No juuri tällä perusteella muutin juurikin tämän keskustelun aikana kantaani siten, että ehkä sen kisan voisi jossain tilanteessa hyväksyäkin. Aiempi mielikuvani oli, että mitätöisin joka tapauksessa jos merkki puuttuu. Edit: case 28 ei tapahtumana vastaa tätä tilannetta, mutta siinä käsitellään perusteita joilla kilpailun voi mitätöidä.Joakim wrote:Mielestäni sääntöjen 32 ja 34 sanamuoto selvästi tarkoittaa sitä, ettei puuttuva merkki automaattisesti tarkoita säännön 28.1 rikkomista, Kai muuten suoraan sanottaisiin, että jos puuttuva merkki jää korvaamatta on kisa hylättävä.
Oleellisempaa tässä syysseilauskeississä on kuitenkin se, että osalle veneistä annettiin parempaa tietoa kuin toisille.
Periaatteessa kilpailulautakunnalla olisi ollut mahdollisuus paikata mokansa vielä vesillä. Lauri ylös ja yksi äänimerkki. Sen jälkeen voisi huudella kaikille lähistöllä pyörähtäville veneille, että Vehkasaaren kääntömerkki sijaitsee lähellä Miessaarta. Ja sitten eiku kisaamaan.
Ongelma tässä lähestymistavassa on se, että todennäköisesti lautakuntaveneessä ei ole L lippua, ja jos on, järjestäjä tuskin tietää miten sitä käytetään ja vaikka tietäisi ja käyttäisi, niin hyvin harva kilpailija ymmärtäisi mitä tuo merkki tarkoittaa. Erityisen hankalaksi homman tekee vielä takaa-ajolähtö, jota saattaisi joutua lykkäämään ja siitäkös sotku syntyisi. Mutta periaatteessa mahdollista sekin. L-lipulla ainakin kilpailulautakunta olisi toiminut oikein ja yrittänyt parhaansa...
V.