Paukkuliivit

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

MikaS
kokelas

Paukkuliivit

Post by MikaS »

Löytyykö hyviä vinkkejä/kokemuksia paukkuliivien hankintaan?

Lähinnä: suola-/paperipanos vaiko hydrostaattinen laukaisija?
Suola/paperipanokset on huomattavasti halvempia, mutta
toimiiko ne hyvin kosteassa/vesisateessa? Itse olen kerran
nähnyt kun liivi laukesi aallon pyyhkästessä päälle.

Jossain oli, että hydrostaattiset reagoivat hitaammin, jopa
liiankin hitaasti.

Turvavaljaat olisi hyvät ja vähintään 150N.

Onko kenelläkään kokemusta XM Quickfit automaattiliiveistä:
http://www.marinea.fi/shop/product_catalog.php?c=220
Petri
FE-junkie

Post by Petri »

Jep, paras neuvo on että älä hanki.

1. Menevät rikki herkästi, pienikin reikä on ikävämpi juttu.
2. Laukaisimet eivät toimi erityisen varmasti, pahimmillaan esim. vuoden käytön jälkeen tilanne on 50-50 (yksi partiolippukunta hankki ison kasan liivejä ja vuoden päästä sitten koulutuskäytössä testaili niitä...)
3. Toimimaton paukkuliivi ei auta vedessä kelluessa yhtään

Ja sitten vielä jotkut mallit enemmän kuristavat täytenä ollessaan kuin auttavat hengittämään pitämällä päätä pinnalla.
Plus että gastin kannalta normaalit liivit ovat paaaljon mukavammat hengaamiseen nm. kokemusta on paukkuliiveillä, ilman ja sitten normiliiveillä :)
harald
Hallitus
Vene: Charlotta

Post by harald »

Olen myös nauruskellut gasteille jotka istuvat keltaiset makkarat ympärillään
aallon huuhdottua kantta. Nämä taisivat olla sillä suola/paperipatruunalla.
Tästä syystä ottaisin itse hydrostaattiset.

Uudet turvamääräykset (OSR, s.22), jotka ovat käytössä mm Offshore Weekillä, Gotland
Runtissa
ja parissa muussa avomerikisassa, vaaditaan 150N kelluvuutta.
Tämä käytännössä rajoittaa muut kuin paukkuliivit pois. Uudet määräykset
vaativat vielä nykyään että liiveissä on haararemmi (voi jälkivarustaa),
automaattisesti syttyvä (?) valo (myös jälkias.), sekä valjaat (vaikeampi
jälkivarustaa niin että niitä todella voi käyttää yhtaikaa) Taisivat vielä
suositella huppua hengitystä helpottamaan aallokossa.

Itse olen kuolannut tuon Spinlock Deckvestin päällä, äärimmäisen ohueksi
ja mukavaksi suunniteltu, ja sisältää kaikki em. lisävarusteet. Hinta on
vain aika suolainen, noin 300¤ luokkaa. Ehkä ensi vuoden tuohikuussa,
tai sitten jouluksi, tai 40v lahjaksi sitten joskus..

Suosittelen normi-käytöön ihan tavallaisia liivejä, sellaiset joissa nuo
valjaat kuitenkin on. Nämä ovat, kuten Petri jo aikaisemmin totesi, erittäin
toimintavarmoja vuodesta toiseen ilman huoltovaatimuksia, toimivat
märkinä ja kerran vedessä käyneenä, lämmittävät ja toimivat samalla
vielä kannettavina kaidevaijerin suojina.

Jos kuitenkin hankit paukkuja niin ota sellaiset missä ne valjaat ovat
rakennettu liiveihin valmiiksi. Tarkasta että liiveissä on haararemmi, ja
ellei ole niin jälkivarusta liivit sellaisilla.

Itse olen käyttänyt tavallisia liivejä, mutta olen huomannut jälkeenpäin että
vilppiä on ollut sillä tuo 150N kelluvuusvaatimus ei ole mikään uusi asia.
Meillä on itseasiassa melkein kaikilla gasteillakin tuo sama Balticin 5110
tai 5511
(PDF, s.12). Tuo 5110 on keltaisena ehkä parempi, saattaa
näkyä vielä pimeässäkin.
Last edited by harald on Tue Jun 10, 2008 19:15 pm, edited 1 time in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Guest

Post by Guest »

Kokemusta löytyy Balticin erilaisista malleista, joissa kaikissa "suolapanos".

Omassa veneessä on kahdet liivit, ja "vahinkolaukeamisia" ollut muistaakseni kaksi kertaa 4 vuoden aikana, eli keskimäärin joka neljäs vuosi/liivi. Toisaalta on kokemusta veneestä jossa on 16 kpl Balticin liivejä, sielläkin tahti tuntuu olevan suunnilleen sama eli kustakin liivistä suolapanos murenee 3-4 vuoden välein. Minusta yksittäisillä aalloilla ei niinkään ole ollut osuutta asiaan kuin pitkään muhineella kosteudella.

Molemmissa käytöissä liikutaan varmaan enemmän sateessa/aallokossa kuin keskiverto perhepurjehtija, ja liivejä säilytetään enemmän tai vähemmän kosteassa veneessä.

Itse olen tykännyt Balticin Winner-mallista, jossa on fleece-pehmuste kauluksessa, ja kuorikangas on kokonaan erillään varsinaisesta sisälmyksestä (eli jos päällikangas kuluukin puhki, on liivi periaatteessa vielä toimintakykyinen).

Muistaakseni "siinä toisessa" Balticin yleisessä mallissa kuorikangas on osa kelluttavaa osaa, ja ainakin pehmustamaton niskaosa hankaa auringon polttamaa niskaa inhottavasti.

Nykyisin haararemmiä on kai jossakin säännöissäkin vaadittu, vanhemmissa paukkuliiveissähän ei sellaista yleensä ole. Ja osaan uusiakin myydään lisävarusteena. Sen mitä itse olen paukkuliiveillä uinut, niin ovat pysyneet päällä ilmankin haararemmiä, mutta muistan kyllä surullisen tapauksen joidenkin vuosien takaa jossa haararemmi olisi kait pelastanut hengen. Ja valo on kyllä kiva lisä jos liikkuu pimeällä.

Ja paukkuliiveissä kuuluu/kannattaa sitten uida selällään.

Mielestäni turvaköyden kiinnityslenkki on purjevenekäytössä ihan ehdoton. Muistaakseni yhtään itsestään tyhjentynyttä pulloa en ole havainnut, mutta auki kiertyneitä pulloja kyllä.
Liivien ehjyyden tarkistus on helppoa; puhaltaa täyteen ja tarkistaa tilanteen esim vuorokauden kuluttua. Tämän voi tehdä montakin kertaa kauden aikana.

Pehmusteena/tyynynä/lämmikkeenä paukkuliivejä ei tosiaan voi käyttää.

Tohon Petrin mukaavuuskommenttiin: varmaan ns. veneilyliivit (jotka pitävät ruumiin pinnalla) ovat mukavampia kuin paukkuliivit, mutta 150N pelastusliivit tuskin ovat kovin mukavia.

-- erkka / Fuuga II
harald
Hallitus

Post by harald »

Tuo Baltic Winner vaikuttaa pätevältä. Se löytyy heti ekalta sivulta siinä
postaamassani Baltic-linkissä. Tuo fleece-kauluspointti on hyvä, ja alle-
kirjoitankin sen. Sen verran on paukuista kuitenkin kokemusta :)

Nuo 150N tavalliset liivit ovat nimenomaan niitä jotka löytyvät ruotsin^W
porauslautan aurinkokannen penkkien sisältä. Eli todella isot ja kolhot.

Eiköhän se suolapanosliivi toimisi, jos keväisin aina vaihtaa sen panoksen.
Vähimmäisvaatimuksena voisi myös pitää varapanosten ja -pullojen
laittaminen purjesäkkiin mukaan aina kun lähtee ulos. Pieni vaiva mutta
sillä säästyisi aika monelta murheelta.

R.I.P. Mauri Luukkala, jos sitä GR tapahtumaa tarkoitit. Serkku oli samassa
veneessä VHF:ää käyttämässä silloin...
Last edited by harald on Tue Jun 10, 2008 19:22 pm, edited 1 time in total.
Petri
FE-junkie

Post by Petri »

harald wrote: Uudet turvamääräykset (OSR, s.22), jotka ovat käytössä mm Offshore Weekillä, Gotland
Runtissa
ja parissa muussa avomerikisassa, vaaditaan 150N kelluvuutta.
Tämä käytännössä rajoittaa muut kuin paukkuliivit pois. Uudet määräykset
vaativat vielä nykyään että liiveissä on haararemmi (voi jälkivarustaa),
automaattisesti syttyvä (?) valo (myös jälkias.), sekä valjaat (vaikeampi
jälkivarustaa niin että niitä todella voi käyttää yhtaikaa)
Aika veikeää, kun Meriturvan kaverit viime syksyn AMP:n koulutussessiossa suhtautuivat paukkuliiveihin aikalailla suurena saatanana. Erinäisten kokemusten, huhujen ja suusanallisen perimätiedon perusteella en itse luottaisi paukkuliiveihin. Jos liivien toimintaan ei voi luottaa edes lähelle 100%, niin mitä niillä oikeastaan tekee, kun aika harvoin sitä oikeasti edes joutuu tilanteeseen jossa liivejä tarvitsee ts. silloin ei todellakaan huvita toivoa että hydrostaattinen laukaisin toimisi tällä kertaa.

Hmm, mun liivit näyttää olevan 50N joten tosiaan en voi kommentoida 150N liivien mukavuudesta :)
Guest

Post by Guest »

Mulla on ollut juuri tuo XM-quickfit suolapanoksella ja valjailla. En ole erityinen paukkuliivien ystävä, mutta katsastaminen 2. luokkaan ja ORC:n säännöt käytännössä pakottavat paukkuliiveihin. Samalla liivejä on tullut pidettyä useammin, kun eivät hiosta yhtä pahasti.

Liivit ovat olleet aivan hyvät, mutta keväällä testattaessa oli yksi neljästä rikki. Nirhauma liivin vyön alapuolella mahaa vasten olevassa kohdassa vuoti lievästi. Tuskin tätä voi merkin syyksi pistää ja tarkoitus on ostaa uusi samanlainen, jotta varaosat ovat kaikkiin samat (no samoja United Mouldeja käyttää monet muutkin).

Omat ostin selvästi alle 70 ¤/kpl (65 vai 60???) venemessuilta Meredinin osastolta 2007.

Joakim
harald
Hallitus

Post by harald »

Huh, katsoin FP-viestin hinnastoa, siinähän on tuo Deckvest 299¤, joka on
varmaan halvin tällä hetkellä näkemäni eurohinta. Mutta se panos on jo 40¤,
eli joka uimareissu tai päälle pyyhkivä kunnollinen aalto on sitten 40¤ down-
the-drain. Ehkä minä vielä koitan sinnitellä noilla 50N liiveillä.

Kivempi että on 100% varmuudella 50N, kuin jollain vähemmällä toden-
näköisyydellä 0N..

edit: Tuossa Balticin esitteessä sanotaan myös että ihan kotosuomen
katsastussäännöillä vaaditaan 1-luokassa jokaiselle valjaat, ja 2- ja jopa
3-luokassakin väh. kahdet valjaat veneessä.
harald
Hallitus

Post by harald »

Anonymous Joakim wrote:Mulla on ollut juuri tuo XM-quickfit suolapanoksella ja valjailla. En ole erityinen paukkuliivien ystävä, mutta katsastaminen 2. luokkaan ja ORC:n säännöt käytännössä pakottavat paukkuliiveihin.
Ei kai katsastussäännöt suomessa vaadi paukkuja tai edes 150N kelluvuutta?

edit: Ai pahus, katsastussäännöissä (PDF, s.16/23) sanotaankin että 2-luokassa pitää olla 100N.
Rea
kokelas

Post by Rea »

Liivien ehjyyden tarkistus on helppoa; puhaltaa täyteen ja tarkistaa tilanteen esim vuorokauden kuluttua.
Eilisissä EMPYn MOB-treeneissä he korostivat, ettei paukkuliiveihin kannata puhaltaa - menee kosteutta sisään - vaan käyttää esim. fillari- tai muuta pumppua.

Myös haararemmin tärkeyttä korostettiin. Jos liivi on riittävän kireällä ei se välttämättä enää ole kovin mukavan tuntuinen päällä, joten valitettavasti monet jättävät paukkuliivin liian löysänä päällensä. Jos sitten pelastaja yrittää nostaa ylös liivin D-renkaasta, saattaa paukkuliivi tulla pään yli ja nostettava pudota takaisin mereen. Näin meinasi käydä harjoituksissamme.

Myös liivin duunaus lisävaloilla nousi esille. Ohjaajamme oli lisännyt paukkuliiviinsä mm. fosforitikun, jonka voi aktivoida valoksi. Myös erilaisia lisävilkkuvalaisimia voi laittaa liiviin kiinni tai pitää taskuissaan työskennellessään kannella.
MikaS
kokelas

Post by MikaS »

Näköjään tuollaisia paukku + tavallisen liivin yhdistelmä oin olemassa.

http://www.baltic.se/product.asp?prod_id=32&lang=eng

Hinta vain suolainen 640 euroa.
Guest

Post by Guest »

harald wrote: Kivempi että on 100% varmuudella 50N, kuin jollain vähemmällä toden-
näköisyydellä 0N..
Jollain varmaan on kokemusta tekeekö noilla 50 N liiveillä sitten yhtään mitän silloin kun on oikeasti tarvis.

Onhan ne näppärät jollaillessa, surffatessa, vesihiihtäessä tai meloessa, jolloin lajiin kuuluu veteen joutuminen. Silloin ne kelluttavat sopivasti ja helpottavat operointia vedessä ja pitävät myös pinnalla (suu vedessä) sen hetken, kunnes kaveri tulee auttamaan.

Miten sitten on tilanne kunnon aallokossa ja/tai useamman tunnin kellumisessa puhumattakaan tajuttomuudesta?

Kai sille joku syy on, että avomerelle vaaditaan 150 N ja valtamerelle jopa se 275 N?

100 N liivejä löytyy vielä jotenkuten perinteisinäkin, mutta kyllä nekin on jo sellaisia, ettei tulisi päälle pistettyä kovin usein. 2007 venenäyttelyssä oikein etsin moisia.

Joakim
Petri
FE-junkie

Post by Petri »

Anonymous wrote: Jollain varmaan on kokemusta tekeekö noilla 50 N liiveillä sitten yhtään mitän silloin kun on oikeasti tarvis.
Siis jos on tajuissaan, niin ei noitten liivien kanssa ole mahdollista hukkua (tai sitten se vaatii kyllä jo taitoa), sen verran kelluttavat että vaikka voimat hiipuisivat täysin niin pää pysyy kyllä veden pinnalla.
Miten sitten on tilanne kunnon aallokossa ja/tai useamman tunnin kellumisessa puhumattakaan tajuttomuudesta?
Eihän ne tajuttomuudessa auta, mutta toisaalta eivät kyllä kaikki paukkuliivitkään, sitten kun vielä laskee yhteen laukaisinten toimintavarmuuden (=! 100%) jne.
Kovassa kelissä meidän veneessä kansigastit pitävät normaaleita "pelastusliivejä", kun taas kevyemmässä mennään kelluntaliiveillä. Eli sikäli kun eivät liivit nyt niin kauheasti paina, niin katsastusta ja äärioloja varten voi varata kunnon liivit ja sitten taas kesäiseen purjehduskäyttöön toiset.

Tottakai jos sitä lähtisi Jäämerelle tammikuussa sitä suhtautuisi vähän eri tavalla liiveihin, mutta lähivesillä saa tosiaan lyödä päätään ettei jaksaisi uida lähimpään rantaan jo ennenkuin veneessä olevat ovat saaneet purjeet alas ja veneen käännetyksi. Eli sikäli mieluummin 100% varmasti 50N kuin ehkä 150N paukkuliiviä.
MikaS
kokelas

Post by MikaS »

MikaS wrote:Näköjään tuollaisia paukku + tavallisen liivin yhdistelmä oin olemassa.

http://www.baltic.se/product.asp?prod_id=32&lang=eng

Hinta vain suolainen 640 euroa.
Varmasti 75N ja 240N jos paukku toimii.
Tavallisetkaan liivit eivät ole 100% varmoja, mutta melko lähellä sitä.

Tarpeeksi ikää ja UV-säteilyä niin kangaat hajoaa käsiin. Tosin tämän
huomaa varmasti aikaisemminkin. Samoin täyte ei välttämättä kestä
ajan hammasta ja juuri tuota UV säteilyä.
Guest

Post by Guest »

Näköjään tuollaisia paukku + tavallisen liivin yhdistelmä oin olemassa.
Taitaa muuten olla ihan uus juttu. Olen jo pitkään mankunut, että miksei tuollaisia tehdä. Tuohan on täysin pro vehkeeksi suunniteltu ja hinta tosiaan sen mukainen. Tosta kun nyt vielä tekisivät tavallisen tallaajan version (en esim. ajatellut ihan heti hankkia henkilökohtaista epirbiä tms.) ja saisivat hinnan vähän alemmas niin meen ja ostan heti.