Petri-vier wrote:
Vai muuttuuko purjevene moottorikäyttöiseksi koneajossa?
Kyllä kuljettaminen nyt omaan korvaan kuulostaisi juuri pinnasta kiinnipitämiseltä. Ei kai ajoneuvon kuljettajaksi esim. auton kohdalla lasketa takapenkillä krapulaansa nukkuvaa isää, jos 14v poika on ratissa (fiktiivinen tilanne).
Tietysti purjevene muuttuu moottorikäyttöiseksi, kun sitä käytetään moottorilla.
Auton kuljettaja on täysin yksiselitteisesti määriteltävissä, mutta veneessä (tai ainakin laivoissa) "kuljettamiseen" on perinteisesti osallistunut useampi henkilö. Yksi henkilö voi esimerkiksi kääntää peräsintä, toinen säätää kulkunopeutta (purjeet tai potkuri), kolmas hoitaa tähystyksen ja neljäs antaa komentoja.
Nykyesimerkkinä tulee mieleen avomerikilpamoottoriveneet, joissa kuljettajat istuvat vierekkäin toisen hoitaessa ohjaamisen ja navigoinnin ja toisen kaasuvivun ja trimmin. Näistä tehtävistä jälkimmäinen on huomattavasti vaativampi ja ratissa taas on huipullakin esiintynyt erilaisia rahamiehiä/julkkiksia voittamassa mestaruuksia ammattimaisen kaasuttajan "siivellä".
Purjeveneessä taas ison tai spinnun skuuttaaja voi viedä venettä enemmän kuin pinnamies.
Mielestäni veneessä/laivassa on päällikkö, joka kuljettaa venettä riippumatta siitä kuka pitää pinnasta ratista kiinni. Oikeusistuin voi tietysti olla erimieltä.
Joakim