No ei vesillä, eikä ainakaan vielä maaliskuussa mutta tulipahan käytyä ottamassa pressu pois ja ylläriylläri, vene oli siinä kunnossa mihin se oli jätettykin. Vaikka pelkäsin pahinta kostean talven jäljiltä, niin jotain oltiin selvästi tehty oikein, kun en millään löytänyt pienintäkään pintahomeen pilkkua mistään.
Ajattelin tänä vuonna kokeilla akselinkannattajan ja pohjan liitossauman paikkailuun (kun primer tuntuu lohkeilevan siitä joka vuosi irti) jotain hieman joustavampaa kamaa, onko vinkkejä?
mode edit(hh): aihe pilkottu ulos "jokos vesillä" säikeestä
Voisitko Petri riipaista tuo ensimmäinen kappale alkuperäisen ketjun jatkeeksi?
Petri wrote:Ajattelin tänä vuonna kokeilla akselinkannattajan ja pohjan liitossauman paikkailuun (kun primer tuntuu lohkeilevan siitä joka vuosi irti) jotain hieman joustavampaa kamaa, onko vinkkejä?
Kuvassa ei kyllä uraa näy. Muutenkin luulisin, että ura kannattaa tehdä ennen epoksin maalaamista, jotta sinne pohjalle tulee epoksi. Halkeaahan se sielläkin, mutta halkeaa sitten Sikaflexin alla...
Kuvassa ei kyllä uraa näy. Muutenkin luulisin, että ura kannattaa tehdä ennen epoksin maalaamista, jotta sinne pohjalle tulee epoksi. Halkeaahan se sielläkin, mutta halkeaa sitten Sikaflexin alla...
Joo, on oikea tapa ja sitten on se tapa mitä ihmiset tekevät, koska oikea tapa on varsin hankala
Löytyisiköhän jotain vettäeristävää sikaa, jolla ton voisi hoitaa...eipä sillä ole väliä vaikka sauma pullottaisi tai jotain, ei se vauhtia syö merkittävästi.
Petri wrote:Joo, on oikea tapa ja sitten on se tapa mitä ihmiset tekevät, koska oikea tapa on varsin hankala
Löytyisiköhän jotain vettäeristävää sikaa, jolla ton voisi hoitaa...eipä sillä ole väliä vaikka sauma pullottaisi tai jotain, ei se vauhtia syö merkittävästi.
No niin, olisit heti sitä kysynyt
Itse en halunnut jyrsiä uraa, joten laitoin vain Sikaflex 292:ta. Kyllä se 90 asteen kulmapaikassa kolme vuotta pysyy meidän nopeuksissa. Myrkyt joudut siitä raapimaan, jos meinaat laittaa Sikaa, myrkyn päällä se pysyy ehkä juuri veteen asti.
Pelkkää epoksimaalia siinä kuitenkin on pari ekaa vuosikymmentä ollut, eikä ainakaan mulla näkynyt mitään vaurioita.
Onko tämä ohje sovellettavissa myös kölin ja rungon välisen sauman kunnostukseen? Tuppaa olemaan jokakeväistä sen korjailu, vaikka kölipultitkin ovat jo oikeassa kireydessään.
Onko tämä ohje sovellettavissa myös kölin ja rungon välisen sauman kunnostukseen? Tuppaa olemaan jokakeväistä sen korjailu, vaikka kölipultitkin ovat jo oikeassa kireydessään.
Kölin ja rungon väliseen saumaan tulisi laittaa joustavaa materiaalia. Koska osa on vedenalla, sopii tähän Sikaflex 292 tai joustava epoksihartsi kuten esimerkiksi DOW D.E.R. 732P.
Kyllä, tuohon saumaan tulee joustomateriaalia. Mutta nyt ei varmaan oltu
köliä irroittamassa ja kiinnittämässä uudestaan vaan paikkailemassa
olemassa olevaa saumaa.
Nyt olis Entussa sama ongelma ratkaistavana, eli akselituen juuri on hieman kostea. Itse tuki näyttää kyllä istuvan hyvin kiinni, mutta todella minimaalista liikettä on huomattavissa kun voimalla venkslaa akselia sivusuunnassa.
Tuosta paikasta on nyt lasikuitu hiottu esiin ja ajatuksena olisi tehdä laminoimalla samanlainen "tukisukka" kuin Nereidassa on, tosin vähän lyhyempi. Pitää varmaan hieman dremelillä vielä ihan tuen vierestä hioo ura, jotta saisi mahdollisimman paljon kosteutta pois. Tuohon uraan sitten epoksia ja sen päälle suunnitelmissa on vetää mattoa. Hieman olen tosin alkanut miettimään, että riittäisiköhän sinne uraan sikaflex, jolloin liitoskohdasta tulisi hieman joustavampi, mutta samalla vesitiivis. Onko kokemuksia / mielipiteitä tästä?
Löytyisikö keneltäkään lainaan alipainelaminointikamoja? Tai tietoa siitä, mistä sellaiset saisi lainattua / vuokrattua? Hakusessa siis koko setti, pumppuineen ja kalvoineen.
Jatkan tätä aihetta, tosin mulla ongelmavyyhti on vähän isompi. Nimittäin akselinkannakkeeseen on tullut sivusuuntaista tälliä (vene hyppäs pukilta) siten, että se on hieman (5-10 mm) vääntynyt paapuriin päin. Onko kellään tietoa, mitä materiaalia se kannake on? Eräs lasikuituammattilainen väitti, että melkein kaikki akselinkannakkeet on tehty pronssista. Ja pronssisia ei enää kannata vääntää takas, ne voi naksua poikki. Onko näin asian laita FE83:ssa? Selviäis kai toi tutkimalla rälläkällä, mutta vene on toisella paikkakunnalla joten kysynpä nyt viisaammilta.
Hassua kyllä, se pohjan laminointi (kohta, jossa kannake jakaa "pikkupilssin" kahtia), ei mun mielestä ole mennyt miksikään, joten veikkaus on että itse metalli on vähän vääntynyt.