Keel pro , ruotsalainen keksintö karilleajovoimien vähentämi

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Keel pro , ruotsalainen keksintö karilleajovoimien vähentämi

Post by FE-Sillanpää »

Hejsan, Navigare-lehdessä oli juttua Arconasta jossa oli keel pro niminen kumipuskuri kölissä.

Tästä lisää tietoa.
http://www.arconayachts.se/_cur/nyheter/main.htm
http://www.svenskakoster.se/

Aika mielenkiintoinen ajatus. Väite törmäysvoiman putoamisesta 10%:iin on aika merkittävä. Kun nyt tässä keskusteluissa on paljon käyty köliasioita ja köliremonttia, niin kukapa ensimmäisenä leikkaisi palan pois feneen kölistä ja laittaisi kumia tilalle? Tuossa tosin vaaditaan ilmeisesti bulbityyppistä ratkaisua, että paksuuttakin olisi alhaalla enemmän.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Saman asian ajaisi varmaan lyijypala kölin alaosassa :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Lyijy palautuu heikosti entiselleen

Post by FE-Sillanpää »

harald wrote:Saman asian ajaisi varmaan lyijypala kölin alaosassa :)
Niin, menisihän sekin kasaan energiaa sitoen , mutta ei palautuisi automaattisesti seuraavaa jysähdystä varten.
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2300
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: Keel pro , ruotsalainen keksintö karilleajovoimien vähen

Post by Panu »

FE-Sillanpää wrote:Hejsan, Navigare-lehdessä oli juttua Arconasta jossa oli keel pro niminen kumipuskuri kölissä.
Tervehdys

Idea ei ole vallankaan uusi. Jo 10-20 vuotta sitten esiteltiin lehdistölle vastaava keksintö, joka perustui juosikuormiteiseen liikkuvaan kölin kuoriosaan, joka kiville ajon yhteydessä jousti taaksepäin sitoen törmäysenergiaa pursottamanlla vettä suojan sisäpuolelta ulos pienten reikien kautta. Jousi palautti kuoren törmäyksen jälkeen takaisin normaaliin asentoon. Nyt on kuori ja jousi korvattu kokonaan kumisella ratkaisulla.
FE-Sillanpää wrote: Aika mielenkiintoinen ajatus. Väite törmäysvoiman putoamisesta 10%:iin on aika merkittävä.
Kummallista, miten tuo törmäyksessä hidastukseen käytettyn matkan piteneminen pienentää kuormia :idea:.
FE-Sillanpää wrote: Kun nyt tässä keskusteluissa on paljon käyty köliasioita ja köliremonttia, niin kukapa ensimmäisenä leikkaisi palan pois feneen kölistä ja laittaisi kumia tilalle? Tuossa tosin vaaditaan ilmeisesti bulbityyppistä ratkaisua, että paksuuttakin olisi alhaalla enemmän.
Rakenne vaatinee, että köli on alunperin suunniteltu kyseiselle aparaatille sopivaksi. Jälkiasennuksesta tullee enemmän tai vähemmän buli.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Sinisilmä
kokelas
Posts: 137
Joined: Mon Sep 26, 2005 14:08 pm
Location: Vantaa

Post by Sinisilmä »

Ikävää tunnustaa, mutta kyllä se vene yleensä muualta hajoaa kuin tuosta kölistä. En usko että nämä kumi ratkaisut estävät rungon halkeamista kun vedetään 5 solmua kivelle, yleensä 2500 kg:n äkkipysähdystä ei taida mikään muu kuin teräs kestää, eikä sekään.
Ratkaisu on hieno ja siisti,varmaan auttaa kun pyyhitään kevyesti kiven yli, äkki pysähdyksessä en usko tuosta mitään apua olevan.
Navigare necesse est, vivere non est necesse
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

No siis muodonmuutos sitoo kyllä energiaa, ja säästää näin
rakennetta. Kummasti se auton 0.5m ekaa metriä rutistuessaan
nokkakolarissa säästää matkustajia ja matkustamoa.

Sama koskee energian siirtyminen kölin etureunasta sen taka-
reunaan, ja näin lasikuiturakenteisiin.

Kummasta haluaisit päähän, 1kg terästangosta vaiko 1kg
vaahtomuovitangosta? :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply