viktfördelning

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

fe125
alokas
Posts: 25
Joined: Tue Jan 22, 2008 22:44 pm

viktfördelning

Post by fe125 »

Tack Harald för dina fina tips.
Tycker nog att bekymret i lättvind har lite att göra med den relativa stora våtytan.Lutar ni båten åt lä i lättvinds kryss?
Roderkänslan i lättvind gör henne svårstyrd,precis som du säger.
Ska öka mastlutet när jag får mina nya vant.Fenixen som jag har kvar,kräver mkt stort mastlut för att segla i lättvind samt lös rigg.Kanske är det samma på Finn Expressen.Ska i veckan köra dessa två mot varandra,de har ju faktiskt samma lys.
Roderkänslan är annars överlägsen i Finn Expressen,mkt bättre än Fenix.
Flytläget på FE125 verkar bra,man ser en hel del av rodret när båten ligger vid bryggan,stämmer det med din erfarenhet?

Bästa seglarhälsningar

Urban L
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

I lä jo, och på nosen. Vi brukar ha två killar framöver masten, ena på läsidan
och andra på förluckan eller liggande på fördäck. Får ju inte vara vågor då,
men så är det ju sällan när det är superlätt.

Kanske följande bild från Offshore Week (havskapseglings FM) belyser hur
det ser ut i superlätt:

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=IMG_2671

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=DSC_1110

Fick du redan veta vår förstagslängd? 869cm tror jag det var, pin-center to
pin-center.

Trimläget verkar gott, vi så att man ser hela övre ändan roderbladet, springan
framför roderbladet syns ej. Hjärtstocken kanske skönjer, men det är svårt
att avgöra. Detta med tom dieseltank, med ca 15l i tanken börjar framkanten
på roderbladet gå under. Detta är ju visserligen även beroende på hur
mycket glapp man har mellan roderbladets överkant och skrovet, men som
ett ungefärligt mått skall nog roderbladets överkant synas, åtminstone
akterdelen.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply