
FE-Sprint - onko vahvistunut 24.5.?
Nyt lupaillaan ap:ksi sellaista 10 m/s tuulta, eli taidetaan lähteä liikkeelle kolmosella ja ihmetellään sitten päivän edetessä voiko laittaa ykköstä ylös. Tällöin varmaan ollaan enemmän tasaväkisiä, kun ei se Ollinkaan kolmonen voi vielä olla kauhean huonossa kunnossa ja me taas ei osata varmastikaan ajaa omaamme 

Ensiksi pitää todeta että hienosti Harald hoiti "kisan" lautakuntatehtävät ja ratakin oli suorempi kuin monessa "kunnon kisassa".
Keli siis alussa n. 6-7 m/s kaakosta, mutta nousi loppua kohti ehkä 9 m/s luokkaan. Westendistä lähdettäessä tuuli kanavoitui saarten välistä niin äkäiseksi puhuriksi, että vaihdettiin ykkönen pois ja kolmonen tilalle...kunnes sitten Miessaarenselällä havaittiin ettei tuuli ollutkaan kummoinen ja vaihdettiin taas takaisin ykköseen.
Miehistönä normiporukka, mutta pianona stunttasi Torsti.
Kisassa ajettiin siis kuusi lähtöä ja ohessa sitten pienet analyysit jokaisesta, mitä nyt mistäkin enää muistaa. Valitettavasti mun uudessa koneessani ei ole sarjaporttia, joten ennenkuin muistan ostaa jostain USB-serial-adapterin niin GPS-plotteja ei saa askarreltua.
Starttien numerot voivat olla pielessä, kun muistikuvat ovat hektisestä sykkimisestä hieman hajanaiset.
Startti1: Hakemista
Startissa sijoittuminen ihan hyvin viivalla, mutta jostain syystä styyralla vauhti ei noussut yli neljän solmun. Ilmeisesti ajoin aivan liian ylös, mutta sama vaiva ei vaivannut paaralla, vaan vene lähtikin kulkemaan normaalia vauhtia. Olli oli silti jo ehtinyt karata liian kauas ja kun vielä spinnumanöövereissä oli pientä hapuilua pianistin tottumattomuuden takia (Torstin veneessä on nimittäin maailman epäreiluimmat systeemit genaakkerin ja fokan "nostoihin" ja laskuun) ja alamerkin kiertokin meni rutkasti pitkäksi.
Startti2: Alkaa jo kulkea
Startissa vetäisin ehkä hieman liian lähellä vendan Lisbethin eteen ja Risto protestoi joten 360 ja menoksi... styyran jarru taas päällä. Ylämerkillä spinnu nousi mallikkaasti ja saavutimmekin ehkä Olli hieman, mutta matka ei sitten millään riittänyt. Alamerkin kierto otettiin rauhallisemmin ja jiippi tehtiin hyvissä ajoin, ettei homma menisi liian hektiseksi...tässä vaiheessa kautta nopeat jiippi-genuan nosto-spinnun lasku-setit ovat vielä aika utopiaa.
Startti3: ÄÄÄÄMÄÄÄVÄÄ
Startti otettiin todella tiukasti, Olli vieläkin ylempänä ja paukun jälkeen Charlottasta alkoi kuulua ihmeellistä älämölöä. Tulkitsin sen niin, että joku varasti ja koska en ollut aivan varma ettemme me molemmat olleet varastaneet (olin kohtalaisen varma että Olli oli ainakin varastanut, koska sen verran ylempänä Lisbeth oli) heitin takaisin linjan alle ja kun meteli ei loppunut totesin, että edessä on "helppo" lähtövoitto, Ollin ollessa jo lähes ylämerkillä autuaan tietämättömänä asiasta.
Startti 4: Varjostusta
Lähtötaktiikaksi otin härskin peittämisen ja se tuottikin tulosta, Olli joutui ottamaan huonomman startin ja heittikin nopeasti vendan meidän takaatamme paaralle. Etumatka ei silti kadonnut minnekään, vaan ylämerkillä olimme "etuajoasemassa" ja nostimme spinnun Ollin edessä.
Tiukkaa lenssittelyä taas alamerkille, jossa myös yhä etuajoasemassa ja alamerkin kierto nappiin. Paaran kryssi maalia kohti meni hyvin, mutta luin leikkarin väärin ja oli tiukalla ettei Olli olisi päässyt puikkaamaan ohi lyhyemmän matkan ansiosta. Charlottan ohi ja samantien kylkeä nuollen kuitenkin ylitettiin linja ennen Lisbethiä.
Startti 5: Taktiikka mätti
Vitosstarttiin yritin taas samaa taktiikkaa, mutta tuloksetta.
Kryssillä tuli luettua leikkarit pahasti pieleen ja kelin kovennuttua Olli ei edes nostanut spinnua lenssillä...nöyryytyksen multihuipennus
Itse emme saaneet spinnua toppiin, joten takaa-ajostakin tuli vähän puolittainen ja aloin sitten varomaan ehkä hieman liikaa ja otimme spinnun alas rauhassa ennen merkkiä.
Startti 6: Taktiikka iski omaan nilkkaan
Startti hyvin, ylämerkillä ekana mutta spinnunostossa tuli ongelmia ja Olli pääsi iholle lenssillä. Styyralla en tajunnut nostattaa Ollia tarpeeksi vaan kelin ollessa jo alkua kovempi hermoilin ehkä liikaa alamerkin kanssa jiipaten paaralle laskien että olisin ehtinyt merkille (=2 veneenmitan päähän) ennenkuin Olli olisi päässyt nostattamaan. Väärin laskettu ja Olli sitten Riston "kuiskutellessa" korvaan nostattikin meidät sitten kauas pois merkiltä ja se startti sitten menikin siihen. No, olin jo henkisesti luovuttanut enkä huomannut että Olli kosketti merkkiä ja alkoi tehdä 360:iä, jos olisimme ottaneet spinnun alas nopeasti ja jatkanee kisaa täysillä, niin Olli olisi ehkä ollut saavutettavissa.
Voitot Ollille siis 4-2.
No virheistä oppii ja rutiinia tuossa taas kertyi rutkasti, mikä on vain hyväksi näin kauden alussa. Ehdottomasti aivan loistava treeni ja tällaisia pitäisi järkätä useamminkin, lautakuntaveneen vaihtuessa. Ehkä pitänee palata astialle elokuun alussa ennen syyskauden alkua ja vetäistä vastaavanlaisia treenejä.
Kuviakin on kuulemma tulossa, which is nice.
Keli siis alussa n. 6-7 m/s kaakosta, mutta nousi loppua kohti ehkä 9 m/s luokkaan. Westendistä lähdettäessä tuuli kanavoitui saarten välistä niin äkäiseksi puhuriksi, että vaihdettiin ykkönen pois ja kolmonen tilalle...kunnes sitten Miessaarenselällä havaittiin ettei tuuli ollutkaan kummoinen ja vaihdettiin taas takaisin ykköseen.
Miehistönä normiporukka, mutta pianona stunttasi Torsti.
Kisassa ajettiin siis kuusi lähtöä ja ohessa sitten pienet analyysit jokaisesta, mitä nyt mistäkin enää muistaa. Valitettavasti mun uudessa koneessani ei ole sarjaporttia, joten ennenkuin muistan ostaa jostain USB-serial-adapterin niin GPS-plotteja ei saa askarreltua.
Starttien numerot voivat olla pielessä, kun muistikuvat ovat hektisestä sykkimisestä hieman hajanaiset.
Startti1: Hakemista
Startissa sijoittuminen ihan hyvin viivalla, mutta jostain syystä styyralla vauhti ei noussut yli neljän solmun. Ilmeisesti ajoin aivan liian ylös, mutta sama vaiva ei vaivannut paaralla, vaan vene lähtikin kulkemaan normaalia vauhtia. Olli oli silti jo ehtinyt karata liian kauas ja kun vielä spinnumanöövereissä oli pientä hapuilua pianistin tottumattomuuden takia (Torstin veneessä on nimittäin maailman epäreiluimmat systeemit genaakkerin ja fokan "nostoihin" ja laskuun) ja alamerkin kiertokin meni rutkasti pitkäksi.
Startti2: Alkaa jo kulkea
Startissa vetäisin ehkä hieman liian lähellä vendan Lisbethin eteen ja Risto protestoi joten 360 ja menoksi... styyran jarru taas päällä. Ylämerkillä spinnu nousi mallikkaasti ja saavutimmekin ehkä Olli hieman, mutta matka ei sitten millään riittänyt. Alamerkin kierto otettiin rauhallisemmin ja jiippi tehtiin hyvissä ajoin, ettei homma menisi liian hektiseksi...tässä vaiheessa kautta nopeat jiippi-genuan nosto-spinnun lasku-setit ovat vielä aika utopiaa.
Startti3: ÄÄÄÄMÄÄÄVÄÄ
Startti otettiin todella tiukasti, Olli vieläkin ylempänä ja paukun jälkeen Charlottasta alkoi kuulua ihmeellistä älämölöä. Tulkitsin sen niin, että joku varasti ja koska en ollut aivan varma ettemme me molemmat olleet varastaneet (olin kohtalaisen varma että Olli oli ainakin varastanut, koska sen verran ylempänä Lisbeth oli) heitin takaisin linjan alle ja kun meteli ei loppunut totesin, että edessä on "helppo" lähtövoitto, Ollin ollessa jo lähes ylämerkillä autuaan tietämättömänä asiasta.
Startti 4: Varjostusta
Lähtötaktiikaksi otin härskin peittämisen ja se tuottikin tulosta, Olli joutui ottamaan huonomman startin ja heittikin nopeasti vendan meidän takaatamme paaralle. Etumatka ei silti kadonnut minnekään, vaan ylämerkillä olimme "etuajoasemassa" ja nostimme spinnun Ollin edessä.
Tiukkaa lenssittelyä taas alamerkille, jossa myös yhä etuajoasemassa ja alamerkin kierto nappiin. Paaran kryssi maalia kohti meni hyvin, mutta luin leikkarin väärin ja oli tiukalla ettei Olli olisi päässyt puikkaamaan ohi lyhyemmän matkan ansiosta. Charlottan ohi ja samantien kylkeä nuollen kuitenkin ylitettiin linja ennen Lisbethiä.
Startti 5: Taktiikka mätti
Vitosstarttiin yritin taas samaa taktiikkaa, mutta tuloksetta.
Kryssillä tuli luettua leikkarit pahasti pieleen ja kelin kovennuttua Olli ei edes nostanut spinnua lenssillä...nöyryytyksen multihuipennus

Itse emme saaneet spinnua toppiin, joten takaa-ajostakin tuli vähän puolittainen ja aloin sitten varomaan ehkä hieman liikaa ja otimme spinnun alas rauhassa ennen merkkiä.
Startti 6: Taktiikka iski omaan nilkkaan
Startti hyvin, ylämerkillä ekana mutta spinnunostossa tuli ongelmia ja Olli pääsi iholle lenssillä. Styyralla en tajunnut nostattaa Ollia tarpeeksi vaan kelin ollessa jo alkua kovempi hermoilin ehkä liikaa alamerkin kanssa jiipaten paaralle laskien että olisin ehtinyt merkille (=2 veneenmitan päähän) ennenkuin Olli olisi päässyt nostattamaan. Väärin laskettu ja Olli sitten Riston "kuiskutellessa" korvaan nostattikin meidät sitten kauas pois merkiltä ja se startti sitten menikin siihen. No, olin jo henkisesti luovuttanut enkä huomannut että Olli kosketti merkkiä ja alkoi tehdä 360:iä, jos olisimme ottaneet spinnun alas nopeasti ja jatkanee kisaa täysillä, niin Olli olisi ehkä ollut saavutettavissa.
Voitot Ollille siis 4-2.
No virheistä oppii ja rutiinia tuossa taas kertyi rutkasti, mikä on vain hyväksi näin kauden alussa. Ehdottomasti aivan loistava treeni ja tällaisia pitäisi järkätä useamminkin, lautakuntaveneen vaihtuessa. Ehkä pitänee palata astialle elokuun alussa ennen syyskauden alkua ja vetäistä vastaavanlaisia treenejä.
Kuviakin on kuulemma tulossa, which is nice.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Olipa hienoa olla lautakuntana(kin). Keli mitä mainioin, missä muut?
Koska osallistuvia veneitä ei ollut kuin kaksi tästä ei tullut mitää virallista
kilpailua. Harjoituksen puolelle meni. Tässä nyt kuitenkin harjoituksen "tulokset":
Kisa 1, lähtö 12:20:00, 9kn TWS
1. Lisbeth, 2. St.Olga
Kisa 2, lähtö 12:36:00, 12kn TWS
1. St.Olga, 2. Lisbeth (OCS)
Kisa 3, lähtö 12:50:00, 10 kn TWS
1. Lisbeth, 2. St.Olga
Kisa 4, lähtö 13:06:00, 8 kn TWS
1. St.Olga, 2. Lisbeth
Kisa 5, lähtö 13:30:00, 11-16kn TWS
1. Lisbeth, 2. St.Olga
Kisa 6, lähtö 13:45:00, 12kn TWS
1. Lisbeth, 2. St.Olga
sitten loppui lautakunnalta tupakit ja oluset, eiku osanottajat alkoivat
valittaa hikeentymistä tahdista johtuen. Aika hyvin voi tuossa ajattaa noin
4 lähtöä / tunti.
Jossain vaiheessa, olisiko ollut 4. lähtö tuli kasa melges 24:ia matkalla EMK:lle
Suunto Cupin päivän lähtöjen jälkeen. Eräs Fonecta lautakunnan ohi.
Tuolla radalla ei saanut kyllä pelätä ylivoimaista nopeusetua, vaan sijoittuminen
toiseen veneeseen nähden ratkaisi selvästi, sekä ennen starttia, että
kryssillä. Lenssin puolella homma oli jo taktista, etenkin loppua kohden
kun Petri alkoi ajaa enemmän Lisbethiä, eikä kelloa vasten.
Erittäin kivan näköistä touhua, lisää tällaista! Olisiko Ollin vuoro lähettää?
Parasta olisi tietenkin saada ulkopuolinen kumppariin lähettämään. Yksin
pärjää kyllä, kunhan valmistautuu kunnolla. Yksi hyvä vinkki yksinäiselle
lautakuntamiehelle olisi pukeutua keltaisiin liiveihin ja määritellä nämä
liivit linjan suunnann määrittäväksi merkiksi (pukea merkki päälle).
Wish I'd been in there.
Hirveästi ei jäänyt aikaa kuvailla, mutta tuossa jotain:
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album314
Koska osallistuvia veneitä ei ollut kuin kaksi tästä ei tullut mitää virallista
kilpailua. Harjoituksen puolelle meni. Tässä nyt kuitenkin harjoituksen "tulokset":
Kisa 1, lähtö 12:20:00, 9kn TWS
1. Lisbeth, 2. St.Olga
Kisa 2, lähtö 12:36:00, 12kn TWS
1. St.Olga, 2. Lisbeth (OCS)
Kisa 3, lähtö 12:50:00, 10 kn TWS
1. Lisbeth, 2. St.Olga
Kisa 4, lähtö 13:06:00, 8 kn TWS
1. St.Olga, 2. Lisbeth
Kisa 5, lähtö 13:30:00, 11-16kn TWS
1. Lisbeth, 2. St.Olga
Kisa 6, lähtö 13:45:00, 12kn TWS
1. Lisbeth, 2. St.Olga
sitten loppui lautakunnalta tupakit ja oluset, eiku osanottajat alkoivat
valittaa hikeentymistä tahdista johtuen. Aika hyvin voi tuossa ajattaa noin
4 lähtöä / tunti.
Jossain vaiheessa, olisiko ollut 4. lähtö tuli kasa melges 24:ia matkalla EMK:lle
Suunto Cupin päivän lähtöjen jälkeen. Eräs Fonecta lautakunnan ohi.
Tuolla radalla ei saanut kyllä pelätä ylivoimaista nopeusetua, vaan sijoittuminen
toiseen veneeseen nähden ratkaisi selvästi, sekä ennen starttia, että
kryssillä. Lenssin puolella homma oli jo taktista, etenkin loppua kohden
kun Petri alkoi ajaa enemmän Lisbethiä, eikä kelloa vasten.
Erittäin kivan näköistä touhua, lisää tällaista! Olisiko Ollin vuoro lähettää?
Parasta olisi tietenkin saada ulkopuolinen kumppariin lähettämään. Yksin
pärjää kyllä, kunhan valmistautuu kunnolla. Yksi hyvä vinkki yksinäiselle
lautakuntamiehelle olisi pukeutua keltaisiin liiveihin ja määritellä nämä
liivit linjan suunnann määrittäväksi merkiksi (pukea merkki päälle).
Wish I'd been in there.
Hirveästi ei jäänyt aikaa kuvailla, mutta tuossa jotain:
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album314
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
No joo, oltiin melko varmoja ettei oltu yli, mutta oltiin sitten kuitenkin. Huomattiin kyllä, ettei älämölö loppunut teidän linjalla käyntiin, mutta oltiin jo niin kaukana, että peli oli jo menetetty. Ajettiin sitten vain harjoituksen vuoksi rata läpi.Petri wrote:Startti3: ÄÄÄÄMÄÄÄVÄÄ
Startti otettiin todella tiukasti, Olli vieläkin ylempänä ja paukun jälkeen Charlottasta alkoi kuulua ihmeellistä älämölöä. Tulkitsin sen niin, että joku varasti ja koska en ollut aivan varma ettemme me molemmat olleet varastaneet (olin kohtalaisen varma että Olli oli ainakin varastanut, koska sen verran ylempänä Lisbeth oli) heitin takaisin linjan alle ja kun meteli ei loppunut totesin, että edessä on "helppo" lähtövoitto, Ollin ollessa jo lähes ylämerkillä autuaan tietämättömänä asiasta.
Juu, ei se kelistä johtunut, ja kyllä se spinnu kävi ylhäällä, mutta ei varmaan kyllä taakse näkynyt, kun oli kunnolla solmussa. Jouduttiin ottamaan alas setvittäväksi, saatiin purettua vasta niin lähellä alamerkkiä, ettei enää kannattanut nostaa.Petri wrote:Vitosstarttiin yritin taas samaa taktiikkaa, mutta tuloksetta.
Kryssillä tuli luettua leikkarit pahasti pieleen ja kelin kovennuttua Olli ei edes nostanut spinnua lenssillä...nöyryytyksen multihuipennus
Jollain kierroksella oli myös spinnun laskussa vähän ongelmia, se jäi jotenkin solmuun keulapurjeen kanssa, kansi oli täynnä spinnua, eikä saatu keulapurjettakaan vetoon, nilkutettiin jotenkuten vaan maaliin. Onneksi Harald ei saanut siitä kuvaa

Olli Niemi
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
No kiitos, ei tuo nyt kummoista vaatinut. Tuulen suunnan arpominen jostainOlli wrote:Joo, kyllä mä voin yrittää, mutta näin loistavia järjestelyjä tuskin osaan toteuttaa. Kiitoksia!harald wrote:Erittäin kivan näköistä touhua, lisää tällaista! Olisiko Ollin vuoro lähettää?
niskavilloista, sekä poijujen tiputtaminen.

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020