Hei,
Onpa ollut ikävä lukea tällaista ryöpytystä sekä täällä FE83-foorumilla, että Aniaran blogissa, koskien purjehdustamme Hertta-Ässällä! Pinnalle on noussut, vähintään rivien välistä, epäily tahallisesta vilpin yrittämisestä, kyseenalaistamista viime vuoden voiton rehellisyydestä(!), sekä vielä päälle olemme ilmeisesti yrittäneet "huijata" vielä toisella kierroksella uudelleen. Ei näin.
Vaikka keskustelu on käynyt kiivaana ja kommentteja on sivumennen jo pyörretty tai peruttu, tulee tässä vielä näkemys Hertta-Ässän keulamieheltä:
Orderit olivat mielestämme selkeät, niiden mukaan lähdettiin purjehtimaan. Reitti oli viime vuodelta tuttu ja MIKÄÄN ei ollut muuttunut purjehdusohjeissa, ei radassa eikä määritelmissä. Näin ollen voimme lähteä kiertämään samoja poijuja, kuin viime vuonna. Joku ehtikin jo välillä herjata meidän "oikaisseen" myös 2010. Silloin Vehkasaaren lounaispuolelta todella löytyi poiju, joka oli perusteltu estämällä mahdollisen kiville ajon.
Nyt paikkaa lähestyessä ENSIMMÄISENÄ veneenä, emme voineet katsoa muilta mallia. Terve järki ei tuossa meitä siis voinut auttaa (ensimmäisellä kierroksella). Vene oli EMK:lla yötä ja emme varhaisesta lähdöstä johtuen voineet käydä tarkistamassa merkkejä pitkin rataa, kuten jotkut vasta aamulla rata-alueelle tulevat tekivät. Voimme siis olettaa purjehtivamme saman reitin, kuin viime vuonna. Emme voineet kysyä keneltäkään, !!mielestäni huomattavaa etua antaneita!!, tarkennuksia rataan.
Emme myöskään voineet soittaa ohjeita kesken kilpailun. Puhelimien käyttö kielletty, joten ne jätettiin rannalle.
Vehkasaaren lounaispuolelle saapuessa ei viime vuoden poijua näkynyt. Kolmen silmäparin voimin ei poijua voinut nähdä. Avuksi otettiin kiikarit, ei näkynyt vieläkään. Onko perusteltua lähteä kilometrin päähän kohti Hankoa "lounaaseen" etsimään halkaisijaltaan 50cm poijua, joka ei ole lähimaillakaan vuoden 2010 ja samanmuotoisen purjehdusohjeen paikkaa, johtoasemassa? Oli helppo tehdä päätös: poiju puuttuu joko inhimillisen unohduksen seurauksena, tai se on lähtenyt ajelehtimaan edellisviikon tuulien tai mahdollisen ankkuriköyden katkeamisen johdosta. Se että "kaikki" kiersivät tuon Miessaaren poijun, on mielestäni hyvin kummallista. Me emme sitä ihan rehellisesti nähneet, eikä sitä tiedetty siellä olevan, puhumattakaan että meille sitä olisi kukaan erikseen neuvonut!!! Tuossa on mielestäni annettu melko reilusti ulkopuolista apua. Miten tuon poijun olisi ordereiden mukaan voinut kiertää ilman vihjettä?? Kiersimme pojun oletetun sijainnin ja tyydyimme siihen.
Näimme MIESSAAREN ITÄPUOLELLA olevan poijun vasta tullessamme ensimmäisellä kierroksella Stora Ådholmenin ohi, joten vasta tällöin heräsi mieleen epäillys toisesta poijusta. Ennen ensimmäisen kierroksen loppua ohi ajanut FinnFUN:in Tom Finell huuteli myös poijun puuttuneen. Uskoimme olevamme siis oikeassa. Kuullessamme erittäin selkeästi tehdyn protesti-ilmoituksen olimme aidosti hämillämme, mistä oli kyse? Olimme kuitenkin purjehtineet jo ensimmäisen kierroksen edellä kuvatulla tavalla, joten ei ollut mitään järkeä lähteä purjehtimaan eri rataa toisella kierroksella. Joko olimme oikeassa ja purjehdimme sen mukaan, tai sitten DSQ. Tulimme maaliin 16.45-16.50, joten ehdimme vielä maaliin ja mahdollisuudet pikkuluokan palkinnoille olivat olemassa.
Kilpailun jälkeen ihmettelimme, miksi rata olisi vedetty Miessaareen saakka, tuo ei ollut millään muotoa järkevää sahailua poimia merkkejä molemmin puolin selkää.
Oli mielestämme oikein purjehtia reitti, joka samoilla ohjeilla, (saman pituisena?) viime vuonna purjehdittiin. Se, että meille huudeltiin protestia ja syytettiin vielä rikkeen tahallisesta uusimisesta, johti tekemäämme kirjalliseen selvitykseen kilpailulautakunnalle. Tulos DSQ. En päässyt protestikäsittelyyn, enkä palkintojen jakoon, joten minulla ei näiden tapahtumista ole mitään kommentoitavaa. Kippari tietää noista mahdollisesti enemmän.
Uutta asiaa viestissäni ei varmasti paljoa ollut ja vääriä syytöksiä/epäilyjä on jo vedetty takaisin. Mielestäni aiemmin on kuitenkin kirjoitettu sellaista, mitä en voi hyväksyä purematta. Onneksi mukana on ollut myös paljon tukea antavia kommentteja, kiitos järjenkäytöstä.
Nämä ovat omia, keulamiehen mielipiteitäni, joten kipparille ei tarvitse näistä kommenteista laiturilla avautua. Kilpailun lopputulokset ovat mielestäni yksi vitsi, ottaen huomioon huonon rataohjeen, sekä väärin lasketun matkan johdosta väärät tasoitukset. Ja me todellakin lähdimme tasan kello 9.00, reilusti ennen Albineja.
Mutta kuten joku aiemmin totesi, Shit Happens. Jo helpotti. Tänään tällein ja huomenna tollein, kohti uusia seikkailuja
Terveisin,
Mikko Eronen, keulamies Hertta-Ässä