Kävin Yanmar ja Volvo Penta edustajilla Lauttasaaressa vanha laponestoventtiili taskussa. Käytännössä mahdollisuudet on ostaa joko Vetuksen muovinen venttiilikokonaisuus, n. 95 euroa (ei huollettavia osia) tai Volvo pentan messinkinen, n. 88 euroa (huoltotarve vuosittain tai muutaman vuoden välein, 18 euron korkki+venttiiliosa).
Mutta tarvitaanko koko härveliä, kun kone ei ole mitenkään merkittävästi vesilinjan alapuolelle asennettu ja koska pakoputkikin on reilusti vedenpinnan yläpuolella? Olen hyvin epäuskoinen sen todelliseen tarpeeseen, siksi kysyn.
Kuinka monella sellainen on FE83:ssa tai sisämoottorillisissa FE74X:ssä? Vastatkaa, olkaa hyvät.
vas: vetus, oik: volvo-p
Laponestoventtiilistä keskusteltiin viimeksi viime vuonna.
Autoon sopiva takaiskuventtiili maksanee jotain 3¤ motonetistä. Sellaista,
mitä käytetään moottorin imusarjan ja alipainetehostimen välillä. Ajaa saman
asian. Onpahan motonetissä takaiskuventtiili Yacht myös, mutta sen hinta on
8.80¤ ... tuote 88-8211
harald wrote:
Autoon sopiva takaiskuventtiili maksanee jotain 3¤ motonetistä. Sellaista,
mitä käytetään moottorin imusarjan ja alipainetehostimen välillä. Ajaa saman
asian. Onpahan motonetissä takaiskuventtiili Yacht myös, mutta sen hinta on
8.80¤ ... tuote 88-8211
Pelkkä takaiskuventtiili ei auta mitään vaan pitää olla T-kappale. Idea on päästää (hyvin herkästi) putkeen ilmaa, jotta lappoilmiö estyisi. Lappo voi putkesta riippuen tapahtua kumpaan suuntaan vain, joten takaiskuventtiili itse putkessa ei auta kuin takaisinpäin ja siinäkin on aina riski, ettei venttiili ole täysin tiivis roskan tms. takia.
Itse voi laponeston tehdä T-kappaleella, johon liitetään ohut putki, joka viedään tarpeeksi korkealle ja/tai ulos. Putkesta voi tulla hiukan vettä ulos ajossa.
Joo, ellei tuo lappoilmiö ole tuttu jollekin niin kerrottakoon että tuon venttiilin
tarkoitus on nimenomaan päästää alipaineella ilmaa pakoputkistoon jottei
pakoputkiston ollessa vedestä täynnä konekin täyttyisi vedestä.
Tuo ohut putki olisi tosi jees, minulta saa esim 0.8mm MIG-suuttimia joita
voi käyttää sen ohuen letkun päässä kuristimena. Olisi ainakin tosi huolto-
vapaa tuollainen pelkkä putki.
Oma lappoventtiili tarkastetaan kyllä joku vuosi vielä. Tuossahan on nyt vasta
kymmenes kausi Charlottalla tulossa, ehkä jo tämän kauden aikana?
Yanmarini laponestoventtiili, joka muistuttaa Volvon varaosaa, sai uuden muodon: Smirgelöin mutteriosan puoliksi pyöreäksi (siis yläosan). Pujotin siihen päälle 20 cm pitkän kumiletkun, jonka puristin tiukaksi letkunkiristimellä. Letku on ylhäältä auki.
Väsynyt venttiili heittää edelleen tippoja ulos koneen käydessä. Tipat päätyvät putken sisään eivätkä jaksa lentää yläpäästä ulos. Näin pieni tihkuminen ei enää päädy seinille ja alaspäin letkuja pitkin koneen kylkeen.
Letkunpätkä ei tunnu täyttyvän vedellä koska tihkuminen on niin vähäistä. Ilma siis kulkee koneeseen päin sen sammuttua kuten kuuluukin.
(rahaa ja uusien osien sovittamisvaivaa säästyi taas...)