkö muuten kukaan mikä tuon Yolan RAFin syynä oli?

-Juice

Posted: Mon Oct 15, 2007 14:24 pm
by Guest
harald wrote:
Eihän tuossa nyt niin hirveästi kryssiä ollut, vain koirasaari-rysäkari
sekä trutkobben maaliin.

Mitähän tuon kaavan (PLT * purjehdittu aika ) - (PLD * radan pituus) tuloksen yksikkö on?

Radan pituudella on aika suuri merkitys tuossa. 22.8 mailin radalla
lurifax voittaa, 22.1 vielä voittaa tai hyvin tasoissa meidän kanssa,
22.0 tulee meille jo niukka voitto. Kuvastaa ehkä eroja? metrejä eroa
voittajaan?
Olihan kryssiä sentään vielä Sitin-Matalakari ja myöskin heti lähdön jälkeen, joskin se pätkä oli aika vinoa. Arvioisin, että kryssiä oli ~30% matkasta. Ympyrärata olettaa kryssin osuudeksi ~25 % ja kun tuohon lisätään hiukan slööriä, on kryssiä enää ~20% -> väärät tuulikulmat -> väärä tuulennopeus.

ORC Club-tasoituksen yksikkö on sekuntia. Koska PLT on yleensä melko lähellä ykköstä (erityisesti ympäräradalla ja Inshorella ja/tai isommilla veneillä) kuvaa tasoitettujen aikojen ero aika hyvin sitä, kuinka paljon nopeammin olisi pitänyt purjehtia. Yksittäinen tasoitettu aika on sinänsä merkityksetön ja voi periaatteessa olla jopa negatiivinen. Mielestäni ORC Club tuloksissa pitäisi olla vain aikaero voittajaan.

Radan pituus on aika tarkkaa (ja tuulijakauma), koska veneiden suorituskykyerot riippuvat tuulennopeudesta, jonka laskenta päättelee keskinopeudesta. Valitettavasti keskinopeus ei muutu kovinkaan paljoa hiukankaan kovemmilla tuulilla, joten pienikin ero muuttaa pääteltyä tuulta ja siten tuloksia.

Joakim

Posted: Tue Oct 23, 2007 11:32 am
by harald
Tuossa vähän käppyrää:

Image

(klikkaa kuvaa)

Arvot ovat 1 minuutin keskiarvoja. Noissa pitkissä surfeissa oli loki kauan
yli 10 knotsia, huiput 10.7. Keskiarvo ovat kuitenkin vain 9 knotsia.

Aika paljon hidastuu kun spinnun laskee, 1.5-2 solmua on paljon.

Elektroniikkakeskustelu siirtynyt tänne

Posted: Tue Oct 23, 2007 11:35 am
by harald
Palautan Joakimin kommentin:
Joakim wrote:Sullakin näyttää olevan sama ongelma kuin mulla eli BSP on liian alhainen kun vene kallistuu? Puuskissa kryssillä käy usein niin, että BSP laskee, mutta SOG kasvaa.

Miten tuo 10,7 kn huippu on määritelty? Onko se jotenkin Silvan keskiarvoistama vai raakaa anturidataa. Itse olen havainnut, että muistiin jäävä max-arvo (siis MultiControlilla katsottuna) on PALJON suurempi kuin näytölle surfeissa tuleva (muutaman sekunnin keskiarvo). Parhaimmillaan on näytössä on ollut muistaakseeni 11,6 kn ja rannassa tuo max oli jotain ~15 kn (varmasti liikaa).

Posted: Tue Oct 23, 2007 11:41 am
by harald
Joakim wrote:
harald wrote: Loogista sinänsä, kun lokianturin kulmavirhe suurenee.
Virhe tuntuu olevan suurempi kuin monessa muussa veneessä. Uskoisin, että kyse on jotenkin pohjamuodosta ja virtauksen hidastumisesta ko. kohdassa.

Tarkoititko kulmavirheellä sortoa? Sillä tuskin olisi mitään merkitystä ilman kallistumaa. Sorto kai vaikuttaisi kutakuin cos(sorto) eli 5 astetta vaikuttaisi vain muutaman sadasosan.
Tarkoitin sitä että kun vene kallistuu ja sortoa tulee vaikka vain asteen
pari lisää niin virtauskentät pohjassa ja etenkin kölin läheisyydessä
voivat muuttua enemmän ja aiheuttaa kulmavirheitä jotka ovat
suurempia kuin pelkän sortokulman perusteella voisi olettaa.

Posted: Tue Oct 23, 2007 14:22 pm
by harald
Helsinki Harmaja 13.10. klo 09:00 3.5 °C pohjoisesta 10.0 m/s
Helsinki Harmaja 13.10. klo 10:00 3.8 °C pohjoisesta 9.0 m/s
Helsinki Harmaja 13.10. klo 11:00 4.3 °C pohjoisesta 11.0 m/s
Helsinki Harmaja 13.10. klo 12:00 4.8 °C pohjoisesta 11.0 m/s
Helsinki Harmaja 13.10. klo 13:00 5.4 °C pohjoisesta 10.0 m/s
Helsinki Harmaja 13.10. klo 14:00 5.8 °C pohjoisesta 8.0 m/s
Helsinki Harmaja 13.10. klo 15:00 6.1 °C pohjoisesta 8.0 m/s
Helsinki Harmaja 13.10. klo 16:00 6.3 °C pohjoisesta 8.0 m/s

Posted: Tue Oct 23, 2007 17:57 pm
by Guest
harald wrote: Tarkoitin sitä että kun vene kallistuu ja sortoa tulee vaikka vain asteen
pari lisää niin virtauskentät pohjassa ja etenkin kölin läheisyydessä
voivat muuttua enemmän ja aiheuttaa kulmavirheitä jotka ovat
suurempia kuin pelkän sortokulman perusteella voisi olettaa.
Missä kohtaa sun anturi on? Mulla se on varsin kaukana (lähes metri) kölistä ja aivan keskellä, jossa pohja on täysin tasainen. Ehkä pohjan tasaisuus on se "ongelma"?

Joakim

Posted: Tue Oct 23, 2007 18:46 pm
by harald
Ehkä noin puoli metriä kölin edessä?

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=img_0014