Lakimuutoksia (sammuttimet|polttoaine|venerekisteri)

Moderators: Petri, harald

Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Arkki wrote: No kun nyt purjeveneetkin rekisteröidään niin eivät lapsemme enää saa ohjata venettä valvotusti (rekisteröidyn veneen kuljettajan tulee olla 15v täyttänyt...). Mitenkäs purjehdusopetus? Partio? Muut? Mielenkiintoinen purjehdustulevaisuus?
Hmm, tuohan onkin kiintoisa pointti, etenkin niitten lukuisten meripartiolippukuntien kannalta, joissa varmasti alle 15-vuotiaat ohjaavat veneitä valvonnan alla, aika lailla kyllä menisi pohja pois koko koulutukselta jos ruoriin/pinnaan saisi koskea vasta 15-vuotiaana/satamassa kiinnitettynä :)
No, ehkä siinä saa koulutettua ison tukun vinssiapinoita sitten.
Guest

Post by Guest »

Vesiliikennelaissa (löytyy FINLEXistä 20.6.1996/463) sanotaan:

Rekisteröitävää moottorikäyttöistä vesikulkuneuvoa saa kuljettaa vain henkilö, joka on täyttänyt 15 vuotta.

Eli ei koske purjeveneitä! Vai muuttuuko tuokin?

Toinen asia on sitten miten "kuljettaja" määritellään vesillä. Onko kuljettaja se joka pitää kiinni ratista/pinnasta vai aluksen päällikkö.

Jos se on se ratinpitäjä, olen rikkonut lakeja monesti. Pahin oli varmaan se kesä, jona olin köysipoikana vesibussissa. Tuli aika usein ajettua sitä vesibussia, vaikka sen ajamiseen vaaditaan jo aika kovat paperit (olin kylläkin 17 v). Perheen moottoriveneellä ajoin myös varsin usein jo paljon alle 15 vuotiaana, tosin en ilman isän tai veljen mukanaoloa.

Toisaalta tämä on mennyt helpompaan suuntaan. Isäni on joskus (50/60-luvulla?) saanut sakot appiukonsa veneen ajamisesta. Silloin kuulemma rekisteröityä venettä sai ajaa vain ja ainoastaan se, jonka nimi luki rekisteriotteessa.

Joakim
Arkki
luti
Posts: 665
Joined: Fri Apr 23, 2004 09:21 am
Location: Uusikaupunki
Vene: Baladeur
Contact:

Post by Arkki »

http://www.purjehtija.fi/asp/system/emp ... =1&C=35142
Suht tuore uutinen purjehtijaliiton sivuilta - ongelmakohdat rekisteröinnistä esillä ja käsitellään ensimmäisessä uuden veneilyasioiden neuvottelukunnan kokouksessa - HYVÄ.
Seppo
S/Y Baladeur, FIN-6889
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

On se hyvä että SPL herää jo tässä vaiheessa (sarkasmi on hauskaa).
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri-vier

Post by Petri-vier »

Anonymous wrote:Vesiliikennelaissa (löytyy FINLEXistä 20.6.1996/463) sanotaan:

Rekisteröitävää moottorikäyttöistä vesikulkuneuvoa saa kuljettaa vain henkilö, joka on täyttänyt 15 vuotta.
Vai muuttuuko purjevene moottorikäyttöiseksi koneajossa?
Kyllä kuljettaminen nyt omaan korvaan kuulostaisi juuri pinnasta kiinnipitämiseltä. Ei kai ajoneuvon kuljettajaksi esim. auton kohdalla lasketa takapenkillä krapulaansa nukkuvaa isää, jos 14v poika on ratissa (fiktiivinen tilanne).
Guest

Post by Guest »

Petri-vier wrote: Vai muuttuuko purjevene moottorikäyttöiseksi koneajossa?

Kyllä kuljettaminen nyt omaan korvaan kuulostaisi juuri pinnasta kiinnipitämiseltä. Ei kai ajoneuvon kuljettajaksi esim. auton kohdalla lasketa takapenkillä krapulaansa nukkuvaa isää, jos 14v poika on ratissa (fiktiivinen tilanne).
Tietysti purjevene muuttuu moottorikäyttöiseksi, kun sitä käytetään moottorilla.

Auton kuljettaja on täysin yksiselitteisesti määriteltävissä, mutta veneessä (tai ainakin laivoissa) "kuljettamiseen" on perinteisesti osallistunut useampi henkilö. Yksi henkilö voi esimerkiksi kääntää peräsintä, toinen säätää kulkunopeutta (purjeet tai potkuri), kolmas hoitaa tähystyksen ja neljäs antaa komentoja.

Nykyesimerkkinä tulee mieleen avomerikilpamoottoriveneet, joissa kuljettajat istuvat vierekkäin toisen hoitaessa ohjaamisen ja navigoinnin ja toisen kaasuvivun ja trimmin. Näistä tehtävistä jälkimmäinen on huomattavasti vaativampi ja ratissa taas on huipullakin esiintynyt erilaisia rahamiehiä/julkkiksia voittamassa mestaruuksia ammattimaisen kaasuttajan "siivellä".

Purjeveneessä taas ison tai spinnun skuuttaaja voi viedä venettä enemmän kuin pinnamies.

Mielestäni veneessä/laivassa on päällikkö, joka kuljettaa venettä riippumatta siitä kuka pitää pinnasta ratista kiinni. Oikeusistuin voi tietysti olla erimieltä.

Joakim
Jan

Post by Jan »

Veneessä/laivassa on käsittääkseni nimenomaan päällikkö joka vastaa aluksesta joko hän on ruorimiehenä tai ei. Näin on ainakin minulle opeteltu. Esimerkiksi merivoimien maihinnousuveneissä veneen päällikkö hoitaa normaalisti navigoinnin ja tähystyksen samalla kuin konemies ohjaa. Lokikirjassa pitäisi olla merkitty päällikön nimi.
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Toisaalta, jos pinnamies puhaltaa 2 promillea, niin sakot ropsahtaa, vaikka päällikkö olisi selvin päin. Sama kaava antaisi mahdollisuuden sakottaa, jos pinnamies on alle 15, vaikka päällikkö olisi aikuinen?
Olli Niemi
Guest

Post by Guest »

Pahimmillaan tilanne olisi siis se, että kaikki, jotka jotenkin osallistuvat veneen käsittelyyn pitää olla yli 15 v (ja tietysti selvin päin)?

No minä en ainakaan aio tapoja tuon takia muuttaa. Molemmat lapset ovat alkaneet ohjata aktiivisesti 5-vuotiaana ja autopilotti on jäänyt ostamatta.


Joakim
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Anonymous wrote:Pahimmillaan tilanne olisi siis se, että kaikki, jotka jotenkin osallistuvat veneen käsittelyyn pitää olla yli 15 v (ja tietysti selvin päin)?

No minä en ainakaan aio tapoja tuon takia muuttaa. Molemmat lapset ovat alkaneet ohjata aktiivisesti 5-vuotiaana ja autopilotti on jäänyt ostamatta.
Joakim
Hmm, onkohan poliisilla vasikointipalkkioita :)

Kaikista naurettavinta olisi, jos lopputulos olisi laki, jota ei valvota koska kaikki rikkovat sitä. Tai sitten valvonta olisi satunnaista ja siten täysin arpapeliä, mikä madaltaisi entisestään luottamusta oikeuslaitosta kohtaan.
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Petri wrote:Hmm, onkohan poliisilla vasikointipalkkioita :)
Hmm... Näen jo sieluni silmin lööpit: "11-vuotias ajoi purjealusta - Lippukunnan johtaja nukkui kajuutassa!"
Olli Niemi
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2300
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Tervehdys

Takaisin maan pinnalle. Onko kukaan vielä vaivautunut tekemään tuota tyhjänpäiväistä :B-flag: rekisteröintiä ja onko niistä vielä tullut mitään palautetta?

Olisi hausta tietää, miten tuo homma on edennyt kaikkine mahdollisine sivuhuomautuksineen :rollsmile:.
Ystävällisin veneily terveisin PR
anssi
kokelas
Posts: 64
Joined: Fri Dec 15, 2006 18:37 pm

Post by anssi »

Moi.

Lisätään nyt omakin lusikka soppaan... Kyllähän se on kippari joka veneestä kulussa ollessa vastaa. Kipparin vastuu on jakamaton, joten se että puhutaan veneen "kuljettajasta" on harhaanjohtavaa. Jos veneen kippari luovuttaa pinnan pitämisen em. esimerkkien mukaisesti vaikka jollekin 3 G:n juupassa olevalle henkilölle osoittaa hän vain huonoa harkintakykyä. Kippari kuitenkin käskee ja vastaa aluksen liikkeistä. Eli se että miehistö on naamat purjeveneessä on kyllä: huonoa merimiestapaa, huonoa arviointikykyä, piittaamattomuutta jne....mutta ei käsittääkseni vastoin lakia. Korjatkaa jos jauhan sontaa :-#
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

anssi wrote:Jos veneen kippari luovuttaa pinnan pitämisen em. esimerkkien mukaisesti vaikka jollekin 3 G:n juupassa olevalle henkilölle osoittaa hän vain huonoa harkintakykyä. Kippari kuitenkin käskee ja vastaa aluksen liikkeistä. Eli se että miehistö on naamat purjeveneessä on kyllä: huonoa merimiestapaa, huonoa arviointikykyä, piittaamattomuutta jne....mutta ei käsittääkseni vastoin lakia. Korjatkaa jos jauhan sontaa :-#
Kannattaa mieluummin kytkeä selväpäinen autopilotti kuin laittaa känninen kaveri pinnaan. Olen kuullut tapauksesta, jossa sakot ropsahti. Tosin asiaan saattoi vaikuttaa se, että tämä tapahtui tullilaiturissa. Muualla ainakin kiinni jäämisen riski on pienempi :roll:
Olli Niemi
elmo
kokelas
Posts: 159
Joined: Thu Aug 12, 2004 13:05 pm
Location: Kaarina

Post by elmo »

Taidanpa olla tässä kuulolla ja seurata tilannetta,näyttää vähän siltä että on monta asiaa selvitettävänä .Voihan sen rekisteröidä vasta ensi syksynä jospa nämä asiat ovat silloin selvillä,nää on taas näitä lakeja :evil:
S/Y Aurora
FIN 2775
Post Reply