Posted: Mon Oct 15, 2007 14:07 pm
Tietääkö muuten kukaan mikä tuon Yolan RAFin syynä oli?
-Juice
-Juice
Olihan kryssiä sentään vielä Sitin-Matalakari ja myöskin heti lähdön jälkeen, joskin se pätkä oli aika vinoa. Arvioisin, että kryssiä oli ~30% matkasta. Ympyrärata olettaa kryssin osuudeksi ~25 % ja kun tuohon lisätään hiukan slööriä, on kryssiä enää ~20% -> väärät tuulikulmat -> väärä tuulennopeus.harald wrote:
Eihän tuossa nyt niin hirveästi kryssiä ollut, vain koirasaari-rysäkari
sekä trutkobben maaliin.
Mitähän tuon kaavan (PLT * purjehdittu aika ) - (PLD * radan pituus) tuloksen yksikkö on?
Radan pituudella on aika suuri merkitys tuossa. 22.8 mailin radalla
lurifax voittaa, 22.1 vielä voittaa tai hyvin tasoissa meidän kanssa,
22.0 tulee meille jo niukka voitto. Kuvastaa ehkä eroja? metrejä eroa
voittajaan?
Joakim wrote:Sullakin näyttää olevan sama ongelma kuin mulla eli BSP on liian alhainen kun vene kallistuu? Puuskissa kryssillä käy usein niin, että BSP laskee, mutta SOG kasvaa.
Miten tuo 10,7 kn huippu on määritelty? Onko se jotenkin Silvan keskiarvoistama vai raakaa anturidataa. Itse olen havainnut, että muistiin jäävä max-arvo (siis MultiControlilla katsottuna) on PALJON suurempi kuin näytölle surfeissa tuleva (muutaman sekunnin keskiarvo). Parhaimmillaan on näytössä on ollut muistaakseeni 11,6 kn ja rannassa tuo max oli jotain ~15 kn (varmasti liikaa).
Tarkoitin sitä että kun vene kallistuu ja sortoa tulee vaikka vain asteenJoakim wrote:Virhe tuntuu olevan suurempi kuin monessa muussa veneessä. Uskoisin, että kyse on jotenkin pohjamuodosta ja virtauksen hidastumisesta ko. kohdassa.harald wrote: Loogista sinänsä, kun lokianturin kulmavirhe suurenee.
Tarkoititko kulmavirheellä sortoa? Sillä tuskin olisi mitään merkitystä ilman kallistumaa. Sorto kai vaikuttaisi kutakuin cos(sorto) eli 5 astetta vaikuttaisi vain muutaman sadasosan.
Missä kohtaa sun anturi on? Mulla se on varsin kaukana (lähes metri) kölistä ja aivan keskellä, jossa pohja on täysin tasainen. Ehkä pohjan tasaisuus on se "ongelma"?harald wrote: Tarkoitin sitä että kun vene kallistuu ja sortoa tulee vaikka vain asteen
pari lisää niin virtauskentät pohjassa ja etenkin kölin läheisyydessä
voivat muuttua enemmän ja aiheuttaa kulmavirheitä jotka ovat
suurempia kuin pelkän sortokulman perusteella voisi olettaa.